اخبار فرش ماشینی

معرفی ماشینهای بافندگی پروژکتایل سولزر – روتی‏

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ماشین بافندگی پروژکتایل سولزر ‏- روتی توسط کارخانه سولزر – روتی در سوئیس ساخته می شود. این ماشین بافندگی براساس یک کار تحقیقاتی سی ساله طرح ریزی و ساخته شد و اولین سری این ماشین به عنوان ماشین بافندگی پنبه ای بی ماکو در سالهای ۱۹۵۳ و ۱۹۵۴ شروع به کار نمود. امروزه ماشین های بافندگی پروژکتایل سولزر- روتی در چند نوع ساخته می شوند. ‏

– ماشین P lean

‏ برای بافت نخهای غیر یکسره پنبه ای برای بافت نخهای غیریکسره پنبه ای – سنتتیک و مخلوط آنها در محدوده نمره ۶۰ تکس الی ۱۶ تکس با تراکم پودی ۱۰ تا ۴۰ پود در سانتی متر در نظر گرفته شده است. مصرف برق آن با الکترود موتوری ۳/۴ کیلووات و توان پودگذاری ۱۲۰۰ متر در دقیقه به عبارت دیگر کیلووات بر متر پود در دقیقه آن در بین ماشینهای بی ماکو کمترین است.
با توجه به اینکه در این ماشین از الکترونیک در حد زیادی استفاده نشده است و نسبت به سایر مدلها، قیمت مناسبتری دارد، در نتیجه برای تولید پارچه های استاندارد، ماشین مناسبی است.
ماشین ‏P7100‎‏ – این ماشین یکی از موفق ترین ماشینهای پروژکتایل بوده است و قبل از به بازار آمدن ماشین ‏P7200‎‏ و ماشین ‏P lean‎‏ تنها ماشین پروژکتایل بود.
ماشین ‏P7100‎‏ نسبت به ماشین ‏P7200‎‏ از الکترونیک و اتوماسیون کمتری برخوردار است. ‏

_ ماشین P7200‎‏ ‏

‏ ماشین ‏P7200‎‏ با بیشترین اتوماسیون و بکارگیری الکترونیک توان بالای پودگذاری ۱۴۰۰ متر پود در دقیقه و سرعت ۴۷۰ دور در دقیقه را بدست آورده است. بدین ترتیب قادر است پارچه های سنگین، پارچه های فیلامنت و پارچه های سنگین، پارچه فیلامنت و پارچه های ظریف و حساس پنبه ای و پشمی را تولید کند.
یک مکانیزم کشش دهنده نخ تار ویژه بار وارد به نخ تار را کاهش داده است و سبب شده است تا کیفیت پارچه حفظ شود.
برخلاف ماشین های بافندگی معمولی مکانیزم پودگذاری این ماشین به طریقی طرح ریزی و ساخته شده است که انرژی پرتابی و سرعت اولیه پروژکتایل تابع دور ماشین بافندگی نیست.

در ماشین های بافندگی سولزر – روتی جسم پودگذار از یک شئی فولادی به ابعاد ۸۹ میلیمتر طول، ۳/۱۴ میلیمتر عرض و ۳۵/۶ میلیمتر ضخامت ساخته شده است و پروژکتایل نامیده می شود.
وزن پروژکتایل ۴۰ گرم است و در انتهای گیره ای وجود دارد که ابتدای نخ پود را گرفته و آن را به داخل دهنه ورد می کند.
کارخانه سولزر – روتی اخیراً پروژکتایل دیگری برای ماشینهای بافندگی که پارچه هایی از نخ پود ضخیم می بافند با ابعاد بزرگتر و جرم بیشتر ساخته است. (جرم پروژکتایل جدید ۵۰ درصد بیشتر است) این کارخانه همچنین پروژکتایل دیگری از الیاف کربن ساخته است که قبل از پرتاب به روغن کاری نیاز ندارد.
در ماشینهای جدیدتر برای اینکه پروژکتایل بهتر ترمز شود و از استهلاک قسمتهای مختلف بیشتر جلوگیری شود، نیروی ترمز پروژکتایل با یک سیستم میکروپروسسور اندازه گیری و ترسیم می شود. در این ماشینها در پل تار سنسورهای الکترونیکی در فواصل معینی تعبیه شده است وتغییرات کشش نخ تار را به جای پل تار تنظیم کننده، اندازه گیری می کند. با این ترتیب میسر شده است که تغییرات کشش نخ تار دقیق تر حس می شود.

