اخبار فرش ماشینی

رژیم قیمتی چرم سنگین

 

صنعت چرم ایران با وجود آنکه یک صنعت بومی محسوب می‌شود اما نتوانسته در این سال‌ها از آسیب تحریم‌ها مصون بماند.

هم‌اکنون صنعت چرم در زمینه تامین ماشین‌آلات و مواد اولیه شیمیایی وابستگی‌هایی به خارج از کشور دارد و به همین دلیل تحریم‌ها توانسته در این سال‌ها از این دو حوزه، قیمت تمام شده تولید را بالا ببرد. به گونه‌ای که ۳۰ درصد مواد اولیه شیمیایی گرانتر از قیمت‌های بازار به ایران فروخته می‌شود که این عوامل باعث شده تا ترکیه بتواند در این سال‌ها جای ایران را در چرم منطقه بگیرد اما به گفته فعالان این حوزه، با رفع تحریم‌ها صنعت چرم ایران متحول خواهد شد و می‌تواند به روزهای اوج خود برگردد.

تحریم‌ها عامل از دست دادن بازارهای صادراتی

عباس ترکمان، نایب رییس انجمن صنعت چرم ایران در گفت‌وگو با صمت درباره تاثیرات تحریم‌ها بر صنعت چرم گفت: تحریم‌ها دست صنعت چرم را از بسیاری از نقاط کوتاه کرده به طور مثال موقعیت تهیه مواد اولیه‌ای که با کیفیت و قیمت مناسب تهیه می‌شد از دست رفت و مجبور شدیم اجناس گرانتر و با کیفیت پایین‌تری خریداری کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سرمایه صنعت ماه‌ها زودتر صرف خرید مواد اولیه شد در حالی که با وجود ال‌سی‌ها می‌توانستیم به محض دریافت کالا پول پرداخت کنیم.

ترکمان با تاکید بر اینکه بیشترین تاثیر تحریم‌ها بر قیمت تمام شده بوده است، تصریح کرد: درحال‌حاضر بسیاری از بازارهای صادراتی و وارداتی را به دلیل تحریم‌ها از دست داده‌ایم که امیدواریم با رفع تحریم‌ها گشایشی حاصل شود و این صنعت حرکت قابل‌توجهی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه پیش از تحریم‌ها مواد شیمیایی صنعت چرم بیشتر از کشورهای آلمان و ایتالیا تهیه می‌شد، گفت: با اعمال تحریم‌ها ناگزیر شدیم مواد اولیه مورد نیاز خود را بیشتر از کشورهای چین، روسیه و هندوستان وارد کنیم و چون ابتدا باید پول را پرداخت و چند ماه بعدکالا دریافت می‌کردیم، توانی برای کنترل کیفیت روی اجناس وجود نداشت که این امر باعث شد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کنیم که متاسفانه کشورهای واسط در این میان سوءاستفاده کردند.

ترکمان با تاکید بر اینکه رفع تحریم فضا را برای واردات پوست سنگین فراهم خواهد کرد، گفت: از آنجایی که نیاز کارخانه‌ها به پوست سنگین بالاست و کالای سرمایه‌بری به شمار می‌رود، امکان پرداخت نقدی برای واردات به هیچ‌وجه وجود ندارد ضمن آنکه نمی‌توان چند ماه جلوتر سرمایه سنگینی پرداخت کرد تا جنس تحویل گرفته شود اما به طور قطع با رفع تحریم‌ها و بازگشایی ال‌سی امکان واردات فراهم می‌شود که امیدواریم در سال جدید با همکاری دامپزشکی امکان واردات پوست سنگین فراهم شود.

آینده روشن چرم سبک پس از تحریم‌ها

نایب رییس انجمن صنعت چرم ایران با اشاره به اینکه رفع تحریم‌ها باعث می‌شود صنعت چرم سبک، آینده روشنی داشته باشد، گفت: درحال‌حاضر چرم سبک به شکل خام از کشور خارج می‌شود و با توجه به اینکه اکنون زمینه مواد اولیه در دنیا اندک است اگر فضا برای سرمایه‌گذاری فراهم شود، به طور قطع با ورود سرمایه‌گذارهای خارجی می‌توانیم چرم سبک را در داخل کشور تولید کنیم و شاهد رونق در بازار چرم باشیم.

ترکمان با اشاره به این که توسعه صنعت چرم به عوامل دیگری به غیراز رفع تحریم‌ها بستگی دارد، افزود: متاسفانه تاکنون صنعت در کشور جایی نداشته و قوانین بیشتر ضد صنعت بوده است که امیدواریم با تغییر سیاست‌های دولتی و با همت بخش خصوصی، شاهد روزهای پر رونقی در صنعت باشیم.

