جذاب‌ترین‌هامقالات نساجی

صنعت نساجی اسرائیل

نساجی ... حرفه‌ای نوآورانه در اسرائیل

ترجمه: فروغ امیر شیرزاد – تحریریه مجله نساجی کهن

اسرائیل کشوری در غرب آسیا است که در سواحل جنوب شرقی دریای مدیترانه و سواحل شمالی دریای سرخ واقع شده است.

اقتصاد اسرائیل یکی از قدرتمندترین‌ها در منطقه و مبتنی بر فناوری است. اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری اسرائیل است. اسرائیل بعد از ایالات متحده، دومین مالک بزرگ شرکت‌های استارتاپی در جهان است.

همگام بودن با فناوری‌های جدید، اقتصاد قوی و ارتباطات گسترده تجاری بر شکل‌گیری صنعت نساجی پیشرفته و به روز در اسرائیل تأثیر گذار بوده است. موقعیت اسرائیل به عنوان یک مرکز جهانی نوآوری به نفع شرکت‌های اسرائیلی فعال در زمینه مد و منسوجات است.

وضعیت کنونی صنعت نساجی اسرائیل ریشه در سال‌ها تلاش و توسعه دارد. مانند سایر کشورهای در حال توسعه، اسرائیل در اواسط دهه ۱۹۵۰ صنعت نساجی و پوشاک را به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای اشتغال در نظر گرفت.

در سال ۱۹۸۵، بخش نساجی و پوشاک به ۱۵۲۳ شرکت افزایش یافت. در این شرکت‌ها حدود ۴۶۰۰۰ نفر (که ۱۵٪ کل کارگران صنعت را شامل می‌شود) شاغل بودند. درآمد این شرکت‌ها حدود ۱۳ میلیون دلار آمریکا یا ۸.۸٪ از کل درآمد صنعت بوده است. اسرائیل همچنان در سال ۱۹۸۸ این صنعت را به عنوان منبع اشتغال برای مهاجران غیر ماهر و نیمه ماهر و کارگران محلی عرب در اسرائیل در نظر داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مانند سایر صنایع اسرائیل، صنعت نساجی و پوشاک نیز برای ادامه حیات خود به صادرات به اروپا و ایالات متحده متکی بود. با این وجود تعرفه‌ی بالای محصولات نساجی در اروپا و ایالات متحده به عنوان مانعی در این مسیر قرار داشت.

صنعت نساجی اسرائیل
نمای بیرونی یک فروشگاه لباس در تل آویو

از این رو توافقنامه‌هایی از جمله توافقنامه ۱۹۷۷ اسرائیل با جامعه اقتصادی اروپا (EEC)، توافق نامه ترجیحی اسرائیل- EE و توافقنامه منطقه آزاد تجاری ایالات متحده و اسرائیل (از ۱۹۸۷) شکل گرفت. این توافقنامه‌ها، تعرفه‌ها را کاهش داده و همچنان نیز کاهش خواهد داد و محصولات نساجی و پوشاک اسرائیل را با رقابتی ناچیز روبرو می‌کند.

اسرائیل بر چالش‌های مشتری محدود داخلی، بازارهای صادراتی دور و هزینه‌های زیاد برای ایجاد صنعت نساجی و پوشاک موثر غلبه کرده است. بیشتر اعتبار این امر به صنعت تعلق می‌گیرد که روش‌های ساخت با فناوری پیشرفته را برای تولید اقلام با کیفیت بالا و رقابتی اتخاذ کرده است. صنعت اسرائیل همچنین بر بازارهای تخصصی متمرکز شده است که در آن مشاغل کوچک و متوسط می‌توانند از مشارکت کنندگان برجسته باشند.

بخشی از موفقیت اسرائیل نیز مربوط به روند صلح خاورمیانه است که به مشاغل اجازه داده است تولید را به کشورهای کم هزینه منطقه منتقل کنند. همچنین توافق نامه تجارت آزاد اسرائیل با ایالات متحده و اتحادیه اروپا-دو بازار بزرگ پوشاک جهان- از دیگر دلایل موفقیت اسرائیل در صنعت نساجی و پوشاک بوده است.

صنعت نساجی اسرائیل
صنعت نساجی اسرائیل

بخش‌های کلیدی صنعت نساجی اسرائیل

پارچه‌های مد روز، پارچه‌های ضد چروک و منسوجات با عملکرد بالا ساخته شده از جدیدترین پارچه‌های تنفس پذیر، همگی به هویت مد اسرائیل تبدیل شده‌اند. مشاغل اسرائیلی به عنوان پذیرندگان اولیه این فناوری‌های پیشرفته که هم اکنون به بازارهای آمریکا و اروپا عرضه می‌شوند، شهرت یافته است. اسرائیل همچنین به تولید پارچه‌های حلقوی و تاری پودی با کیفیت بالا در سراسر جهان مشهور است.