2 دستگاه ماشین حوله بافی سولزر سال 2000
پروژکتایل سولزر

نیروی گیره پروژکتایل برای گرفتن نخ پود حدود ۱۸۰۰ گرم نیرو است و باید در فواصل معینی میزان این نیرو اندازه گیری و کنترل شود همچنین باید سطوح این گیره و مرکزیت آن نیز کنترل شود. این مسایل برای پودگذاری صحیح و بدون اصطکاک کاملاً اجباری است. در انتهای پروژکتایل و در یک سمت گیره، محل وارد شدن ضربه دیده می شود. مضراب فقط به یک قسمت انتهای پروژکتایل ضربه می زند و هنگامی که پروژکتایل به مکانیزم دریافت کننده (در سمت دیگر ماشین) رسید به میزان ۱۸۰ درجه می چرخد تا برای پودگذاری بعد مضراب به قسمت دیگر انتهای پروژکتایل ضربه وارد کند. بدین ترتیب از استهلاک سریع پروژکتایل به علت وارد آمدن ضربه پرتاب، جلوگیری می شود.
شکل مطلوب پروژکتایل (یا ماکو) از نظر کم بودن اصطکاک، استوانه ای است. زیرا یک پروژکتایل استوانه ای با راهنمای خود فقط در یک خط در تماس است. در نتیجه اصطکاک به حداقل تقلیل می یابد. اما این شکل پروژکتایل عملاً قابل استفاده نیست زیرا هنگام پرواز، امکان چرخیدن آن وجود دارد. این چرخش اشکالات زیر را به وجود می آورد:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

– هنگام وارد شدن پروژکتایل به مکانیزم دریافت (مکانیزم ترمز) گیره پروژکتایل نسبت به بازکننده گیره تغییر حالت می دهد و باز کننده قادر به آزاد کردن ابتدای نخ پود نیست.
– چرخش پروژکتایل احتمالاً باعث زیاد ویا کم شدن تاب نخ شده و ممکن است در حالت پارچه تأثیر بگذارد.
در یک ماشین سولزر – روتی تعداد ۱۱ تا ۱۷ و یا بیشتر پروژکتایل وجود دارد. تعداد پروژکتایل ها به عرض ماشین بافندگی بستگی دارد. با افزایش عرض ماشین بافندگی، تعداد پروژکتایل مورد نیاز نیز بیشتر می شود.

 چراغهای علامت دهنده:

بر روی ماشینهای سولزر روتی سه چراغ هشدار دهنده نصب شده است که هر یک از این چراغها و یا ترکیب هر یک از آنها علامت و یا هشداری را به ما می دهد. ‏

چراغ آبی چشمک زن:
این چراغ هنگامی روشن می شود که یکی از نخهای تار پاره شده باشد؛ که برای رفع این عیب باید دست خود را روی لاملها بکشیم، هر جا که دست متوقف شد می فهمیم که در آنجا نخ پارگی شده و بعد از پیدا کردن محل پارگی و پیوند زدن آن و بعد از اینکه نخ را از لامبل و میل میلک و دندانه شانه مورد نظر عبور دادیم، دستگاه را روشن می کنیم. ‏

