اخبار فرش ماشینی

منسوجات فنی ترکیه گامی به سوی افزایش صادرات

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

کشور ترکیه با جمعیتی در حدود ۷۱.۱ میلیون نفر و میانگین سنی ۲۸.۸، نقطه مشترک جنوب شرقی اروپا و جنوب شرقی آسیا محسوب می شود. اقتصاد پویای این کشور همانند بسیاری از کشورها با چالش هایی رو به روست. در سال های اخیر صنعت نساجی بخش مهمی از اقتصاد ترکیه را به خود اختصاص داده و بنابر گزارشات برخی منابع، یک سوم اشتغال در بخش صنعت این کشور مربوط به صنعت نساجی و پوشاک است.

با وجود مشکلات بسیاری که صنعت نساجی ترکیه همچون دیگر بازارهای جهانی، با آنها دست و پنجه نرم می کند، این کشور توانسته است صادرات منسوجات خود را (به جز بخش پوشاک) با ۱۲.۱% رشد به ۶.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ برساند و با توجه به سیاستگذاری قوی و متمرکز صادراتی که این کشور در پیش گرفته، ادامه این رشد تضمین شده است.
در حال حاضر صادرات ترکیه بیشتر در زمینه پارچه های پنبه ای، پارچه های با ساختار حلقوی، پارچه های ساخته شده از الیاف فیلامنتی و یا استیپل مصنوعی و نخ های فیلامنتی می باشد.
منسوجات فنی یکی از شاخه های در حال رشد صنعت نساجی ترکیه به شمار می آید. بر طبق گزارشات اخیری که توسط واحد تحقیق و توسعه انجمن صادرکنندگان نساجی و پوشاک استانبول (‏ITKIB‏) منتشر شده، صادرات و واردات سالانه این کشور از سال ۲۰۰۰ به بعد با رشد قابل توجهی همراه بوده است. همچنین این گزارش به رشد سریع در بازار جهانی منسوجات فنی و اهمیت آن در آینده اشاره داشته است. ‏
واردات این قبیل منسوجات به ترکیه به استثنای کاهشی که به میزان ۹.۳% در سال ۲۰۰۱ داشت، هر ساله با رشد مواجه بوده است، تا این که در سال ۲۰۰۶ به ۶۲۵ میلیون دلار رسید. در سال ۲۰۰۶ بیشترین ارزش واردات ترکیه مربوط به پارچه های روکش شده و منسوجات بی بافت بوده است.

Image

۱۵ کشور جهان نزدیک به ۸۵% نیاز ترکیه به منسوجات فنی را تأمین می کنند. کشورهای آلمان، ایتالیا، چین، انگلستان و فرانسه عمده ترین صادر کنندگان این منسوجات به ترکیه هستند.
صادرات منسوجات فنی ترکیه از ۴۰۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۰، به دو برابر این میزان، یعنی بیش از ۸۴۷ ملیون دلار در سال ۲۰۰۶ رسیده است. در سال ۲۰۰۶ بزرگ ترین بازارهای منسوجات فنی ترکیه را کشورهای آلمان (با ارزشی بیش از ۱۴۷ میلیون دلار)، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و انگلستان و بیشترین ارزش صادرات این کشور را مواد واسط برای تولید منسوجات مصنوعی و نخ تایر تشکیل داده است.‏
با این که سهم صادرات منسوجات فنی ترکیه در کل صادرات نساجی و پوشاک این کشور که در سال ۲۰۰۶ ارزشی برابر ۱۹.۷ میلیارد دلار داشته است، قابل توجه نیست، اما بررسی روند تولید این منسوجات رشد قابل توجهی را نشان می دهد. ‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×