نابودی صنعت فرش در انگلستان ، پادشاهی فرش های بلژیکی

روند نزولی صنعت فرش انگلستان در طی سالهای اخیر شدید شده است. این روند نزولی در واقع از سال ۲۰۰۰ به بعد با سرعت گرفتن واردات انواع فرش و کفپوش از انگلستان شکل گرفت به طوری که امروزه دیگر چیزی از آن باقی نمانده و سرمایه گذاران انگلیسی به آن به عنوان صنعتی بدون آینده نگاه می کنند.

آقای مایک هاردی به عنوان مدیر عامل موسسه فرش در انگلستان می گوید: سیاست های دولت و واردات ارزان، صنعت فرش ما را آنقدر ضعیف کرد که امروزه انگلیسی ها با افتخار می گویند که فرش های بلژیکی در خانه خود دارند. ما صحبت های زیادی را با ادارات تجاری و صنایع انگلستان انجام داده ایم اما هیچ انگیزه ای برای رقابت با فرش های بلژیکی که با قیمت ۲ پوند در هر متر مربع فروخته می شود وجود ندارد .

این درست است که بلژیک دارای تکنولوژی و برند های معتبری در صنعت فرش است اما اتفاقی که الان رخ داده این است که حتی تولید کنندگان انگلیسی اگر نیروی کار مجانی هم در اختیار داشته باشند نمی توانند با قیمت تمام شده بلژیکی ها رقابت کنند.
او اضافه میکند: متاسفانه مسئولین صنعتی انگلستان گام مهمی برای باز گرداندن شکوه فرش های انگلیسی به دنیا برنمی دارند.

زمانی فرش های بزرگترین فرودگاه های دنیا و یا معتبر ترین هتل های دنیا از پاریس گرفته تا لاس وگاس انگلیسی بودند اما در حال حاضر تولید کنندگان انگلیسی بسیار ضعیف شده اند و قیمت تمام شده فرش های بلژیکی در هر متر مربع حتی از مواد اولیه انگلیسی ها ارازان تر است.
نکته دیگری که امروزه صنعت فرش داخلی انگلستان را تحت تاثیر قرار داده تمایل مردم به استفاده از کفپوش هایی مانند پارکت و لمینیت است و این باعث شده تا در سال های اخیر تولید کنندگان فرش ماشینی انگلستان بیش از یک میلیون دلار برای تبلیغات و تشویق مردم به استفاده از فرش به جای پارکت انجام دهند.

مدیر عامل یکی از شرکت های بسیار بزرگ و معتبر انگلستان در این باره می گوید: اگر ما نتوانیم ساختار صنعت فرش ماشینی خود را دوباره نوسازی کنیم و مردم را از فرش های با کیفیت محروم کنیم آنها بیش از این فرش را فراموش می کنند و نا امید می شوند. کم کاری ما و در نتیجه محو شدن صنعت فرش های ماشینی با کیفیت راه را برای فرش های بلژیکی باز کرده که به مراتب از فرش های ما کیفیت کمتری دارند.

با همه این اوصاف هنوز هم  برند های معتبر فرش انگلیس مانند  Brintons و Victoria توانسته اند با توجه ویژه به تناسب کیفیت و قیمت تمام شده فرش زنده بمانند و بخشی از بازار انگلیس را در اختیار داشته باشند. همچنین در سال های اخیر شرکت های انگلیسی توجه ویژه ای به بازار های صادراتی و گران جهان داشته اند. متوسط قیمت فرش های تولیدی انگلیس در سال های اخیر ۱۵ پوند بوده است در حالی که فرش های بلژیکی قیمتی در حدود ۱۵/۲ پوند داشته اند.

طبق آمارها در سال ۲۰۰۵ نیروی کار شاغل انگلستان درصنعت فرش ماشینی بیش از ۷۰۰۰ نفر بوده در حالی که در دهه ۱۹۷۰ این رقم بالای ۴۵ هزار نفر بوده است. در واقع فعالان صنعت فرش ماشینی در انگلستان از عدم حمایت های دولتی بسیار ناراضی هستند در حالی که در کشور بلژیک حمایت های دولتی بسیار قوی است و در این کشور بسیار کوچک حدود ۴۰ هزار نفر در صنعت فرش ماشینی فعال هستند.

منبع: نشریه جهان فرش- شماره یک- اسفند ۹۱

دانلود رایگان pdf مجله

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : الیاف مصنوعی یا الیاف بشر ساخت چیست ؟

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

24 ساعت ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago