نساجی و مردم

معرفی کتاب هم‌رقابتی راهبرد نوین روابط بین بنگاهی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تالیف: دکتر مرتضی سلطانی و دکتر علی اشرف احمدیان
انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، تابستان ۱۴۰۰
تلفن تماس انتشارات: ۶۶۹۶۴۶۰۳-۰۹۱۰۶۰۶۷۴۱۱

معرفی کوتاه کتاب

شرایط پویا، متلاطم و متحول محیط کسب ‌و‌کار در دنیای امروز در کنار بحران‌های متعدد اقتصادی و غیر اقتصادی به کاهش سهم بازارها و شکست تعداد زیادی از بنگاه‌ها منجر شده و آن‌ها را به سمت رویکردهای نوین در این حوزه سوق داده است.

همکاری با رقبا یکی از راهبردهایی است که در این مسیر مورد استفاده قرار گرفته و از آن تحت عناوینی همچون هم‌رقابتی، رقابت همکارانه و یا رقابت مبتنی بر همکاری یاد می‌شود. براین اساس بنگاه‌ها بجای تأکید مداوم بر رقابت شدید و دوری مطلق از رقبای خود، سعی می‌کنند در بخش‌هایی از زنجیره ارزش به آنها نزدیک شده و همکاری کنند در حالی‌که به‌صورت همزمان در سایر حوزه‌های زنجیره ارزش، حفظ رقابت حتی در نوع شدید آن را در دستور کار قرار می‌دهند.

به عبارت بهتر، در این راهبرد، نزدیک شدن بیشتر به رقبای فعال در صنعت و همکاری با آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد که دو بنگاه با استفاده از منابع مکمل همدیگر در یک بازی برد- برد، به سمت توانمندسازی بیشتر حرکت کنند. ضمن‌آنکه هم‌رقابتی به‌عنوان یک راهبرد دارای یک ماهیت متناقض و پرتنش بوده و به مدیریت متناسب و هوشمندانه نیاز دارد و درعین‌حال استفاده مناسب از آن می‌تواند در بهبود و ارتقاء عملکرد هر دو بنگاه مؤثر واقع شود.

این راهبرد، به نوعی یک رابطه جدید به چارچوب روابط بین‌بنگاهی اضافه کرده و به پیدایش ادبیات نوینی در مدیریت راهبردی منجر شده است. در این کتاب، سعی شده است راهبرد هم‌رقابتی با همه مختصات و ویژگی‌های آن به علاقمندان دانشگاهی و مدیران کسب‌و‌کار معرفی شده و علاوه بر تحلیل فضای پژوهش‌های این حوزه، نمونه‌های واقعی از آن در دنیای کسب‌وکار، تشریح شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×