اخبار نساجی

رشد ۸ درصدی صادرات صنایع نساجی و پوشاک

شفاف‌سازی جریان کالا از پروژه‌های مهم صنعت نساجی است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

سرپرست دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت با اشاره به فعال‌سازی ۲۰۰ واحد راکد نساجی و پوشاک در طول سه سال گذشته، گفت: اکنون ۴۰۵ واحد راکد دراین صنعت وجود دارد که تعدادی از آن‌ها امسال راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش مجله نساجی کهن به نقل از شاتا، افسانه محرابی در مورد صنعت نساجی بیان کرد: سال گذشته به علت مشکلات مربوط به کرونا و تحریم در برخی از رشته کالاهای بخش پوشاک با کاهش اندک تولید روبه‌رو بودیم، اما خوشبختانه سایر رشته‌ها رشد داشتند.

 

وی افزود: امسال شرایط موجود مانند بالا رفتن هزینه دستمزد و حقوق کارگری، نرخ سامانه معاملات الکترونیکی «ETS» و قیمت مواد اولیه جهانی سبب بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولیدکنندگان شده است، بنابراین برای کاستن از فشار موجود بر تولیدکنندگان، کاهش نرخ تعرفه‌ها و تأمین منابع مالی از طریق سرمایه در گردش را در دستور کار قراردادیم.

سرپرست دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت تصریح کرد: کاهش تعرفه در کل زنجیره به پیشنهاد کمیسیون ماده یک متشکل از نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی صورت گرفته است، اما اگر برخی صنایع نیازمند بازنگری در نرخ حقوق ورودی باشند؛ می‌توانند پیشنهاد خود را ارائه کنند تا با طرح موضوع در فرآیند مربوطه اقدام مناسب انجام شود.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: پروژه تأمین مالی زنجیره‌ای برای مدیریت منابع از سوی وزارت صمت اجراشده است تا با جلوگیری از هدر رفت منابع به دولت، بخش خصوصی و تولیدکننده کمک شود و درمجموع می‌توان گفت که تمهیدات مناسبی در این زمینه اندیشیده شده و امیدواریم با استفاده از آن‌ها بتوانیم شرایط کنونی را برای تولیدکنندگان تا حد امکان تسهیل کنیم؛ همچنان که در سال‌های گذشته باوجود تحریم، کرونا و… صادرات و میزان تولیدات تولیدکنندگان افزایش‌یافته است.

 

رشد ۱۲ درصدی تولید صنعت نساجی و پوشاک در سال گذشته

سرپرست دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت عنوان کرد: سال گذشته صادرات صنعت نساجی و پوشاک با ازنظر وزنی ۸ درصد رشد و از نظر ارزشی ۶ درصد رشد داشته است و رشد تولید نیز در بخش‌های مختلف متفاوت بوده به‌گونه‌ای که در برخی حوزه ها تا حدود ۱۲ درصد رشد داشته‌ایم.

 

می‌توان درزمینه تأمین مواد اولیه صنعت نساجی خودکفا شد

محرابی درباره تأمین مواد اولیه در صنعت نساجی نیز توضیح داد: بخش قابل‌توجهی از مواداولیه در داخل کشور تولید می‌شود.

وی توضیح داد: در صنعت پوشاک و نساجی با تبدیل مواد اولیه پایه مانند پنبه، الیاف اکریلیک، چیپس پلی‌استر و گرانول پروپیلن به نخ و الیاف، امکان تأمین سایر کالاها در طول زنجیره تولید فراهم است؛ بیش از ۵۰ درصد از پنبه مصرفی ما وارداتی است و مابقی آن در داخل کشور تأمین می‌شود، همچنین نیاز ما به آکریلیک ۱۲۰هزار تن است و راه‌اندازی واحد پلی اکریل می‌تواند ۴۵ هزار تن از این نیاز را تأمین کند؛ اما در شرایط کنونی به‌طور تقریبی کل الیاف آکریلیک وارد می‌شود.

سرپرست دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت عنوان کرد: نخ مصرفی نیز در کل زنجیره مدیریت می‌شود و اکنون در برخی از مواد اولیه مانند نخ‌های سیستم پنبه‌ای، به‌طورتقریبی خودکفا هستیم؛ دو درصد از نخ‌های آکریلیک نیز به علت لزوم تنوع رنگی به ویژه در تولیدات صادراتی، وارد می‌شود.

 

فعال شدن ۲۰۰ واحد نساجی راکد در سال گذشته

محرابی یادآور شد: در حوزه راه‌اندازی واحدهای تولیدی فعال موظف به حمایت از آن‌ها هستیم، اما به‌طور مشخص سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، پروژه‌های این حوزه رادر داخل شهرک‌ها آسیب‌شناسی کرده و برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: در صنعت نساجی و پوشاک در طول سه سال گذشته حدود ۲۰۰ واحد راکد فعال‌سازی شده و امسال نیز فعال‌سازی ۴۰۵ واحد راکد در دستور کار است؛ ضمن این‌که اکنون تعداد واحدهای فعال صنعت نساجی و پوشاک پنج هزار و ۸۰۰ مورد می‌رسد.

 

نیازی به واردات پارچه گردباف نداریم

سرپرست دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت در خصوص وضعیت تولید پارچه در کشور گفت: نوع پارچه‌ها تخت بافت و گرد بافت هستند و اکنون ازنظر پارچه گردباف موردنیاز کشور، تأمین هستیم و نیازی به واردات نداریم.

محرابی مشکل اصلی پارچه را مربوط به پارچه‌های تخت بافت مورد مصرف در پوشاک عنوان کرد و افزود: این پارچه ها، گلوگاه زنجیره در صنعت پوشاک است و باید تمهیداتی برای ترغیب سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شود.

