اخبار نساجی

ممنوعیت واردات تنها مختص کالاهایی است که در کشور تولید انبوه دارند!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ممنوعیت واردات تنها مختص کالاهایی است که در کشور تولید انبوه دارند!

مدیرکل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اتخاذ سیاست ممنوعیت واردات ۷۷ قلم کالا به خاطر کمبود جدی در تأمین منابع مالی جهت واردات کالاهای ضروری و اساسی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ساسان خدایی مدیرکل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان مطلب بالا گفت: در شرایط فعلی که شرایط ویژه ای به لحاظ اقتصادی است اتخاذ سیاست ممنوعیت واردات ۷۷ قلم کالا به خاطر کمبود منابع مالی جهت واردات کالاهای ضروری کشور می باشد.

وی افزود: به طور مثال از جمله اقلامی که واردات آن ممنوع شده مبلمان و مصنوعات چوبی می باشد که البته در کشور تولید داخلی بالایی نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه واردات کالاهایی به کشور ممنوع شده که یا امکان تولید آن در سطح نیاز جامعه وجود دارد و یا از دسته کالاهای غیرضروری می باشد اظهار داشت: در شرایط فعلی که به لحاظ اقتصادی شرایط ویژه ای می باشد باید ارز مورد نیاز کشور را به تامین منابع مالی مورد نیاز در واردات کالاهای اساسی و ضروری سوق دهیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: البته این سیاست (ممنوعیت واردات ۷۷ قلم کالا) سیاستی گذرا و موقتی است و تا زمان عبور از شرایط فعلی ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در فهرست ۷۷ قلم کالا که واردات آن ممنوع شده عمدتا اقلام ساخته شده نظیر مبلمان، گوشی تلفن همراه و… می باشد و به هیچ وجه کالاهای واسطه ای و سرمایه ای در این فهرست وجود ندارد.

برپایه این گزارش، علی اکبر کریمی معاون دفتر امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه در سال تولید ملی باید منابع کشور جهت تأمین نیازمندی های ضروری جامعه قرار گیرد اظهار داشت: چنانچه محدودیتی در واردات برخی کالاها صورت گرفته به خاطر آن است که در کشور قابلیت تولید این کالاها وجود دارد و از طرف دیگر با این تصمیم هرچه بیشتر وضعیت تولید کالاهای داخلی بهتر نیز خواهد شد.

وی افزود: به طور مثال هم اکنون واردات کالاهایی نظیر بخاری، آبگرمکن، کولر آبی، لوازم خانگی کوچک و باتری ماشین از جمله اقلام فهرست شده برای ممنوعیت واردات می باشد که البته این کالاها با تولید بسیار بالایی که در کشور دارند پاسخگوی کل نیاز کشور و جامعه می باشند.

معاون دفتر امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با  اشاره به ظرفیت های بسیار بالای کشور در تولید رایانه های خانگی اظهار داشت: چنانچه در شرایط مطلوبی قرار بگیریم تمام نیاز به رایانه های خانگی در کشور امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار  اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سید مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه با اعلام گله مندی از ممنوعیت واردات رایانه به ویژه رایانه های خانگی اظهار داشت: متأسفانه در داخل کشور قابلیت تولید لوازم PC رایانه و نیز لب تاب وجود ندارد.

وی اظهار داشت: تنها  در کشور امکان تولید  صفحه کلید(کیبورد)، موشک(مأوس) و صفحه نمایشگر(مانیتور) وجود دارد.

در همین ارتباط کریمی با بیان اینکه قرار نیست یک محصول را تمام و کمال وارد کنیم اظهار داشت: برای ساخت یک رایانه نیاز به قطعات مورد نیاز است که آن دسته از قطعات رایانه که در کشور تولید نمی شود هیچگونه محدودیتی برای واردات آن در نظر گرفته نشده است.

میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه با بیان اینکه من صحبت معاون دفتر امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت را در خصوص ممنوعیت واردات رایانه نمی پذیرم اظهار داشت: چند سالی است که دولت تبلیغ الکترونیکی شدن جامعه را می کند و این در حالی است که در حال حاضر واردات انواع رایانه که یکی از بسترهای لازم برای دولت الکترونیک و الکترونیکی شدن جامعه می باشد را ممنوع کرده است.

وی اظهار داشت: به طور مثال تمام ثبت سفارش کالا در کشور از طریق رایانه صورت می گیرد و چنانچه واردات آن ممنوع باشد مشخص نیست که تا چند وقت دیگر مجبور نباشیم ثبت سفارش را به صورت دستی و کاغذی انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مدیرکل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه کلیه قطعات و اقلام مربوط به ساخت رایانه که در کشور تولید می شود هیچگونه محدودیتی در واردات برای آن تعیین نشده است اظهار داشت:‌ کلیه قطعات PC به جز سه قطعه کیبورد، مانیتور و مأوس هیچگونه محدودیتی در واردات آن وجود ندارد و واردات آنها از جمله اولویت هایی است که در حال حاضر ثبت سفارش آن انجام می شود.

