اسلاید شوجذاب‌ترین‌ها

خطر ورشکستگی بر بازار فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش ایرانی از نمونه محصولات غیر نفتی به شمار می رود که با حمایت و برنامه ریزی موثر،قادر است نقش بسزایی را در توفیقات اقتصادی و ارز آوری برای کشور ایفاء کند. صنعت فرش در ایران از نمونه فعالیت هایی به شمار می رود که با هویت و فرهنگ ایرانیان گره خورده است.

فرش ایرانی نه تنها در قاره آسیا،بلکه در تمامی دنیا شهره و معروف است،اما متاسفانه آنچنان که باید نتوانسته ایم از این ظرفیت و فرصت ویژه در راستای حصول اهداف کلان اقتصادی بهره گیری کنیم.
بسیاری از فعالان این عرصه،معتقدند عرصه تولید فرش ایرانی،بستری است که با حمایت و برنامه ریزی موثر و اصولی قادر است،اشتغالزایی پایدار و قابل توجهی را در کشور ایجاد کند.

حسین نوذری،یکی از فعالان حوزه تولیدِ فرش ماشینی با اشاره به ضرورت حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر از صنعت مذکور،اظهار داشت:یکی از نکات برجسته در خصوص صنعت اشاره شده،به نقش آفرینی بخش خصوصی در عرصه مذکور معطوف می شود.

وی افزود:شبکه توزیع توانمند در این حوزه از دیگر الزاماتی به شمار می رود که قطعا با اتخاذ تصمیمات منطقی و کارشناسی شده می توان ضریب حصول موفقیت های هر چه بیشتر را در این بخش تقویت کرد.

نوذری گفت:علیرغم فرصت های بی شمار و متنوع موجود در این عرصه،اما پیامدهای رکود اقتصادی دامن گیر فرش ماشینی ایرانی شده است.

این فعال در حوزه تولید فرش ماشینی عنوان کرد:بر اساس ارزیابی های انجام شده و آمار منتشر شده،فروش فرش ماشینی در آستانه عید نوروز سالجاری(به عنوان یکی از داغ ترین فصول فروش فرش در کشور)در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته،با کاهش ۳۰ درصدی مواجه بوده که این تنزل،خبر خوش و امیدوار کننده ای برای صنعت اشاره شده محسوب نمی شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود:بدون تردید،کاهش قدرت خرید مردم و تنگناهای اقتصادی در این اُفت و کاهش فروش، بی تاثیر نمی باشد.

نوذری گفت:وضع مالیات های سنگین از فعالان این حوزه از دیگر چالش هایی است که با توام شدن رکود اقتصادی،به تنگ تر شدن،عرصه برای فعالان این حوزه منتهی شده و متاسفانه عده بسیاری از متولیان تولید فرش ماشینی،به ابطال مجوزهای خویش مبادرت ورزیده اند.

این فعال در حوزه تولید فرش ماشینی عنوان کرد:مشکلات اقتصادی باعث شده تا برخی کارخانجات تولید فرش،به فعالیت خویش پایان دهند و برخی دیگر نیز ظرفیت های تولیدی خود را با کاهش محسوسی هماره سازند.

وی افزود:کاهش ظرفیت تولیدی و تعطیلی کارخانجات در کشوری که فرش،هویت و شناسنامه آن محسوب می شود،پدیده و رخداد ناگواری است که جز با حمایت سازنده و کارآمد نمی توان از پیشروی هر چه بیشتر این عارضه در صنعت تولید فرش ماشینی جلوگیری کرد.

 

از هزینه سنگین تامین مواد اولیه تا انسدادهایی جدی در مسیر صادرات

کریم کاشانی،یکی دیگر از فعالان حوزه تولید فرش ماشینی، با اشاره به وجود چالش ها و مشکلاتی عمیق و جدی در صنعت نساجی کشور گفت:متعاقبا این عوارض و نارسایی ها در صنعت فرش کشور به عنوان زیرگروهی از فعالیت مذکور(نساجی)نیز،ظهور و بروز پیدا کرده است.

