اخبار نساجی

رشد صادرات پارچه ترکیه اتفاقی نیست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نمایشگاه تکسزبیشن استانبول Texhibition Istanbul به عنوان نمایشگاهی مهم در بخش پارچه و اکسسوری ترکیه به سرعت در حال تبدیل شدن به رویدادی منحصر به فرد است که در جهت رشد صادرات انواع پارچه در ترکیه نقش مهمی را ایفا خواد کرد، شرکت سارتکس SARTEKS ترکیه یکی از مهمترین و قدرتمند ترین شرکت های تولیدکننده انواع پارچه در ترکیه است. مجله نساجی کهن در حاشیه نمایشگاه با مدیر عامل این شرکت گفتگویی انجام داد که در زیر می خوانید:

مجله نساجی کهن: لطفا در ابتدا در مورد شرکت سارتکس SARTEKS و تولیدات آن توضیحاتی را بفرمایید.

شرکت ما از سال ۱۹۸۸وارد عرصه تولید نساجی شد و حدود ۳۵ سال در بخش تولید انواع پارچه مشغول فعالیت هستیم. در حال حاضر دو کارخانه تولید پارچه و رنگرزی و‌ چاپ پارچه را در مجموعه خود داریم که طیف وسیعی از پارچه ها در رنگ ها و طرح های مختلف را به بازار عرضه می کنیم. ظرفیت تولید ما روزانه ۴۰ تن پارچه و ماهیانه حدود ۱۲۰۰ تن پارچه می باشد.

تولیدات ما بیشتر برروی پارچه های گردباف پنبه و پنبه پلی استر متمرکز است. همچنین پارچه های مودال، مودال پنبه، تنسل، پارچه های الیاف صد در صد بازیافتی را تولید می کنیم.

سارتکس SARTEKS شرکتی صادرات محور است و در کشورهای ایتالیا، روسیه، قرقیزستان و مراکش انبارهای پارچه اختصاصی خود را داریم که‌ قابلیت تامین سریع در این بازارها و کشورهای همجوار را داریم، همچنین در کشورهای یونان، تونس، الجزایر، مصر ، اواکراین ، ایران و … نیز بازارهای صادراتی داریم و‌ در تلاش برای افزایش حجم بازارهای قدیمی و کشف بازارهای جدید هستیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خوشبختانه در بازارهایی که حاضر هستیم سارتکس SARTEKS به عنوان یک برند خوشنام و با کیفیت شناخته می شود و ما نیز در جهت حفظ این جایگاه تلاش های خود را ادامه می دهیم.

همواره سعی کرده ایم بیش از یک فروشنده پارچه باشیم و در کنار مشتریان به آنها خدماتی بدهیم که باعث رشد و‌پیشرفت آنها در بازار و به طور قطع رشد بیشتر ما در بازار می شود. به همین دلیل در بخش تحقیق و‌ توسعه خود همواره در حال کار روی محصولات جدید و نوآورانه هستیم و در بخش مد و سلیقه بازار همواره روی رنگ ها و‌ کلکسیون های جدید کار می کنیم و با مشتریان خود برای چیزی که آنها دقیقا نیاز دارند کار می کنیم.

مواد اولیه مورد نیاز ما حدود ۳۰ درصد از خارج ترکیه و ۷۰ درصد از داخل ترکیه تولید می شود.

گواهی نامه های بین المللی سارتکس

از سالها پیش نیاز مشتریان و‌ بازار به پارچه های دوستدار محیط زیست، پارچه های بازیافتی و ارگانیک به ویژه در بازار اروپا و‌ آمریکا را درک کردیم و در جهت اخذ گواهی نامه های بین المللی لازم برای ایجاد حس اطمینان در مشتری و شرکت در چرخه تولیدات دوستدار محیط زیست گام برداشتیم.

بیش از بیست سال تولیدات خود را تحت گواهی استاندارد اکوتکس تولید می کنیم و اخیرا نیز گواهی نامه های تولید ارگانیک، BCI و تولید پارچه های بازیافتی را اخذ کرده ایم و می توانیم به درخواست روز افزون بازار به محصولات ارگانیک پاسخ دهیم. امروزه برندهای پیشرو صنعت پوشاک جهان مانند زارا، اچ اند ام، گروه ایندیتکس و … درخواست. های جدی برای خرید پارچه های ارگانیک و بازیافتی دارند که جهت بازار را شکل خواهد داد. امروز بیش از ۵۰ درصد تولیدات ما به این سمت حرکت می کنند.

همچنین در حال تاسیس واحد تولید انرژی خورشیدی با استفاده از پنل های خورشیدی هستیم و امیدواریم در چند سال آینده بتوانیم نزدیک به صد درصد انرژی مورد نیاز برای تولید کارخانه را از محل انرژی های پاک و خورشیدی تامین کنیم که یک گام بزرگ در جهت تولید محصولات دوستدار محیط زیست است.

