اخبار نساجی

برآمدن دوباره نساجی در ایالات متحده آمریکا

نگارش: دکتر امیررضا باودر

ایالات متحده آمریکا بزرگترین مصرف کننده و وارد کننده پارچه و پوشاک در جهان است همچنین این کشور تأمین کننده عمده پارچه، لباس، مواد اولیه، نخ و منسوجات خانگی با کیفیت بالا در سراسر جهان است. صنایع نساجی ایالات متحده به لطف منسوجات پزشکی، پارچه‌های صنعتی، منسوجات بی بافت و پوشش‌های محافظتی با کیفیت بالا در حال رشد و شکوفایی است.

به همین دلیل صنایع نساجی این کشور از انواع فناوری های روز دنیا بهره می‌برد. صنعت نساجی ایالات متحده، تامین کنندگان و مشتریان مهمی از اقتصاد ایالات متحده داراست که در هر منطقه از این کشور یافت می‌شوند. تولید کنندگان نخ و پارچه، تامین کنندگان در بخش های پنبه، پشم، و الیاف مصنوعی، رنگرز، چاپگر و تکمیل کننده، ماشین آلات و صنایع شیمیایی نساجی اجزای این صنعت را تشکیل می‌دهند.

آمارهای دولت آمریکا نشان می دهد که در کشورهای عمده تولید کننده نساجی، یک شغل نساجی از سه شغل اضافی دیگر در یک جامعه پشتیبانی می‌کند. این صنعت مشاغل بسیاری را در مناطق روستایی فراهم میکند و برای کارگران به عنوان سکوی پرشی برای خارج شدن از فقر به مشاغل با درآمد خوب عمل کرده است.

صنعت نساجی یکی از بزرگترین صنایع تولیدی آمریکا است و موفقیت آن برای رفاه اقتصادی این کشور حیاتی است. با این حال، صنعت نساجی با هجوم محصولات وارداتی به چالش کشیده شده است. چین بزرگترین تامین کننده محصولات نساجی و پوشاک آمریکا با صادرات ۳۹ میلیارد دلاری است که ۳۳٪ از کل واردات نساجی ایالات متحده را دارا می‌باشد. پس از چین، ویتنام و هند به ترتیب با سهم تامین کنندگی ۱۲٪ و ۷٪ با یکدیگر رقابت می‌کنند.

بخش پوشاک با سهمی در حدود ۷۳٪، بخش غالب واردات منسوجات و پوشاک ایالات متحده است. پس از آن، منسوجات الیاف بشرساخت (MMF)، سایر منسوجات شامل منسوجات خانگی و منسوجات ساخته شده از موادی به غیر از پنبه یا الیاف بشر ساخت، منسوجات پنبه‌ای و فرش به ترتیب سهم ۱۰٪ ، ۹٪ ، ۵٪ و ۳٪ از واردات منسوجات ایالات متحده آمریکا را دارا هستند.

زنجیره تامین شامل مواد اولیه (پنبه‌کار یا تولیدکننده الیاف)، نخ، پارچه و فرآیندهای رنگ‌آمیزی، چاپ و تکمیل محصول نهایی است. این صنعت فراتر از بخشهای دیگر، از سایر مشاغل در بخش های شیمیایی، انرژی، کشتیرانی، راه آهن، بانکداری، آب و تولید انرژی پشتیبانی می کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

یک کارخانه نساجی اغلب تنها بزرگترین مصرف کننده برق در یک جامعه و همچنین منبع قابل توجهی برای درآمد مالیات بر دارایی است. حقوق و دستمزد یک کارخانه نساجی همچنین اغلب بزرگ‌ترین کارفرما در بسیاری از شهرهای کوچک است و کارگران آن از رستوران‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، خواربارفروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها، کلیساها و سایر سازمان‌های غیرانتفاعی و بسیاری دیگر از نهادهای محلی پشتیبانی می‌کنند.

