اخبار فرش ماشینی

صنعت فرش ماشینی ایران و آینده ای درخشان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نگارش:‌ بهنام قاسمی – مجله نساجی کهن 

صنعت فرش ماشینی ایران پتانسیل های بالایی دارد که هنوز شناخته و عملیاتی نشده اند.

با توجه به اینکه ایران دارای یک بازار داخلی ۸۰ میلیون نفری است و همچنین با توجه به اهمیت فرش در فرهنگ ایرانی اغلب مردم ایران حداقل یک یا چند عدد فرش ماشینی در خانه خود دارند بازار داخلی ایران همواره فعال و پر تقاضا بوده است. حجم بازار داخلی ایران حدود ۶۵ میلیون متر مربع هر سال میلیون ها متر مربع فرش مازاد نیاز بازار داخل تولید می شود که نیازمند صادرات به بازارهای خارجی است.

تولید بیش از نیاز در بازار ایران موجب شده است رقابت بسیار شدیدی بین تولیدکنندگان برای تصاحب بازار داخلی شکل بگیرد و همواره شرکتها محصولاتی با کیفیت بالاتر و نوآورانه تر و با طرحها و نقشه های جدیدتر بازار عرضه می کند و تقریبا می توان گفت بازار داخلی فرش ماشینی ایران اشباع شده است.

صنعت فرش ماشینی ایران لوکوموتیو صادرات

در حال حاضر قوی ترین و فعال ترین بخش صنعت نساجی ایران است که تقریبا حدود یک سوم کل صادرات نساجی ایران را در بر میگیرد. صنعت تولید فرش ماشینی هر ساله علاوه بر تامین بازار ۸۰ میلیونی ایران، (با نیاز سالانه حدود ۵۰ میلیون متر مربع انواع فرشهای ماشینی) حدود ۳۵۰ میلیون دلار صادرات دارد.

هرچند در حال حاضر اغلب این صادرات به کشورهای همسایه ایران نظیر عراق و افغانستان صورت می‌گیرد اما کیفیت و استاندارد های فرش ماشینی ایران به راحتی قابل رقابت و ورود به بازارهای اروپا و آمریکا و سایر نقاط جهان نیز می باشد و تنها عامل عدم حضور ایران در این بازارها وجود تحریم‌های اقتصادی و دشوار بودن نقل و انتقالات پولی با ایران است که با رفع تحریم های اقتصادی آینده بسیار روشنی در انتظار صادرات این صنعت است.

صنعت فرش ماشینی ایران پهن شده در یک دکوراسیون مدرن
صنعت فرش ماشینی ایران پهن شده در یک دکوراسیون مدرن

فرش ماشینی و تنوع در تولید

طبق سند چشم انداز صنعت فرش ماشینی ایران تا سال ۲۰۲۵ صادرات فرش ماشینی ایران به یک میلیارد دلار خواهد رسید. ۸۰ درصد فرش های تولیدی در ایران از جنس الیاف اکریلیک می باشد و مابقی از جنس پلی پروپیلن و پلی استر می باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در ایران کارخانجات متعدد ریسندگی نخ اکریلیک وجود دارد. الیاف اکریلیک در ایران اغلب وارداتی است و از کشورهای آلمان هند کره جنوبی اسپانیا چین و تایوان و غیره وارد میشود. در دهه گذشته با توجه به افزایش تولیدات صادراتی، تولید فرش های پلی استر سبک در بازار ایران به سرعت رشد کرده است

از طرفی مواد اولیه تولید نخ فرش پلی استر در ایران به فراوانی وجود دارد و این می تواند یک مزیت برای صادرات فرش ماشینی باشد تا قیمت مواد اولیه را کنترل نماید


در دهه گذشته تعداد بسیار زیادی از ماشین های فرسوده و قدیمی تولید فرش ماشینی در ایران جای خود را به ماشین آلات مدرن تولیدی با کیفیت بالاتر دارند در حال حاضر طرح تولیدی در ایران با شانه ۵۰۰ / ۷۰۰ / ۱۰۰۰ / ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ تولید می‌شود و ماشین آلات قدیمی ۳۳۰ و ۴۰۰ شانه در حال انتقال به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان میباشد.


به جرأت می‌توان گفت همواره اولین نمونه از آخرین تکنولوژی های جهان در بخش بافت فرش ماشینی در ایران نصب و راه اندازی می شود و تکنولوژی ماشین آلات بافندگی فرش در ایران بسیار بالا و در حد کشورهای پیشرفته در صنعت فرش ماشینی مانند ترکیه و بلژیک می باشد .


آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×