اخبار فرش ماشینی

پنبه مغان در حال بازگشت به دوره طلایی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

همزمان با افزایش نیاز صنعت نساجی کشور به پنبه ، آمارها از احیای زراعت این محصول در دشت مغان حکایت می کند.

گستره سفیدی مزارع پنبه در پارس آباد مغان این روزها در برابر دیدگان هر رهگذری چشم نوازی می کند. انگار که زمین جامه سفیدی به تن کرده است . مزارع پنبه آماده برداشت محصول شده اند و کشاورزان مغانی می گویند محصول پنبه امسال پربار است.
برداشت پنبه در منطقه مغان از اواسط مهر ماه آغاز می شود و تا اواخر آذر ماه ادامه دارد . به لحاظ ظرافت کار برداشت ، اغلب پنبه چین های مزارع را دختران و زنان تشکیل می دهند.
یکی از زنانی که در میانسالی همچنان پابه پای جوان تر ها پنبه چینی می کند گفت: هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۵ بعد از ظهر در مزرعه کار می کنیم .
وی با بیان اینکه روزانه حداقل ۲۰۰ کیلو پنبه از مزرعه می چینم افزود: از این کار لذت می برم زیرا خیلی بهتر از بیکاری است.
داود نجفی کارشناس مهندسی نساجی کارخانه سبلان پارچه اردبیل گفت: پنبه از مهم ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنعت نساجی ، در صنایع روغن کشی هم کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه کاشت پنبه نقش مهمی در اشتغالزایی بخش کشاورزی، صنعت و بازرگانی ایفا می کند افزود: اگر چرخ های صنعت خوب بچرخد ، کشت هر هکتار پنبه حداقل سه فرصت شغلی جدید ایجاد می کند که نشان دهنده اهمیت این محصول در ایجاد رونق اقتصادی است.
پارس آباد، قطب تولید پنبه
شهرستان پارس آباد از قطب های تولید پنبه درکشور است. پنبه تولید شده در این شهرستان که به «پنبه مغان» معروف است، الیاف بلند و محکمی دارد.
تا همین ۲۵ سال پیش ، زراعت پنبه در بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی دشت مغان رواج داشت و از نظر وسعت کشت در این منطقه ، جایگاه اول را به خود اختصاص داده بود. اما به مرور زمان به دلایلی مانند افزایش واردات پنبه و پوشاک از خارج از کشور ، کشت محصولات دیگر جایگزین پنبه شد.
امسال اما آمارها از احیای زراعت پنبه در مغان حکایت می کند.
مدیر جهاد کشاورزی پارس آباد از افزایش ۳۰ درصدی کشت این محصول نسبت به سال زراعی گذشته خبر داد و افزود: امسال ۳ هزار و ۴۴۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت پنبه اختصاص یافته بود و پیش بینی می شود ۱۲ هزار تن پنبه در این شهرستان استحصال شود.
علی اکبر حسینیان افزود: پنبه کاران این شهرستان ارقام پرمحصول «مهر» و «مای ۳۴۴» را کشت می کنند که بیشترین میزان مقاومت را در برابر آفات دارند.
کشت پنبه در شهرستان پارس آباد امسال در حالی افزایش یافته است که به گفته جمشید بصیری ، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ، صنعت نساجی کشور به دلیل افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات ، با کمبود پنبه مواجه است.
اتکا بیشتر صنعت نساجی کشور به تامین پنبه مورد نیاز خود از داخل کشور، می تواند مزارع پنبه در دشت مغان را به دوران طلایی خود بازگرداند.
مشکلات پنبه کاران
پنبه کاران منطقه پایین بودن قیمت محصول و کمبود تعداد کارخانه های پنبه پاک کنی را از مشکلات خود عنوان می کنند.
اگرچه دولت امسال با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ  خرید پنبه از کشاورزان،  قیمت هر کیلو پنبه درجه یک را حدود ۳ هزار و ۴۰۴ تومان و درجه دو را ۳ هزار و ۱۹۶ تومان تعیین کرده است اما کشاورزان می گویند  تولید هر کیلو پنبه تا زمان تحویل به کارخانه یک هزار و۵۰۰ تومان هزینه در بردارد و بخش عمده ای از محصول نیز در فاصله برداشت و تحویل به کارخانه دچار افت می شود.
محمد حیدری کشاورز پنبه کار اصلاندوزی در شهرستان پارش آباد گفت: بعد از برداشت پنبه مجبوریم محصول را در سریع ترین زمان ممکن به نزدیک ترین کارخانه پنبه پاک کنی فعال در شهرستان مجاور ارسال کنیم تا خراب نشود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×