اعتقاد دارم ما به عنوان یک تولید کننده بزرگ پارچه که تقریبا در ابتدای حلقه تولید پوشاک قرارداریم هر چقدر بتوانیم پارچه ای سالم تر و ارگانیک با انرژی پاک تر تولید کنیم همانقدر در زندگی مصرف کننده و چرخه آینده لباس یعنی بازیافت و بازگشت مجدد آن به چرخه تولید تاثیر گذار خواهیم بود.

مجله نساجی کهن: وضعیت سایر تولیدکنندگان پارچه ترکیه در بخش تولیدات ارگانیک و دوستدار محیط زیست چگونه است؟

ببینید می توان گفت تمام شرکت های ترکیه ای که صادرات محور هستند و با مشتریان اروپایی و آمریکایی کار می کنند به نحوی یا این گواهی نامه های استاندارد را قبلا اخذ کرده اند و یا در حال انجام هستند چرا که یک اجبار برای ورود به بازار و پاسخگویی نیاز مشتری است و یا شما می توانید مطابق نیاز مشتری تولید کنید و یا اینکه از بازار رقابتی حذف می شوید.

به طور کلی شرکت های ترکیه ای وضعیت خوبی در این زمینه دارند.

مجله نساجی کهن: علل افزایش صادرات کالاهای نساجی ترکیه در سالهای اخیر چه بوده؟

به نظر من سیاست های دولت در این زمینه موثر بوده است و‌ سیاست های تشویقی خوبی داشتیم. همچنین افزایش نرخ دلار در ترکیه در نهایت به نفع صادرکنندگان بوده هرچند که به طور کلی ارزش پول ترکیه با افت شدید مواجه شده و باعث تورم و گرانی و سخت شدن زندگی مردم عادی شده است اما شرکت های تولید کننده و صادر کننده با افزایش صادرات، تولید و اشتغال را از ورشکستگی نجات دهند و برای کشور درامد ارزی داشته باشند.

امیدوارم با اصلاحات اقتصادی تعادلی میان ارزش پول ملی و نرخ ارزهای خارجی ایجاد شود به طوری که هم تولید و صادرات نساجی رونق داشته باشد و هم فشار اقتصادی از روی مردم عادی برداشته شود.

همچنین نباید فراموش کنیم که صنعت نساجی در ترکیه از سالهای ۱۹۷۰ به این طرف رشد قابل توجهی داشته و همواره شاهد رشد مناسب شاخص های تولید، سرمایه گذاری و صادرات بودیم و به عنوان یک کشور پیشرو و صاحب سبک در صنعت نساجی جهان شناخته می شود.

تولیدکنندگان ترک در بازارهای اروپا مزایای منحصر به فردی از نظر فرهنگ، سلیقه و لجستیکی دارند. محصولات جدید ما دو یا سه روزه در انبارهای ما در قلب اروپا به مشتری تحویل می شود در حالی که چین و دیگر کشورهای آسیایی چنین امکانی ندارند. این امر به ویژه در مورد پارچه های مد روز و با طراحی های جدید مناسب برای فست فشن بسیار مهم است و رقابت در این بازار برای چین غیرممکن است.

محصولات جدید و تنوع ما در دنیا بی نظیر است و رشد صادرات روز افزون ترکیه چندان هم جای تعجب ندارد.

آقای کرم سارتیک ‌(Mr. Kerem Sartik ) مدیر عامل جوان و خوش فکر شرکت سارتکس ترکیه
آقای کرم سارتیک ‌(Mr. Kerem Sartik ) مدیر عامل شرکت سارتکس ترکیه

مجله نساجی کهن: نظر شما در مورد نمایشگاه تکسزبیشن استانبول Texhibition Istanbul چیست؟

شرکت سارتکس از ابتدا در این رویداد حاضر بوده و به خوبی رشد و حرکت این رویداد را احساس کردیم، به نظر من این نمایشگاه فاصله زیادی تا یک رویداد بین المللی تمام عیار ندارد و امسال با توجه به برنامه های خوب تبلیغاتی برگزار کنندگان طیف وسیعی از بازدیدکنندگان و هیات های خریدار خارجی از نمایشگاه بازدیدکردند. به ویژه از بازار خاورمیانه و ایران بازدیدکنندگان خوبی داشتیم.

شرکت های ترک درخواست بسیار بالایی برای حضور در این رویداد دارند و فکر می کنم از دوره های بعدی تعداد شرکت های خارجی نیز افزایش خواهد داشت. قطعا حضور شرکت های چینی که در زمینه تولید پارچه های پلی استر ارزان متخصص هستند در این رویداد چالش هایی را برای تولیدکنندگان ترک ایجاد خواهد کرد اما مزایای یک نمایشگاه رقابتی همواره از معایب آن بیشتر است.

در بخش پارچه های پنبه ای نیز هندوستان مصر و ازبکستان می توانند رقبای جدی ما باشند. برای اینکه شاهد یک نمایشگاه عالی در کلاس جهانی باشیم حضور همه کشورهای رقیب و صاحب نام ضروری است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×