محصولات نساجی اکنون اجزای اصلی در همه چیز هستند، از دریچه های قلب و استنت گرفته تا بدنه و در نهایت، این صنعت عامل اصلی در نوآوری با تکنولوژی بالا است. در سال ۲۰۲۲، ارزش محموله‌های الیاف و رشته، پارچه و پوشاک ساخت ایالات متحده بالغ بر ۶۵.۸ میلیارد دلار برآورد شد. سال ۲۰۲۰ نشان دهنده اولین کاهش در محموله ها از سال ۲۰۰۹ بود که ناشی از همه گیری کووید-۱۹بود.

نساجی

صنعت نساجی ایالات متحده یکی از بزرگترین صادرکنندگان نساجی در جهان است. صادرات زنجیره تامین نساجی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۴ میلیارد دلار بود. این صنعت به بیش از ۲۰۰ کشور، از جمله ۲۴ بازار صادراتی که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خرید می کنند، صادرات دارد.

با توجه به بهره وری، انعطاف پذیری و نوآوری در صنعت نساجی ایالات متحده، این کشور توانسته موقعیت خود را در بازار جهانی به دست آورد. صنعت نساجی و پوشاک ایالات متحده با داشتن ۲۸۶۳۰۰ شغل تا سپتامبر ۲۰۲۰ یکی از مهم ترین بخش های صنعت تولید است و ایالات متحده از نظر ارزش صادرات با ۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ در میان بازارهای برتر جهان قرار دارد.

در سال‌های اخیر، شرکت‌ها بر جهت‌دهی مجدد کسب‌وکار خود، یافتن فرآیندهای کاری مؤثرتر، سرمایه‌گذاری در محصولات و بازارهای خاص، کنترل هزینه‌ها از طریق فناوری‌های پیشرفته، و بازسازی خط تولید تمرکز کرده‌اند. جای تعجب نیست که چین در صدر فهرست صادرکنندگان نساجی در جهان قرار دارد و ۴۳.۵ درصد از سهم بازار جهانی را به ارزش ۱۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ در اختیار داشت.

چرا چین بر این دسته تسلط دارد؟ موفقیت آن تا حد زیادی به دلیل نیروی کار ارزان و قابل توجه چین است. اتحادیه اروپا ۱۸.۱ درصد دیگر از سهم بازار جهانی را به ارزش ۶۴ میلیارد دلار پر می کند. ایتالیا، آلمان و اسپانیا بزرگترین تولیدکنندگان در اتحادیه اروپا بودند. بیش از ۱۷۱۰۰۰ شرکت نساجی و پوشاک در سال ۲۰۱۸ در اتحادیه اروپا مستقر بودند.

با توجه به اینکه کشورهایی مانند چین و هند دستمزدهای کمتری ارائه می دهند و محصولات متعددی تولید می کنند، بازار جهانی به شدت رقابتی است. اما وقتی صنعت نساجی ایالات متحده را در نظر می گیریم، دستمزد تنها جنبه ایجاد و حفظ سود نیست. شرکت های نساجی آمریکایی از اتوماسیون، هزینه‌های انرژی ، مالیات‌ها و یکپارچه‌سازی مواد با کیفیت بالا و تحقیق و توسعه در سطح جهانی بهره می‌برند. اینها تنها بخشی از مزایای شرکت های نساجی آمریکایی نسبت به رقابت بین المللی است.

تولید نساجی در آمریکا گذشته پر دست انداز داشته است، اما دلایل زیادی برای خرید آمریکایی وجود دارد. از نظر تاریخی، این صنعت قوی بوده، اما تولید نساجی همراه با افزایش جهانی شدن کاهش یافت. تحولات اخیر شروع به تقویت صنعت کرده است و باعث ایجاد مشاغل و رشد بیشتر برای تولیدات آمریکایی شده است. شرکت های خارجی و داخلی هر دو فرصت های سرمایه گذاری در ایالات متحده را از طریق عملیات تولیدی جدید یا افزایش ظرفیت موجود ایجاد کرده اند.

