اخبار نساجی

صنعت مد در سال ۲۰۲۲ و پس از آن

 

طی دو سال گذشته  COVID-19جهان را تغییر داده و زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان و در عین حال تجارت بین‌المللی، سفر، اقتصاد و الگوهای مصرف را مختل کرده است. سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل تأثیرات گسترده‌ای که بر زندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی داشته‌اند، از یاد نخواهند رفت. این مقاله تاثیر این تغییرات بر مد را جهانی تحلیل می‌کند و چهره جدید آن را در سال ۲۰۲۲ و پس از آن تجسم می‌کند.

بر اساس IMF’s October 2021، پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ به ۵.۹ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۴.۹ درصد در مقایسه با رشد (-) ۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۰ رشد کند. رشد اقتصادی رو به رشد نشان دهنده چشم انداز مثبت در آینده است.

 

ایجاد اختلال در صنعت مد

با شروع از کشور چین در سال ۲۰۲۰، ویروس کووید-۱۹ به آرامی اما به طور پیوسته گسترش یافت و در سال ۲۰۲۱ انواع جدیدی از آن منتشر شد که پیک‌های مرگباری را پشت سر هم ایجاد کرد. وجود آن منجر به مجموعه‌ای از قرنطینه‌ها، محدودیت‌های سفر، فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر رفتارهای مناسب کووید در نقاط مختلف جهان شد. این شرایط باعث ایجاد بی‌نظمی در صنعت خرده‌فروشی، به‌ویژه بخش مد و در فروش، سود، موجودی‌ها، مشاغل و کل اکوسیستم آنها شد.

صنعت مد جهانی، به ارزش ۳ تریلیون دلار، ۲ درصد از GDP را تشکیل می‌دهد و زمانی که چنین صنعتی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، نتایج بسیار گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت. اختلال در مد جهانی زمانی شروع شد که از مردم خواسته شد به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از انتشار ویروس در خانه بمانند. بازارها، مراکز خرید و فروشگاه‌های خرده فروشی نیز تعطیل شدند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این امر خرید حضوری را برای ماه‌ها ممنوع کرد و مصرف کنندگان را مجبور کرد به خرید آنلاین روی بیاورند. همچنین مقامات در سراسر جهان تنها اجازه خرید آنلاین اقلام ضروری را دادند و فروش اقلام غیر ضروری را که شامل مد نیز می‌شد، برای مدتی بعد محدود کردند. در نتیجه، فروش مد کاهش یافت و موجودی‌ها در سراسر زنجیره تامین باقی ماند. سفارشات یا لغو شدند یا کاهش یافتند یا برای جلوگیری از تلفات اضافی تغییر مسیر دادند.

صنعت مد در سال ۲۰۲۲ و پس از آن

به طور همزمان، محدودیت بار و حمل و نقل جهانی، لجستیک زنجیره تامین را در سراسر جهان به خطر انداخت. حمل و نقل کالا به بازارهای مقصد با چالش‌هایی مواجه بود و روبرویی با آنها تنها با افزایش هزینه ممکن بود. با غلبه بر تمام این چالش‌ها، زمانی که عرضه‌ مد پس از شکاف قابل‌توجهی از سر گرفته شد، تقاضا برای اقلام مد ۳۶۰ درجه تغییر کرد و «نیاز» جایگزین «آرزو» شد. دیگر نیازی به مد لوکس و آرمان نبود و تقاضای مد، که در غیر این صورت بسیار متنوع بود، تنها به پوشیدنی‌های ضروری محدود شد.

رایج شدن دور کاری و کار در خانه، فروش لباس‌های رسمی را کاهش داد. در خانه ماندن و فاصله‌گذاری اجتماعی مد را بسیار محدود می‌کند. در این حالت مصرف کنندگان به گزینه‌های بسیار کمی که اغلب شامل لباس استراحت و راحتی است نیاز دارند. محدود شدن جشن‌ها و اجتماعات عمومی باعث سرکوب کارهای زیبایی، لوازم جانبی مد و تقاضای لباس‌های مهمانی برای مدتی طولانی شد. فروش یونیفرم مدارس نیز به دلیل آموزش آنلاین که تعطیلی مدارس را جبران کرد، پایین آمد.

