اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با خانم فاطمه حسیبی – مدیر عامل شرکت بازرگانی حسیبی (نماینده فروش الیاف درالون آلمان در ایران)

 

سهم ۳۰ درصدی الیاف درالون در بازار ایران

نام درالون برای تمامی دست اندرکاران صنعت فرش ماشینی در کشور ما نامی آشناست. نامی که در فرهنگ کاری اهالی این صنعت نشانه ای از برتری و کیفیت و دوام بالای فرش است. بزرگترین تولید کنندگان فرش ماشینی در ایران عمده ترین مصرف کنندگان این الیاف هستند.

بازار ایران به طور سنتی وابستگی شدیدی به الیاف اکریلیک دارد و هنوز هم با ظهور الیاف جدیدی در صنعت فرش ماشینی این وابستگی کمرنگ نشده است. همانطور که حتما اطلاع دارید در شماره های اخیر مجله بیشتر به الیاف اکریلیک و مواجهه کنونی آن با سایر الیاف به ویژه پلی استر پرداخته ایم تا ابهاماتی که در ذهن فعالان این صنعت وجود دارد برطرف شود. در ادامه این مباحث در این شماره از مجله با سرکار خانم حسیبی نماینده فروش شرکت درالون در ایران گفتگویی انجام داده ایم  که از نظر می گذرانید. امید است مورد توجه خوانندگان محترم قرار گیرد.

◄لطفاً در ابتدا در رابطه با شرکت بایر پارسیان و فعالیت های خود در بخش الیاف مصنوعی و اکریلیک توضیحاتی را بفرمائید؟

من از سال ۱۹۸۴ در شرکت بایر پارسیان آغاز به کار کردم و در رده های مدیریتی این شرکت به مدت ۲۹ سال فعالیت داشتم. تاریخچه الیاف اکریلیک به سال ۱۹۴۹ بر می گردد که در آن سال شرکت بایر شروع به تولید آزمایشی الیاف اکریلیک نمود.

در سال ۱۹۵۴ لیسانس تولیدی و تجاری این الیاف به نام درالون ثبت شد و خط تولید آن در همان محوطه شرکت بایر در شهر دورماگن Dormagen آغاز به کار کرد تا سال ۲۰۰۰ میلادی که در این سال شرکت درالون از بایر جدا شد و درالون به عنوان یک شرکت مجزا به فعالیت خود ادامه داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شرکت بایر پارسیان تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۲ نماینده رسمی درالون در ایران بود که پس از آن شرکت شیمیایی نساجی حسیبی نمایندگی انحصاری درالون در ایران را بعهده گرفت.

◄لطفاً در رابطه با خصوصیات الیاف اکریلیک مصرفی در فرش ماشینی که توسط شرکت درالون تولید می شود توضیحاتی را بفرمائید؟

این شرکت در آلمان دارای دو خط تولید با مجموع ظرفیت ۱۸۸ هزار تن الیاف اکریلیک می باشد، که خط خشک ریسی آن با ظرفیتی حدود ۱۲۰ هزار تن در شهر دورماگن و خط تر ریسی با ظرفیت ۶۸ هزار تن در شهر لینگن مشغول به فعالیت است.

اما مزیت های الیاف درالون را می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد، مهمترین ویژگی الیاف درالون سطح مقطع دمبلی شکل یا استخوانی آن است که موجب می شود الیاف حالتی پر تر داشته باشد، پایل ها و خاب فرش به مرور زمان دچار افت و خوابیدگی نمی شود و مقاومت بسیار بالایی دارد که این مزایا به ویژه در صنعت فرش ماشینی و ماشین آلات بافندگی مدرن بسیار مورد توجه است.

◄ در رابطه با میزان تولید الیاف اکریلیک در جهان و مصرف این الیاف در ایران آماری در دست دارید؟

طبق آمارهای منتشره، میزان تولید اکریلیک در جهان حدود ۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۰ بوده که طبق آمار گمرکات جمهوری اسلامی ایران سهم ایران در واردات این الیاف در آن سال معادل ۱۳۰ هزار تن بوده است ولی در سال ۲۰۱۱ به دلایل مختلف اقتصادی، سیاسی و… واردات الیاف اکریلیک به ایران تا ۱۱۰ هزار تن کاهش یافت.

◄دلایل کاهش تولید و مصرف الیاف اکریلیک در جهان چیست؟

بازار اروپا یک بازار مصرفی است. به نظر من مهمترین دلیل کاهش مصرف اکریلیک در جهان به ویژه در بخش کفپوش ها و فرش های ماشینی کاهش عمر مصرف فرش است. همان طور که می دانید امروزه مدگرایی و استفاده از طرح های جدید و به روز در منازل و دکوراسیون داخلی بسیار اهمیت دارد. در بازارهایی مانند اروپا که بسیار مصرف گرا و به روز هستند مصرف کننده ترجیح می دهد تا فرش های ارزان خریداری کند تا بتواند با تغییر مد آن را به راحتی و بدون دغدغه خاطر جایگزین کند.

