اخبار نساجی

نوبوریتا (NOBORITA): سفری طولانی از زریبافی تا پوشاک لوکس در ژاپن

گفتگو با طراح و موسس برند مد لوکس نوبوریتا

گفتگو مجله نساجی کهن با طراح و موسس برند مد لوکس نوبوریتا – جناب آقای علیرضا پور نقشبند

 در زمان کودکی، پدرم ماشین‌ آلات بافندگی اروپایی را برای تولید پارچه در ایران خریداری و نصب کرند و علاوه بر آن به تجارت فرش ایرانی نیز مشغول بودند، عمویم نیز یک برند فرش پرشین با نام تجاری IRAN-اصفهان-نقشبند تاسیس کرد. من هم تقریباً هر روز از زندگی ام به تماشای پارچه ها و فرش ها و طرح ها می گذشت …

مجله نساجی کهن: ابتدا از تجربه خود در صنعت نساجی و داستان موفقیت برند نوبوریتا با ما در میان بگذارید.

من در شهر اصفهان و در خانواده ای با بیش از یک قرن سابقه در صنعت نساجی به دنیا آمدم. پدربزرگ من به طراحی و تولید پرده های طلایی برای خاندان سلطنتی با نخ طلای اصیل به نام زریبافی که در آن زمان بسیار معروف بود، می پرداخت.

در زمان کودکی، پدرم ماشین‌ آلات بافندگی اروپایی را برای تولید پارچه در ایران خریداری و نصب کرند و علاوه بر آن به تجارت فرش ایرانی نیز مشغول بودند، عمویم نیز یک برند فرش پرشین با نام تجاری IRAN-اصفهان-نقشبند تاسیس کرد. من هم تقریباً هر روز از زندگی ام به تماشای پارچه ها و فرش ها و طرح ها می گذشت.

به هر حال، من در فضای نساجی بزرگ شدم در حالی که در صنعت هوانوردی خودآموز بودم، اما به دلیل اتفاقاتی که در زندگی من رخ داد، به طور کلی به مسیر دیگری هدایت شدم، بنابراین شروع به تحصیل در رشته هنر و طراحی در اروپا کردم. در دوران تحصیل در اروپا عصر جدیدی به روی دیدگاه ها و خلاقیت بصری من گشوده شد و من متوجه شدم که واقعاً به فضای بزرگتری تعلق دارم.

به هر حال من به کانادا نقل مکان کردم و در صنعت طراحی شروع به کار کردم و به یک جایزه در طراحی (ارتباطات بصری) رسیدم سپس آرام آرام سعی کردم هنرهای تجسمی خود را به پارچه و رندر روی لباس های بدن انسان منتقل کنم، نتایج فوق العاده بود. سپس یاد گرفتم سبک ایجاد کنم تا طراحی مد را به طور دقیق و با علم روز دنیا انجام دهم و من این کار را انجام دادم. نتایج تمام تلاش‌های من منجر شد تا برند نوبوریتا (Noborita) را در سال ۲۰۱۷ میلادی در صنعت مد و فشن ژاپن تأسیس کنم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

مجله نساجی کهن: چرا نام برند خود را نوبوریتا گذاشتید؟ (معنا و دلایل آن چیست)

از زمانی که انسان ها بر روی زمین حیات و زندگی خود را شروع کرده اند همواره رو به پیشرفت بوده اند و سیر صعودی به بالا داشته اند، همیشه یک مسیر و هدف مشخص وجود داشته و آن بالا و بالا رفتن بوده است. در زبان ژاپنی، Nobori به معنای “بالا رفتن یا صعود کردن” است و Noborita یک نام کاملاً ژاپنی از معانی ذکر شده است.

همچنین، این نام دارای صداهای لاتین بسیار دلنشین مانند صداهای ایتالیایی یا اسپانیایی است و تلفظ آن آسان است، بنابراین آن را انتخاب کردیم زیرا ما همیشه در حال بزرگ شدن و بالا رفتن هستیم.

 

مجله نساجی کهن: در مورد بازار نساجی داخلی ژاپن و به طور کلی صنعت نساجی و پوشاک بیشتر اطلاعات روز را با ما به اشتراک بگذارید.

ژاپن بزرگترین بازار پوشاک جهان است که ۵ درصد از کل فروش جهانی بازار را به خود اختصاص می دهد که در سال ۲۰۱۵ ۱.۳ تریلیون دلار بود و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ به ۲.۷ تریلیون دلار افزایش یابد.

هنگامی که صحبت از تجملات به ویژه محصولات لوکس پوشاک به میان می آید، ژاپن یکی از مهمترین گزینه هاست. ژاپن بازار قشر متوسط بزرگتری از سایر نقاط جهان هم دارد. دلیل آن این است که ژاپن دارای جمعیت تحصیلکرده مرفه با سطح بسیار بالایی از فروش سرانه پوشاک است که حدود ۳ برابر بیشتر از چین است یعنی هر ژاپنی در سال سه برابر یک فرد چینی لباس مصرف می کند.

 

مجله نساجی کهن: برند Noborita بیشتر بر روی طراحی و تولید کیف های چرمی و پوشاک لوکس تمرکز دارد، چرا این بازار نیچ را در ژاپن انتخاب کردید؟

از نظر من، هیچ راهی برای رقابت با برندهای بزرگ و چندملیتی مانند Uniqlo یا Zara یا سایر برندهای مطرح با هزاران فروشگاه و زنجیره فروش قوی آنها در ژاپن وجود ندارد، بنابراین تنها راه کسب درآمد در مد، فروش خلاقیت به مشتریان است که در برخی از دسته‌ها مانند کیف‌های چرمی، انواع ژاکت و پوشاک اختصاصی جای کار زیادی دارد و شغلی لوکس است.