نه تنها بخش مصرف به شدت آسیب دید، بلکه بخش عرضه نیز آسیب‌های خاص خود را داشت. مراکز جهانی مد در اروپا، آسیا و آمریکا باید فعالیت‌های آینده‌نگر و کسب‌وکار نمایش‌های مد، پیش‌بینی ترند، توسعه‌های جدید، راه‌اندازی برند و سایر برنامه‌های رشد را به حالت تعلیق درآورده یا به تعویق بیاندازند. بازیگران بزرگ مد ناگهان شروع به نگاه کردن به جنبه‌های دیگر وجود خود از جمله موسسات خیریه، کمک‌های مالی، رفاه انسانی، تجهیزات پزشکی، پایداری و مسئولیت اجتماعی کردند.

 

آنچه در سال ۲۰۲۱ تغییر کرد

سال ۲۰۲۱ با خبرهای خوب در مورد در دسترس بودن واکسن‌های مختلف برای مبارزه با کووید-۱۹ آغاز شد و برنامه‌های واکسیناسیون در مقیاس بزرگ را در بسیاری از کشورها سرعت بخشید. این توسعه باعث شد تا برخی از امکانات رفاهی را به ارمغان بیاورد و بازارها در سرتاسر جهان شروع به باز شدن کردند.

اگرچه انواع جدیدی از ویروس همچنان در بسیاری از کشورها خبرساز می‌شد، احساسات کلی مد جان گرفت. بازیگران مد نوآوری کردند، با واقعیت‌های جدید سازگار شدند و استراتژی‌های جدیدی را به کار گرفتند. خواه توسعه محصول، ردیابی رفتار مصرف‌کننده و خرید، فعالیت مجدد زنجیره تامین، تغییر به مدل‌های عملیاتی جدید برای راه‌اندازی کسب‌وکارها، اتخاذ فناوری‌های جدید، بازنگری رویکرد بازاریابی و توزیع به منظور مواجهه با عدم قطعیت‌های آینده نامعلوم، همه چیز با هدف پیش رفت. با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۱، تحولات مد با تغییرات کوتاه مدت و بلند مدت احیا شد.

گزارش مشترک McKinsey و The Business of Fashion تخمین می‌زند که فروش جهانی مد از سطح ۲۰۱۹ ۳ تا ۸ درصد فراتر رود و قوی‌ترین بهبود در بازارهای چین و ایالات متحده و پس از آن اروپا مشاهده شود. بهبود صنعت مد به شکل V شکل خواهد بود زیرا عملکرد در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به بازگشت احتمالی سودآوری تا سال ۲۰۲۲ اشاره دارد.

ترکیبی از کمبود مواد، تنگناهای حمل‌ونقل و افزایش هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های ورودی را به طور میانگین ۳ درصد افزایش می‌دهد و قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد. این امر از کسب‌وکارها می‌خواهد تا مدل‌های عرضه خود را مجدداً بررسی کنند و بر روی انعطاف‌پذیری هرچه بیشتر این مدل‌ها برای گذر از سال‌های آینده تمرکز کنند.

صنعت مد در سال ۲۰۲۲ و پس از آن

مد لوکس و مصرف گرایی

علیرغم اینکه خرده‌فروشی لوکس در سال ۲۰۲۰ به دلیل قرنطینه‌ها و محدودیت‌های سفر که بر ثروتمندترین مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته بود، به شدت آسیب دید، تا حدودی در سال ۲۰۲۱ احیا شد. با پیشرفت سال، بازارهای سراسر جهان همچنان باز می‌شوند و در پایان سه ماهه سوم، بسیاری از برندهای لوکس احیای خوبی را گزارش کردند. بر اساس مطالعه‌ای که باین و شرکت با همکاری Altagamma – بنیاد تجارت لوکس ایتالیایی انجام شده است، فروش جهانی کالاهای لوکس شخصی در سال ۲۰۲۱ با ۲۸۳ میلیارد یورو (۳۲۴ میلیارد دلار) به پایان خواهد رسید.