عوامل متعددی به شرکت های نساجی ایالات متحده برتری می دهد. از مزایای تولید در ایالات متحده مزیت هزینه انرژی است که ایالات متحده نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر در صنعت دارد. برخی از ایالت های جنوب شرقی، که بسیاری از شرکت های نساجی در آن مستقر هستند، حتی ممکن است نرخ های صنعتی پایین تری از میانگین ملی داشته باشند. کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده گزارش می دهد که در سال ۲۰۱۶، هزینه برق مورد نیاز برای تولید یک کیلوگرم نخ روتور ۰.۰۸ دلار در چین، کره جنوبی و هند به ترتیب ۰.۱۷، ۰.۱۴ و ۰.۱۳ دلار بوده است.

مشوق های شهرداری دلایل قوی برای بسیاری از تولیدکنندگان برای شروع یا گسترش تجارت خود در ایالات متحده است. چندین ایالت جنوب شرقی مانند کارولینای جنوبی، کارولینای شمالی، ویرجینیا، جورجیا و آرکانزاس مشوق هایی مانند اعتبار مالیاتی، کمک آموزشی و کمک به توسعه زیرساخت ارائه کرده اند. اینها می تواند مورد توجه شرکت های خارجی باشد که به دنبال توسعه عملیات تجاری در آمریکا هستند. شرکت هایی که شیوه های کاری مثبت مانند ایجاد شغل و افزایش تجارت را ترویج می کنند، ممکن است واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی باشند.

برخی از شرکت ها بسته به توانایی آنها در دستیابی به اهداف خاص، مانند تعداد معینی از مشاغل و سرمایه گذاری، کمک های مالی دریافت می کنند. نوع دیگری از کمک‌ها شامل طرح‌های نیروی کار است، مانند آنچه از طریق برنامه NC Works کارولینای شمالی ارائه می‌شود، که برای ارتباط کسب‌وکارها با استعدادهای واجد شرایط مورد نیاز و کارولینای شمالی با کارفرمایان بالقوه راه‌اندازی شده است. یکی دیگر از مزایای خرید منسوجات آمریکایی کیفیت آن است.

وقتی کارخانه‌ها پارچه‌هایی را در ایالات متحده تولید می‌کنند، کنترل کاملی بر تمام جنبه‌های ساخت، از طرح اولیه تا دوخت نهایی دارند. هنگامی که مشکلی در تولید محصول مشخص شده وجود دارد، طراحان، مهندسان و سازندگان می توانند برای حل آن به صورت رو در رو ملاقات کنند. در هر مرحله از تولید، شرکت می‌داند محصول چگونه ساخته می‌شود: از چه مواد و روش‌هایی استفاده می‌شود، کارگران با چه شرایط کاری مواجه هستند، و جزئیات هر یک از جنبه‌های خاص تولید چقدر است.

در گذشته، مصرف کنندگان غرق در واردات منسوجات بوده‌اند، با این حال، انتظار می رود طی چند سال آینده دوباره برای محصولات تولید شده با کیفیت بالا که در ایالات متحده ساخته شده اند، احیا شود. این بازگشت ممکن است به این دلیل باشد که بسیاری از مردم می‌خواهند محصولات آمریکایی بیشتری را ببینند و اغلب چنین برچسبی را با استانداردهای ایمنی با کیفیت بالاتر، سخت‌گیرانه‌تر و حمایت از اقتصاد محلی مرتبط می‌کنند.

در یک نظرسنجی، ۷۰٪ از مردم گفتند که محصولات تولید شده در ایالات متحده را ترجیح می دهند و ۸۳٪ گفتند که مایلند برای محصولات ساخت داخل هزینه بیشتری بپردازند. افزایش تقاضا برای محصولات ساخت ایالات متحده ممکن است به چالش های زنجیره تامین امروز و همچنین تاخیرهای حمل و نقل و لجستیکی که در نتیجه همه گیری جهانی شاهد بودیم نسبت داده شود. به گفته کمیسیون تجارت فدرال آمریکا ، “ساخت ایالات متحده آمریکا” به این معنی است که “تمام یا تقریباً تمام” محصول در آمریکا ساخته شده است.

