اسلاید شومقالات فرش ماشینی

استفاده از فرش در منزل و همه نکاتی که باید بدانید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در دکوراسیون داخلی خانه، پوشش کفِ اتاق‌ها و سالن‌ها همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است زیرا انتخاب درست فرش در منزل باعث ایجاد فضایی زیبا، راحت و دلنشین می‌گردد. از این رو، با وجود تحولات متعدد در روند طراحی داخلی، فرش همواره به عنوان یک اِلمان جدا نشدنی و محبوب در بین طراحان دکوراسیون داخلی در نظر گرفته می‌شود، چرا که در کنار کارکرد اصلی و ابتدایی آن یعنی گرما دادن به محیط اطراف، بر اساس طرح، بافت و رنگی که دارد به فضای خانه جلوه و زیبایی می‌بخشد.

فرش می‌تواند به عنوان یک اثر هنری و یا یک مکمل در طراحی دکوراسیون خانه، سالن و یا یک اتاق، ایفای نقش نماید، از این رو هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام فرش مناسب فضای سالن پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق کودک و… است، به چند نکته اساسی باید توجه کرد زیرا یک انتخابِ اشتباه در خرید فرش، علاوه بر تحمیل هزینه زیاد، فضایی نامطلوب و نازیبا را به ارمغان خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در خرید و انتخاب فرش پذیرایی

سبک زندگی

از پارامترهایی که در انتخاب فرش باید به آن توجه داشت سبک زندگی افراد، میزان رفت و آمد، حضور کودک یا افراد کهنسال در منزل، وجود حیوان خانگی و نوع سلیقه شخصی اعضای خانواده (پیروی از سبک مینیمالیسم، کلاسیک و…) است که هر یک بر انتخاب نوع بافت، رنگ و جنس فرش اثر گذار است.
به طور مثال، خانه‌ای که کودک دارند و یا حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، باید فرشی انتخاب کنند که به راحتی قابل شستشو و تمیزکردن باشد و یا افرادی که رفت و آمد زیاد دارند باید فرش‌های با دوامِ بالا و سایش کم خریداری نمایند.

انواع جنس فرش

انواع مختلفی از فرشها موجود است که هر یک خصوصیات منحصر به خود را دارند و می‌توان با توجه به ویژگی مورد نظر، فرش دلخواه را انتخاب کرد.

– فرش پشمی: این نوع فرش از زمره فرش‌های رسمی و لوکس به حساب می‌آید و در برابر لکه و کثیفی مقاوم بوده و دوام بالایی دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

– فرش ابریشمی: فرشی است لوکس که به دلیل زیبایی و ظرافت خاص خود، و دارا بودن طرح و رنگ‌های چشم‌نواز، جلوه‌ای ویژه به محیط می‌دهد. این نوع فرش به علت نوع الیاف به کار برده شده و ظریف بودن آن، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. این فرش نباید در محیط‌های پر تردد قرار گیرد و گذاشتن اجسام سنگین بر روی آن توصیه نمی‌شود.

– فرش نایلونی: این نوع فرش بسیار نرم و با دوام است. در برابر لکه مقاوت خوبی دارد و برای خانواده‌هایی که رفت‌و‌آمد زیاد دارند و یا حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، انتخاب ارزان‌تر ومناسب‌تری نسبت به فرش پشمی است.

– فرش پلی‌پروپیلن: فرشی مقرون به صرفه، ضد الکتریسیته ساکن، و مقاوم در برابر لکه و کدر شدن است.

– فرش پلی‌استر: این نوع فرش‌ها رنگ و جلوه‌ی زیبایی دارند. در برابر لکه مقاوم بوده، با محیط زیست سازگار و نسبت به فرش نایلونی ارزان‌تر هستند. باید توجه داشت که فرش برای چه مکانی خریداری می¬شود و بر اساس آن، یک انتخاب صحیح انجام داد.

– فرشِ اتاق نشیمن (که افراد، بیشتر وقت خود را به صورت جمع دوستانه یا خانوادگی در آنجا سپری می‌کنند) بهتر است مقاومتِ سایشی زیاد داشته و به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن باشد.

– در اتاق خواب که فضایی برای استراحت است، فرش یا موکت مورد استفاده در آن باید بسیار نرم باشد.

– سالن پذیرایی، که معمولا از مبلمان و لوازم کلاستیک برای تزیین آن استفاده می‌شود، قرار دادن یک فرش آسیایی با نقوش و رنگ‌های خاص و متناسب با سبک کلاسیک، انتخابی مناسب است.

