تکنولوژی و ماشین آلاتمقالات نساجی

درام با شیار چندگانه

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی از دانشگاه امیر کبیر

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

برای جلوگیری از ایجاد پیچش روبانی بر روی بوبین روش های مختلفی وجود دارد که بر مبنای سرخوردن بوبین روی درام استوار است، به طوریکه با کاهش لحظه ای سرعت درام و یا بیشتر شدن فاصله بوبین و درام این سرخوردگی اتفاق می افتد.

در ماشین آلات اتوکنر این موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد چون ریبونینگ و عملیات آنتی ریبونینگ تاثیر بسزایی بر سرعت و کیفیت بوبین پیچی می گذارد.

در ماشین آلات اتوکنر موراتا مدل ۲۱ سی، برای اولین بار روش جدیدی برای اعمال عملیات آنتی ریبونینگ اعمال شد:

Pac21: اساس این روش، تغییر تعداد شیار درام بود قبل و بعد از قطرهایی از بوبین که پترن اتفاق می افتد.

درام-بوبین-پیچ-کهن

در شکل ۱-شیار درام ۲دبلیو، ۲- شیار درام ۲.۵ دبلیو و ۳-مکانیزم جهشی تغییر موقعیت نخ در داخل شیار ۲دبلیو و یا ۲.۵دبلیو می باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

درام-بوبین-پیچ
طراحی درام با شیار چندگانه در دو نوع برای شیار درام ۲و۲.۵ و هم برای شیار درام ۲و۱.۵ طراحی گردیده است.

درام-بوبین

همان طور که در شکل مشاهده می کنید، وقتی پیچش بر روی درام ۲دبلیو انجام می شوددر نزدیکی های قطر بوبین در ۲۰۰ میلیمتری، با ۲.۵ دبلیو سوییچ می شود. وقتی پیچش بر روی درام ۲.۵ دبلیو انجام می شود، در نزدیکی قطر بوبین ۲۵۰ میلیمتری، به ۲ دبلیو سوییچ می شود. این قطرها توسط سنسورهای دورسنج تعداد دور بر دقیقه درام و کرادل کوچک پکیج و یا متراژ پیچیده شده نخ محاسبه می شود.

درام-بوبین

بدین ترتیب، هم قابلیت پیچش نمره نخ های برای درام شیار دار ۲دبلیو را خواهیم داشت و هم برای نمره نخ های درام شیاردار ۲.۵دبلیو.

درام-بوبین

با توجه به جلوگیری از ایجاد پترن در هنگام پیچش، در هنگام باز شدن نخ از روی بوبین، پوست اندازی(ور آمدن و کنده شدن پوسته سطحی) لایه های مختلف نخ روی بوبین و چفت شدگی دو لایه پشت سرهم باهم، مرتفع می گردد.

درام - شیار چندگانه

در شکل، پوست اندازی بوبین درحال باز شدن نخ نشان داده شده است.

درام - شیار چندگانه

با پیچش نخ بر روی بوبین تحت اثر دو درام با شیارهای مختلف، بر روی قطر کوچک پکیج بوبین گام (استیپ) هایی بوجود می آید که کاملا قابل رویت است. این گام ها صرفا شکل ظاهری بوبین را متفاوت می کند. با استفاده از این نوع درام با شیار چندگانه، افزایش سرعت پیچش تا ۳۰ درصد محقق می شود.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×