کریمی معاون دفتر اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین به ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه نیز اشاره کرد و گفت: در طول سال های گذشته سرمایه گذاری های زیادی در بخش تولید گوشی تلفن همراه انجام شده که با ممنوعیت واردات این کالا نیز امکان تولید بیشتر آن فراهم می شود.

ساسان خدایی با بیان اینکه ظرفیت تولید تلفن همراه در کشور به وجود آمده اظهار داشت: باید کمک کنیم تا پتانسیل تولید تلفن همراه از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل شود.

وی ادامه داد: البته هیچ موقع واردات گوشی تلفن همراه جزو اقلام ممنوعه نبوده و تا زمانی که ظرفیت تولید آن به طور کامل در کشور به وجود نیاید این کالا با اولویت گروه کالایی ۸ در کشور ثبت سفارش خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین انواع تبلت و نوت بوک نیز در حال  حاضر ثبت سفارش آن انجام می شود.

برپایه این گزارش، ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه و دستگاه های صوتی و تصویری با اظهار ناخرسندی از ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه گفت: گوشی تلفن همراه جزو سبد خانوار بوده و عموما گوشی های همراه اکثریت جامعه زیرقیمت ۵۰۰ هزارتومان می باشد.

وی ادامه داد: با ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه عملا بازار این کالا در دست قاچاقچیان قرار می  گیرد که به راحتی ثبات بازار تلفن همراه را تحت تاثیر قرار می دهند.

در همین ارتباط کریمی معاون دفتر اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر  اینکه واردات گوشی تلفن همراه با توجه به اولویت هشتم ثبت سفارش آن انجام می شود اظهار داشت: در حال حاضر ثبت سفارش گوشی تلفن همراه بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه با رد اظهارنظر معاون دفتر اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر هیچ ثبت سفارشی در خصوص واردات گوشی تلفن همراه انجام نمی شود.

وی ادامه داد: بهتر است گوشی تلفن همراه به عنوان یک کالای ارتباطی مردم جزو گروه کالاهایی قرار گیرد که با ارز مبادله ای امکان واردات آن انجام شود.

برپایه این گزارش، ساسان خدایی مدیرکل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ثبت سفارش موبایل در کشور در حال انجام است اظهار داشت: اینگونه اظهارنظرها در خصوص عدم ثبت سفارش گوشی تلفن همراه تنها منجر به تشویش اذهان عمومی می شود.

کریمی در خصوص ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور گفت: در بخش لوازم خانگی ظرفیت تولید به گونه ای است که امکان پاسخگویی به نیاز جامعه در سطح لوازم خانگی کوچک وجود دارد.

وی افزود: در شرایط فعلی مردم می توانند با استفاده و مصرف کالاهای داخلی به ویژه کالاهایی که امکان تولید آن در کشور فراهم است زمینه گذار از شرایط فعلی اقتصادی را فراهم کنند.

ساسان خدایی نیز با تاکید بر مصرف کالاهای داخلی از سوی مردم اظهار داشت: کلیه کالاهایی که امکان تولید آن در کشور وجود ندارد به راحتی ثبت سفارش و واردات آن انجام می شود.

برپایه این گزارش طحان پور رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی با تأکید بر اینکه لوازم خانگی مورد نیاز مردم چه داخلی و چه خارجی به وفور در انبارها و در سطح کشور وجود دارد اظهار داشت: مردن نگران نیاز خود در بخش لوازم خانگی نباشند چرا که به وفور کالای لوازم خانگی داخلی و خارجی در انبارها وجود دارد.

وی با بیان اینکه براساس اظهارات مسئولین دولتی مبنی بر اینکه سیاست ممنوعیت واردات برخی اقلام موقتی است اظهار داشت: این بخشی از خواسته تولیدکنندگان داخلی لوازم  خانگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که جلوی واردات بی رویه آن دسته از کالاهای لوازم خانگی که در کشور با کیفیت نسبتا خوب تولید می شود را بگیرند.

وی ادامه داد: به طور مثال از جمله کالاهای لوازم خانگی که واردات آن ممنوع شده انواع  اجاق گاز، بخاری، آبگرمکن های دیواری و چرخ خیاطی است که تولید داخلی آن با میزان بالا و کیفیت مرغوب تولید می شود.

وی افزود: در شرایط فعلی این کالاهای نام برده شده جزو اقلام صادراتی ایران به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی نیز می باشد.

وی گفت: ممنوعیت واردات کالاهای یاد شده موجب می شود تا ارز مورد نیاز برای آن دسته از لوازم خانگی که به هیچ وجه تولید داخلی ندارند فراهم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد کردیم برای واردات انواع ماشین لباسشویی ۷ کیلویی و ماشین ظرفشویی ارز مورد نیاز تأمین شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×