این کشور مشهور جهانی و توسعه دهنده در زمینه فناوری‌های پیشرفته، دانش فنی خود را در دنیای سریع مد و منسوجات به کار می‌برد. در نتیجه، برچسب “ساخت اسرائیل” نمایانگر نوآوری و نبوغ طراحی و همچنین پیشرفت‌های فنی است. اسرائیل با برخی از محصولات نساجی با کیفیت بالا، مانند کالاهای چرمی و لباس شنای Gottex خود، در اواخر دهه ۱۹۶۰ با پیشرفت در زمینه مد، شهرت بین المللی کسب کرد.

صنعت نساجی اسرائیل
ساخت اولین دستگاه رنگرزی دیجیتال نخ توسط یک شرکت اسراییلی

امروزه تولید کنندگان لباس‌های روزمره، لباس شنا، لباس‌های مد روز، منسوجات خانگی و نخ‌های با عملکرد بالا در اسرائیل از بهترین ارائه کنندگان محصولات نساجی در جهان هستند.

لباس شنا یکی از اولین منسوجات صادراتی اسرائیل است. بخش عمده‌ی لباس شنای اسرائیلی در فروشگاه‌های لوکس در سراسر ایالات متحده و اروپا به فروش می‌رسد. در سال‌های اخیر، صنعت حلقوی اسرائیل، که شامل پوشاک راحت و لباس بیرون است، به شهرت رسیده. علاوه بر این، منسوجات خانگی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک صنعت قابل توجه و در حال رشد در اسرائیل است. محصولات ساخته شده در اسرائیل به دلیل طراحی‌های چشم نواز و کیفیت بالا مورد توجه قرار می‌گیرند. مکررا از شرکت‌های اسرائیلی درخواست می‌شود تا محصولات خود را در نمایشگاه‌های تجاری برجسته در اروپا و آمریکا به نمایش بگذارند.

نساجی حرفه‌ای نوآورانه در اسرائیل

همانطور که قبل‌تر به آن اشاره شد، نوآوری نقشی اساسی در صنعت اسرائیل از جمله بخش نساجی و مد دارد. برخی از متغیرهای محلی، نوآوری را در شرکت‌های اسرائیلی ارتقا می‌دهند، مانند پشتیبانی دولت از تحقیق و توسعه از طریق سازمان نوآوری اسرائیل و وزارت دفاع اسرائیل. علاوه بر این، اکوسیستم محلی اسرائیل به ارتقای نوآوری کمک می‌کند. به عنوان مثال، اکوسیستم استارتاپی اسرائیل در جستجوی حوزه‌های کاربرد و اجرایی جدید است که گاها در منسوجات یافت می‌شود. علاوه بر این، تلاش علمی پیشرفته در زمینه‌های علوم پزشکی، علم مواد و فناوری نانو گاهی با منسوجات هم پوشانی دارد.

صنعت نساجی اسرائیل
یک فروشگاه لباس در اسراییل

در نتیجه، محصولات متعددی با فناوری‌های پیشرفته در اسرائیل تولید می‌شوند. به عنوان مثال Tortech Nano-Fibers، یک شرکت استارت آپی اسرائیلی است که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده است. فناوری Tortech براساس یک روش نوآورانه و دارای ثبت اختراع از دانشگاه کمبریج است. این فرآیند امکان ایجاد لایه‌های بی بافت و الیاف ساخته شده از نانولوله‌های کربنی فوق العاده بلند (ULCNTs) را فراهم می‌کند که بدون استفاده از چسب صورت می‌گیرد.

Twine نمونه دیگری از شرکت‌های نوآور اسرائیلی است که سیستم دیجیتال رنگرزی نخ را ارائه می‌دهد. این سیستم مشتریان را قادر می‌سازد تا نخ خود را به صورت پایدار و مقرون به صرفه رنگرزی کرده و بلافاصله برای مصارفی از جمله خیاطی، بافندگی حلقوی و گلدوزی استفاده کنند.

قرقره های نخ رنگی

SP Nano شرکت دیگری است که می‌تواند در لیست شرکت‌های پیشرفته و نوآور اسرائیلی قرار گیرد. SP Nano یک شرکت در حوزه فناوری نانو است که استفاده از ذرات نانو در اجزا و محصولات مواد کامپوزیتی را تجاری‌سازی می‌کند. فناوری نانو تکنولوژی و دارای ثبت اختراع SP، که شامل SP1/protein منحصر به فرد خود است، از پروتئین‌های مهندسی شده ژنتیکی برای تولید نانوساختارهای خود مونتاژ با نانولوله‌های کربنی (CNT) متصل به پارچه‌های ساخته شده از الیافی مانند کربن، آرامید و شیشه استفاده می‌کند.

در مجموع، اسرائیل پتانسیل قابل توجهی برای رشد در صنعت مد و نساجی دارد. تولید کنندگان آن حضور فزاینده ای را در بازار جهانی تجربه می‌کنند. در ایجاد چنین بخش منسوجات به روز و پیشرفته‌ای در اسرائیل، همگام بودن با فناوری‌های جدید، اقتصاد قوی و روابط تجاری چشمگیر، تأثیرگذار بوده است. علاوه بر این، شرکت‌های مد و منسوجات اسرائیلی از برجستگی اسرائیل به عنوان یک مرکز جهانی نوآوری با تکنولوژی بالا سود می‌برند.

صنعت نساجی اسرائیل

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×