اسلاید شو

پایتخت جوراب دنیا کجاست!!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پایتخت جوراب دنیا :: آیا شهر کوچک فورت پاین (‏Fort Payne‏) را میشناسید؟

شاید اسم این شهر را به عنوان یکی از شهرهای ایالت آلابامای آمریکا (‏Alabama‏) شنیده باشید اما مسلما اطلاعات زیاد دیگری را راجع به این شهر کوچک نمیدانید. وقتی شما وارد این شهر میشوید شانس خیلی خوبی دارید که بتوانید یک جفت جوراب خوب بخرید.

در همان ابتدای شهر نقش یک جوراب بزرگ بر روی یک مجسمه ی فلزی را میبینید که روی جوراب حک شده (پایتخت جوراب جهان) حتی کمی جلوتر در یکی از خیابانهای اصلی این شهر بسیار کوچک که بیشتر شبیه یک روستاست و بعد از اپرای اصلی شهر به یک موزه جوراب بافی میرسیم که توسط تاریخ نویس محلی آقای جان چنبرز تاسیس شده است.

آیا باور میکنید که از هر ۷ جورابی که در کل دنیا وجود دارد یک جفت آن در این شهر تولید شده باشد ؟ یکی از مسئولان این شهر میگوید بعد از تحولات اقتصادی در اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی بسیاری از ماشین آلات جوراب بافی در این شهر وارد شد و بسیاری از مردم یکی از آنها را در پارکینگ یا گاراژ منزل خود داشته و جوراب مبافتند. کم کم کارخانجات تولید جوراب شکل گرفتند.

در این شهر کوچک به تنهایی ۸۵ کارخانه تولید جوراب فعال است و حدود ۱۴۰۰۰ نفر در اینجا در این حرفه فعال هستند. در واقع در(فورت پاین) هر جا که صدای کلیک کلیک کلیک دستگاهی را میشنوید در حال بافت پاشنه یا پنجه های جوراب هستند.

پایتخت جوراب دنیا کجاست؟
پایتخت جوراب دنیا

آقای  جان شوگارت مدیر شرکت دبلیو، وای ، شوگارت ۷۷ سال به این حرفه مشغول بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

امروزه شرکت وی با ۱۵۰ ماشین جوراب بافی و ۱۶۵ کارمند هفته ای ۳۰۰ هزار جفت جوراب تولید میکنند اما حتی او هم فشار تولیدات چینی را حس میکند . او میگوید به دلیل واردات جوراب از چین بسیاری از واحدهای کوچک تر مجبور به اخراج کارکنان یا بستن کارخانه شده اند.

او میگوید در بسیاری از بخش ها چینی ها تولید میکنند، جنس تولیدی را صادر میکنند ، هزینه های گمرکی را می پردازند ، درصد های خوبی را برای نمایندگان خود در اینجا در نظر می گیرند ،هزینه حمل و نقل را میپذیرند و با همه اینها قیمت جوراب چینی کمتر از تولیدات ماست. این به دلیل میزان دستمزد هاست.

در اینجا ما دستمزد ۸ تا ۱۲ دلار در ساعت را برای کارمندان داریم درحالی که این مبلغ در چین فقط ۴۰ سنت در ساعت است. او میگوید من سومین نسل جوراب بافی شوگارت هستم و اصلا دوست ندارم اتفاق بدی برای ما بیفتد و من خودم را مسئول میدانم و به همین خاطر تمام تلاشم را خواهم کرد تا نسل بعدی من این صنعت را سرزنده و قدرتمند ادامه دهد.

آقای چالز کول مدیر شرکت آلاباما میگوید تا چند سال پیش ۸۰ درصد جوراب های آمریکایی ها در آمریکا تولید میشد اما الان این رقم به ۴۰ درصد رسیده.

یکی از مدیران شرکت های جوراب بافی میگوید  اگر شما سری به موزه ی جوراب بافی شهر بزنید خواهید دید که خون و شاهرگ حیاتی این شهر صنعت جوراب بافی است .اگر دولت از ما حمایت نکند و فکری برای جوراب های چینی نکند شهر ما به شهر ارواح تبدیل خواهد شد ،همه  مردم از اینجا مهاجرت خواهند کرد ، مدارس بسته خواهد شد و مردم دیگر پولی برای خرید غذا و کار نخواهند داشت.

ما را در اطلاع رسانی هرچه بهتر در صنعت نساجی یاری نمائید. ‏

‫——————————-‬

این مقاله را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر :‌ چرا باید در محیط کار و زندگی خود از فرش و موکت استفاده کنیم؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×