اخبار فرش ماشینیگالری عکس

‌بیست مدل جدید فرش آکسمینستر ویژه هتل ها و مکانهای عمومی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

جنس الیاف فرش اکسمینستر

موکت های اکسمینستر از ۸۰٪ پشم خالص و ۲۰٪ نایلون ضد الکتریسیته ساکن تولید می‌شوند. این ترکیب الیاف از سال ۱۹۵۰ رایج بوده است. این مواد در تولید این نوع موکت‌ها منجر به جذب آلاینده‌های مضر مانند دی‌اکسید، نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد می‌گردد. بافت این نوع موکت ها به جذب رطوبت موجود در هوا نیز کمک می‌کند.

این فرش ها را میتوان به صورت کاملاً سفارشی شده تولید کرد، که استفاده از چنین موکت هایی به خصوص در هتل ها نشان از دقت توجه و کیفیت فضای مورد نظر می‌باشد.

هتل هیلتون هستون- Hilton University of Houston
سفارت Embassy Suites Denton TX
هتل Renaissance Mayflower DC

نقش کفپوش ها در صنعت هتلداری

هتل Fairmont Dallas
هتل هیلتون اورلاندو Hilton Orlando Bonnet Creek Resort
هتل چهار فصل لاس وگاس- Four Seasons Spa Las Vegas
هتل Curio Harpeth Franklin Downtown
راهروهای هتل ماریوت اتلانتا Marriott Atlanta Peachtree Corners
هتل Marriott Woodlands Waterway
هتل Omni Dallas
هتل Doubletree Oak Brook
هتل Big Sky
هتل Virgin دالاس
هتل هیلتون اورلاندو Hilton Orlando Bonnet Creek
هتل دالاس Le Méridien Dallas
هتل هستون Omni Riverview Houston
هتل Bristol Panama
کازینو Sheraton Grand Escazu
هتل هیلتون اتلانتا Hilton Atlanta NE
هتل Hyatt Tysons
هتل ماریوت سانفراسیسکو Marriott San Francisco Waterfront
هتل هیلتون Conrad Hilton Ft. Lauderdale

 

فرش اکسمینستر جدای از کیفیت منحصر به فرد قابلیت رنگرزی بسیار بالا و قابلیت طراحی که دارد، موارد دیگری را نیز شامل میشود از جمله آنها میتوان به وضوح طرح بافته شده به مثابه فرش های دستباف، سهولت نگهداری و میزان بالای کاهش صدای محیط اشاره کرد. برای خرید موکت به فروشگاه سیزال مراجعه کنید.

دوام و ماندگاری فرش اکسمینستر

هنگامی که موکت یا فرش در زمان بافته شدن به صورت woven به شکل تار و پود در پشتیبان بافته می‌شود، استحکام فوق العاده ای به موکت و فرش هایی از این دست می دهد که قابل قیاس با سایر روش‌های تولید نیست. طول عمر این موکت ها ۲۰ تا ۳۰ سال، حتی در محیط های پر ترافیک می‌باشد این به این معنی است که موکت اکسمینستر بسیار با دوام‌تر از انواع دیگر موکت‌ها می‌باشند. موکت ها معمولاً در اثر رفت و آمد و در صورت قرارگیری در محیط های پر رفت‌و‌آمد اثراتی از ساییدگی دیده می‌شود که در موکت های اکسمینستر، این حالت اتفاق نمی افتد و این نوع از موکت یا به اصطلاحی فرش، دچار ساییدگی و پاره شدن نمی‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

شیوه تولید فرش اکسمینستر

فرش اکسمینستر به علت نحوه تولید پیچیده‌ای که دارند و وجود کیفیت و دقت در تمام مراحل تولید این فرش ها، حس لوکس و منحصر به فردی را با خود به همراه دارد. وجود چنین موکت‌هایی در مراکز تجاری بزرگ ، فرودگاه‌ها ، هتل‌ها و یا حتی فضا‌های مسکونی، امضایی از نوع توجه به کیفیت متریال است.

