الیاف، نخ و پارچه

راه های تشخیص الیاف پارچه مرغوب

شاید شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که نمیتوانید جنس پارچه را تشخیص دهید و بارها برایتان پیش آمده که بعد از خرید کردن متوجه جنس بد پارچه و مصنوعی بودن آن شده اید. اگر به دنبال راه حل هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید. ما سعی داریم در این مطلب به شما راه هایی ساده و راحت آموزش دهیم تا سریعا متوجه جنس نخ و الیاف پارچه بشوید.

امروزه در بازار کارخانه تولید نخ بسیار زیاد شده است و به دلیل رقابت بر سر جنس و قیمت، تشخیص جنس پارچه مشکل شده است.

نخ

نخ از کنار هم قرار گرفتن الیاف به وجود می آید. این رشته های بلند و باریک در صنایع نساجی کاربرد دارد. در صنایع نساجی تولید کننده نخ فانتزی با روش های ریسندگی خاص نخ ها را به پارچه تبدیل میکنند. و همچنین برای دوخت پارچه ها از همان نخ استفاده میشود.

انواع نخ

نخ ها معمولا سه نوع هستند. دسته اول نخ که از الیاف طبیعی تولید میشود. دسته دوم که از الیاف مصنوعی تولید میشود و دسته سوم که از ترکیب این دو نوع الیاف تشکیل میشود. نخ های خیاطی عمدتاً از پلی آمید ۶٫۶ (نایلون) با مقاومت بالا یا پلی استر ساخته می شوند.

هر دو دارای خواص مکانیکی و شیمیایی عالی هستند، تفاوت ها بسیار کم است و می توان از دو ماده برای کارهای مشابه استفاده کرد. از این نخ ها هم می توان در صنعت نساجی، خیاطی، تولید کیف و کفش در کارخانه کفش استفاده کرد. نخ های دوخت کفش هم مانند سایر نخ های سایر صنایع دیگر در انواع و رنگ های مختلف تولید می شود که تولید کننده کفش با توجه به نوع کفش، از این نخ ها استفاده می کند.

الیاف طبیعی:

پارچه هایی که با این الیاف تولید میشوند، پارچه هایی هستند که از طبیعت به دست می آیند مانند الیاف بدست آمده از تخم کتان یا پنبه، پشم و ابریشم و حتی پوست حیوانات. این پارچه ها کاملا طبیعی بوده اند و دوام زیادی دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

البته هنگام خرید باید به یک سری نکات توجه کرد که شاید بتوان از معایب این پارچه نام برد. مثلا اینکه چروک پذیری و آب رفتگی این پارچه ها زیاد است.

الیاف مصنوعی:

این الیاف که از دسته پلیمر ها هستند خود به دو دسته اصلی اسپان و فیلامنت تقسیم میشوند. پارچه تولید شده از نخ اسپان به صورت الیاف قطعه قطعه به هم متصل شده اند و فیلامنت ها از الیاف یک سره تولید میشوند.از ویژگی های این الیاف میتوان به خاصیت الکتریسیته ، استحکام بالاو پرز زیاد اشاره کرد.

راه های تشخیص مرغوبیت و جنس الیاف:

برای اینکه بتوانید در مغازه و در همان لحظه جنس الیاف را تشخیص دهید را های متفاوتی وجود دارد که ما در این مطلب به چند مورد آن اشاره میکنیم.

۱- در ابتدا و راحتترین کار این است که مقداری از پارچه را در مشت خود نگه دارید و چند لحظه فشار دهید. اگر پارچه به حالت اول برگشت یعنی پارچه از جنس الیاف مصنوعی است. همانطور که در بالا اشاره کردیم چروک پذیری الیاف مصنوعی بالا هستند.

۲- در مرحله بعد میتوانید یک نخ از پارچه را جدا کنید ولی حواستان باشد که نخ دوخت نباشد سپس با یک فندک این نخ را بسوزانید و به آن دقت کنید.

اگر نخ در حال سوخت گلوله و جمع شد یعنی الیاف پارچه مصنوعی است . اگر نخ و پنبه بود ، نخ در حال سوخت پودر میشد.

به باقی مانده نخ سوخته شده دقت کنید اگر نخ کلوله و سفت بود و حالت نایلون داشت الیاف نخ پارچه مصنوعی است در حالت طبیعی بودن الیاف، باقی مانده نخ سوخته شده باید ناچیز و خاکستر مانند باشد.

۳- حالت سوم این است که پایین پارچه را بگیرید و بکشید. اگر شکل و حالت پارچه تغییر کرد یعنی اینکه الیاف مصنوعی می باشد و پارچه مرغوب نمی باشد. به خصوص این کار را میتوان برای پارچه های کشی انجام داد.

منبع:www.noubaft.com

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×