یعنی تمام قطعات مهم، پردازش و نیروی کار که وارد محصول می شود منشاء ایالات متحده است. اگر نساجی ۱۰۰٪ (یا نزدیک به آن) در ایالات متحده تولید و پردازش شده باشد، بدون هیچ یا مقدار ناچیزی محتوای خارجی، آنگاه می توان آن را Made in USA نامید. در کل جذابیت این برچسب ، این مزایا انگیزه ای قوی برای تولیدکنندگان نساجی در سراسر ایالات متحده ایجاد می کند تا تولید را به خانه خود بازگردانند.

نوآوری در ایالات متحده موقعیت آمریکا را به عنوان یک رهبر بازار تقویت می‌کند. ایالات متحده به طور مداوم در حال تحقیق و توسعه مواد، فناوری‌ها و روش‌های ساخت جدید در نقاط مختلف این فرآیند است. از الیاف تا کالاهای نهایی، ایالات متحده برای تولید فناوری منحصر به فرد و نوآورانه در هر مرحله، شناسایی نیازهای بازار و استفاده از موقعیت برای پر کردن آنها تلاش می کند.

indian-textile-machinery-manufacturer

می‌توان الیاف را برای کاربردهای پیشرفته‌ای که در زمینه‌های نظامی یا پزشکی یافت می‌شوند مؤثرتر کرد. پیشرفت‌های موفقیت‌آمیز شامل روش‌های نانوالیاف و نانو پوشش، توسعه پایدار نخ و بهبود شیمی تکمیل است. فناوری‌های نانو می‌توانند فیلتراسیون را بهبود بخشند و موادی با وزن سبک‌تر ایجاد کنند که بخش‌های نظامی و خودروسازی بسیار به دنبال آن هستند. همچنین نوع دیگری از پارچه‌های کاربردی دارای قابلیت‌های الکترونیکی است که فناوری‌هایی مانند LED و مدار را یکپارچه می‌کند.

در نسخه هوش مصنوعی خود، برخی از مواد می توانند تغییرات خاصی را حس کرده و بر اساس آن به آنها پاسخ دهند. پیراهن‌هایی را تصور کنید که می‌توانند اطلاعات سلامتی را پیشرفته‌تر از ردیاب‌های تناسب اندام داشته باشند. Advanced Functional Fabrics of America سازمانی که از توسعه پارچه های هوشمند حمایت می کند و راه را برای رشد و پیشرفت سریع صنعت نساجی ایالات متحده هموار می کند از مهم ترین حامیان اجرایی این فناوری هست.

یک مزیت زیست محیطی برای تولید در ایالات متحده کاهش انتشار کربن مرتبط با حمل و نقل است. منسوجات ساخته شده در ایالات متحده که در محصولاتی که در ایالات متحده نیز تولید می شوند استفاده می شوند، مسافت کمتری را طی می کنند، در نتیجه سوخت و انتشار آلاینده های همراه مورد نیاز برای انتقال کالا از سازنده به قفسه فروشگاه کاهش می‌یابد. به طور کلی، اقلام محلی از نظر زیست‌محیطی ارجح هستند، حتی اگر «محلی» به قاره ایالات متحده اشاره داشته باشد، برخلاف چین یا هند.

حمایت های محیطی که از طریق مقررات کشورهای مختلف به دست آمده یا از دست رفته کمتر آشکار است. کشورهایی که عملیات تولیدی را جذب کرده‌اند در مقایسه با ایالات متحده مقررات دولتی کمتر یا کمتر سخت‌گیرانه‌تری دارند، برای مثال، یک کارخانه ایالات متحده با استانداردهای انتشار تعریف شده توسط قانون هوای پاک مطابقت دارد، در حالی که یک کارخانه خارجی ممکن است چنین استانداردهایی نداشته باشد، استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری ندارد یا استانداردها اجرای ضعیفی دارند.

همچنین صنعت نساجی به تنهایی ۱۰ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای و ۲۰ درصد از فاضلاب جهانی را تشکیل می دهد. حفظ فرآیند تولید، توزیع، فروش و دفع در ایالات متحده می تواند کنترل مصرف پوشاک را آسان تر کند. اجرای فرآیندهای اقتصاد دایره ای برای بازیافت و استفاده مجدد از منسوجات می تواند به شرکت ها کمک کند تا مواد سازگار با آب و هوا را در اولویت قرار دهند.