فرش اکسمینستر گزینه اول متریال مورد استفاده برای کف در فرودگاه‌های بین‌المللی و هتل‌های رده بالا از سال های دور بوده است. طی دو قرن گذشته روند ساخت این نوع فرش ها تغییرات بسیار کمی داشته است. اما پیشرفت ها تکنولوژی و روند طراحی ، مشخصات این نوع فرش پشمی را به سطوح جدید وارد کرده است. اضافه شدن رنگ های قابل استفاده از ۸ رنگ به ۱۲ رنگ و امروزه در بهترین حالت به ۳۲ رنگ حاکی از همین تاثیر تکنولوژی بر این صنعت بوده است. اما بعد از گذشت سالها روش تولید همچنان یکسان باقی مانده است که کمک شایانی به حفظ کیفیت آن کرده است

ویژگی های موکت اکسمینستر:

ثبات ابعادی جهت جلوگیری از گسستگی الیاف
ظاهر فوق العاده لوکس
طول عمر بسیار بالا
امکان طراحی های بسیار گسترده
دقت فوق العاده در پیاده سازی طرح های پیچیده
مقاومت بی نظیر در برابر ترافیک و تردد
بسیار شبیه به فرش دستباف

استفاده از موکت و فرش اکسمینستر با در نظر گرفتن ویژگی های طراحی آن ، به نوعی یک قطعه هنری در بستر فضا است که داستانی را با خود به فضا می‌آورد که تا سالها همچنان تکمیل کننده ویژگی های هیجان‌انگیز آن محیط باقی می‌ماند.

 

بافندگی فرش به روش اکسمینستر

این روش بافندگی فرش با روش متداول رویه به رویه که در فرش ماشینی ایران رایج است ،دو تفاوت اساسی دارد اولاًدر این روش، بر خلاف روش رویه به رویه که هم زمان دو فرش بافته می شوند نیست ، ثانیاً در این روش ،تعداد زیادی گیره و یا ماسوره تعبیه شده است که در موقع لزوم، نخ مربوط به رنگ مورد نظر را انتخاب کرده ،داخل بافت قرار می دهند.

چنانچه از گیره برای انتخاب رنگ استفاده شود، روش بافندگی را آکسمینستر ماسوره ای می گویند در ادامه به دلیل متداول تر بودن ماشین های آکسمینستر گیره ای، به طور مختصر به اجزای ماشین و نحوه بافت فرش در این ماشین اشاره می شود.

ماشین های آکسمینستر گیره ای امروزی مجهز به ژاکارد الکترونیکی جهت انتخاب رنگ می باشند، که به ماشین های آکسمینستر ژاکارد گریپر شناخته می شوند.

اجزای اصلی یک دستگاه بافندگی آکسمینستر ژاکارد گریپر

برای کنترل نخ های چله وبافت برزنت فرش از سه ورد استفاده می شود که دو ورد مخصوص چله سفت باف بوده و یک ورد به چله شل باف اختصاص دارد. نخ پود به کمک یک ابزار سخت داخل دهانه بافت زمینه یا برزنت فرش را تشکیل می دهند. نخ های چله سفت باف نیروی وارده بر فرش از طرف نخ های خاب را جبران کرده و مسئول استحکام طولی فرش می باشند.

نخ های چله ممکن است از طریق غلتک های چله یا قفسه به ماشین تغذیه شوند .چنانچه از غلتک چله استفاده شود، تعداد غلتک ها حداقل سه به کار می رود. ممکن است ماشین به شکلی طراحی شده باشد که از قفسه برای تغذیه نخ های چله استفاده شود. در این صورت قفسه تغذیه ماشین نسبت به حالت عادی بزرگ تر بوده ،که بخشی از قفسه به نخ های چله و بخش بیشتر آن به نخ های خاب اختصاص می باید.

نحوه ایجاد ریشه خاب فرش در این ماشین به این صورت می باشد که گیر ه ها که شبیه گردن پرنده هستند، نخ خاب را از انتخاب نخ برها می گیرند. سپس نخ توسط تیغه ها به طول مشخص و مورد نیاز بریده می شوند. در ادامه ،گیره ها گردش می کنند به گونه ای که نخ خاب به صورت عمودی قرار می گیرد و سپس پود دوبله در دهنه کار قرار داده شده ،گریپر به سمت بالا حرکت می کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×