رقم پیش بینی شده نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۱ درصدی و نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش ۲۹ درصدی خواهد داشت، اگرچه پیش‌بینی‌های قبلی، انتظار بهبودی را قبل از سال ۲۰۲۲ نداشت. با توجه به اینکه همه‌گیری و بهبود COVID-19 تغییرات ساختاری سریعی را در بازار لوکس ایجاد کرده است که سرعت تکامل آن را برای دهه‌های آینده تعیین می‌کند، برندهای لوکس همچنان به تعریف مجدد خود ادامه می‌دهند و ماموریت خود را فراتر از خلاقیت و برتری گسترش می‌دهند و به بازیگرانی توانمند در تغییرات اجتماعی و فرهنگی تبدیل می‌شوند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ گردشگری بین‌المللی و برندهای لوکس به طور کامل احیا شوند.

 

صنعت مد در سال ۲۰۲۲ و پس از آن

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به وضعیت آینده همه چیزهای مد تبدیل خواهد شد. صنعت مد برای استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف عملکرد خود از تولید، بازاریابی و فروش محصولات گرفته تا درک رفتار مصرف کننده، ایجاد آگاهی، توسعه محصول و ردیابی تقاضا آماده شده است. در سال‌های آینده، این فناوری تجربه خرید کاربران را به حداکثر می‌رساند، سیستم‌های فروش را بهبود می‌بخشد و فرآیند فروش را از طریق اتوماسیون هوشمند بهبود می‌بخشد.

چت ربات‌ها و صفحه نمایش‌های لمسی در فروشگاه‌ها برای بهبود تجربه مشتری و پیشنهادات محصول سفارشی استفاده می‌شوند. پیدا کردن نوعی از فناوری چت هوش مصنوعی در وب سایت‌های مد که برای بهبود تجربه مشتری استفاده می‌شود، امری رایج است. یک مد موفق عالی نیاز به ترکیب درستی از طرح‌ها و الگوها برای طراحی یک لباس دارد که باعث جذابیت آن در بین مشتریان می‌شود.

هوش مصنوعی علاوه بر تشخیص روند تقاضا و پیش‌بینی روندهای جدید و کاهش خطای پیش‌بینی، می‌تواند این کار را نیز انجام دهد. طراحی محصول آینده به قدری توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود که حتی به عنوان خود طراح ظاهر می‌شود. هوش مصنوعی در خرده فروشی قرار است تا سال ۲۰۲۷ به ارزش ۱۹ میلیارد دلار برسد و همه گیر شدن زمان مناسبی برای شرکت‌ها برای سرعت بخشیدن به پذیرش آن بوده است.

 

صنعت مد در سال ۲۰۲۲ و پس از آن

واقعیت مجازی و افزوده

رونق خرید آنلاین در دوران همه‌گیری، خرده‌فروشان را قادر می‌سازد تا از فعالیت‌های آنلاین خود استفاده کنند و آن را به خوبی با پیشنهادات خود در فروشگاه ادغام کنند. Omnichannel اهمیت بیشتری پیدا کرده است و در نتیجه تمرکز بر روی بهبود تجربه خرید ترکیبی در هر دو کانال متمرکز شده است. اینجاست که استفاده از AR و VR بسیار محبوب شده است.

یکی از کاربردهای گسترده VR این است که مشتریان مد را قادر می‌سازد تا قبل از خرید، لباس‌ها را به صورت مجازی امتحان کنند. این فناوری از عملکرد اندازه‌گیری سفارشی استفاده می‌کند و نیاز واقعی خریداران مجازی به آزمایش قبل از خرید را برآورده می‌کند. نتیجه این امر، مشارکت مشتریان و حفظ طولانی مدت آنها است.