وی با اشاره به تعرفه‌های وارداتی مواد اولیه گفت: به طور مثال مواد اولیه شیمیایی با تعرفه گمرکی ۲۵ درصد وارد کشور می‌شود در صورتی که واردات چرم ۱۰ درصد است این درحالی است که درحال‌حاضر مواد شیمیایی در ترکیه با ۵درصد تعرفه وارد می‌شود که در این شرایط طبیعی است توان رقابت وجود نداشته باشد. بنابراین مواردی از این دست ربطی به تحریم‌ها ندارد اما با تغییر آنها، به طور قطع بسیاری از مشکلات صنعت حل خواهد شد.

تحریم عامل افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه

حسن نصیریان، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع چرم ایران نیز در گفت‌وگو با صمت با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت چرم کشور گفت: تحریم‌ها تاثیرات مختلفی بر صنایع کشور داشته اما در دو حوزه فشارهای بسیاری به صنعت چرم وارد کرده است. و از آنجا که بخش عمده‌ای از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت چرم از خارج کشور تهیه می‌شود، تحریم، محدودیت‌های بسیاری در این زمینه ایجاد کرده که باعث افزایش قیمت تمام شده چرم شده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مواد شمیایی مرغوب در اروپا تولید می‌شود، افزود: کشورهای اروپا به واسطه تحریم‌ها از فروش مواد شیمیایی به ایران سر باز زدند. به همین منظور خریدها از طریق واسطه از کشورهای دیگر تهیه می‌شد که این مسئله افزایش در قیمت مواد اولیه را به همراه داشت. به‌طور مثال مواد شیمیایی مرغوب ابتدا به ترکیه یا پاکستان رفته و سپس از آنجا خریداری می‌شد. عضو انجمن صنایع چرم ایران با تاکید بر اینکه رفع تحریم‌ها باعث کاهش قیمت تمام شده محصولات خواهد شد، افزود: تحریم‌ها سبب شد تا مواد اولیه شیمیایی از واسطه‌ها حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد گران‌تر از قیمت موجود در بازار خریداری شود. از طرفی، به علت تحریم‌های بانکی ناگزیر بودیم هزینه‌ها را نقدی پرداخت کنیم که همین مسئله موجب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی هزینه‌ها شد. وی با بیان اینکه سهم مواد شیمیایی از قیمت تمام‌شده محصول نهایی ۲۰ درصد است، گفت: با رفع تحریم‌ها حدود ۸ تا۱۰ درصد از قیمت تمام شده کالای نهایی کاهش پیدا خواهد کرد.

نصیریان ادامه داد: در زمینه صادرات نیز مشکلات متعددی در صنعت چرم به واسطه تحریم‌ها به وجود آمده است و از آنجایی که با تحریم‌ها امکان بازگشایی ال‌سی وجود ندارد و کشورهای خریدار نیز راضی به پرداخت نقدی هزینه‌ها نیستند، در این سال‌ها شاهد ریسک زیادی در صادرات صنعت چرم بوده‌ایم.

روزهای خوش صنعت چرم در راه است

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع چرم ایران با اشاره تاثیر تحریم‌ها در فناوری و ماشین‌آلات صنعت چرم گفت: عمده ماشین‌آلات صنعت چرم از کشور ایتالیا وارد می‌شود این درحالی است که برخی از شرکت‌ها به علت تحریم‌ها از فروش خودداری کرده‌اند و برخی دیگر نیز تنها به خرید نقدی راضی هستند که از این بابت با مشکلات متعددی مواجه بوده‌ایم چراکه فقط تعداد محدودی از بانک‌ها پول‌های ایرانی را قبول می‌کردند و کالاها نیز چند ماه بعد به ایران تحویل داده می‌شد. وی با تاکید بر اینکه با رفع تحریم‌ها به صورت کامل، به طور قطع صنعت چرم نیز از اثرات آن بهره‌مند خواهد شد، اظهار کرد: تاثیر رفع تحریم‌ها بیشتر روی قیمت‌ها خواهد بود تا کیفیت زیرا مواد اولیه مرغوب در زمان تحریم‌ها با قیمت بیشتر تهیه می‌شود که تاثیر چشمگیری روی قیمت‌ها خواهد گذاشت. بنابراین زمانی که ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات تسهیل شود رونق تولید را در پی خواهیم داشت که با رونق تولید، افزایش تولید و اشتغالزایی نیز به وجود خواهد آمد بنابراین با رفع تحریم‌ها می‌توان روزهای بهتری را برای صنعت متصور شد. بنابراین گزارش، به طور قطع یکی از صنایعی که با رفع تحریم‌ها چرخ صادراتش بیش از پیش خواهد گشت، صنعت چرم است به طوری که می‌توان امیدوار بود ایران بتواند جایگاه خود را از ترکیه پس بگیرد. البته این مسئله علاوه بر رفع تحریم‌ها مستلزم حمایت‌های دولت و اصلاح در تعرفه‌های واردات مواد اولیه شیمیایی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×