چراغ زرد چشمک زن:
این چراغ زمانی به کار می افتد که حرکت‏ نخ پود به هر دلیلی قطع شود؛ که این دلایل می تواند از قبیل پارگی نخ پود باشد. برای رفع این عیب یا با نخ پود را از محل های حس کننده و از بین دو تیغه قیچی عبور داده و دستگاه روشن کنیم. علت دیگری که باعث روشن شدن این چراغ می شود، فشاردادن دکمه های تقویت می باشد؛ که پس از حرکت مجدد دستگاه این چراغ خاموش می شود. ‏

چراغ زرد و قرمز چشمک زن:
این دو چراغ به صورت همزمان هنگامی روشن می شود که ما بخواهیم برای سرویس سرویس کردن دستگاه ها و یا تمیز کردن آنها دستگاه را برای مدت زمان اندکی متوقف سازیم. بعد از انجام کار دوباره دستگاه را روشن می کنیم.‏

چراغ قرمز چشمک زن:
این چراغ وقتی روشن می شود که دستگاه دچار عیب مکانیکی شده باشد که مکانیک دستگاه بعد از رفع عیب، دستگاه را روشن می کند و چراغ قرمز خاموش می شود.

عنوان: چگونگی راه اندازی و خاموش کردن دستگاه

برای راه اندازی دستگاه ابتدا میله رابط را بوسیله یکی از دسته های راه اندازی بلند کرده و تا انتها به طرف پایین فشار می دهیم که در این مورد ممکن است اشکالاتی پدید آید: مثلاً ماشین شروع به کار نمی کند که احتمال دارد به دلیل یکی از موارد زیر باشد: ‏

الف: چراغهای علامت دهنده روشن نمی شود: کلیدهای اصلی بسته است.
ب:هر سه چراغ علامت دهنده چشمک می زند: کلید سرویس روی ‏MAN‏ قرار دارد.
ج: چراغهای علامت دهنده قرمز و زرد چشمک می زنند: ماشین توسط کلید توقف اضطراری متوقف شده است.
برای خاموش کردن نیز باید موارد زیر را رعایت کنیم: ‏

۱- با فشار دادن یکی از دکمه های روی بدنه ماشین که در مواقع خاصی از این دکمه ها استفاده می شود، به طور مثال زمانی که بخواهیم برای سرویس کردن، ماشین را متوقف کنیم. ‏

۲- ماشین را می توانیم در سمت چله و بوسیله فشار دادن دکمه های توقف که روی پل تیغ اره کنتاکی قرار دارد متوقف کنیم.  این اره های کنتاکی که بر روی پلهای حساس قرار دارند، توسط مداری به هم متصل می باشد ولی هنگامی که این دو قسمت دستگاه به هم برخورد نمایند، مدار اتصال را کوتاهتر کرده و ماشین خاموش می گردد.

عنوان: نخ کشی پود و پود یابی:

نخ کشی پود را هنگامی انجام می دهیم که نخ پود یا پاره شده باشد و یا نخ پودی که روی بوبین پیچیده شده باشد، در حال تمام شدن باشد. که برای نخ کشی پود تیغه تمرکز دستگاه را به سمت عقب فشار می دهیم، نخ پود را از بالای گوشه شانه رد کرده و انتهای آن را محکم نگه می داریم، قبل از این کار باید نخ پودی که در سمت دیگر جمع شده را با دست جدا کنیم، و بعد نخ پود جدید را بعد از عبور از بین حس کننده ها همانطوری که در بالا گفتیم بعد از عبور از بین تیغه های متمرکز به پشت شانه برده و با دست محکم نگه می داریم و دستگاه شروع به کار می کند. اما برای پودیابی باید کارهای زیر را انجام دهیم:
۱- پودهای باقیمانده را از دهانه خارج کرده و در صورت امکان انتهای آن را زیر قاب تمپل قرار می دهیم. نخهای خیلی کوتاه نزدیک به پروژکتایل را قطع می کنیم.
۲- دسته میله اهرم را به حالت عقب برمی گردانیم.
۳- فلکه پود یاب را تا انتها بیرون کشیده و در خلاف حرکت عقربه های ساعت می چرخانیمم تا زمانی که میله اهرم به حالت اول برگردد.
۴- فلکه را مجدداً در محل اولیه قرار داده و کنترل می کنیم که نخ پود در دهانه کار قرار داشته باشد. در این هنگام پود در دهانه کار قرار داشته باشد. در این هنگام پود را داخل کرده و ماشین را راه اندازی می کنیم.