 

ماشین‌آلات نساجی و پوشاک هر ۱۰ سال نیاز به نوسازی دارند

سرپرست دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت یکی از عوامل مهم در تولید خوب، باکیفیت، قابل‌رقابت و صادراتی را ماشین‌آلات دانست و گفت: در صنعت نساجی و پوشاک باید حداکثر هر ۱۰سال یک بار بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات انجام شود، اما امسال تصویب عدم معافیت حقوق ورودی ماشین آلات در مجلس شورای اسلامی سبب بروز نگرانی‌هایی در سرمایه‌گذاران شد و امیدوار هستیم با تمهیدات اندیشیده شده بخش قابل توجهی از مشکلات در این حوزه رفع شود.

 

محرابی ادامه داد: با توجه به قاچاق پذیر بودن پوشاک و آسیب‌هایی که به دنبال دارد، برای تولید رقابت‌پذیر باید هزینه تمام‌شده را کاهش داده و زمینه صادرات را نیز فراهم ساخته و از واردات پوشاک به شکل غیررسمی جلوگیری کنیم و به همین علت موضوع نوسازی ماشین‌آلات بسیار مهم است.

 

شفاف‌سازی جریان کالا از پروژه‌های مهم صنعت نساجی است

وی بیان کرد: با توجه سیاست‌گذاری وزیر صمت در شفاف‌سازی زنجیره‌های تولید و مدیریت کردن منابع مالی؛ طرح شفاف‌سازی جریان کالا یکی از پروژه‌های مهم صنعت نساجی است و بر مبنای آن از تولیدکنندگان درخواست می‌شود نسبت به دریافت شناسه و کد نقش در سامانه جامع تجارت اقدام کنند، زیرا طرح شفافیت جریان کالا از ابتدا تا انتهای زنجیره، کل موارد را مورد رصد و پایش قرار می‌دهد.

سرپرست دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت افزود: برنامه زمان‌بندی ثبت اطلاعات صنعت نساجی از الیاف آغاز و تا پوشاک را شامل می‌شد و تا پایان مردادماه ادامه داشت؛ اما با توجه به لزوم تسریع در فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای تسهیلات مبتنی بر ثبت فاکتور برای تولیدکنندگان در سامانه، ابتدا قرار شد تا نیمه اردیبهشت‌ماه و سپس تعیین شد تا پایان اردیبهشت‌ماه، اطلاعات تولیدکنندگان در سامانه ثبت شود و اکنون تولیدکنندگان برای بهره‌مندی از تسهیلات مبتنی بر ثبت فاکتور، باید اطلاعات خود را ثبت کنند.

 

لزوم ثبت اطلاعات تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت

محرابی پروژه تأمین مالی زنجیره‌ای را از دیگر پروژه‌های وزارتخانه برای مدیریت و هدایت منابع برشمرد که به دریافت کد نقش از سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات نیاز دارد و عنوان کرد: برای تسریع در انجام این کار تولیدکنندگان برای ثبت سفارش مواد اولیه، خرید از بورس، دریافت کارت بازرگانی، تسهیلات و… باید نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند؛ اطلاع‌رسانی لازم دراین‌باره نیز از طریق اتحادیه‌ها و انجمن‌های مربوطه انجام‌شده است.

وی پیگیری تأمین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی، تأمین مالی زنجیره‌ای، مدیریت واردات با رویکرد حمایت از تولید، افزایش تولید از طریق تکمیل ظرفیت‌های خالی، پیگیری راه‌اندازی طرح‌ها با پیشرفت فیزیکی بالا، پیگیری و فراهم کردن زیرساخت مناسب برای تجمیع و ساماندهی واحدهای تولیدی صنفی (به کاهش هزینه تمام‌شده واحدهای صنفی کمک می‌کند)، رصد و پایش مستمر پروژه قیمت محصولات شاخص در صنعت نساجی، اصلاح فرآیند صدور مجوز برای واحدهای صنفی (همسان‌سازی با واحدهای صنعتی)، پیگیری و رصد برنامه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه واردات و عرضه را از دیگر برنامه‌های صنعت نساجی و پوشاک برشمرد.

 

برخورد با برندهای شناخته‌شده

به گفته سرپرست دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت، مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه واردات و عرضه توسط ستاد قاچاق کالا و ارز مدیریت می‌شود و قرار است به زودی برای حمایت از تولید، با برندهای شناخته‌شده برخورد شود؛ در این طرح ابتدا تذکر و در صورت بی‌توجهی به تذکرات، برخوردهای قانونی انجام می‌شود.

محرابی اعلام کرد: خوشبختانه در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاحاتی صورت گرفته است که به برخوردهای قانونی در این حوزه کمک می‌کند.

به گفته وی اکنون ۱۳۸ واحد با پیشرفت ۸۰ درصدی همراه هستند و امسال راه‌اندازی می‌شوند.

سرپرست دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت بیان کرد: اقداماتی که فرآیند واردات مواد اولیه را تسهیل کند تا به‌اندازه کافی به‌دست مصرف‌کننده و تولیدکننده اصلی برسد از سوی وزارت صمت انجام می‌شود؛ برای مثال پلی پروپیلن و پلی‌اتیلن ترفتالات در صنعت نساجی مصرف می‌شود که تأمین این مواد را از پتروشیمی‌ها پیگیری می‌کنیم. به‌طور مثال در مورد پلی‌اتیلن ترفتالات کمبود وجود دارد و تنها یک واحد پتروشیمی تندگویان این مواد را تولید می‌کند، بنابراین تلاش شده که بخشی از این مواد با افزایش ظرفیت از طریق این واحد و همچنین بخشی از طریق واردات تأمین و باقیمت مناسب در بورس عرضه شود.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×