همچنین به موجب اجرای قراردادهای تجارت آزاد عوارض گمرکی بین ایالات متحده و بسیاری از کشورهای شریک از جمله کانادا، مکزیک، گواتمالا هندوراس، السالوادور، نیکاراگوئه، کاستاریکا، پاناما، کلمبیا، پرو، شیلی، جمهوری دومینیکن، مراکش، اسرائیل، اردن، بحرین، عمان، سنگاپور، استرالیا کاهش یافته است . موافقت نامه های تجارت آزاد همچنین مقررات مالکیت معنوی را بهبود می بخشد، قوانین سرمایه گذاری را تسهیل می‌کند، نرخ های تعرفه را حذف یا کاهش می دهد و فرصت های تدارکات دولتی را باز می کند.

صادرات ایالات متحده به این شرکا در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲.۸ تریلیون دلار بوده است. بیشتر قراردادهای آزاد تجاری از قاعده نخ به جلو پیروی می کنند که بیان می کند تمام نخ هایی که برای تولید پارچه و پوشاک استفاده می شود باید از یک کشور شریک باشد. این قانون به ایالات متحده اجازه می دهد تا تجارت روان تر با این کشورها داشته باشد و توسعه و حمایت از تولید نساجی مستقر در ایالات متحده را تشویق می‌کند.

اگرچه ایالات متحده برای رقابتی شدن بیشتر در هزینه های تولید گام برداشته است، اما همچنان ارزان ترین گزینه برای تولید نیست. تا زمانی که بخش پوشاک (برش و خیاطی) صنعت به صورت خودکار انجام نشود، این مشاغل در کشورهایی مانند ویتنام، مکزیک و هندوراس باقی خواهند ماند، جایی که دستمزدهای پایین باعث جذب عملیات فشرده می شود. اتوماسیون و ماشین آلات به بازار آمریکا کمک می کند رقابتی بماند.

برای مبارزه با هزینه‌های نیروی کار بالاتر و افزایش کارایی، بسیاری از تولیدکنندگان روی تجهیزات جدید برای فرآیندهای کار فشرده مانند کنترل کیفیت، جابجایی مواد و بسته‌بندی سرمایه‌گذاری می‌کنند. پردازش بسیار سریعتر و دقیق تر می شود. برای بازرسی پارچه، یک دستگاه می تواند کیفیت را بررسی کند و مواردی را که استانداردها را رعایت نمی کند، یادداشت کند.

اتوماسیون به صنعت کمک می کند تا هزینه های نیروی کار را به حداقل برساند. ماشین آلات نساجی که با فناوری پیشرفته، شرکت ها همچنین می توانند خدمات بیشتری را بدون نیاز به استخدام و آموزش کارکنان جدید به مشتریان خود ارائه دهند. دیجیتالی شدن راه حل های منحصربفرد و شخصی سازی شده ای را برای مشتریانی که به دنبال پارچه ها، اشکال یا چاپ های خاص هستند ارائه می دهد.

با استفاده از فناوری واقعیت مجازی، مشتریان حتی می‌توانند قبل از خرید لباس‌ها ببینند که چه شکلی هستند و طراحان می‌توانند از چاپ دیجیتال استفاده کنند. این پیشرفت ها به تغییر تکامل صنعتی کمک می کند که روندها را تعیین می کند و کسب و کارها را رقابتی نگه می‌دارد.
تنوع بخشی یک استراتژی رشد محبوب برای شرکت های آمریکایی است.

تسریع رقابت با افزودن محصولات و قابلیت های جدید و ورود به بازارهای جدید یک مزیت رقابتی فوق العاده محسوب می گردد. به عنوان مثال، برخی از تولیدکنندگان ممکن است محصولات مکمل را ارائه دهند، در حالی که برخی دیگر انواع جدیدی از محصولات را توسعه می‌دهند یا قابلیت‌های خود را برای ارائه خدمات عمودی گسترش می‌دهند و محصول را از ابتدا تا انتها می‌برند.