عنوان: تجهیزات الکتریکی دستگاه بافندگی پروژکتایل
نکات کلی: جعبه کنترل WMK902‎‏ یک مدل تکامل یافته تر جعبه کنترلهای قبلی می باشد. وجه تمایز آن دریچه های طولانی و سوئیچ اصلی است که در کنار جعبه می باشد. مشخصات دیگر:
۱- تمام کارتهای الکتریکی دستگاه و سوئیچ سرویس از طریق پنجره لولایی قابل دسترسی می باشد.
۲- بدون دکمه تنظیم مجدد، تنظیم مجدد به وسیله بلند کردن دسته راه اندازی می شود.
۳- کارتهای الکترونیکی برای ولتاژهای مختلف در بالا و کارتهای کنترل شده در پایین قرار داشته و در نتیجه تأثیر حرارت بسیار کم می شود.
۴- به جای سیم کشی اضافی، قراردادن مدارات چاپی در پشت کارتهای الکترونیکی استفاده از ترمینالهای اتصالی در انتهای کارتهای الکترونیک.
۵- گرفتن ولتاژ لازم جهت دستگاه ذوب کننده از ترانسفورمر اصلی.

عنوان: عملکرد تجهیزات الکتریکی

ماشینهای بافندگی ‏P.U‏ که به جعبه کنترل ‏WM 902‎‏ مجهز بوده و این جعبه دارای وسایل الکتریکی مدرن مراقبت و کنترل بوده و این وسایل با استاندارد بین المللی ۲۰۴ ‏IEC‏ مطابقت دارد.
تحهیزات الکتریکی این دستگاه به کارتهای الکترونیکی با اتصال کشویی تقسیم بندی شده است و دارای این مزیت است که در صورت بروز هر گونه نقص، عملیات تعویض به سرعت انجام می گیرد که با این کار از مدت زمان توقف ماشین کاسته می شود. اتصالات کشویی کارتهای الکترونیکی به زبانهای قفل کننده های مجهز می باشد، بطوریکه آنرا نمی توان اشتباها به جای هم قرار داد تا باعث بروز خسارت شود. عملیات مراقبت دارای مکانیزم خودکار است؛ مثلاً اگر بر اثر پارگی سیمها یا خرابی یکی از قطعات، ماشین متوقف شود؛ در حین کار ماشین، مغناطیس نگه دارنده دارای انرژی شده و به محض اینکه فرمان توقف توسط قسمتهای الکترونیکی داده می شود، انرژی مغناطیسی قطع شده و ترمز را توسط اتصال زانویی به کار می اندازد.

عنوان: شرح عملکرد کارتهای الکتریکی در جعبه کنترل

در جعبه کنترل ماشینهای بافندگی سلوزر روتی، چهارنوع کارت وجود دارد که عبارتند از: کارتهای الکترونیکی ‏NTL 100‎‏ ، کارتهای الکترونیکی ‏NTM 100‎‏ ، کارتهای الکترونیکی ‏EST 100‎‏ و کارت ‏GS 300‎‏ که هم اکنون به شرح و بررسی هر یک به اختصار خواهیم پرداخت.
در مورد کارتهای ‏NTL 100‎‏ که منبع تغذیه انرژی برای مدارهای لابیک است ولتاژ ۱۵ ولت ثابت است و در صورتی که اتصالی که در مدار رخ دهد، جریان خروجی محدود شده و دیود سبز رنگ خاموش می شود، تا پس از رفع عیب، بطور اتوماتیک به حالت اولیه خود برگردد.
در مورد کارت ‏NTM 100‎‏ که منبع تغذیه انرژی برای مغناطیسها می باشد، در صورتی اتصالی رخ دهد، ولتاژ خروجی که ۲۴ ولت ثابت است، محدود شده دیود سبز رنگ خاموش می شود؛ تا بعد از رفع عیب بطور اتوماتیک به حالت اولیه برگردد.
در مورد کارت ‏EST‏ ۱۰۰ ، این کارت علامت توقف را جهت کنترل همزمان لامپهای علامت دهنده و مغناطیسی نگه دارنده تقویت می کند و در صورت بروز هر گونه مشکلی در سیستم متوقف کننده ها، یک تقویت کننده ایمنی ماشین را در هر حال باز می دارد.