در حالی که فرش در فرهنگ و زندگی ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در ایران اغلب خریداران به کیفیت و ماندگاری فرش اهمیت می دهند و درصد کمی هستند که فرش های خود را پس از چند سال تعویض نمایند. در کنار موارد بالا باید به این نکته اشاره کرد که تنوع مواد اولیه در تولید فرش ماشینی زیاد شده که این خود باعث کاهش سهم اکریلیک در صنعت فرش ماشینی گردیده است اما می توان گفت که فرشهای تولید شده با الیاف اکریلیک کماکان در رتبه نخست از نظر دوام، کیفیت و شباهت به فرش دستباف می باشند که همین امر موجب علاقه ما ایرانیان به این فرشها شده است.

متاسفانه اخیراً بحثی در رابطه با سرطان زا بودن و سمی بودن الیاف اکریلیک به راه انداخته اند که از طرف شرکت درالون این بحث ها را قویاً رد می کنم.

حدود ۱۵ سال پیش هم همین بحث ها با ورود الیاف پلی پروپیلن رخ داد و بسیاری از تولیدکنندگان این نوع فرش، اکریلیک را به سرطان زا بودن و سمی بودن محکوم کردند که گذر زمان همه چیز را مشخص کرد.

متاسفانه در ایران برخی افراد با بازی کردن با لغات قصد دارند افکار عمومی و افراد غیر متخصص را منحرف کنند. مثلاً پروپیلن یک ماده سمی است ولی پلی پروپیلن ماده اولیه تولید الیاف و بسیاری از محصولات مصرفی در زندگی روزمره ماست.

اتیلن یک ماده کاملا سمی است اما پلی اتیلن خیر. اکریلونیتریل سمی ولی پلی اکریلونیتریل یک ماده غیر سمی و منبع تولید الیاف اکریلیک است. کاهش مصرف الیاف اکریلیک دلایل مختلفی دارد که هیچ کدام با سرطان زا بودن ارتباطی ندارد. به نظر شما چنانچه مصرف پنبه یا پشم در جهان کاهش پیدا کند آیا دلیل بر سرطان زا بودن آنهاست؟

لازم به ذکر است که الیاف اکریلیک درالون مطابق با استانداردهای معتبر جهانی و زیست محیطی تولید می گردند و در کشورهای با استاندارد بالا مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر تولید کنندگان معتبر فرش اکریلیک در ایران بازارهای صادرات خود را در اروپا و حتی کشورهایی مانند ژاپن که بالاترین سطح استانداردها را برای کالاهای وارداتی اعمال می کنند، گسترش داده اند.

◄ آیا کاهش ورود الیاف اکریلیک به ایران با افزایش قیمت این الیاف در طی سال های اخیر ارتباط دارد؟

به نظر من این طور نیست چراکه قیمت الیاف اکریلیک تابعی از عوامل مختلف از جمله قیمت مواد اولیه می باشد برای مثال در فاصله بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ شکوفاترین سالهایی بود که الیاف اکریلیک وارد ایران شد و در آن زمان الیاف اکریلیک با قیمت بالاتری نسبت به قیمت های فعلی وارد ایران می شد. کاهش ورود الیاف بیشتر به دلیل مشکلات واردات و کمبود ارز است. مشکلات بانکی، عدم توانایی در باز کردن LC و …

◄ در سالهای آتی بازار مصرف الیاف اکریلیک را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر من در سال های آینده سهم الیاف اکریلیک در بازار ایران تفاوت چندانی پیدا نخواهد کرد چرا که سرمایه گذاری های سنگین در ۱۰ سال اخیر بر روی تولید نخ های فرش اکریلیک و ماشین آلات فرش بافی مدرن انجام شده است. مصرف این الیاف در جهان نیز در سال های آینده با ثباتی نسبی همراه خواهد بود.

◄اکریلیک در چه صنایع دیگری کاربرد دارد؟

الیاف درالون به دلیل براق بودن، لطافت و گرمایش خوب، همچنین ثبات نوری و مقاومت در برابر عوامل جوی، تمیز شدن آسان و حفظ ابعاد اولیه گزینه بسیار مناسبی برای کاربردهای زیر میباشد:
– کاربری خانگی (فرش، پرده، رومبلی، پتو)
– فضای باز (انواع سایه بان، مبلمان فضای باز و بادبان ها)
– مد و فشن
– انواع لباس های ورزشی
– لباس کار
فروش شرکت درالون در تمام دنیا تنها به فرش محدود نمی شود و در شاخه های مختلفی که اشاره شد مشتریان زیادی داریم.

در بخش مد و پوشاک ورزشی درالون با شرکت های بنام و معتبر بین المللی همکاری می کند که اسامی آن در وب سایت این شرکت موجود است. الیاف درالون در حال حاضر تنها در کشور آلمان تولید می شود و در ایران شرکت شیمیایی نساجی حسیبی پشتیبانی فنی ویژه ای را برای مشتریان خود که اغلب از برترین برندهای فرش ماشینی ایران هستند ارایه میدهد.

در پایان از مجله نساجی کهن که تلاش های زیادی در عرصه اطلاع رسانی در صنعت نساجی و فرش ماشینی انجام می دهد تشکر می کنم.

منبع: شماره ۲۰ مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×