اخبار فرش ماشینی

فرصت بازار جهانی در بخش فرش و گلیم

بازار فرش و گلیم بخش مهمی از صنعت نساجی است که با سرعت ثابتی در حال رشد است که توسط عوامل مختلفی مانند تغییر ترجیحات مصرف کننده، افزایش درآمد، پیشرفت های تکنولوژیکی و شهرنشینی سریع تغذیه می شود. علاوه بر این، استفاده از مواد و فناوری های نوآورانه، در کنار محبوبیت پلتفرم های تجارت الکترونیک و کانال های فروش آنلاین نیز به رشد بازار کمک می کند.

ارزش بازار جهانی فرش و گلیم در سال ۲۰۲۱ برابر با ۷۷ میلیارد دلار است و در دهه گذشته شاهد رشد ۴ درصدی CAGR بوده است. انتظار می رود این بازار تا سال ۲۰۲۵ با ۵ درصدی CAGR از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵۱ به ۹۵ میلیارد دلار برسد.

سناریوی بازار جهانی فرش و گلیم

رشد بخش فرش و گلیم به شدت به افزایش تقاضا برای محصولات دکوراسیون منزل، شناخت فرش به عنوان یک محصول ضروری به جای محصول لوکس، رشد در بخش های مصرف کننده نهایی مانند هتل ها، شرکت ها، خرده فروشی، سرگرمی، حمل و نقل هوایی و غیره بستگی دارد.

شکل ۱: اندازه بازار جهانی فرش و گلیم (میلیارد دلار آمریکا)


از سال ۲۰۲۱، بازار جهانی گلیم ۳۰٪ از کل بازار را به ارزش ۲۷ میلیارد دلار تشکیل می دهد که ۷۰٪ باقیمانده را مایقی فرش ها به ارزش ۵۰ میلیارد دلار تشکیل می دهند. بزرگترین بخش های موجود در بازار جهانی فرش و گلیم، فرش های حمام و فرش های دیوار به دیوار هستند.

تجارت جهانی فرش و گلیم در سال ۲۰۲۱ به ۱۷ میلیارد دلار آمریکا رسیده است که فرش های تافتینگ با ۴۳ درصد بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است. و پس از آن فرش های بافته شده با ۳۲ درصد قرار دارد.  بخش الیاف مصنوعی با سهم ۵۶ درصدی بر بازار مسلط است که دلیل آن قیمت اقتصادی و به صرفه، دوام و الزامات نگهداری کم است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ایالات متحده آمریکا با ۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بزرگترین بازار است که ۲۹ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است و پس از آن اروپا با ۱۴ میلیارد دلار برای همین دوره با سهم ۱۸ درصد قرار دارد. بخش الیاف مصنوعی با ۵۶ درصد سهم بازار را در اختیار دارد.

شکل ۲: اندازه بازار جهانی (۲۰۲۱)

بیش از ۸۵ درصد از تقاضای فرش و گلیم در ایالات متحده توسط تولیدات داخلی تامین می شود و ۲۰ درصد باقی مانده از طریق واردات تامین می شود. بر اساس گزارش موسسه فرش و گلیم (CRI)، ایالت جورجیا به تنهایی بیش از ۴۵ درصد از عرضه فرش جهان را به خود اختصاص داده است. جالب اینجاست که چهار کشور برتر تولید کننده فرش نیز چهار بازار برتر فرش در جهان هستند.

فرش و گلیم رنگارنگ

سناریوی بازار فرش و گلیم هند

رشد بازار فرش و قالی هندی طی ۱۰ سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش است و انتظار می رود این روند ادامه یابد. بازار فرش و گلیم هند در سال ۲۰۲۱ به ۱.۲ میلیارد دلار آمریکا رسیده است که از سال ۲۰۱۱ با رشد CAGR 3 درصدی رشد کرده است، به طوری که فرش ها بیشترین سهم ۹۰۰ میلیون دلاری و فرش ها با ارزش ۲۸۰ میلیون دلار آمریکا را دارند. بازار فرش هنوز به طور کامل توسعه نیافته است زیرا اکثر خانوارها از فرش دیوار به دیوار استفاده نمی کنند. استفاده از آنها در شرکت ها، هتل ها، هوانوردی و صنعت سرگرمی متمرکز شده است

بیشتر تقاضا در بخش اقتصادی با قیمت محصولات بسیار پایین متمرکز شده است. تقاضا در بخش‌های مختلف در حال رشد است، اما هند همچنان یک بازار حساس به قیمت است. ویژگی مهم بازار هند این است که تقریباً ۸۰ تا ۸۵ درصد تقاضا توسط بخش سازمان‌یافته و بدون برند تأمین می‌شود.

