اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

مصاحبه با آقای مهندس محسن ابوالقاسمی- مدیر عامل شرکت پلیمرسازان سینا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ثبات قیمت ارز، مهمترین خواسته تولید کنندگان

در سالهایی که بسیاری از افراد به فکر خارج کردن اندک سرمایه خود به خارج از کشور بودند افرادی در جامعه در همین گوشه و کنار درحال تلاش برای ورود به بخش تولید و صعت کشور بودند. در این سالهای سخت اقتصادی که ورود به بخش تولید کشور از نظر بسیاری از متخصصین و کارشناسان کاری بس دشوار بود. شرکت پلیمرسازان سینا با مدیریت مهندس ابوالقاسمی و کارشناسان  مهندسین متخصص خود در فکر تولید چیپس پلی استر اصلاح شده و افزودنیهای تخصصی در زمینه بازیافت پت بودند. به سراغ مهندس ابوالقاسمی مدیر مجموعه  پلیمرسازان سینا رفتیم تا صحبتی در مورد وضعیت صنعت نساجی داشته باشیم.

 

لطفا در ابتدا در مورد سوابق و فعالیت‌های خود در صنعت نساجی ایران توضیحاتی را بفرمایید.

شرکت پلیمرسازان سینا در سال ۱۳۸۹ به منظور تولید چیپس پلی استر پت فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت با برخورداری از دانش فنی و تخصصی خود در زمینه بازیافت پت بخش عمده‌ای از نیاز صنعتگران را مرتفع می سازد. این شرکت در ابتدای کار تولید خود با توجه به نو پا و تازه کار بودن بیشتر در زمینه بازیافت و تولید گرانول و چیپس بازیافتی آغاز به فعالیت نموده ولی با توجه به علاقه مدیران جهت نوآوری و سعی و تلاش بی‌وقفه آنان در این واحد صنعتی و در زمان بسیار کوتاه موفق به تولید محصولات جدید همگام با تکنولوژی روز دنیا شده است. دستاورد این شرکت عبارت است از اخذ گواهی نامه ثبت اختراع در فرآیند بازیافت ضایعات غیر قابل مصرف پلی اتیلن ترفتالات می‌باشد که قبل از این هزاران تن ضایعات شرکتهای نساجی در محیط زیست رها شده و با توجه به ساختار پت به مدت ۴۰۰ سال در محیط زیست باقی می‌ماند که با فرایند جدید مجددا به پروسه تولید بازگشته و از هدر رفت سرمایه ملی به میزان قابل توجهی جلوگیری نماید و همچنین در زمینه تولید مستربچهای رنگی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ شروع نموده و با تجهیز نمودن لوازم آزمایشگاهی و ماشین‌آلات با تکنولوژی روز دنیا توانسته مستر بچهای مورد نیاز شرکت نساجی را تأمین نماید.

 

شرکت پلیمرسازان سینا چه خدماتی را به صنعت نساجی و فرش ماشینی کشور ارایه می‌کند؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بازار مواد اولیه دارای متغیر های زیادی است که از آن جمله می‌توان به زمان، قیمت ارز، قیمت پایه نفت و محصولات پتروشیمی اشاره نمود. هم اکنون بدلیل رکود ناشی از پیامد های تغییرات ارزش دلار و سکوت بازار هدف در محصولات فرش، موکت، کفپوش، پتو، محصولات بی‌بافت شاهد کاهش عرضه مواد اولیه ریسایکل هستیم در حالیکه عرضه مواد اولیه ویرجین تحت بازار بورس، ثابت بوده و دارای ثبات نسبی می‌باشد.

 

به طور کلی وضعیت بازار مواد اولیه و نخ‌های پلی استر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نوسانات ارزی موجبات ایجاد تغییرات غیر قابل پیش بینی برای این صنعت شده است. بطور مثال برای واردات مواد اولیه یا تجهیزات باید بر اساس کدام قیمت ارز حساب محاسبات ما صورت بگیرد؟ آیا از زمان دریافت پروفرما تا زمان پرداخت ارزی دچار کاهش یا افزایش هزینه خواهیم شد؟ تلاطم بیشتر در قیمت ارز، متاسفانه موجب رکود بازار داخلی نیز شده است. در این راستا، صادرات محصولات تولیدی نیز تحت تاثیر قرار دارد. امروز ثبات قیمت ارز، مهمترین خواسته تولید کنندگان و بازار هدف است.

