اسلاید شوالیاف، نخ و پارچه

نسل جدید فرش ماشینی با حضور کلاریس

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گفتگویی با جناب آقای مهندس حسین رحیمی – شرکت فرش محتشم

پای چاپ دیجیتال به صنعت فرش ماشینی باز شد

“محصول جدید فرش محتشم” در بازار جهانی

شاید خوش بین ترین طرفدار چاپ دیجیتال در ایران هم نمی توانست پیش بینی کند که روزی پای تکنولوژی چاپ دیجیتال از چاپ تی شرت های معمولی به چاپ روی فرش های ماشینی با تراکم بالای ایرانی باز شود. اما خوشبختانه حالا این اتفاق افتاده و شرکت فرش محتشم کاشان دست به کاری بزرگ زده و با سرمایه گذاری جدید خود در تولید فرش ماشینی، با تکنولوژی چاپ دیجیتال را به ایران آورده است. همانطور که در گذشته نیز بارها در مجله کهن به مزایای این تکنولوژی اشاره کرده ایم در این مصاحبه نیز سعی داریم تا بیشتر در این زمینه کنکاش کنیم.
در اینجا لازم میدانم از طرف مجله کهن تبریک ویژه ای به مدیران شرکت فرش محتشم بگوییم که به جای اسیر شدن در رقابت شانه و تراکم راه جدیدی را انتخاب کرده اند و نام خود را به عنوان یکی از شرکتهای نوآور و خوش فکر نه تنها در ایران بلکه در جهان بر سر زبان ها انداخته اند.

◄ از مجموعه فرش محتشم و ایده محصول جدید برای ما بگوئید؟
شرکت نساجی هدیه البرز در سال ۱۳۷۵ تأسیس و با بهره‌گیری از پرسنل فنی و تکنولوژی روز دنیا، در عرصه تولید انواع فرش ماشینی با برند فرش محتشم، شروع به فعالیت نمود. این شرکت مفتخر است در سال ۲۰۱۷، با دانش فنی منحصر بفرد خود بعنوان اولین تولید کننده فرش ماشینی با قابلیت تولید همزمان رنگ و طرح بر روی فرش در جهان مطرح گردد.
ظرفیت تولید سالانه این شرکت با توجه به راه اندازی خط تولید جدید، بالغ بر سه میلیون متر‌مربع در سال بوده و از این حیث بعنوان شرکتی بی‌بدیل در جهان شناخته می‌شود.
ایران همواره بعنوان نامدارترین کشور جهان در عرصه تولید انواع فرش دستباف و نیز ماشینی مطرح بوده است. این صنعت علیرغم توانائی تولید ظریف‌ترین فرش‌های ماشینی دچار محدودیت در تعداد رنگ کاربردی بود که از بزرگترین ایرادات وارده به فرش ماشینی در قیاس با فرش دستباف محسوب می‌شود و امکان تولید انواع نقشه های اصیل فرش را محدود می‌نمود. لذا ما مصمم به ایجاد توانمندی و تولید نسل جدید فرش ماشینی از نظر ظرافت و تنوع رنگ بی‌نهایت، در نقشه های متنوع شدیم و با پیگیری و کار گروهی در قالب یک کنسرسیوم با حضور شرکت های اتریشی، آلمانی و سوئدی، این دستاورد بزرگ برای نخستین بار در جهان نتیجه داد که البته افتخاری عظیم برای ایران محصوب می‌شود.
◄ نگاه مجموعه شما بیشتر معطوف بازار داخلی است یا صادراتی؟
اگر به نگاه مشتریان داخلی توجه داشته باشید متوجه نیاز خریداران به تنوع رنگ در طرح‌های کلاسیک خواهید شد و از سوئی دیگر طرح‌های مدرن با کیفیت های مختلف در بازار موجود نمی‌باشند و بخش زیادی از طرح‌های مدرن فرش نیز از طریق واردات تأمین می‌گردند و کلاریس می‌تواند زیباترین طرح‌های کلاسیک و جدیدترین طرح‌های مدرن را در کیفیت های مختلف، جهت بازار داخل فراهم نماید.
با توجه به ظرفیت تولید و سیاست‌های کلان شرکت و با هدف حضور در بازارهای صادراتی اقدام به بازارسنجی و تأمین طرح و فرش در کیفیت‌های مورد نظر هر منطقه گردید و امیدواریم با زیرساخت‌های ایجاد شده شاهد حضور کلاریس در بازارهای جهانی باشیم.