بازار مد در سال‌های آینده شاهد ظهور بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات فناوری است که تجربه آنلاین و فروشگاهی برندهای مد را ارتقا می‌بخشند. این فناوری همچنین در لباس‌ها استفاده می‌شود. Louis Vuitton پوسته‌هایی را برای شخصیت‌های League of Legends طراحی کرد و Drest نسخه‌های دیجیتالی موجودی Fartech را فروخت. رالف لورن با Bitmoji همکاری کرد تا مشتریان را قادر سازد تا ظاهر Bitmoji خود را با کمد ترکیبی جدید Polo Ralph Lauren ایجاد کنند. چنین همکاری‌هایی قدرت مقاومت ناپذیر کمد الکترونیکی را نشان می‌دهد.

 

صنعت مد در سال ۲۰۲۲ و پس از آن

بلاک چین

بلاک چین یک فناوری انقلابی دیگر در مد آینده است که ممکن است در عملیات پشتیبان شامل زنجیره تامین و توسعه محصول استفاده موثری پیدا کند، زیرا می‌تواند ابزاری عالی برای شفافیت، قابلیت ردیابی و کارایی در زنجیره ارزش خرده فروشی باشد. این امر به همه اعضا از فروشندگان گرفته تا خرده فروشان اجازه می‌دهد تا با هم ارتباط داشته باشند و بتوانند اطلاعات را به صورت امن مبادله کنند.

بنابراین می‌توان از آن برای ردیابی و ثبت کالاهای مد در زنجیره تامین از طریق فناوری ردیابی و مدیریت موجودی استفاده کرد. این فناوری پیوند هویت ایمن «فیزیکی-دیجیتال» هر محصول را ایجاد می‌کند و آن را در زنجیره بلوکی ثبت می‌کند که به وسیله آن می‌تواند هر حرکت محصول ثبت‌شده را در زنجیره تأمین ردیابی کند. در نتیجه از ورود محصولات تقلبی و هرگونه تلاش برای منحرف کردن محصولات ثبت‌شده جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، کارشناسان همچنین شاهد استفاده از RFID در عملیات front-end در مقیاس بزرگ برای تأیید فرآیندهای آنلاین، اتوماسیون و ادغام هستند.

 

تجارت سیار

حدود ۶.۴ میلیارد نفر در سراسر جهان از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، این تعداد حدود ۷۴ درصد افزایش یافته است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ به ۷.۵ میلیارد برسد. بر طبق پروژه‌های مرکز تحقیقات تبلیغات جهانی، بیش از ۷۲ درصد از کاربران اینترنت از طریق گوشی‌های هوشمند به صفحات وب دسترسی خواهند داشت.

این ارقام تضمین کننده بازار رو به رشد تلفن همراه است که هر روز با پیشرفت فناوری هدایت می‌شود. بازار تجارت تلفن همراه به دلیل استفاده از گوشی‌های هوشمند برای خرید آنلاین و همچنین پرداخت برای خرید خرده فروشی، شاهد رشد عظیمی خواهد بود. بر طبق مطالعه دیگری، از هر ۳ هزار نفر، ۲ ترجیح می‌دهند به صورت آنلاین خرید کنند.

یکی دیگر از پیامدهای استفاده گسترده از موبایل، رسانه‌های اجتماعی است که حضور برندها را در کانال‌های مورد علاقه مشتریان خود با یک پیشنهاد تجارت دیجیتال کاملاً یکپارچه تسهیل می‌کند. این امر فرصت بیشتری برای فروش برندها فراهم می‌کند. با توجه به گزارش‌های بازارها، اپلیکیشن‌های مد مانند Vinted و Depop در حال جایگزینی راه‌های سنتی مانند eBay و Gumtree در فروش مد دست دوم هستند. بنابراین، در زمان‌های آینده، تجارت سیار به نوآوری و حضور خود در صنعت مد ادامه خواهد داد.