الف) چراغ قرمز: دیود کنترل لامپ – علامت زرد
ب) چراغ قرمز : دیود کنترل لامپ – علامت آبی
ج) چراغ قرمز: دیود کنترل لامپ – علامت قرمز
لامپهای علامت دهنده می بایست همزمان با دیودهای روشن بوده و یا چشمک بزنند، بدین روش می توان لامپهای خراب را بیدار کرد. در مورد کارتهای ‏GS3200‎‏ که مخصوص روغنکاری کنترل شده می باشند، دارای این خصوصیت هستند:
مخصوص دستگاه روغنکاری ‏GS COMPACT‏ می باشد.
عملکرد براساس دور ماشین می باشد، نه براساس فواصل زمانی.
هوای تمیز کننده برای دائم برنامه ریزی شده است.
آب جمع شده در مخزن هوا بطور اتوماتیک پس از هر ۳۰ دقیقه، به مدت ۲ ثانیه تخلیه می گردد.

چراغهای کارت ‏GS 300‎‏ عبارتند از:
۱- قرمز : فشار هوا از یک بار.
۲- قرمز: سطح روغن پایین تر از حداقل سوئیچ مرحله ای روغنکاری پروژکتایل.
۳- سفید: قطرات روغن.
۴- زرد: تناوب روغنکاری پروژکتایل

عنوان: چگونگی حرکت ماشین پروژکتایل

این ماشین بافندگی توسط یک الکتروموتور به حرکت درمی آید. حرکت این الکتروموتور توسط تسمه ای گوه ای شکل به دو چرخ لنگر منتقل شده و با درگیر شدن کلاچ، دو چرخ لنگر به صفحه کلاچ مابین خود چسبیده و در اثر آن نیروی موتور به محور محرکه منتقل می گردد.
برای اینکه بتوان سرعت ماشین را تغییر داد، باید در بین هر یک از راهنماهای تسمه گوه ای هفت عدد واشر با ضخامت یک میلیمتر و دو عدد واشر با ضخامت ۵/۰ میلیمتر قرار داد. بطور مثال با برداشتن واشر از قسمت راهنمای تسمه و قراردادن در پشت دیسکهای انتهایی می توان سرعت را زیاد کرد.
برای کم کردن سرعت به طریق عکس عمل می شود.
اختلاف سرعتی که در نتیجه جابجایی واشرها به وجود می آید؛ در جداول مختلف آمده است.

عنوان: سیستم متوقف کننده دستگاه

وظیفه سیستم متوقف خاموش کردن دستگاه در دستگاه در هنگام بروز نقص با اختلاف عمل توقف دستگاه به صورت مکانیکی و یا الکتریکی است.
توقف مکانیکی توسط چرخش میله کنترل و توقف الکترونیکی به وسیله قطع برق آهن ربای الکتریکی انجام می شود.
در صورتی که دستگاه توسط سیستم متوقف کننده خاموش گردد، راه اندازی پس از رفع عیب امکان پذیر است.
سیستم متوقف کننده بر دو نوع است: یکی بطور اتوماتیک عمل توقف را انجام می دهد و نوع دیگر آن توسط بافنده انجام می گیرد.
نوع اتوماتیک در هنگام پارگی نخ تار و پود انجام می شود که عمل توقف ماشین توسط حس کننده ها انجام می گیرد و در نوع دستی بافنده با فشار دادن کلیدهای کناری ماشین می تواند دستگاه را متوقف کند.

