اسلاید شو

وقتی اعداد و ارقام حرف میزنند ؛ درسی از دموتکس (۲)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

شاید یکی از دلایل رشد روز افزون کشورهای پیشرفته حال حاضر دنیا نگاه دقیق و توجه به آمار و ارقام و اعداد باشد. اعدادی که بدون هیچ گونه تعارف و یا کم و کاست و به دور از هیاهوی مدیران و سازمانها و دولت ها با زبان بی زبانی آنچه در یک کشور، سازمان و … واقعا روی می دهد را باز گو می کند.

با توجه به اینکه این شماره از مجله همزمان با نمایشگاه دموتکس هانوفر چاپ می شود بد ندیدیم نگاهی به اعداد و ارقام مربوط به شرکت کنندگان و سهم کشورهای صاحب نام در این بخش بیندازیم تا ببینیم واقعا در کجای کار قرارداریم.

 نمایشگاه دموتکس - دموتکس آلمان 2017

هندوستان از جمله رقیب های فرش ایرانی در بخش دستباف و ماشینی از نوع تافتینگ و هندتافت است که همیشه دلیل موفقیت آنها در بازارهای جهانی از زبان مسئولان ما کارگر ارزان قیمت بیان شده و چیزی از اینکه آنها چطور فرش های خود را بازاریابی میکنند و به فروش می رسانند گفته نمی شود چرا که اگر سردمداران فرش ایران نیز همانند هندی ها فرش ایرانی را در نمایشگاه دموتکس معرفی می کردند حالا جایگاه ما در دنیا با دیگر کشورها فرق های اساسی داشت. هند در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۷ بالغ بر ۳۰۰ غرفه گذار دارد که تنها ۱۶۰ غرفه گذار در بخش فرش دستباف به آلمان می آیند. همچنین مابقی شرکت های هندی در بخش فرش های ماشینی، نخ فرش، فرش های تافتینگ، پادری ها و… حضور دارند. بد نیست سری به وب سایت دموتکس بزنید و تبلیغات گسترده فرش هندی در وب سایت رسمی دموتکس را ببینید و یا اگر به نمایشگاه می روید از تبلیغات محیطی هندی ها در فضای نمایشگاه غافل نشوید و این گونه است که هند می تواند با چندین سال حضور متوالی این چنینی سهم بیشتری از بازار را بگیرد.

نمایشگاه دموتکس - دموتکس آلمان 2017

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نمایشگاه دموتکس - دموتکس آلمان 2017

ترکیه کشور دیگری که ما آنها را رقیب خود می دانیم! در نمایشگاه بالغ بر ۱۸۰ غرفه گذار دارد که اکثر قریب به اتفاق آنها در حوزه فرش ماشینی به نمایش محصولات خود می پردازند و به دنبال افزایش صادرات فرش ماشینی ترکیه به بالای ۳ میلیارد دلار هستند.

بلژیک یکی دیگر از کشورهای صاحب صنعت کفپوش در جهان است که با ۱۱۰ شرکت کننده در نمایشگاه حضور خواهد داشت.

همچنین سایر کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله امارات، عربستان، اردن، رژیم صهیونیستی، مصر و … جمعا بالغ بر ۳۰ نماینده در نمایشگاه دارند.

اما ایران با چند نماینده در این رویداد حضور خواهد داشت؟؟ طبق اطلاعات رسمی وب سایت دموتکس تنها ۳۶ شرکت ایرانی در این رویداد حضور دارند. حتی اگر کمی به خودمان ارفاق کنیم و همه شرکت های ایرانی الاصلی که عطای حضور در نمایشگاه دموتکس به عنوان یک ایرانی را به لقایش بخشیده اند و از آلمان و سایر کشورها حضور دارند را هم به حساب ایران بزنیم هنوز فاصله معناداری با کشورهایی داریم که آنها را رقیب خود تصور می کنیم.

 

همانطور که گفته شد نگاهی به این آمارها نشان می دهد متاسفانه با همه سر و صداهایی که گاه و بیگاه برای هنر- صنعت فرش دستباف و ماشینی در داخل کشور به راه می افتد آنچنان که شایسته سبقه و امکانات موجود در کشور است جایگاهی در بازارهای جهانی نداریم و اگر دولت در سیاست های خود در قبال صنعت فرش ماشینی و دستباف تجدید نظر اساسی نکند هیچ گاه نمی توانیم به رقم های صادراتی کشورهای پیشرو در این صنعت دست یابیم.

در پایان لازم به ذکر است این شماره از مجله کهن با شماره های قبلی متفاوت خواهد بود و همانطور که قول داده بودیم در صدد هستیم هرچه بیشتر در جهت بهره مندی شرکت های فعال در صنعت نساجی و فرش ماشینی و شرکت های حامی ما در مجله گام برداریم. در این شماره از مجله بخش عمده ای از مطالب به صورت دوزبانه به چاپ رسیده و طراحی مطالب را تا حدی متفاوت از شماره های پیش انجام داده ایم. از شما همراهان همیشگی مجله و خوانندگان عزیز که همواره با نهایت دقت و توجه مجله را بررسی می کنید تقاضا داریم نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود نسبت به روال جدید مجله را حتما با ما در میان بگذارید. همچنین لازم است سال نو میلادی را به هموطنان مسیحی و دوستداران زمستان تبریک بگوئیم. شاد و پیروز باشید…

سرمقاله مجله شماره ۳۹ نساجی کهن

بهنام قاسمی

اشتراک و تحریریه: ۰۲۱۷۷۲۴۵۷۸۰

تبلیغات و بازرگانی : ۰۹۱۲۱۹۰۵۸۱۷

برای آگاهی از آخرین اخبار نمایشگاهی، فرش ماشینی و نساجی ایران و جهان در کانال تلگرام کهن عضو شوید  و با ما به روز باشید…

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×