روندهای نوآورانه مانند چاپ سه بعدی و الیافی که می توانند با تغییرات آب و هوایی سازگار شوند، صنعت را متحول کرده و فرصت های شغلی بسیار مورد نیاز را برای بسیاری از افراد فراهم می کنند. کارشناسان پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۲۵، ارزش بخش پوشاک و مد به ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید که شامل تولیدکنندگان، پیمانکاران، برندها، خرده‌فروشان، واردکنندگان و عمده‌فروشان در سراسر ایالات متحده است.

بهترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال پارچه

این امر می تواند منسوجات داخلی در نتیجه اقتصاد آمریکا را تقویت کند. مواد با کیفیت بالاتر و دسترسی به یک صنعت با فناوری پیشرفته و نوآورانه می تواند مزایای جدیدی را برای یک محصول به ارمغان بیاورد. کاهش هزینه‌های انرژی، مشوق‌های مالیاتی و تجارت معاف از گمرک با هم ترکیب می‌شوند تا نتیجه را افزایش دهند.

ایالات متحده بزرگ ترین اقتصاد جهان و یکی از پیشگامان صنعت نساجی، با بازسازی و به روزرسانی کارخانه های نساجی توانسته بخش بزرگی از بازارهای بین الملی را تصاحب کند. اجرای تجارت اولویت بندی شده ، افزایش مقادیر تعرفه پوشاک، استفاده از پیمان NAFTA برای تقویت اجرای گمرکی کانادا و مکزیک ، همچنین تقویت قوانین خرید ساخت آمریکا برای منسوجات و لباس های وزارت امنیت داخلی و ارتش آمریکا و علاوه بر این، هر هدف جدید قرارداد تجارت آزاد باید محدود به کشورهایی باشد که به صورت عادلانه و متقابل تجارت می‌کنند و مخالفت با هر گونه توافقنامه تجارت آزاد با بازارهای غیر اقتصادی مانند چین و ویتنام که توانایی ایجاد اختلال در بازار نساجی ایالات متحده را نشان داده است که ایالات متحده مصمم به تقویت و حمایت از ساخت آمریکاست.

دولت آمریکا از اقدامات سختگیرانه ایالات متحده علیه کشورهایی که بر پایه غارتگری عمل می‌نمایند پشتیبانی می کند و برای رد شناخته شدن دولت چین به عنوان یک اقتصاد بازار آزاد تحت سازمان تجارت جهانی استقبال می‌کند. این تصمیم چین را متقاعد می‌کند که از بحث و جدال در ارتباط با منصفانه و شفاف بودن ساختار هزینه های تولیدشان بر اساس اقدامات اجرایی تجارت جلوگیری نماید.

در نهایت دولت آمریکا با کاهش نرخ مشارکت و فراهم کردن هزینه های مناسب تر برای سرمایه گذاری، تعداد بیشتری سرمایه گذاری های در راستای تولید در ایالات متحده را تشویق می‌کند. پرورش یک فرهنگ نوآورانه و ادامه حمایت از منسوجات پیشرفته کاربردی امریکا نشان از عزم ایالت متحده برای رسیدن به صنعت نساجی بالنده است. این برنامه تحت حمایت وزارت دفاع با هدف توسعه و تجاری سازی نسل بعدی منسوجات با کارایی بالا، پیش رود. سرمایه گذاری در بهبود تکنولوژی اتوماسیون برای مونتاژ پوشاک برای بازبینی تولید و مشاغل صنعت پوشاک در ایالات متحده پتانسیل امیدوارکننده‌است.

صنعت نساجی در ایالات متحده، به ویژه جنوب شرق آمریکا، آماده رشد است. شالوده زیرساختی که برای تأسیسات نساجی سابق ایجاد شده بود، محیطی با ثبات را برای سازگاری با صنعت به سرعت در حال تغییر فراهم می کند. بازارهای نساجی و پوشاک در سراسر جهان رشد خواهند کرد، اما ایالات متحده مشاغل پیچیده تر و پردرآمدتر را جذب خواهد کرد و در عین حال دسترسی به یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی جهان را فراهم می کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×