اخبار فرش ماشینی

رونق در تار و پود فرش ماشینی و منسوجات

اصفهان در زمینه تولید و صادرات فرش ماشینی، نخ‌های فیلامنتی و منسوجات هایتک رکورد زده است.

این یکی از توانمندی‌های بزرگ صنایع نساجی اصفهان به‌شمار می‌رود. بر اساس آمارهای ارائه‌شده از مجموع ۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی اصفهان، ۲۴درصد به نساجی اختصاص دارد؛ به‌ طوری‌ که دو هزار و ۳۰۰ واحد در صنعت نساجی با ۱۱۷هزار نیروی کار فعالیت می‌کنند و ۷۵ درصد فرش ماشینی، ۵۰درصد الیاف و نخ و ۶۰ درصد پارچه در استان اصفهان تولید می‌شود.

از سوی دیگر، آمارهای ارائه‌شده توسط معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نشان می‌دهد شرکت‌های نساجی اصفهان رتبه اول در ایران با تولید ۳۵درصد محصولات نساجی و ۷۵ درصد فرش ماشینی کشور را دارند و در تولید لباس، پارچه، کفش و منسوجات سرآمد هستند.

فرش ماشینی کاشان قطب تولید فرش ماشینی کشور

بر اساس اظهارنظرهای محسن گرجی، مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت، هزار واحد صنعتی فرش ماشینی در کاشان فعال هستند. فرش ماشینی اصفهان به‌لحاظ استاندارد طرح، رنگ، تنوع و کیفیت در دنیا مشهور است.

بر اساس اظهارات سعید منزوی‌زاده، عضو مجمع کارآفرینان، اصفهان قطب اصلی صنعت فرش ماشینی کشور است و رتبه نخست را ازنظر کیفیت و تنوع تولید دارد؛ به‌گونه‌ای که بیشترین تعداد تولیدکنندگان فرش ماشینی متعلق به این استان هستند. یکی دیگر از ظرفیت‌های صنایع نساجی اصفهان این است که زمینه برای تولید محصولات هایتک و با فناوری بالا توسط دانش‌بنیان‌های اصفهان فراهم شده است و این صنایع در حال گذر از سبک سنتی به مدرن هستند.

اصفهان؛ قطب بافندگی منسوجات متداول

عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «صنایع نساجی استان به سه شاخه تقسیم می‌شوند و در این سه شاخه دارای ظرفیت‌های بزرگی هستند. نخست، واحدهای صنعتی متوسط و بزرگ نساجی اصفهان که منسوجات متداول تولید می‌کنند؛ مانند تولید نخ‌های فیلامنتی، ریسندگی پنبه‌ای و فاستونی؛ به‌گونه‌ای که اصفهان درزمینه کارخانه‌های بافندگی منسوجات متداول قطب است.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تولید منسوجات هایتک در اصفهان

مهدی حجازی ادامه می‌دهد: «دسته دوم، تولیدکنندگان منسوجات هایتک در اصفهان هستند که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی‌و‌تحقیقاتی اصفهان این تولیدات انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای‌که انواع فیلترها در شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان به تولید می‌رسد و آزمایشگاه فیلتراسیون اصفهان در خاورمیانه تک است؛ درواقع این شرکت‌ها ماشین‌آلات و تجهیزات خاص تولید می‌کنند که در زمان کرونا کمک زیادی به تولیدکنندگان کرد.»

خوشه پوشاک خورزوق تولیدکننده عمده پوشاک مردانه کشور

حجازی می‌افزاید: «دسته سوم، صنایع کوچک در حوزه نساجی یا خوشه‌های نساجی هستند؛ مانند خوشه پوشاک خورزوق که نیمی از لباس مردانه کشور در اصفهان تولید می‌شود؛ علاوه‌ بر این، خوشه ملحفه‌بافی درچه و خمینی‌شهر، خوشه حوله‌بافان خمینی‌شهر و خوشه برزنت‌بافان در کردآباد ازاین‌دست تولیدکنندگان به‌شمار می‌روند.»عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه اصفهان عنوان می‌کند: «در ۲۴متری اصفهان تولید جوراب و روسری داشته‌ایم که تمامی این تولیدکنندگان گردش مالی برای اصفهان ایجاد کرده‌اند.»

اصفهان؛ قطب تولید نخ‌های فیلامنتی

حجازی خاطرنشان می‌کند: «فرش ماشینی کاشان قطب تولید فرش ماشینی کشور است و بخش زیادی از صادرات استان، فرش ماشینی است که به امارات، عراق و کشوهای شمالی صادر می‌شود؛ درواقع بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی اصفهان به فرش ماشینی و نخ‌های فیلامنتی اختصاص پیدا می‌کند.»

نیروی انسانی ماهر و هنرمند ظرفیت اصفهان برای رشد نساجی

او اظهار می‌کند: «مهم‌ترین ظرفیت اصفهان درزمینه تولیدات نساجی نیروی انسانی ماهر است. در کشور چندین دانشکده مهندسی صنایع نساجی فعالیت می‌کنند؛ مانند دانشگاه امیرکبیر، یزد، گیلان، بناب و کرمانشاه و اصفهان که تعادلی در بحث تربیت نیروی انسانی در این دانشکده‌ها و ظرفیت‌های نساجی اصفهان ایجاد شده است.»

نساجی اصفهان آب‌بر و آلاینده نیست

عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه اصفهان می‌افزاید: «دانشگاه صنعتی اصفهان از دانشکده مهندسی نساجی برخوردار است که در سال ۶۳ تأسیس شده و سالیانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ ورودی تا مقطع دکتری دارد؛ علاوه‌براین، مرکز فنی‌حرفه‌ای نیز در اصفهان فعالیت دارد که آماده تربیت نیروی ماهر و متخصص درزمینه نساجی به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از ظرفیت‌‌های اصفهان درزمینه نساجی نیز این است که ذات هنرصنعت در مردم این استان وجود دارد و تولیدکنندگان ماهری در صنایع نساجی هستند.»

حجازی بیان می‌کند: «صنایع ریسندگی و بافندگی آب‌بر نیستند و آلایندگی هم ایجاد نمی‌کنند؛ به‌خاطرهمین صنعت پایدار به‌شمار می‌روند و برای این استان مزیت هستند.»

یک‌میلیون اصفهانی از نساجی ارتزاق می‌کنند

بر اساس اظهارنظرهای رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی اصفهان، یک‌میلیون اصفهانی از صنعت نساجی ارتزاق می‌کنند. بر اساس اطلاعاتی که حبیب‌الله شاه‌کرمی در گفت‌وگو با رسانه‌ها ارائه داده است ۵۷هزار اشتغال رسمی مستقیم در صنعت نساجی اصفهان ایجاد شده است. مجموعه سرمایه‌گذاری صنعت نساجی نسبت به کل سرمایه‌گذاری صنعتی در اصفهان، ۲۷درصد است و ۲۵درصد اشتغال اصفهان نیز به بخش نساجی مربوط می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×