صنعت مد در سال ۲۰۲۲ و پس از آن

چالش‌های دیجیتالی شدن

دیجیتالی شدن قدمی بزرگ است و در سال ۲۰۲۲ با مصرف مد بزرگ‌تر خواهد شد. اما حتی دنیای دیجیتال نیز چالش‌های خاص خود را دارد که یکی از مهم‌ترین آنها حفاظت از داده‌های تشکیل‌دهنده است که ممکن است در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر باشند. این امر امنیت سایبری را به یک نیاز رو به رشد در میان خرده فروشان مد و بازیگران تجارت الکترونیک تبدیل می‌کند زیرا استفاده و نفوذ اینترنت با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

امروزه کسب‌وکارها بیش از هر زمان دیگری با تهدیدات حملات سایبری و خطرات مدیریت نادرست داده‌ها مواجه هستند که نیازمند مدیریت امنیت دیجیتال بهتر است. تنها در صورتی می‌توان به این امر دست یافت که بازیگران مد به‌سرعت شروع به سرمایه‌گذاری در حفاظت از دارایی‌های دیجیتال و داده‌های موجود در آن کنند.

 

پایداری

مصرف کننده مد امروزی تمایل بیشتری به مد پایدار دارد و این تمایل پس از کووید افزایش یافته است. این امر باعث شده که سازندگان مد از جمله طراحان، توسعه دهندگان محصول، خریداران و بازرگانان، جایگزین‌های مد سازگار با محیط زیست و پایدار را انتخاب کنند. اگرچه مد غیرپایدار همچنان بر عرضه‌های مد کلی در سال ۲۰۲۲ تسلط خواهد داشت، برندها نسبت به ادامه چنین محصولات نامطلوب برای مدت طولانی محتاط‌تر خواهند بود.

آنها باید دیر یا زود مسئولیت نجات سیاره را بر عهده بگیرند. استفاده مجدد و بازیافت پوشاک و لوازم جانبی در آینده رایج‌تر خواهد شد. از آنجایی که در حال حاضر مواد بازیافتی حتی ۱۰ درصد از بازار نساجی را تشکیل نداده‌اند، سرمایه‌گذاری‌های صنعت برای افزایش فناوری‌ها و فرآیندهای بازیافت حلقه بسته مورد نیاز است. بنابراین می‌توان در این زمینه پیشرفت چشمگیری را انتظار داشت. در واقع بسیاری از کسب و کارها در حال حاضر سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های بازیافت حلقه بسته را برای کاهش اثرات زیست محیطی افزایش داده‌اند.

 

توسعه محصول

برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، صنعت مد محصولات ضد ویروسی را ابداع و معرفی کرد که نه تنها می‌تواند پوشنده را از ابتلا به عفونت محافظت کند، بلکه ماندگاری طولانی‌مدت خود را نیز حفظ می‌کند. اگرچه چنین ابتکاراتی در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، اما تحقق، پذیرش و اثربخشی بیشتر آنها در سال ۲۰۲۱ سرعت گرفت.

در طول موج اولیه COVID-19، بسیاری از برندهای مد جهانی، علاوه بر پوشاک، ماسک‌های ضد ویروسی و تجهیزات حفاظت شخصی را نیز عرضه کردند. طولی نگذشت که این اجبار تبدیل به یک هنجار شد و بسیاری از شرکت‌های مد شروع به ادغام محصولات ضد ویروسی در مجموعه‌های خود کردند. برند جین ایتالیایی Diesel اولین شلوار جین ضد ویروسی خود را برای فصل تابستان-پاییز ۲۰۲۱ با استفاده از تکمیل ViralOff Polygiene به بازار عرضه کرد. فروش Polygiene در سه ماهه اول ۲۰۲۱ جهش ۱۴۱ درصدی را گزارش کرد که ناشی از ادامه تقاضا برای ViralOff بود.