نوع بافت فرش در منزل

پارامتری که هنگام خرید فرش کمتر به آن توجه می‌شود، استفاده از بافت‌های مختلف فرش و منسوجات در کنار هم می‌باشد که بر جلوه بهتر فرش اثرگذار است. کنار هم قراردادن یک منسوج سفت در کنار یک منسوج نرم، جلوه‌ی هر دو را بیشتر می‌کند، مانند قرار گرفتن یک مبل چرمی در کنار فرشی با خاب بلند.
بر اساس نوع خاب فرش، مدل “کات پایل” بیشتر جنبه کلاسیک داشته و برای دکوراسیون رسمی به کاربرده می‌شود ولی نوع خاب حلقوی یا “لوپ پایل” نسبت به نوع قبل نرم‌تر بوده، حالتی غیر رسمی دارد و به دلیل نماندن رد پا در این گونه فرش‌ها، برای مکان‌های پر تردد مناسب است.

انتخاب رنگ فرش در منزل

همان‌طور که ذکر شد، به دلیل هزینه‌ی بالای خرید فرش، انتخاب آن متناسب با سبک و محیط مورد نظر، اهمیت زیادی دارد. وجود یک فرش در کنار سایر لوازم دکوراسیون، می‌تواند فضای یک محیط را آرامش‌بخش و مناسب استراحت و یا پر انرژی و با نشاط کند.

– استفاده از رنگ‌های پاستیلی، رنگ‌های روشن و یا سفید می‌تواند یک فضای کوچک را بزرگتر نشان دهد و بالعکس. استفاده از رنگ‌های سرد مانند آبی، بنفش و سبزِ روشن، فضا را آرامش‌بخش کرده و رنگ‌هایی چون قرمز، نارنجی و سبزِ مغز پسته‌ای به محیط تکاپو و نشاط می‌بخشد.

– برای یک اتاق با فضایی خانوادگی و راحت، انتخاب فرشی به رنگ شرابی، دریایی یا شکلاتی انتخابی مناسب است.

– اگر اتاق یا محیط مورد نظر دارای رنگ‌هایی ثابت و یا ترکیبی از رنگ‌های شاخص باشد، بهتر است فرش انتخابی نیز این رنگ‌ها را در خود داشته باشد تا دکوراسیون اتاق را تکمیل کند.

– استفاده از فرش‌هایی به رنگ خاکستری یا بژ کمرنگ، برای محیط‌هایی مناسب است که دیوارهای آن روشن باشد.

– در اتاق‌هایی که از رنگ‌های تند مثل قرمز و نارنجی استفاده شده، بهتر است از فرش‌های کمرنگ استفاده شود تا نگاه ببیننده به مکان‌های موردنظر جلب شود.
– اگر فرش رنگ جدیدی را به محیط اضافه می‌کند، بهتر است از لوازمی در اتاق استفاده شود که رنگ-های موجود در فرش را در خود داشته باشد.

– در دکوراسیون اتاق‌هایی که تنوع رنگی کمی دارند، استفاده از فرش‌های طرح‌دار همراه با مبلمانی هماهنگ با طرح و رنگ فرش، بسیار مناسب است.

– اگر کفپوش اتاق‌ها و سالن، به رنگ تیره و چوبی باشد، بهتر است فرشی با رنگ تیره انتخاب شود ولی اگر بخواهیم که فرش در مرکز توجه قرار گیرد، باید رنگ فرش روشن‌تر از رنگ کفپوش بوده و مبلمان ساده و دیوارها نیز کم‌رنگ باشد.

اندازه فرش در منزل متناسب با محیط انتخابی

اتاق نشیمن:

الف- در مدل کلاسیک، فرش به اندازه‌ای است که تمام مبلمان روی آن قرار گیرد. در این حالت، معمولاً فرش باید بزرگ باشد و بزرگی آن به ابعاد و اندازه مبلمان بستگی دارد.

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

ب- زمانی که سالن کوچک است یا هزینه‌ی کمی برای فرش در نظر گرفته شده است، بزرگی آن باید به اندازه‌ای باشد که تنها پایه‌های جلویی مبلمان بر روی آن قرار گیرد.

 

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

سالن نهارخوری:

الف- برای میزهای نهارخوری مستطیل شکل و کشیده، باید از فرش مستطیل شکل استفاده شود و بزرگی آن به اندازه‌ای باشد که با حرکت صندلی‌ها به عقب برای نشستن، پایه‌های صندلی از روی فرش خارج نگردد.