شکل ۳: بازار فرش و گلیم هندی (میلیون دلار آمریکا)

بازار بر حسب نوع محصول به دسته های فرش های تافتینگ، بافته شده، سوزنی پانچ، گره دار و غیره تقسیم می شود. فرش های تافتینگ و بافته‌شده محبوب‌ترین انواع قالی‌ها و فرش‌ها هستند که سهم قابل‌توجهی از صادرات هند را به خود اختصاص می‌دهند. فرش‌های پشمی نیز به دلیل داشتن سنت غنی در تولید فرش‌های پشمی زیبا و بادوام، بسیار مورد توجه هستند.

صادرات هند صادرات فرش و قالیچه هند به ۲.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید که از سال ۲۰۱۱ با رشد ۶ درصدی CAGR رشد کرده است. فرش ها و فرش های مبتنی بر الیاف طبیعی مانند پشم، پنبه، جوت و غیره عمدتاً از هند صادر می شوند. صادرات فرش تافتینگ در مقایسه با سایر بخش های فرش و گلیم بیشتر است.

دینامیک صنعت

بازار جهانی فرش و گلیم در حال تحول سریعی است و به شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد تا پایگاه مشتریان خود را گسترش داده و وارد بازارهای جدید شوند. به منظور استفاده از فرصت عظیم موجود در بازار جهانی فرش و گلیم، شرکت ها باید نوآوری، کیفیت و طراحی محصول را در اولویت قرار دهند. آنها همچنین باید فرآیندها و فناوری های تولید مدرن را برای افزایش رقابت و کارایی خود در بازار جهانی اتخاذ کنند و بر پایداری و سازگاری با محیط زیست تمرکز کنند تا با تقاضاهای در حال تغییر مشتری همگام شوند. علاوه بر این، چندین روند در صنعت مشاهده شده است که می توان از آنها استفاده کرد:

• افزایش تقاضا برای محصولات سازگار با محیط زیست و پایدار

نگرانی های پایداری باعث تغییر به سمت الیاف دوستدار محیط زیست شده است مانند استفاده از الیاف حیوان خانگی، نایلون بازیافتی، الیاف تولید شده از PP شده است. فرش های ساخته شده از نایلون و پشم به دلیل ملاحظات قیمت، سهم بازار خود را به ترتیب به فرش های پلی استر و PP از دست می دهند.

• افزایش تقاضا برای فرش و فرش سفارشی

مشتریان بیشتر به محصولات شخصی سازی شده علاقه مند می شوند و این فرصتی را در صنعت فرش و گلیم ایجاد می کند. فرش ها و گلیم های سفارشی می توانند تقاضای رو به رشد را برآورده کنند. مشتریان می توانند اندازه، رنگ و طرح فرش یا فرش مورد نظر خود را انتخاب کنند و محصولی را که نیازهای خاص آنها را برآورده می کند ایجاد کند. این می تواند به بازیگران بازار کمک کند تا خود را از رقبای خود متمایز کنند و وفاداری مشتری را افزایش دهند.

فرش و گلیم رنگارنگ

• رشد تقاضا در بازارهای نوظهور

بازارهای نوظهور مانند هند فرصتی عظیم در صنعت فرش و گلیم است. طبقه متوسط ​​در این کشورها در حال رشد است و به همراه آن، تقاضا برای فرش های خانه نیز در حال رشد است
محصولات دکوری، از جمله قالیچه و فرش. صنعت فرش می تواند با ورود به این بازارها و ارائه محصولات خود به مشتریان رو به رشد از این فرصت استفاده کند.

• پیشرفت های تکنولوژیکی

به دلیل توجه به قیمت، تغییری از فرش دستباف به فرش ماشینی صورت گرفته است. فرآیندهای رنگرزی معمولی با فرآیندهای رنگرزی نخ رنگرزی با محلول رنگرزی شده جایگزین می شوند که باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.

در نتیجه، فرصت بازار جهانی فرش و گلیم با افزایش تقاضا از سوی بخش‌های مسکونی و تجاری، فرصتی امیدوارکننده است. با توجه به نیاز جهان به محصولات پایدار و سازگار با محیط زیست، صنعت فرش و گلیم با نوآوری و تولید مواد سازگار با محیط زیست پاسخ داده است.

با افزایش تقاضا برای پوشش های کف شیک و کاربردی و رشد اقتصاد جهانی، تولیدکنندگان این شانس را دارند که دامنه خود را فراتر از بازارهای سنتی خود گسترش دهند و به مخاطبان بیشتری پاسخ دهند. واضح است که صنعت فرش و گلیم برای ادامه رشد و موفقیت آماده است تا زمانی که با تغییر نیازها و ترجیحات مصرف کننده هماهنگ باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×