به همین ترتیب، برند جین DL1961 و Warp姧 با HeiQ همکاری کردند تا همه مدل‌های جین آینده را با HeiQ Viroblock ارائه دهند – یک درمان ضد ویروسی که حتی عرضه‌کننده لباس‌های مردانه ایتالیایی Monobi Fashion برای کت‌های خود استفاده می‌کند. از آنجایی که ویروس قابلیت ماندن بیش از یک روز بر روی سطوح منسوجات را دارد، خطری که برای سلامتی متصدیان آن، از جمله کارکنان فروش و مشتریان وجود دارد، باید از بین برود.

برای این منظور، شرکت HeiQ ، Viroblock خود را به یک اسپری تبدیل کرد که این برند می‌تواند در فروشگاه‌های خود برای تمیز کردن محصولات پس از لمس یا آزمایش آنها استفاده کند. از آنجایی که این اسپری‌ها می‌توانند علاوه بر لباس، به تمام سطوح منسوج بچسبند، کاربرد آن‌ها بسیار فراتر از صنعت پوشاک است – از فضای داخلی خودرو گرفته تا تشک، ملافه، پرده، و رومیزی. چندین نمونه دیگر از توسعه محصول مشابه در بسیاری از بازارها وجود دارد.

با این حال، این مسئله یک سوال را ایجاد می‌کند – این پیشرفت‌های محصول چقدر طول می کشد؟ با نگاهی به تاریخ در چند قرن اخیر، عود مجدد عفونت‌ها و همه‌گیری‌ها در آینده اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین، تنها راه برای حفظ صنعت مد این است که برای روبرویی با این موارد آماده شود. احتمالاً جهان به زندگی با تهدیدات آتی ویروسی عادت خواهد کرد و در نتیجه پذیرش سریع‌تر لباس‌های محافظ را به عنوان بخشی از زندگی روزمره اعمال خواهد کرد.

با افزایش روزافزون برندهایی که به این واقعیت توجهی جدی دارند، افزودن تجهیزات محافظ ضد ویروسی به محصولاتشان امری مسلم شده است. اما این امر به آن سادگی که به نظر می‌رسد نیست. قوانین متفاوت در کشورهای مختلف مانع از گسترش بین‌المللی مد ضد ویروسی می‌شود، زیرا همه محصولات در سطح بین‌المللی تایید نشده‌اند. به عنوان مثال، پوشش ضد ویروسی Makspec V Toray که در یونیفرم‌های صنایع خدماتی و مهمان‌نوازی استفاده می‌شود، فقط در ژاپن تأیید شده است. این امر مستلزم تلاشی جهانی در پذیرش فناوری‌های محافظ و نجات دهنده برای جان انسان‌هاست. این امر ما را به این واقعیت سوق می‌دهد که ویروس کرونا با ایجاد انتظارات امنیتی جدید، آزمایش اختراعات جدید و گرد هم آوردن سهامداران مختلف، رشد در صنایع طراحی و مواد را تحریک کرده است.

 

جمع‌بندی

فناوری در سال ۲۰۲۲ بر هر سطح از توسعه مد تأثیر می‌گذارد و به نفع مشتریان است. اتکای مردم به فناوری به دلیل تجربه همه‌گیری افزایش می‌یابد و این امر مشاهده اختراعات جذاب‌تری را در آینده به همراه دارد. سال ۲۰۲۱ قبل از ادغام به سال ۲۰۲۲، آموخته‌های بسیاری را به صنعت مد منتقل کرد – سالی دیگر که ترکیبی از چالش‌ها و فرصت‌ها خواهد بود. بازیگران مد باید تقاضاهای دیجیتال، پایداری و زنجیره تامین را مدیریت کنند.

انتظار می‌رود همچنان مشتریان مانند دو سال گذشته انعطاف‌پذیر باشند. در اقتصادهای در حال بهبود، تقاضای مد در سال ۲۰۲۲ و پس از آن رشد خواهد کرد. از این رو، شرکت‌های مد باید بر روی رشد، تعامل با مشتریان، درک نیازهای در حال تغییر و سودآوری تمرکز کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×