اسلاید شومقالات نساجی

نخ ورژن و کاربردهای آن در بافت فرش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

همانطور که می‌دانید، تولید و بافت فرش به روش‌های مختلف و با مواد اولیه متفاوتی انجام می‌گیرد. در ایران و کل دنیا انواع نخ‌هایی وجود دارد که به خاطر دوام و مرغوبیت آن‌ها در صنعت فرش‌بافی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این نخ‌های باکیفیت و بسیار معروف، نخ ویرجین یا نخ ورژن است.

این نوع نخ که با گران شدن مواد اولیه برای تولید و بافت فرش مورد توجه قرار گرفت، از جمله نخ‌هایی است که در بافتن فرش ماشینی و خصوصا فرش ماشینی ۵۰۰ شانه به کار می‌رود. از آنجایی که نخ‌ها کاربرد اصلی و اساس در بافت فرش و تولیدات صنعت فرش‌بافی دارند، توجه به آن‌ها دارای اهمیت است.

اگر شما هم دوست دارید درباره نخ ورژن و مزایای استفاده از آن در تولید فرش بدانید، در ادامه با مجله کهن همراه باشید:

نخ ویرجین یا ورژن چیست؟

نخ ویرجین یا ورژن نوعی از نخ است که از الیاف مصنوعی تهیه شده و در کنار نخ آکریلیک، بی‌سی‌اف و پرپیلن، از جمله الیاف کاربردی در تولید فرش در سراسر دنیاست.
همانطور که اشاره کردیم، این نوع نخ، با گران شدن هزینه‌های تولید بافت فرش مورد توجه قرار گرفت و به صنعت فرش‌بافی وارد شد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که جنس نخ ورژن از نخ‌های بازیافتی و به اصطلاح ریسایکل است. در صورتی که اینطور نیست. جنس این نخ گرانول نو است و از دسته اول پتروشیمی تولید می‌شود.

خوب است بدانید که نوع نخ، یکی از معیارهای بسیار مهم در کیفیت، زیبایی و دوام فرش است. همچنین یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت فرش‌ها به شمار می‌رود که هم برای تولیدکنندگان و هم خریداران اهمیت دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با به وجود آمدن نخ‌های جدید ورژن، تغییراتی در تولید و بافت فرش ارزان‌قیمت و در عین حال بادوام اتفاق افتاد که امروزه کاربرد فراوانی دارد.

تولید نخ ورژن

ویژگی‌های مهم نخ ورژن را بشناسیم

هر نوع نخ با ویژگی‌های خاصی شناخته و تعریف می‌شود که خاص همان نوع است. این ویژگی نخ‌ها است که باعث می‌شود استقبال و عدم استقبال از آن‌ها صورت بگیرد و یا به عنوان امضای خاص یک نخ شناخته شود. در ادامه قصد داریم که با ویژگی‌های نخ مصنوعی ورژن آشنا شویم:

دوام و مرغوبیت

نخ ویرجین یا ورژن دوام بیشتری نسبت به دیگر نخ‌ها دارد. از این رو در صنعت بافت و تولید فرش، به آن توجه شده و از آن برای بافت فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود. از آنجایی که فرش، خصوصا برای ایرانیان، یک وسیله کاربردی مهم در منزل و یا حتی محل کار و … شناخته می‌شود، دوام و کیفیت آن بسیار مهم است.

لطافت

حتی اگر شما تخصص خاصی در شناخت فرش‌ها نداشته باشید، در مقایسه فرش بافته شده از الیاف پلی‌استر و ورژن، تفاوت آن‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهید. چرا که فرش‌های تولید شده از نخ ویرجین، لطافت بسیار بیشتری نسبت به دیگر الیاف مصنوعی دارند. باید بدانید که این نوع فرش، در اصطلاح، با پا خوردن نرمی و لطافتش را از دست نمی‌دهد.

ثبات رنگ

رنگ‌ها و ثبات و پایداری آن‌ها، در تولید و استفاده از فرش‌ها نقش اساسی دارند. زمانی که شما اقدام به خرید فرش می‌کنید، مهم است فرشی را انتخاب کنید که رنگ‌های چشم‌نواز و زیبایی دارد و در اصطلاح، جلب توجه می‌کند. باید بدانید که فرش‌های بافته شده از نخ‌ مصنوعی ورژن یکنواختی بیشتری در بافت خود دارند. این یکنواختی به ثبات رنگ‌ها و زیبایی آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین می‌بینیم که رنگ‌ها در فرش بافته شده از این نخ، طبیعی‌تر و به اصطلاح زنده‌تر است.

نخ ورژن در تولید فرش

مزایای استفاده از نخ ویرجین در بافت فرش

استفاده از نخ‌های ورژن در صنعت فرش، مزایایی دارد که بویژه برای بافندگان و تولیدکنندگان فرش ماشینی مهم است.

  • از آن‌جایی که نخ ویرجین، قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به دیگر نخ‌ها دارد، قیمت نهایی فرش بافته شده از آن نیز کمتر است. در واقع می‌توان گفت که اگر به دنبال یک فرش ارزان‌قیمت و در عین حال بادوام می‌گردید، فرش‌های بافته شده از این نوع نخ بسیار مناسب هستند.
  • این نوع نخ، پرزدهی بسیار کمی دارد و به جهت جلوگیری از حساسیت‌های آلرژیک بسیار پرطرفدار است.
  • یکنواختی بافت با نخ‌های مصنوعی ورژن زیبایی آن را چند برابر می‌کند و جلوه خاصی به فرش می‌بخشد.
  • این نوع نخ از صنایع پتروشیمی ایرانی تهیه می‌شود و مرغوبیت خوبی دارد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به تعریف و بررسی نخ‌های ورژن و کاربرد آن در تولید فرش بپردازیم. توجه به ویژگی‌ و مزایای این نوع نخ در تولید فرش می‌تواند دید بازتری برای تهیه فرش به شما ببخشد. برای خرید فرش‌های ماشینی، توجه به کیفیت، دوام، ثبات رنگ و قیمت فرش حرف اول را می‌زند که تمام این ویژگی‌ها را می‌توانید در فرش‌های بافته شده ۵۰۰ شانه ماشینی، از نخ ویرجین پیدا کنید.

 

شما برای ما بنویسید. آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ به نظر شما، نوع نخ و جنس آن تا چه اندازه در دوام و مرغوبیت فرش اثرگذار است؟ آیا تا به حال فرش‌های بافته شده از نخ‌های ورژن را از نزدیک دیده‌اید؟ نظر شما درباره آن چیست؟ ما در مجله کهن، منتظر شنیدن نظرها، نکته‌ها و تجربه‌های ارزشمند شما هستیم. آن را با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×