عنوان: کنترل نخ تار

در صورتی که نخهای تار پاره‏ شود، لامل به زیر افتاده و بین دو قسمت تیغه های اتصال که در مقابل هم قرار گرفته و بوسیله عایق از هم جدا گردیده اند پلی ایجاد می کند. بدین ترتیب مدار ۱۵ ولتی بسته شده و ماشین در زمانی که از قبل تنظیم شده متوقف می گردد.  پارگی نخ تار توسط لامپ علامت دهنده آبی مشخص می شود. تنظیم کنترل نخ تار بستگی به تعداد دورها، اندازه دهنه کار، تراکم پارچه و همین طور جنس نخ تار دارد. عملیات تنظیم کنترل کننده نخ تار به ترتیب زیر انجام می گیرد.‏

۱- فاصله کنترل کننده نخ تار تا آخرین ورد.
۲- تنظیم لوله راهنما.
۳- تنظیم ریلهای جدا کننده.
۴- تنظیم تیغه های اتصال.
۵- تنظیم زمان توقف از طریق جعبه کنترل
وزن لاملها و همچنین تراکم آنها تابع جنس و تراکم لاملها است. اگر وردهای زمینه زوج بود، تعداد اره های اتصال فرد و بالعکس.
انواع اره های اتصال در سیستم تغذیه کننده تار:
بسته به نوع ماشین و طراحی بکار گرفته شده، می توان از لاملها یا شیار متقارن و نامتقارن استفاده نمود.
بنا به دلایل فنی نباید این دو نوع لامل را با هم مورد استفاده قرار دارد.
برای اتصالهای متقارن باید از لاملهای نامتقارن که دارای شیارهای نامتقارن می باشند استفاده نمود.
برای اتصالهای نامتقارن باید از لاملهایی با شیار متقارن استفاده نمود.  در موارد زیر کلاچ باید پیاده شود:
۱- بازدید سالیانه دستگاه: این بازدید هر سال یکبار انجام می پذیرد.
۲- تعویض لنتها:این عمل زمان مشخصی ندارد، ولی معمولاً هر دو سال یا سه سال یکبار صورت می گیرد.
۳- تعویض محرکه حلزونی.

پیاده کردن دیسک بادامکی و چرخ دنده:
در این مورد باید موقعیت ماشین در صفر درجه تنظیم شده و عملیات زیر به ترتیب انجام می گیرد:
۱- چله را شل می کنیم.
۲- پیچ اتصال را باز کرده و اهم تنظیم کننده را جدا می کنیم.
۳- اهرم قرقره ای را شل کرده، محور اهرم را درآورده و اهرم قرقره ای را خارج کرده می نماییم.
۴- پیچ و گریس خور مربوط را باز می کنیم.
۵- پین ضربه را خود داخل کرده و با زدن ضربه بر روی آن اتصال مخروطی بین دیسک و بادامکی و محور را از بین می بریم و سپس پین ضربه را خارج می کنیم.
۶- محور را به سمت داخل فشار داده و دیسک بادامکی را از سمت پایین خارج می کنیم.
۷- پیچهای مخصوص را بسته و آنقدر می پیچانیم تا دنده حلزونی را بتوانیم به راحتی با دست بچرخانیم.

