گالری ویدئو

مراحل تولید پارچه جین یا Denim

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

‫پنبه … از مزارع سراسر جهان می‌آید. ‫طول الیاف پنبه استحکام پارچه ‫جین را تعیین می‌کند. ‫با این حال، طول الیاف از یک بسته به دیگری متفاوت است. ‫بنابراین، برای اطمینان از کیفیت ‫ثابت، پنبه مخلوط شده است, هر بسته لایه برداری شده و به داخل مخلوط کن کشیده میشود.

در اینجا همه ناخالصی‌ها مانند ‫دانه‌ها و علف‌های هرز را ‫از بین می‌برند . ‫الیاف پنبه مخلوط خالص سپس شانه شده و به ‫طناب ضخیمی به نام فتیله کشیده می‌شوند. ‫حالا پنبه تمیز و یکدست است، ‫اما نه خیلی قوی ‫شش فتیله پنبه‌ای کشیده شده و با هم ترکیب ‫می‌شوند و یک واحد قویتر و در عین حال یک اسلیور نازک تر ایجاد می‌کنند ‫سپس این اسلیور کشیده شده و به صورت ‫یک نخ قوی پیچانده می‌شود.

‫برای تولید جین کشسان ماده ای ارتجاعی به نام الاستان که نوعی لاستیک است درنخ پیچیده شده است پیچیده شده است، تا یک نخ با قابلیت کشش تولید شود ‫نخ‌ها روی بشکه‌های بزرگ جمع می‌شوند، ‫تا آن را برای رنگرزی آماده کند.

‫بیشتر جین ها به رنگ آبی نیلی رنگ میشوند. آبی نیلی یکی از قدیمی‌ترین رنگ هایی است که ‫برای رنگرزی منسوجات استفاده می‌شود و ‫از گیاه نیل فراه سرچشمه می‌گیرد. ‫نخ‌ها در وان‌های بزرگ با رنگ نیلی فرو رفته ‫و روی استوانه های بزرگ در هوا کشیده می‌شوند.

‫هنگامی که نیل با اکسیژن واکنش می‌دهد، ‫به رنگ آبی در می‌آید، ‫نخ‌ها به طور مکرر فرو می‌روند تا زمانی که نخ‌های ‫پنبه‌ای رنگ آبی تیره شدید پیدا کنند. ‫رنگ یک پوشش در اطراف نخ ایجاد می‌کند، ‫نخ هنوز در داخل سفید است و به جین ظاهر سفید ‫رنگ و رو رفته آن هنگام پوشیدن می‌دهد.

‫اگر از نزدیک به شلوار جین خود نگاه کنید، ‫می توانید الگوی ابزار نخ‌های ‫آبی و سفید را ببینید، ‫رشته‌های آبی که تار نامیده می‌شود روی دستگاه بافندگی به بالا و پایین کشیده می‌شود و نخ سفیدی به نام پود از تمام ‫طول دستگاه به سمت جلو و عقب پرتاب می‌شود و طرح جین را ایجاد می‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‫رایج‌ترین بافت , بافت سه به یک است, به این معنی که برای هر نخ ‫پود سه نخ تار قابل مشاهده است، ‫به همین دلیل است که پود در پشت ‫پارچه بیشتر دیده می‌شود.

‫نوع دیگری از بافندگی استsalvage که نام دارد که در مجموعه آر دی دی ما استفاده می‌شود ‫جین salvage به روش اصلی در ماشین‌های بافندگی ‫شاتل قدیمی ساخته می‌شود که ‫قدمت آن به دهه ۱۹۵۰ بازمی‌گردد، سرعت تولید ‫بسیار کمتر از ماشین‌های بافندگی مدرن است. که باعث کاهش کشش روی نخ میشود و باعث ایجاد حس نرمی ‫در پارچه‌ای بادوام می‌شود.

‫این بافندگی‌های قدیمی به کارگران ماهر ‫بیشتری نیاز دارند، ‫و به دلیل سنت دیرینه و تولید شلوار ‫جین تنها در ژاپن و ایتالیا تولید می‌شود. ‫برای جلوگیری از پیچ خوردن ‫پارچه پس از دوخته شدن به جین، ‫نرم و کشیده میشود.

‫جین نیز گرم و منقبض می‌شود، ‫تا اطمینان حاصل شود که شلوار جین پس از ‫فروش همان اندازه باقی می‌ماند. ‫قبل از این که پارچه جین، کارخانه پارچه را ترک کند. ‫در اینجا تحت کنترل کیفیت دقیق قرار می‌گیرد، اینجا هر گونه نقص یا تغییر رنگ در پارچه ‫با کیفیت ثابت تشخیص داده می‌شود. یک جین با کیفیت ثابت برای اطمینان از کیفیت جک و ‫جونز در شلوار جین ضروری است.

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×