اخبار فرش ماشینی

دومین سمپوزیوم بین‌المللی صادرات فرش ایران: بازارهای جدید و راهکارهای توسعه

دومین سمپوزیوم بین المللی صادرات فرش ایران در آبان ماه سال ۱۴۰۲ با رویکرد بازارهای جدید صادراتی برای فرش ایران به ویژه فرش ماشینی برگزار گردید. سمپوزیوم صادرات فرش ماشینی در واقع توانسته کمبود بزرگ نمایشگاه فرش ماشینی تهران یعنی عدم حضور بازدید کنندگان و تجار بین المللی را پوشش دهد.

در این سمپوزیوم تعدادی از شرکت ها و برندهای مطرح ایرانی و جمعی از سران کشورهای دارای پتانسیل بالا برای صادرات فرش ایرانی حضور داشتند. آقای سراج دبیر سمپوزیوم به مجله نساجی کهن گفت: “ امسال با دعوت از افراد کلیدی و رایزن های اقتصادی از کشورهای هدف توانستیم ارتباطات تجاری خوبی بین تولیدکنندگان فرش ماشینی و تجار بین المللی برقرار کنیم. در وهله اول کشورهای حوزه بالکان را مد نظر قرار دادیم. کشورهایی مانند بوسنی، اسلونی و صربستان که در همجواری اتحادیه اروپا هستند اما عضو شنگن نیستند بنابراین تجارت با این کشورها بسیار ساده تر و عملی است و حساسیت های اتحادیه اروپا در بحث تحریم ها و روادید و … را ندارند.

حوزه بعدی که در آن فعال هستیم حوزه آمریکای جنوبی مانند مکزیک و بولیوی بود که کمتر به آن پرداخته شده در حالی که آمریکای جنوبی به دلیل جمعیت زیاد و حجم تجارت بالا و آسان با آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای فرش ماشینی جهان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

همچنین در غرب قاره آفریقا با نیجریه و ساحل عاج روابطی را ایجاد کردیم که با با جمعیت بیش از ۶۰۰ میلیون نفر یک بازار قابل توجه است. از نظر جغرافیایی نیزآخرین بندر در دریای کاراییب برای صادرات به بازارهای آمریکاست.

امسال نیز در کشورهای منطقه آسه‌آن و بر روی سه کشور اندونزی، فیلیپین و برونئی تمرکز  داشتیم که جمعا بازاری ۵۰۰ میلیون نفری دارند.

برای رسیدن به اهداف مورد نظر امسال مرکز شتابدهی صادرات فرش ماشینی را راه اندازی کردیم که در دو حوزه فروش آنلاین و فروش آفلاین فرش فعالیت می کند. در حوزه فروش آفلاین فرش در کشورهای عراق و‌ نیجریه دفاتر و شوروم های دائمی گشایش یافته و در تلاشیم دفاتر بوسنی و‌ فیلیپین ‌را در‌ مانیل به زودی آماده فعالیت کنیم. “

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقای سراج در این گفتگوی اختصاصی با مجله نساجی کهن با اشاره به اینکه صادرات فرش ماشینی نیاز به یک جهش بزرگ دارد ادامه داد:” برای این منظور با دو‌برند بزرگ خرده فروشی دنیا وارد مذاکره شدیم که اینها جمعا بیش از ۲۰ هزار شعبه خرده فروشی در سراسر جهان دارند و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم. در حوزه آنلاین هم سامانه ای را به زودی راه اندازی خواهیم کرد که شرکت ها می توانند به صورت آنلاین به معرفی و فروش محصول بپردازند.”

دبیر دومین سمپوزیوم بین المللی صادرات فرش ماشینی با اشاره به اینکه آینده صنعت فرش ماشینی کشور در دست مدیران جوان و نسل دو و سه این صنعت است اضافه کرد: “ما در سمپوزیوم جایزه ویژه ای طراحی کردیم به نام اندیشه های نو‌، مدیران جوان که در این بخش به مدیران نسل دو و سه این صنعت می پردازیم. باید به بحث آموزش بیش از پیش اهمیت دهیم. در سمپوزیوم با یک برنامه پنج ساله امیدواریم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. “

جریان برانداز در صنعت فرش ماشینی!

آقای سراج همچنین در پایان از تمام افرادی که به برگزاری هرچه بهتر این سمپوزیوم کمک کردند تشکر‌و‌قدردانی کرد و در اقدامی چالش برانگیز ادامه داد:” اجازه بدهید از تمام افراد و رسانه هایی که تمام تلاش و امکانات خود را برای تحریم و‌برگزار نشدن این سمپوزیوم به کاربردند اما موفق نشدند هم سپاسگذاری کنم. بسیار جالب است که افرادی هم هستند که در برابر یک فعالیت منسجم برای کمک به صادرات فرش ماشینی شکل گرفته و فعالیت می کند می ایستند و سنگ حمایت از صنعت فرش ماشینی را به سینه می زنند. به نظر میرسد جریانی در صنعت فرش ماشینی قصد دارد با صرف هزینه و بریز و بپاش های رسانه ای اهداف عده ای خاص برای دستیابی به منابع و امکانات بیشتر را برآورده سازد که این‌امر در‌نهایت به ضرر بدنه فرش ماشینی انجامیده و منجر به شکل گیری مافیای مخفی در فرش ماشینی خواهد شد. افراد و گروه هایی که از تحریم نمایشگاه ها گرفته تا تلاش برای عدم برگزاری چنین سمپوزیوم هایی را خط دهی، برنامه ریزی و رسانه ای می کنند قطعا در مقابل صنعت و صنعتگر ایستاده اند.”

برندهای ایرانی حاضر در این سمپوزیوم به شرح زیر بود: 

قالی سلیمان، فرش بهشتی ، فرش شاهرخ، فرشینه، فرش اطمینان، الماس کویر، فرش مهستان، فرش سورنا، فرش وزرا، فرش مشهد اردهال، شهر فرش …

 

قالی سلیمان پیشرو در  صادرات فرش ماشینی

همچنین در دومین سمپوزیوم بین المللی صادرات فرش ماشینی از آقای مهندس نوید منزوی زاده مدیر صادرات قالی سلیمان به عنوان مدیر جوان و خلاق حوزه صادرات فرش ایرانی با اهدای تندیس و لوح تقدیر بعمل آمد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×