مکانیزم پرتاب ضربه:

مکانیزم پرتاب، وظیفه شتاب بخشیدن بدون ضربه را دارد. پروژکتایل، انرژی لازم برای شتاب بخشیدن را توسط چرخاندن میله پیچش بوسیله بادامک ضربه، از طریق اهرم قرقره ای و اتصال زانویی و محور پرتاب بدست می آورد.
برای اینکه میله پیچش تحت کشش نگه داشته شود باید اتصال زانویی را تا بعد از نقطه مرگش چرخاند.
مدت زمان کمی قبل پرتاب دو قرقره بادامک ضربه بر روی انتهای اهرم قرقره حرکت می کنند و باعث می شوند که اتصال زانویی خم گردد. در نتیجه میله پیچش ناگهان خلاص شده و انرژی آزاد می گردد و از طریق محور پرتاب، اهرم پرتاب و کفشک پرتاب به پروژکتایل منتقل می گردد و باعث شتاب آن می شود.
ترمز روغنی، حرکت اهرم پرتاب را جذب و آرام می کند. میله پیچشی که دارای حرکت نوسانات آزاد است، مستقیماً در انتها و به فلنج کشش متصل نگردیده است.

پروژکتایل – ترمز پروژکتایل و برگرداننده پروژکتایل:

پروژکتایل ها، با گیره های پرچ شده ای که دارند؛ نخ پود را از تغذیه کننده گرفته و سپس آنها توسط مکانیزم پرتاب، شتاب گرفته و نخ پود را به داخل دهنه کار می برد و در قسمت گیرنده پروژکتایل ترمز شده و از نخ پود آزاد می گردد و به داخل نقاله دفع می گردد.

زنجیر نقاله، پروژکتایل ها را از زیر چله به قسمت فرستنده برمی گرداند و آنها را در بلند کننده پروژکتایل قرار می دهد.
بلند کننده پروژکتایل، پروژکتایل ها را به موقعیت پرتاب می آورد.
در مورد ترمز پروژکتایل وظیفه آن این است که پروژکتایل ها بین دو لنت ترمز فوقانی و یک صفحه تحتانی متوقف می گردد و در مورد برگرداننده پروژکتایل، پروژکتایل ترمز شده و در قسمت گیرنده را دقیقاً به موقعیتی درمی آورد که بازکننده پروژکتایل در سمت گیرنده گیره های پروژکتایل را باز کرده و آن را به کانال دفع هدایت می کند.

‏ سیستم حرکت بادامکی – سیستم پودیاب:

در سیستم حرکت بادامکی وردها به وسیله بادامکهای دوبله بطور مثبت کنترل می گردند.
حرکت بادامکها توسط اهرمهای قرقره ای شکل اهرمهای حرکت دهنده و سیستمهای حرکت ورد به ورد منتقل شده است. سیستم حرکت بادامکی مجهز به یک دستگاه ترازوی ورد می باشد که می توان از آن برای بلند کردن اهرمهای قرقره ای از روی بادامکها و آوردن همه وردها بافت به یک ارتفاع استفاده نمود.
در مورد سیستم پودیاب باید بگویم که این سیستم می توان تمام قسمتهایی را که توسط محور محرکه به گردش درمی آید را قادر سازد که در جلو و یا عقب بردن پارچه در حال بافت تأثیر داشته باشد.
گردش اهرم، کلاچ را از درگیری خارج نموده و در نتیجه محور محرکه ماشین را از حرکت باز می دارد.

‏ تغذیه کننده پروژکتایل:

کار تغذیه کننده پروژکتایل این است که انتهای نخی را که از بوبین پود می آید به وسیله تک های عمودیش نگه می دارد.
پروژکتایل با گیره های باز شده خود تا سطح نخ پود بالا می آید، بطوریکه در حالت افقی پود را از پشت سطح گیره تغذیه کننده پروژکتایل بگیرد.
سپس باز کننده خارجی تغذیه کننده، گیره های تغذیه کننده را از هم جدا می کند.
بدین وسیله پروژکتایل می توان در هنگام پرتاب با نخ پود به بیرون بلغزد، بعد تغذیه کننده پروژکتایل به طرف لبه پارچه رفته که در اینجا گیره هایش بوسیله بازکننده داخلی تغذیه کننده پروژکتایل باز شود.
سپس تیغه متمرکز نخ پودی را که کشیده شده است را بوسیله گیره های باز شده تغذیه کننده فشار می دهد تا نخ پود در هنگام بسته شدن توسط این گیره ها گرفته می شود.
به محض اینکه نخ پود توسط قیچی بریده شد، تغذیه کننده پروژکتایل دنباله آزاد نخ پود را به موقعیت خارجی آورده تا به پروژکتایل بعدی انتقال دهد.

