اخبار نساجیمقالات نساجی

مصاحبه با شرکت شیمی فرآیند

با کار سخت و محصولات با کیفیت رضایت مشتریان را جلب کردیم

مصاحبه مجله نساجی کهن با مدیر عامل شرکت شیمی فرآیند – مهندس شهرام شاه بابایی

ابتدا توضیح مختصری در رابطه با حوزه فعالیت شرکت شیمی فرآیند برای مخاطبان مجله کهن بفرمایید.

در حال حاضر ما هم تولید و هم بازرگانی انجام می دهیم ، اما تلاش می کنیم بیشتر به سمت تولید حرکت کنیم. شرکت شیمی فرایند طیف وسیعی از محصولات شیمیایی و کمکی نساجی را به صنعت نساجی ایران ارایه می کند که عبارتند از: انواع مواد تعاونی ریسندگی، مقدمات بافندگی و بافندگی، رنگرزی، چاپ و تکمیل انواع روغن های اسپین فینیش BCF، CF، POY، FDY انواع نرم کن های سیلیکونی و غیرسیلیکونی میکرو، ماکرو و کاتیونیک انواع ضدکف های سیلیکونی و غیرسیلیکونی انواع آنتی استاتیک. سعی می کنیم هر آنچه کارخانجات نیاز داشته باشند اعم از مواد ، قطعات حتی مشاوره و تحقیقات را پاسخگو باشیم.

محصولات شما چه کمکی به صنعت نساجی میتواند داشته باشد؟

هدف ما تولید مواد اولیه با کیفیت جدید و افزایش سطح کیفیت محصولات موجود ایرانی و خارجی است ، بالا بردن (راندمان) تولید و حذف وابستگی صنعت نساجی به مواد خارجی است.
مهمترین ویژگی محصولات شیمی فرآیند کیفیت بالا ، ثبات کیفیت محصولات و تنوع محصولات جهت پاسخگویی به تمامی نیازهای صنایع نساجی و فرش ماشینی است. بسیاری از واحدهای نساجی و به ویژه واحدهای الیاف سازی و ریسندگی، تولید منسوجات بی بافت و رنگرزی و تکمیل از مشتریان ما در بازار ایران هستند.
هم اکنون به علت مشکلات واردات و قیمت ارز، مواد داخلی از موقعیت بهتری برخوردار شده اند. استقبال مشتریان از محصولات ما در حال رشد است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دلایل ضعف مجموعه های تولیدی نساجی را در چه میدانید؟
در کنار مشکلات سخت افزاری (ماشین آلات از رده خارج شده) ضعف در آموزش کارکنان، دانش فنی و تحقیق و توسعه و همچنین مدیریت و سازمان سنتی و تمرکز بر کمیت به جای کیفیت تولید از مهمترین نقاط ضعف صنعت نساجی به شمار می رود.
تدوین چشم انداز و برنامه کلان برای صنعت نساجی در سطح کشور و متناسب با آن سرمایه گذاری در نیروی انسانی و دانش فنی و توجه جهت رسیدن به کمیت و کیفیت قابل رقابت می تواند راهکارهای کلی برای رفع مشکلات باشد.

مشکلات متعددی وجود دارد. قیمتها ثبات ندارند. تامین مواد اولیه بعضی اوقات با مشکل مواجه می شود. واردات دشوار شده و قیمت مواد اولیه وارداتی بالا و کیفیت قابل اطمینان نیست. واردات مواد اولیه کاهش یافته و واردات ماشین آلات دچار افت بیشتری نسبت به مواد اولیه شده است و می توان گفت خیلی پایین آمده است.

در بخش مواد شیمیایی و کمکی نساجی تولیدات ساخت داخل با مشابه خارجی از نظر قیمت و کیفیت در چه سطحی قراردارند؟ آیا در این بخش امکان صادرات داریم؟

از نظر ترکیب «قیمت+کیفیت» تولیدات داخلی در حال رقابت هستند، اما هنوز بایستی برای افزایش کیفیت تلاش شود.
هنوز در بخش صادرات چندان فعالیتی وجود ندارد. بازارهای صادراتی در مناطق آسیای جنوب شرقی و آسیای غربی قرار دارند که رقابت بسیار شدیدی از سوی چین و هند وجود دارد که ورود به این بازارها را خیلی مشکل ساخته است.

در مرحله اول سعی داریم نیاز صنایع نساجی داخلی را رفع کنیم و سپس در سالهای آینده کسب بازارهای جدید باتوسعه کمی و کیفی سبد محصولات و ساخت محصولاتی که در حاضر از خارج وارد می شوند ، ارتباط برقرار کردن بین واحدهای صنعتی و تکمیل زنجیره های تولید را در دستور کار داریم.

شما در بخش صادرات فرش ماشینی نیز دستی بر آتش دارید و در دموتکس ۲۰۲۰ نیز حضور داشتید چطور می توان صادرات فرش ماشینی را افزایش داد؟

با توجه به جایگاه فرش ایران در جهان در نمایشگاه دموتکس نیز با هدف معرفی این جایگاه با نمایش مجموعه تولیداتی از این محصولات صورت گرفت و به مقام جهانی و پیشینه تاریخی فرش دستباف و هنر طراحان ایرانی نیز در معرفی طرح ها و نقوش به بازدیدکنندگان تاکید شد، به اهمیت مبحث بازاریابی و رعایت استانداردها و بسته بندی محصولات در این عرصه جهت توسعه بازارهای خارجی پی برده شد.

