اخبار نساجیاسلاید شو

قابلیت‌های صنعت نساجی یزد برای جهش تولید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نساجی به عنوان یکی از صنایع راهبردی کشورمان در حالی مورد کم‌توجهی مسئولان به ویژه در سال جهش تولید واقع شده که یک عضو هیات علمی دانشگاه یزد معتقد است احیای این صنعت راهبردی مستلزم تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت خاص دولتمردان جهت ایجاد مراکز نوآوری است.

به گزارش مجله کهن به نقل از ایسنا، امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «جهش تولید» نامگذاری شده و مسئولان حوزه‌های مختلف تلاش دارند از تمام ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور برای تحقق این مهم بهره گیرند.

توانمندی‌های حوزه نساجی یکی از این ظرفیت‌هاست که با وجود ضرورت استفاده از محصولات این بخش در تمام ایام و در همه سطوح جامعه می‌تواند به رغم مشکلات ناشی از تورم، رکود و مسائل مبتلا به اقتصاد کلان کشورمان، در زمینه تحقق جهش تولید به کمک مسئولان بیاید.

هرچند برخی کارشناسان معتقد هستند که صنعت نساجی کشورمان به سبب فرسودگی ماشین‌آلات و نداشتن دانش فنی و فناوری روز از بازار نساجی دنیا کمی عقب‌تر است ولی بسیاری نیز بر این باور هستند که با تقویت این حوزه و رونق صادارت می‌توان به توسعه و بهبود این مهم و حذف وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کمک کرد.

استان یزد به عنوان یکی از قطب‌های نساجی کشور از دیرباز سوابق درخشانی در این بخش داشته لذا این باور وجود دارد که نساجی یزد می‌تواند نقش موثر و حیاتی در رونق اقتصادی و جهش تولید در این حوزه داشته باشد و به واسطه برخورداری از بازارهای بسیار خوب ملی و منطقه‌ای باید مورد توجه و اهتمام ویژه مسئولان و دست‌اندرکاران قرار گیرد.

نساجی یکی از هفت صنعت راهبردی ایران

«محمدرضا دهقانی‌اشکذری» عضو گروه علمی نساجی دانشگاه یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به ضرورت حمایت از صنعت نساجی در سال جهش تولید تاکید می‌کند و می‌گوید: برخی در نظام‌های اقتصادی دنیا معتقدند که صنایع و کسب و کارها مثل شکوفه‌های درخت توسعه هستند یعنی اگر صنایع حمایت نشوند، میوه‌ی توسعه حاصلی نخواهد شد که مردم را منتفع کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی‌ اضافه می‌کند: اگر کشوری بخواهد توسعه پایدار داشته باشد که به دنبالش رفاه را برای مردم به ارمغان آورد قطعاً نیازمند صنایع با توسعه پایدار است و در ایران اسلامی نیز صنعت نساجی یکی از هفت صنعت راهبردی است ولی به دلایلی در جایگاهی که پیش‌بینی شده است، قرار ندارد.

این عضو گروه علمی دانشگاه یزد با بیان این‌ که یکی از دلایل کاهش انگیزه و شکست در بازار رقابتی صنعت نساجی، معظل قاچاق است، بیان می‌کند: خارجی بودن فرهنگ مصرف از دیگر چالش‌های حوزه نساجی در ایران است.

دهقانی‌اشکذری بستن مجاری قاچاق را یکی از راهکارهای جدی حمایت از صنعت نساجی می‌داند و عنوان می‌کند: برای رسیدن به بازارهای جهانی باید ابتدا از بازار کشور خودمان شروع کنیم و سپس با مطالعه بازارهای بین‌المللی به اهداف ترسیم شده دست یابیم.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این‌ که نباید صنعت نساجی را مانند خیلی از صنایع رقابتی در فضای عرضه و تقاضا رها کنیم،‌ تصریح می‌کند: رقبای خارجی، مواد اولیه گران، قاچاق کالا، دانش سنتی و دستمزدهای بالای نیروی کار، همگی تهدیدهایی جدی برای صنعت نساجی در استان یزد هستند که باید توسط مسئولان و دست‌اندرکاران بیش از پیش مدیریت شود.

وی تاکید می‌کند: دولت باید به صنعت نساجی نگاه حمایتی خاصی داشته باشد چون این صنعت از جمله صنایع زیربنایی از جهت تامین نیازهای الزامی مردم و دارای بازار بسیار خوب ملی و منطقه‌ای است.

دهقانی اشکذری با بیان این‌ که صنعت نساجی یزد از نظر ظرفیت اشتغال و رونق تولید، قابلیت جهش را دارد، اظهار می‌کند: احیای این صنعت راهبردی مستلزم تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت خاص دولتمردان درخصوص ایجاد مراکز نوآوری است.

نساجی صنعتی با قابلیت‌های بالا در یزد

«مجتبی دستمالچیان» رییس انجمن صنایع نساجی و پوشاک یزد هم با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است، اظهار می‌کند: از دیرباز تاکنون صنعت نساجی یزد در دنیا معروف بوده و در این دیار، پارچه‌هایی با ارزش افزوده بالا تولید شده است.

وی ادامه می‌دهد: ترمه و پارچه‌ی دارایی، از جمله محصولات منحصربه‌فرد صنعت نساجی استان یزد است که همچنان تاریخچه این هنر و صنعت دیرینه، مردم کویر را در تار و پود خود برای گردشگران به نمایش گذاشته است.

رییس انجمن صنایع نساجی و پوشاک یزد با بیان این‌ که صنعت نساجی این استان هنوز باعث افتخار کشور است و استان یزد قطب تولید پارچه‌های رومبلی کشور محسوب می‌شود، می‌گوید: با وجود ظرفیت‌های بالای نساجی در این استان، متأسفانه در حال حاضر شاهد تعطیلی برخی از واحدهای نساجی هستیم که باید به منظور ساماندهی این معضل، برنامه‌ریزی جدی از سوی مسئولان انجام شود.

دستمالچیان تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از واحدهای فعال و موجود نساجی استان را اولین گام برای برنامه‌ریزی جدی در این حوزه می‌خواند و بیان می‌کند: نداشتن آمار دقیق از نحوه فعالیت واحدهای رسمی دارای مجوز و واحدهای سنتی که مجوز صنعتی هم ندارند، لطمه‌های زیادی به سیاست‌گذاری در حوزه نساجی استان یزد زده است.

این مسئول با بیان این‌ که صنعت نساجی برای یزد چند مزیت دارد، تصریح می‌کند: دوستداری طبیعت، کم‌مصرفی در آب و بیشترین میزان اشتغال نسبت به سرمایه‌گذاری، از جمله مزیت‌های صنعت نساجی است.

رییس انجمن صنایع نساجی و پوشاک یزد در ادامه با اشاره به این‌ که ایران در حوزه صنعت نساجی امروز دارای مزیت‌های نسبی است، خاطرنشان می‌کند: بسیاری از کالاهای نساجی از الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند به عبارتی تمام الیاف یا نخ‌های مصنوعی از مشتقات نفتی بوده و مواد اولیه آن را توسط پتروشیمی‌های داخل کشورمان می‌توان تولید کرد.

دستمالچیان در پایان با بیان این‌ که متاسفانه برخی کارخانه‌ها به سبب سفارش‌ها و بازار خرید مجبور به عرضه محصولات خود با برند خارجی هستند، می‌گوید: امروز نساجی استان یزد قابلیت این را دارد که بهترین پارچه‌ها را با بالاترین کیفیت تولید کند.

 

خبرنگار: امیر رضازاده/ ایسنا

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×