اخبار نساجیمقالات نساجی

منسوجات نبافته اسپان باند چیست؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

منسوجات نبافته اسپان باند موضوعی است که در مقاله امروز قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم. پارچه بافته نشده، شاید در ابتدا سؤالات زیادی را در ذهن کاربران ایجاد نماید. این پارچه‌ها اولین‌بار در سال ۱۹۴۲ در ایالات متحده ساخته شدند و با متصل نمودن شبکه‌های فیبر چسبنده به وجود آمدند. در واقع ساختاری فیبری یا رشته‌ای در این‌گونه پارچه وجود دارد که به‌ صورت شیمیایی، حرارتی و مکانیکی قابل ‌استفاده است.

منسوجات نبافته اسپان باند چیست؟

اسپان باند با استفاده از مشتقات پارچه نبافته پلی‌پروپیلن تولید می‌شود. پلی‌پروپیلن به ‌صورت گلوله‌ای است که ابتدا آن را ذوب می‌کنند و بعد به الیاف ریز اکسترود تبدیل می‌نمایند. حالا این الیاف با ایجاد پیوندهایی، به شکل اسپان باند درمی‌آیند. در پروسه تولید اسپان باند، چندین مرحله حذف می‌شود به همین دلیل تولید به ‌صورت تک‌مرحله‌ای انجام می‌شود. این روند هم در کاهش هزینه‌ها نقش مهمی دارد و هم سرعت تولید را بالا می‌برد. با شیوع ویروس کرونا، استفاده از اسپان باند برای تولید گان‌های پزشکی و ماسک بیش ‌از پیش افزایش‌یافته است.

منسوجات نبافته اسپان باند

رنگ متنوع این پارچه‌ها

ویژگی‌های منسوجات بی بافت اسپان باند

منسوجات نبافته اسپان باند در صنعت نساجی کاربرد بسیار زیادی دارند. با گذشت زمان، ساخت و تولید این پارچه‌ها بهبود بسیار زیادی پیدا کرد و کیفیت آن‌ها را بالاتر برد. از ویژگی‌های بسیار خوب این پارچه‌ها می‌توان انعطاف‌پذیری بالا، لطافت، خاصیت کششی، قابلیت رنگ‌آمیزی و مقاومت در برابر آب را ذکر کرد. به دلیل ویژگی‌های بسیار خاصی که این نوع پارچه دارد، در جاهای متنوعی استفاده می‌شود.

به‌عنوان ‌مثال در صنعت پزشکی از این پارچه برای تولید لباس‌های مخصوص استفاده می‌شود. البته اسپان باند در حوزه پوشاک ژئوتکستایل نیز به کار می‌رود، مثلاً در پوشاک آن را برای تولید بارانی، پالتو و کاپشن‌های مختلف به کار می‌گیرند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مزایای باورنکردنی منسوجات بی بافت اسپان باند

استفاده از اسپان باند در صنایع کاربرد و مزایای زیادی دارد که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
• در این پارچه هیچ مواد سمی وجود ندارد
• الیاف محکم به‌ هم ‌بافته شدند
• در برابر نفوذ آب و سایر مایعات مقاوم هستند
• با محیط‌زیست سازگاری دارند و به آن آسیبی نمی‌رسانند
• در برابر نفوذ ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاوم هستند
• ضد شعله ساخته می‌شود
• منسوجات نبافته اسپان باند در برابر سایش، پارگی و سوراخ شدن نیز دوام زیادی دارند

منسوجات نبافته اسپان باند

موارد استفاده از اسپان باند

۵ کاربرد منسوجات نبافته اسپان باند

به‌ صورت عمده، منسوجات بی بافت اسپان باند برای تولید کیسه جاروبرقی، کیسه فیلتر هوا و روکش کفش به کار گرفته می‌شود. البته این پارچه‌ها در پزشکی نیز کاربرد فراوانی دارند. اسپان باندها یکبار مصرف هستند به همین دلیل آن‌ها را برای ساخت گان جراحی، ماسک، لباس عکس‌برداری و ‌ام‌آرآی به کار می‌گیرند. سایر مواردی که اسپان باندها در آن‌ها استفاده می‌شوند، عبارتند از:
• در تولید ابزارهای داخلی خودرو استفاده می‌شوند
• در ساخت دستمال‌های مرطوب آرایشی نقش دارند
• با استفاده از آن‌ها مصالح ساختمانی مناسب تولید می‌کنند
• در تولید لوازم آشپزخانه و خانه نقش دارند
• در بسته‌بندی کالاهای مختلف استفاده می‌شوند