‏ مواردی که باید گیره ها و فکهای تغذیه پروژکتایل استفاده نمود:

۱- گیره تغذیه کننده پروژکتایل با سطوح گیرنده صاف باشد، برای نخهای معمولی مسئله ای ندارد.
۲- گیرنده تغذیه کننده پروژکتایل با سطوح گیرنده ‏V‏ شکل دوبله، برای نخهای پوکله و افکت و برای پودگذاری دوبله و برای فیلامنتهای تک رشته و چند رشته ای.
۳- گیرنده تغذیه کننده پروژکتایل با سطح گیرنده موجی شکل، برای نوارهای پولی افین .

‏ حرکت دفتین:

سیستم حرکت دفتین مشتمل ماست بر دفتین و محرکه آن به اضافه راهنمای پروژکتایل را در دهانه کار هدایت می کند.
در مرحله پودگذاری، دفتین در عقب دفتین قرار دارد و در این هنگام راهنمای پروژکتایل با محل ثابت ورود و خروج پروژکتایل در قسمت فرستنده و گیرنده در یک راستا قرار می گیرند.
در هنگام کوبیدن، دفتین بوسیله بادامکهای دوبله کنترل می شوند. راهنمای پروژکتایل دهانه کار را ترک کرده و به سمت پایین حرکت می کند.

‏ سیستم پیچش پارچه به کمک غلتک پیچش:

در این سیستم به کمک غلتک پیچش پارچه بافته شده را به طور مرتب و به ازای هر پود روی غلتک می پیچد.
مقدار پیچش پارچه را می توان با کمک دنده هایی که قابل تعویض می باشند تغییر داد. مجموعه چهار دنده پود باید همیشه ثابت نصب شود؛ با تعویض دوازده نوع دنده می توان به تراکمی در حدود ۳۶ تا ۹۱۰ پود در ‏CM 10‎‏ دست یافت.  این مقدار را می توان با تعویض نمودن دنده حلزونی به ۴/۸ در ۱۰ ‏CM‏ نقصان و یا تا ۱۸۱۰ پود در ۱۰ ‏CM‏ افزایش داد.  از آنجایی که غلتک پیچش پارچه بوسیله شافت محرکه ماشین حرکت می کند. در هنگام پودیابی غلتک به طور اتوماتیک به عقب برمی گردد.
هدایت پارچه از لبه دهانه کار تا پیچیدن روی غلتک انجام می گیرد، که برای این کار باید تجهیزات زیر مورد استفاده قرار گیرد.
۱- نگهدارنده پارچه
۲- نگهدارنده چروک گیر
۳- غلتک فشاری
۴- راهنمای پارچه
۵- غلتک پیچش
۶- غلتک پارچه
هم اکنون به شرح برخی از تجهیزات بالا به اختصار می پردازیم. ‏

نگهدارنده پارچه: تنظیم نگهدارنده پارچه، بستگی به نوعی پارچه بافته شده دارد.

نگهدارنده چروک گیر: در کارخانه سازنده طوری تنظیم می گردد که- با واحد حاشیه و توزن بین ۵/۴ تا ۵ میلی متر فاصله داشته باشد. در صورتی که این نگهدارنده از جای‏ خود باز گردد، باید آن را با دقت و به طریقی نصب کرد که فاصله معینی از واحد حاشیه توزین سمت فرستنده و گیرنده موازی با پایه نگهدارنده قرار داشته باشد.
در مورد غلتک فشاری و پیچش باید بگوییم که در غلتک فشاری وظیفه این غلتک تأمین مقدار مناسب بر روی غلتک پیچش می باشد.‏

تهیه :‌  ابوالفضل زارع نژاد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×