اخبار فرش ماشینی

سرمقاله ؛ اندازه نگه دار که اندازه نکوست هم لایق دشمن است و هم لایق دوست

 

سرمقاله آبان ۹۳ : افراط و تفریط به معنای درگذشتن از حد تعادل. چه ازطریق زیاده روی باشد که افراط است و چه از طریق کوتاهی که تفریط، و این روشی است ناپسند و خلاف واقعیت چنآنچه سعدی در شاه بیتی می گوید:

اندازه نگه دار که اندازه نکوست
هم لایق دشمن است و هم لایق دوست

افراط و تفریط گاه باورها را کمرنگ می کند و انسانها را به اشتباه می اندازد . این رویه در فرهنگ ما جاخوش کرده و در قالب های گوناگون از سیاست و فرهنگ گرفته تا اقتصاد و تجارت نمایان می شود. آنچه این روزها بیش از هر چیز دیگری در محافل صنعتی، اقتصادی و بازرگانی کشور مورد بحث و کنکاش است تاثیرات مثبت مذاکرات هسته ای بر فضای اقتصادی کشور و برکات! رفع تحریم هاست.
در حال حاضر دو دیدگاه در خصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد وجود دارد. برخی بر این قائل هستند که دولت یازدهم علی رغم وجود تیم قوی هیچ برنامه اقتصادی ندارد و صرفا همه مسائل اقتصادی را منوط به نتیجه مذاکرات و متغیرهای سیاسی کرده است. طیف دوم نیز نظری عکس این دارند و معتقدند که دولت یازدهم در حوزه اقتصادی صاحب برنامه است.
اما در این بین آنچه را باید مورد توجه قرارداد پرهیز از افراط و تفریط در ترسیم افق آینده صنعت و اقتصاد است. برخی ها فکر می کنند و یا می خواهند این طور فکر کنند که مذاکرات هسته ای هیچ تاثیری در آینده اقتصاد کشور ندارد و تلاش برای مذاکره با غربی ها وقت تلف کردن است و عقب نشینی از آرمانهایمان !! برخی ها هم به لغو تحریم ها دل بسته اند و فکر می کنند با ختم به خیر شدن مذاکرات، کویر تولید و اقتصاد یک شبه گلستان می شود. اما این دیدگاه ها در همان افراط و تفریط ها و شاید هم انگیزه های حزبی و سیاسی ریشه دارد. آنچه مسلم است اینکه نه تحریمها برای اقتصاد ما بدون هزینه است و نه اینکه با تحریم ها همه چیز خوب می شود. اگر نگاهی به همین صنعت نساجی دوست داشتنی خودمان بیندازیم و با تونل زمان به عقب برگردیم و مثلا روزنامه ها و مجلات ۱۰ سال پیش را ورق بزنیم حجم مشکلات و گرفتاری های صنعت و حتی نوع آنها چندان تفاوتی نکرده است.
شاید تنها بزرگ ترین زیان تحریم ها به ویژه در خصوص اقتصاد ایران این است که اجازه نمی دهد که ما (مسئولان و مردم) متوجه شویم که تا چه میزان از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم هاست و این مشکلات تا چه اندازه ناشی از سوء مدیریت مسئولان است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس محاسبات اولیه اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، در سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۳ تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۸۳ به ۴۸۰۴۹۱ میلیارد ریال رسید که این مقدار نسبت به رقم مشابه فصل اول سال گذشته (۴۵۹۲۵۲ میلیارد ریال) رشد۴.۶ درصدی را نشان می‌دهد و این در حالی است که تولید ناخالص داخلی در فصل اول سال ۱۳۹۲ نسبت به رقم مشابه سال ۱۳۹۱ معادل ۴.۱ درصد کاهش یافته بود. بنابر این گزارش شاید بتوان ادعا کرد که اقتصاد ایران از رکود عبور کرده است گرچه تنها پایداری این روند می‌تواند گواهی بر این ادعا باشد. آنچه مسلم است دولت اعتدال افراط و تفریط را دوست ندارد و تا بدین جا به اعتقاد اغلب کارشناسان اقتصادی کارنامه قابل قبولی داشته اما دولت اعتدال هم به خوبی میداند که با برداشته شدن تحریم ها فقط توانسته ایم به شرایط سالهای قبل از تحریم برگردیم و تا حل بنیادی مشکلات اقتصادی و صنعتی کشور راهی طولانی در پیش است. خوشبختانه دولت نشان داد که می توان با برنامه و حرکت علمی حتی در بدترین و آشفته ترین اوضاع اقتصادی هم به موفقیت دست یافت. طبق برنامه های ارائه شده توسط دولت، تا پایان سال و بدون در نظر گرفتن مثبت یا منفی بودن نتیجه مذاکرات تورم به حدود ۱۷ درصد خواهد رسید که با رشد ۲۵ درصدی بازرگانی کشور و رشد ۶ درصدی سرمایه گذاری ها در کشور دور از دسترس نیست.

به هرحال امیدواریم دست به دست هم شاهد پیشرفت اقتصاد و به ویژه صنعت کهن نساجی و فرش ایران عزیز باشیم. همچنین امیدواریم به زودی شما را در غرفه مجله کهن در بیستمین نمایشگاه نساجی تهران – سالن ۱۰ و ۱۱ ملاقات نمائیم. موفق و پیروز باشید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سردبیر – بهنام قاسمی

منبع: شماره ۲۶ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×