استفاده از منسوجات بی بافت اسپان باند در اتاق عمل

در صنعت پزشکی از این پارچه‌ها برای تولید لباس گان روکش های یکبار مصرف و سایر ملزومات استفاده می‌شود. علت استفاده از این جنس در تولید این لباس‌ها این است که علاوه بر اینکه اجازه می‌دهد پوست به‌ راحتی تنفس کند، از نفوذ خون، الکل، میکروب و باکتری به بدن و لباس نیز جلوگیری می‌کند.
از طرفی منسوجات نبافته اسپان باند یکبار مصرف است و بعد از استفاده نیاز به شست‌وشو ندارد. از این پارچه‌ها به‌ خاطر اینکه بر روی عکس‌برداری تأثیر نمی‌گذارند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند، استفاده می‌شود. از طرفی این پارچه نخ‌های قابل اشتعال ندارد و استفاده از آن خطری ایجاد نمی‌‌کند. به دلیل عدم نفوذپذیری در برابر ویروس و باکتری، همچنین حفظ سلامت افراد، ملحفه‌ها را نیز با این پارچه‌ها می‌سازند.

منسوجات نبافته اسپان باند

تولید ماسک‌های یکبار مصرف

پارچه‌های یکبار مصرف و چندبار مصرف چه تفاوت‌هایی دارند؟

پارچه‌های چند بار مصرف به دلیل برخی از ویژگی‌های بدی که دارند، برای استفاده در اتاق عمل مناسب محسوب نمی‌شوند. یکی از این موارد این است که این پارچه‌ها نسبت به اسپان باندها نفوذپذیری بیشتری دارند و باکتری‌ها از آن‌ها عبور می‌کنند. بنابراین استفاده از این پارچه‌ها می‌تواند سبب ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی شود. همچنین اگر شست‌وشوی آن‌ها به‌ درستی انجام نشود، ریسک ابتلا به بیماری‌های آلرژیک نیز بالا می‌رود.

پارچه‌های چندبار مصرف معمولاً در برابر حرارت نیز مصونیتی برای افراد ایجاد نمی‌کنند و از لحاظ کیفیت نسبت به لباس‌های یکبار مصرف در سطح پایین‌تری قرار دارند. اسپان باندها در مقایسه با پارچه‌های چندبار مصرف، وزن کمتری دارند و راحتی بیشتری را برای پرسنل فراهم می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های منسوجات نبافته اسپان باند می‌توان به ضد الکتریسیته بودن آن‌ها اشاره نمود.
شرکت آناهیتا کلیه انواع منسوجات بی بافت و پارچه‌های اسپان باند را با کیفیت بالایی تولید می‌کند. این شرکت تجربه بسیار زیادی در تولید این پارچه‌ها دارد و کلیه استانداردهای لازم را برای تولید آن‌ها به ‌خوبی رعایت می‌کند. کاربران گرامی می‌توانند با خیالی آسوده کلیه سفارشات خود را به این شرکت بسپارند.

 

تأثیر EN 13795 بر روی انتخاب پارچه یکبار مصرف

EN 13795 یکی از استانداردهای مورد انتظار اروپاست که توسط اعضای این اتحادیه تعیین می‌شود. به همین دلیل پارچه‌هایی که در تولید لباس‌ها و تجهیزات اتاق عمل استفاده می‌شوند، باید این استانداردها را داشته باشند. مثلاً یکی از این استانداردها به‌کارگرفتن پارچه یکبار مصرف به‌جای چند بار مصرف است. اما مورد جالبی که در خصوص پارچه‌های اسپان باند وجود دارد این است که در استفاده از آن‌ها به‌عنوان ملحفه، کیفیت پارچه‌ها حتی بالاتر از استانداردهای تعیین شده است.

یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که اسپان باندها نسبت به سایر تکنیک‌های ساخت پارچه‌های نبافته سهم بیشتری در تولید دارند، نیز همین موضوع است. البته در ۲ سال اخیر نیز به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، چرخه تولید این محصولات رونق زیادی گرفته است و اشتغال زیادی ایجاد نموده است.

منسوجات نبافته اسپان باند

عدم نفوذپذیری پارچه بی بافت

جمع‌بندی

منسوجات نبافته اسپان باند موضوعی بود که در مقاله امروز به طور کامل در مورد آن صحبت کردیم. این پارچه‌ها به دلیل سبکی و سایر مزایای خوب دیگری که دارند، به ‌محض تولید بسیار مورد توجه قرار گرفتند. بنابراین قطعاً در آینده بسیار نزدیک، استفاده از اسپان باند در صنایع پزشکی گسترش بیشتری خواهد یافت. تولید این کالا به ایجاد اشتغال نیز کمک زیادی کرده است.

منسوجات نبافته اسپان باند چیست؟

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×