به نظرم در مقوله افزایش سطح فروش محصولات فرش ، قبل از بازارهای اروپائی می بایست به شناسائی بازارهای فروش در کشور های همسایه توجه داشت و ظرفیت ها و نیازها را در این کشورها شناسائی نمود که در این میان نقش سازمان توسعه تجارت و رایزنی فرهنگی از طریق وزارت امور خارجه بعنوان بازوهای توانمند در راستای سیاست ها و استراتژی های وزارت صمت مهم و حائز اهمیت است. هر چند تاکید من به توجه هر چه بیشتر متولیان امور به مزیت رقابتی این محصول منحصر ایرانی در بازارهای جهانی است.

حضور مستمر در بازارهای جهانی (نمایشگاههای خارجی)، تحقیقات بازارهای صادراتی، بازارشناسی و تمرکز بر نیازهای مشتریان در بازارهای هدف صادراتی و افزایش کیفیت در این راستا اهمیت دارد. صنعت فرش ماشینی نیاز به مشوق ها و حمایت های دولتی برای صادرات دارد.

تولید صحیح فرش ماشینی با مواد اولیه و طرح های مورد نیاز بازار می تواند در کوتاه مدت صادرات فرش ماشینی را افزایش دهد و قیمت رقابتی تا حد قابل توجهی می تواند موثر باشد.

افزایش تولیدات صحیح فرش ماشینی بدوا با توجه به مقوله طراحی بعنوان اولین مولفه زنجیره تامین فرش ، از طریق ایده سازی از کلکسیون طرح های فرش قدیمی دستباف ایرانی و بازطراحی آنها از طریق طراحان خوش ذوق جهت تامین سلایق مشتریان امروزی میسر است . سپس مواردی همچون تولید دانش فنی و توجه به زیر ساخت های تولید در کشور با در نظر گرفتن تبلیغات و فروش محصولات در فضای مجازی .
هرچند استفاده از متریال جدید و پیشرفته و جایگزینی آنها بجای مواد اولیه متداول نیز یک توجه ضروری در افزایش سطح تولیدات در این عرصه از سهم بازارهای فروش جهانی است .

وضعیت صنعت نساجی و فرش ماشینی را پس از برداشته شدن تحریم ها چطور پیش بینی می کنید ؟

با توجه به بهبود وضعیت معیشت و درآمد مردم، قدرت خرید و تقاضای مصرف افزایش خواهد یافت، اما در همین حال واردات نیز بالا خواهد رفت. در مجموع در بعضی از رشته ها مانند فرش ماشینی تا حدی بهتر خواهد شد و بعضی از بخش ها با مشکلات جدی روبرو خواهند شد اما به طور کلی قطعا رفع تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی، سیاسی و … به بهبود فضای کسب و کار و تجارت کمک می کند.

این موضوع به طور اساسی به تاثیر تحریم ها بر صادرات غیر نفتی ایران و سیاست های راهبردی و کلان کشور وابسته است با این رویکرد که توسعه هر نوع صادرات با تغییر دیدگاه ها در وضعیت تولیدات آن محصولات انجام شود . هرچند ارتباطات موثر اقتصادی بین کشورهای همسایه و بنگاههای های اقتصادی فعال در عرصه تولیدات فرش باید در نظر گرفتن ریسک نوسانات قیمت این محصول در بازارهای جهانی بعد از تحریم باشد که پس از انتخابات ایران در سال آینده ، می توان در مورد این موضوع اعلام نظر کرد . هر چند معتقدم مهمترین در این مسئله ، انگیزه دادن دولت به تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش بعد از از تحریم هاست .

استودیو طراحی فرش
استودیو طراحی فرش

به عنوان یک کارشناس و مشاور سرمایه گذاری در صنعت نساجی کدام بخش ها را برای سرمایه گذاری جدید پیشنهاد می کنید؟
صنعت نساجی بیش از همه چیز نیاز به یک نقشه راه کلی دارد تا سرمایه گذاری های آینده با توجه به نیازهای کشور و حتی نگاه به بازارهای صاداراتی جهانی و منطقه ای انجام شود و از هرگونه هدر رفت سرمایه و سرمایه گزاری های پرریسک در شرایط اقتصادی پیچیده کشور جلوگیری شود.

اولویت سرمایه گذارها در صنعت نساجی با توجه به سند توسعه پایدار کشور را می توان در راه اندازی واحدهای صنعتی جدید در زمینه تولید الیاف مصنوعی پلی استر و اکرلیک و BCF فرش، خطوط دوخت انواع پوشاک و بافت و مهم تر از همه صنایع بسته بندی که امروزه دارای فناوری های پیشرفته ای است عنوان کرد.

تقریبا در شرایط فعلی کشور صنعتگران نه تنها نمی توانند روی کمک های دولت و تسهیل تولید حساب کنند بلکه باید هر روز مشکلاتی را که دولت و سیاست های داخلی و خارجی و منطقه ای ایجاد می کند را تحمل کنند. به نظر من بایستی روی افزایش تنوع و کیفیت محصولات، آموزش کارکنان و دانش فنی و همچنین بالا بردن بهره وری و کاهش قیمت تمام شده بیشتر تمرکز شود.

تاثیر کرونا بر صنعت نساجی چطور بوده؟
کرونا بر روی بخش خدمات تاثیر به مراتب بیشتری گذاشته است. بطور کلی صنایع نساجی موج کرونا را پشت سر گذاشته اند.

 

شرکت شیمی فرآیند

تامین کننده مواد کمکی شیمیایی نساجی, قطعات و ماشین آلات
صنایع نساجی شیمیایی و پلیمری
ارایه دهنده مشاوره و خدمات فنی مهندسی

۰۲۱-۶۶۸۴۲۲۸۴

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×