وی افزود:متاسفانه فقدان استراتژی و برنامه ای مشخص در عرصه صنعت فرش و عدم خودکفایی در تولید و تامین مواد اولیه از مشکلاتی محسوب می شود که روند حصول موفقیت ها را در این بخش،سخت و دشوار ساخته است.

کاشانی عنوان کرد:متاسفانه خلاء برنامه ریزی اصولی نه تنها در شهر کاشان به عنوان یکی از کانون های تولید فرش در ایران،بلکه در کل کشور احساس می شود. فرش های بی کیفیتی که به اعتبار ایران در مجامع بین المللی آسیب می زند

سوسن بزرگوار،کارشناس فرش و متخصص در حوزه طراحی این کالا،،با اشاره به نقش برجسته اعتبار واحدها و مراکز تولید کننده در حصول موفقیت هر چه بیشتر در امر صادرات گفت:متاسفانه در طول سالیان گذشته تولید برخی از فرش های بی کیفیت باعث تحمیل لطمه و آسیب هایی به اعتبار فرش ایرانی در مجامع بین المللی شده که البته این موضوع فرا گیر نبوده اما نمی توان از تاثیرات منفی آن نیز به سادگی گذشت.

وی افزود:به اعتقاد بنده،فرش ایرانی سفیر هنر و فرهنگ ایران در مجامع بین المللی است و می طلبد تمامی فعالان این عرصه،نهایت توان خود را در ارتقای کیفی محصولات بکار گیرند و سزاوار نیست فعالیت بی کیفیت عده معدودی، ارزش و اعتبارِکاریِ بخش قابل توجهی از فعالان این بخش را زیر سئوال ببرد.

بزرگوار گفت:از سوی دیگر،اتکای به سایر کشورها برای تامین و تهیه مواد اولیه،از دیگر معضلاتی است که برخلاف سیاست های مطروحه در قالب اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخلی محسوب می شود.

این کارشناس و طراح فرش عنوان کرد:در حال حاضر بخشی از مواد اولیه مورد نیاز فرش در ایران اعم از نخ خام و کنف از کشورهایی همچون آلمان،بنگلادش و…وارد می شود که این امر باعث سنگین تر شدن قیمت تمام شده می شود.

وی افزود:متاسفانه سیستم ناکارآمد در توزیع و بازاریابی نیز مزید بر علت شده تا تعدادی از کارخانجات تولید فرش در کشور به فعالیت های خویش پایان دهند.

بزرگوار عنوان کرد:در صورت استمرار غفلت ها،این فرصت و ظرفیت تولیدی در مجامع بین المللی،از سوی کشورهایی همچون مصر،ترکیه،بلژیک و…تصاحب خواهد شد و باز پس گیری آن از کشورهای اشاره شده بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

مازاد تولید فرش در ایران / برای تسهیل صادرات چاره اندیشی شود

فرشاد فتح ا…زاده،کارشناس بازار،با اشاره به تولید مازاد فرش در ایران گفت:باید با اتخاذ تصمیمات سازنده و تامین پیش نیازها و مولفه های لازم، شرایط برای صادرات هر چه بیشتر محصول مذکور،میسر و فراهم شود.

وی در خاتمه یادآور شد:رکود حاکم بر اقتصاد کشور باعث بی میلی برخی از سرمایه گذاران داخلی به نقش آفرینی در این عرصه شده و می طلبد با نگاه به بازارهای خارجی،مشکلات ناشی از رکود در اقتصاد داخلی ایران،پوشش داده شود که قطعا در چنین شرایطی انگیزه ها برای تزریق هر چه بیشتر سرمایه ها در صنعت مذکور افزایش خواهد یافت و به اعتقاد بنده حصول  این امر خطیر برای صنعت مذکور،عنصری شفا بخش به شمار می رود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×