اخبار نساجی

همایش فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه گذاری ترکیه و ایران برگزار شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

این همایش توسط شورای عالی روابط اقتصادی خارجی ترکیه و مؤسسه بین المللی مالیات و مشاوری ‘دلویته’ در مقر اصلی این مؤسسه در منطقه ماسلاک استانبول برگزار شد.
بیلگین آیگول رئیس شورای کاری ترکیه و ایران در نهاد روابط اقتصادی خارجی ترکیه در این همایش با اشاره به وجود ذخایر نفتی و معادن مهم در ایران گفت: همکاری ایران و ترکیه در جهت تامین رفاه دو کشور و منطقه اهمیت بسیار بالایی دارد.
وی حجم مبادلاتی دو کشور ایران و ترکیه در اوایل سال های ۲۰۰۰ میلادی را در سطح یک میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این رقم هم اکنون به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.
وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰۰ سرمایه گذار ترک در ایران بیان کرد: ۱۰ شرکت ترک بیش از ۱۰ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده اند.
هامفری هتون مدیر عامل مؤسسه بین المللی مالیات و مشاوری دلویته نیز در این همایش در ارتباط با فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری در ایران گفت: ما فرصت هایی را که برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد، رصد می کنیم و به همین جهت سرمایه گذاران بخش های مختلف را برای شناخت بیشتر ایران و سرمایه گذاری در این کشور گرد هم آورده‌ایم.
وی بیان کرد: ترکیه و ایران از لحاظ اقتصادی بسیار به هم نزدیک هستند و مهمترین فرق دو کشور وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در ایران است که به توجه به هم مزر بودن این دو کشور، تجارت بین آن ها نیز از قدمت بسیار بالایی برخوردار است.
وی مبادلات و نقل انتقال پول از طریق بانک های جهانی به ایران را یکی از چالش های سرمایه گذاری در ایران دانست و اظهار کرد: هرچند که با لغو تحریم ها برخی از بانک های ایران مجدد وارد سامانه جدید سوئیفت شده‌اند، اما مشکلات بانکی همچنان موجب دوری سرمایه گذاران از ایران می‌شود.
وی مداخله دولت، اقدامات کند ادارات، صادر نکردن مجوز برای خرید اموال غیرمنقول به خارجی‌ها و همچنین چگونگی قوانین سرمایه گذاری در مناطق ویژه را می‌توان از جمله مشکلات سرمایه گذاری در ایران برشمرد.
وی انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایران را مقطعی برای سهولت یا سختی های سرمایه گذاری در ایران ارزیابی کرد و گفت: البته این موضوع مختص این کشور نیست و از سوی دیگر، بزرگی و تنوع اقتصاد ایران می‌تواند فرصت بزرگی برای سرمایه گذاری تلقی شود.
فریال مستوفی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست با اشاره به حمایت دولت ایران از سرمایه گذاران خارجی در دوران پسا برجام بیان کرد: از زمان امضای برجام، بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ سرمایه گذار بزرگ خارجی از سراسر جهان به ایران آمده اند و حدود ۳۰ میلیارد دلار از کشورهای اروپایی، ترکیه، چین و سایر کشورها در ایران سرمایه گذاری انجام شده است.
وی بیان کرد: اقصاد ایران نسبت به سایر کشورهای دارنده ذخایر نفتی، وابستگی کمتری به درآمد نفتی دارد و تحریم ها موجب افزایش خودکفایی ایران در بخش های مختلف شده است و به این لحاظ، دولت در مورد سرمایه گذاری ها از بخش های غیر نفتی مانند بخش انرژی های تجدید پذیر نیز حمایت می کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×