 

نظر شما در مورد وضعیت نا بسامان ارز و مشکلاتی که برای واحدهای تولیدی مواد اولیه و محصول نهایی ایجاد کرده چیست؟

در کشور تنها تولید کننده گرانول ویرجین پلی استر پتروشیمی شهید تندگویان می‌باشد که با توجه به ظرفیت تولید، بازار داخلی را کاملا پوشش می‌دهد. در زمینه تولید گرانول بازیافتی، این روند رو به جلو بوده و علاوه بر کمیت، کیفیت این محصولات نیز روزانه ارتقا می‌یابد. بهره گیری از دانش روز، تجهیزات مدرن و همکاری ما بین مشتریان و تولید کنندگان، دریچه‌ای روشن به روی این صنعت باز کرده است.

صنعت تولید چیپس پلی استر و نخ های بازیافتی در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

محصولات ما علاوه بر کاهش هزینه تولید، موجب کمک به تولید کنندگان الیاف برای تأمین هرچه بهتر مواد اولیه می‌گردد. در دسترس بودن، تنوع محصول در رنگ و کیفیت مختلف همواره موجب انتخاب بهتر توسط مشتریان محترم می‌شود. کاهش هزینه تولید به واسطه محصولات بازیافتی این شرکت، یعنی افزایش حاشیه سود و یا کمک به رقابت در بازارهای صادراتی هدف می‌باشد.

 

محصولات و نوآوری های شما چه مزایایی نسبت به دیگر رقبا در بازار دارد؟

ما با ارتقای دید کیفی و با بهره‌مندی از تکنولوژی و دانش روز، مفتخر خواهیم بود بزودی در بازارهای صادراتی کشورهای همسایه مانند ترکیه، روسیه و أفغانستان حضور پیدا کرده و ضمن صادرات گرانولهای مستربچی و مستربچ های رنگی، به توسعه این بازارها بی‌اندیشیم. مزیت محصولات تولیدی این شرکت، کیفیت بالا و قیمت مناسب آن است. ضمنا با بهره مندی از آخرین تکنولوژی روز در عرصه آزمایشگاه و کنترل کیفیت، ما به زودی از دیگر رقبا فاصله خواهیم گرفت. خدمات فنی و تخصصی که به مشتریان خود در این زمنه ارائه می‌دهیم پس از فروش محصولات، یکی دیگر از ویژگی های خاص شرکت است که همواره کنار مشتریان عزیز خود، استوار باقی خواهیم ماند.

آیا در بخش صادرات هم فعال هستید؟ تولیدات ایرانی در بخش نخ های بازیافتی در حوزه صادرات چه مزیت هایی می‌تواند داشته باشد؟

با توجه به میزان تقاضای کنونی از الیاف پلی استر، با به راه افتادن بازارهای هدف و ارتقای تقاضای مشتریان، قطعا زمینه برای افزایش کمیت الیاف در بازار فراهم خواهد شد. لذا با گذر از زمان و امید به افزایش تقاضای داخلی و باز شدن فضای صادرات، تأسیس شرکت های جدید الیاف دور از ذهن نمی‌باشد

 

آیا ظرفیت سرمایه گذاری های بیشتر در بخش تولید الیاف بازیافتی پلی استر در ایران وجود دارد؟

بالتبع با توجه به صادرات الیاف پلی استر از سوی کشورهایی مانند ترکیه، چین، تایوان، هند و ازبکستان به بازارهای هدف، و هم چنین با توجه به کیفیت مواد اولیه بازیافتی در این کشورها که عمدتاً ناشی از واردات بطری از کشورهای جهان اول است. قطعاً ما از تولید کنندگان جهانی عقب هستیم که باید با ارتقای کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و توسعه بازارهای صادراتی بتوأنیم خود را به بهترین شرکت های جهانی موجود در این زمینه برسانیم. امروزه مشتریان علاوه بر قیمت و کیفیت، به زمان و نحوه تحویل کالا نیز دقت فراوان دارند. تأخیر در بارگیری‌ها، تأخیر در تحویل سفارش و نوع بسته بندی محصولات و کیفیت بارگیری یکی دیگر از عوامل ضعف در بازارهای رقابتی است.

 

به عنوان صحبت پایانی اگر نکته‌ای هست بفرمایید.

ضمن تقدیر از دست اندرکاران مجله نساجی کهن، شرکت پلیمرسازان سینا با افتخار آماده ارایه هرگونه مستربچ رنگی، گرانولهای بازیافتی، مواد تعاونی و کمکی در صنعت الیاف پلی استر بوده و در این راه دست تمامی تولید کنندگان الیاف را به گرمی می‌فشارد و با اعتقاد راسخ به حضور در کنار مشتریان عزیز خود، همواره نسبت به این موضوع به خود می‌بالیم.

 

تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×