◄فرش جدید شما چه مزیتهایی نسبت به سایر فرش‌ها دارد؟
■ تنوع در رنگ تا بی‌نهایت رنگ
■ تنوع در طرح‌های اصیل و کاملاً مشابه فرش دستباف
■ ثبات رنگ کامل
■ عدم برگشت پذیری نخ در مقایسه با سایر فرش‌های ماشینی
■ عدم پرزدهی به دلیل کاربرد نخ پلی استر
■ عدم حساسیت مخصوصاً برای کودکان و افراد مسن
■ عدم محدودیت در تعداد رنگ موجود در طرح‌ها
■ مشابه ترین فرش ماشینی به انواع فرش دستباف
■ دوست محیط زیست با قابلیت تبدیل در سایر صنایع

◄مصرف کننده می‌تواند بر اساس فرش‌های موجود در بازار، انتظاری مشابه از کلاریس داشته باشد ؟
از نظر طرح و نقشه فرش، تنوع و تعداد رنگ، ظرفت و زیبائی، شباهت به فرش دستباف در طرح‌های کلاسیک، تنوع در طرح‌های مدرن و خصوصیات مندرج در سوال قبل و نیز قیمت مقایسه‌ای و خدماتی چون باشگاه مشتریان و گارانتی، قطعاً با اقبال مشتریان مواجه می‌گردد.

◄کلاریس یک کالای مصرفی است یا لوکس؟
در واقع فرش یک کالای لوکس محسوب می‌شود و کلاریس یک محصول متنوع تا عالی‌ترین سطح لوکس بودن را عرضه می‌نماید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄نحوه شستشوی این محصول مشابه سایر فرش‌های ماشینی است؟
مدرنیزه شدن تجهیزات قالیشوئی حکایت از توجه ویژه به روند تولید فرش ‌های ظریف اعم از ماشینی و دستباف دارد. بدیهی است متناسب با ظرافت فرش می‌بایستی نسبت به اجرای دستورالعمل شستشوی فرش اهتمام گردد.
◄طول عمر کلاریس چگونه است؟
طول عمر یک فرش به مواد اولیه مصرفی، ظرافت در تولید فرش و نحوه نگهداری از فرش بر می‌گردد و کلاریس با بهره‌گیری از الیاف اصلاح شده پلی استر در ظرافت‌های متفاوت و با حداقل مراقبت‌های مندرج در دستورالعمل کاربردی، نسبت به سایر فرش‌ها هیچ مشکلی نخواهد داشت.

◄کلاریس در چه ابعادی تولید می‌شود؟
در بازار داخلی و خارجی شاهد تعاریف استاندارد از سایز فرش هستیم و علاوه بر این امکان، توانائی تولید انواع سایزهای نامتعارف و سفارشی توسط مشتریان را بدون هیچگونه محدودیتی خواهیم داشت.

◄انتظار عامه مردم از فرش، دارا بودن عمر مفید ۱۰ ساله است و آیا کلاریس این انتظارات را برآورده می‌کند؟
عمر مفید فرش به پارامترهای متعددی وابسته است و در این راستا با توجه به دستورالعمل نحوه نگهداری از فرش قطعاً این انتظار برآورده می‌شود اما نگاه مجموعه فرش محتشم به حضور کلاریس در بازار بر مبنای زندگی امروزی و دکوراسیون منازل استوار است. در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شده تا خریداران ارجمند در یک بازه زمانی متناسب با نوع کالای خریداری شده قادر به خرید مجدد بر اساس تخفیفات خاص و یا تعویض کالای خود باشند.

◄آیا کلاریس در حال حاضر روانه بازار شده است؟ باز خورد مشتریان چگونه بوده است؟
پس از انجام نمونه بافی‌ها، محصولات نهایی در هر کلکسیون تعریف گردیدند و در اولین گام، محصولات کلاریس در هایپر کارپت مشهد و نیز نمایشگاه دموتکس ترکیه رونمائی شد و خوشبختانه نتایجی بیش از حد تصور را داشت که با توجه به زمینه های مختلف در تولید این محصول، ادامه فعالیت را شیرین‌تر می‌نماید.

◄با توجه به شرایط فعلی کشور، تا چه میزان به صادرات امیدوار هستید؟
فرش ایران در جهان شناخته شده است و اگر چه مشکلات فعلی نظیر انواع تحریم‌ها و عدم امکان مبادلات ارزی و عدم ثبات نرخ دلار و قطع روابط برخی از کشورها و غیره، باعث از دست رفتن سهم فرش ایران در بازارهای جهانی می‌شود اما با تمهیداتی تلاش کرده‌ایم تا ضمن حفظ مشتریان قدیمی در بازارهای جهانی نیز عرض اندام نمائیم. طبیعی است نسل جدید فرش‌های دنیا، هم‌مسیر کلاریس خواهند بود تا ما بعنوان اولین تولید کننده صنعتی این محصول برای بازارهای دنیا جذابیت داشته باشیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×