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

ب- برای میزهای گرد، بهتر است از از فرش‌های گرد در زیر آن استفاده شود و اندازه‌اش نیز به گونه‌ای باشد که با حرکت صندلی‌ها به عقب برای نشستن، پایه‌ای صندلی از روی فرش خارج نشود.

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

اتاق خواب:

وجود فرش در اتاق خواب از پخش گرد و خاک و مواد حساسیت‌زا در سرتاسر اتاق جلوگیری نموده و در عین حال، آن را به یک فضای دنج و دلچسب تبدیل می‌کند.

الف- مدلی که تخت و پاتختی‌ها تماماً بر روی فرش قرار می‌گیرد و در این حالت ابعاد فرش ۲.۵ تا ۵ متر و بزرگتر از طول و عرض تخت انتخاب می‌شود و تنها کناره‌های اتاق بدون فرش هستند.

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

ب- مدلی که بخشی از فرش زیر تخت قرار می‌گیرد و بخش فوقانی و بالای سر تخت بر روی فرش قرار نمی‌گیرد. معمولا فرش‌های ۲.۵ در ۳ متر برای این مدل مناسب می‌باشند.

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

ج- زمانی که قرار است هزینه کمی برای خرید فرش صرف شود، حالتی که فرش در کنار تخت قرار می‌گیرد، انتخاب مناسبی می‌باشد. در این مدل، فرش بر اساس اندازه‌ی تخت و با ابعادی حدوداً ۹۰ در ۱۵۰ سانت یا کمی بزرگتر، در هر دو طرف تخت قرار می‌گیرد.

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

چیدمان فرش

چیدمان فرش در سالن، به ابعاد سالن و نوع مبلمان آن بستگی دارد و تناسب میان آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

اگر دو مبل راحتی یا کاناپه در سالن وجود داشته باشد، باید فرش میان این دو قرار گیرد و فاصله‌اش از هردو به یک اندازه باشد.

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر سالن کوچک است و می‌خواهید بر روی فرش نیز بنشینید، بهتر است که یه فضای باریک بین مبل و فرش وجود داشته باشد، این کار باعث می‌شود تا فضای سالن بزرگتر به نظر رسیده، از نظر بصری فضایی بین مبل و میز عسلی ایجاد ‌گردد و فرش بهتر به چشم آید.

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در سالن‌های بزرگ، بهتر است پایه‌های جلویی مبلمان و صندلی‌ها روی فرش قرار گیرند، و اگر فرش نیز بزرگ باشد می‌توان تمام پایه‌های مبلمان و صندلی‌ها را بر روی آن قرار داد. این چیدمان بدون کوچک کردن فضای سالن، محیط راحتی را به وجود می آورد.

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در صورت داشتن مبل‌های L-مانند در سالن، متراژ دقیق فرش اهمیت دارد زیرا اشتباه در اندازه‌گیری صحیح، ممکن است باعث گردد تا قد فرش از مبل کوتاه‌تر شود. سفارش فرش متناسب با اندازه مبل و یا استفاده از فرشی با ابعاد بزرگ و هماهنگ با عناصر محیط، به ایجاد یک فضای صمیمی کمک می‌کند.

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در خانه‌های بزرگ که بین سالن‌ها دیواری کشیده نشده و فضا باز است، می‌توان با فرش، بخش‌های مختلف را از یکدیگر متمایز کرد. به عنوان مثال در قسمت نهارخوری با تهیه یک فرش متناسب با اندازه‌ی میز و صندلی‌ها، این کار صورت می‌گیرد.

در انتخاب یک فرش به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همان طور که ذکر شد، وجود فرش در دکوراسیون منزل در کنار لوازم و مبلمان، بر نمای داخلی بسیار تاثیرگذار است. انتخاب یک فرش خوب و متناسب با محیط، کاری دشوار است. یک انتخاب صحیح، به فضای مورد نظر جلوه‌ی زیبایی می‌دهد در صورتی که یک انتخاب اشتباه علاوه بر هزینه‌ی زیادی که تحمیل می‌کند، فضای نازیبایی را به ارمغان خواهد آورد. با رعایت و توجه کردن به نکات فوق، تا حدودی می‌توان به انتخاب درستی از فرش دست یافت.

 

ندا نعیمی- تحریریه نشریه کهن

بیشتر بخوانید: اصول انتخاب فرش

مراجع:

www.homedit.com
www.choicesflooring.com
www.archi-living.com
www.apartmenttherapy.com
www alexandersrugcare.com
www.homestolove.com

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×