 

مجله نساجی کهن: چالش ها و مزایا و معایب در بخش نساجی ژاپن چیست؟

خوب، از جنبه های مثبت، می توان گفت مردم ژاپن به دلیل فرهنگ صرفه جویی، پول بیشتری را برای محصولات باکیفیت خرج می کنند و به دلیل اینکه سخت کار می کنند، دوست دارند در مراکز خرید تفریح و خرید کنند و با این کار آرامش خود را به دست آورند، اما نکته منفی صنعت پوشاک ژاپن  برای طراحان و برندهای خارجی این است که چندین سال طول می کشد تا اعتبار و اطمینان به آنها در چشم مصرف کنندگان تقویت شود و پس از آن می توانند در بین عموم مردم پذیرفته شوند.

اطلاعات زیر می تواند پاسخ خوبی در مورد آمار کلی منسوجات در ژاپن باشد:

• بازار کارخانجات نساجی ژاپن مجموعاً ۱۸.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ درآمد داشت که نشان دهنده نرخ ترکیبی تغییر سالانه (CARC) 0.3-٪ بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ است.
• بخش پارچه با درآمد کل ۱۷.۱ میلیارد دلار، معادل ۹۳.۷ درصد ارزش کلی بازار، پردرآمدترین بخش بازار در سال ۲۰۲۱ بود.
• شیوع COVID-19، تأثیر شدیدی بر بازار کارخانجات نساجی داشت و دولت ژاپن به سرعت به این شیوع واکنش نشان داد.

شرکت های مهم پوشاک در ژاپن
شرکت های مهم پوشاک در ژاپن

 

مجله نساجی کهن: اهمیت طراحی و طراحان در صنعت نساجی و پوشاک چیست؟

من فکر می کنم طراح اولین بازیگر کلیدی در طراحی مد است. طراحان به سادگی با دید خود با خریداران ارتباط برقرار می کنند و بقیه به خریدار بستگی دارد که خرید کند یا نادیده بگیرد. به یاد داشته باشید که در مرحله اول فروش، یک طراحی زیبا می تواند مشتری را مانند بوی خوش غذا به داخل مغازه بیاورد که می تواند مشتری را برای سفارش غذا جذب کند.

 

مجله نساجی کهن: ژاپن یکی از خریداران مهم پوشاک و منسوجات چینی است، آیا تاثیر بدی بر تولیدکنندگان منسوجات و پوشاک داخلی دارد؟

برای بازار غیر لوکس، در گذشته اینطور بود اما دیگر نه. این روزها کیفیت چینی از مواد تا ساخت بسیار خوب شده است. در بازار لوکس، ژاپنی ها هنوز هم طراحی و تولید اروپایی به خصوص ایتالیایی را دوست دارند.

 

مجله نساجی کهن: ژاپنی ها معمولا کدام نوع لباس را ترجیح می دهند؟ آیا عادات خاصی در لباس ژاپنی وجود دارد؟

مردم ژاپن از نظر رنگ و استایل بسیار محافظه کارانه لباس می پوشند زیرا جامعه ژاپن به عنوان جامعه ای بسته و با رعایت حریم شخصی شناخته می شود. به هر حال، برای لباس زنانه از طیف وسیعی از طرح‌ها، از سبک کار تمیز گرفته تا لباس‌های چاپ شده و گشاد استفاده می‌شود، اما لباس های زنانه اصلاً باز و نمایش دهنده اندام خانم ها نیستند. در محل کار، آنها عاشق پوشیدن کت و شلوارهای رسمی غربی ها هستند که عمدتاً مشکی است و برای مراسم های خاص برخی از آنها سنتی و برخی دیگر مارک های گران قیمت را دوست دارند.

 

مجله نساجی کهن: چه نوع خدماتی را در نوبوریتا به بازار ارائه می کنید؟

من کاپشن های زمستانی و کیف های چرمی گران قیمت را به عنوان یک شغل تجاری طراحی می کنم و علاوه بر آن، در حال آماده سازی سبک های انقلابی برای شوهای مد هستم، احساس می کنم می توانم بازار لوکس جهان را از نقطه نظر زیبایی شوکه کنم، همانطور که برخی از کارشناسان برندهای مطرح در هنگام نمایش طرح های من به این نکته اذعان داشتند.

مجله نساجی کهن: مشخصات اصلی یک طراح لباس حرفه ای و خلاق چیست؟ چگونه دانشجویان و علاقه مندان به طراحی می توانند یک طراح لباس خوب و حرفه ای باشند؟

بدون شک قدرت تخیل طراح مهمترین عامل موفقیت است. تخیل دروازه خلاقیت است. بنابراین، برای اینکه یک طراح حرفه ای باشیم، تنها چیزی که نیاز داریم این است که بدانیم چگونه بینایی ذهن را تقویت کنیم.

راه های زیادی برای ایجاد یک ذهن قدرتمند وجود دارد، اما در حال حاضر، فقط من می توانم چند تکنیک را برای دانش آموزان توصیه کنم.

۱- تا جایی که می توانید کارهای بهترین طراحان جهان را تماشا کنید.
۲- از اکثر نمایشگاه های پارچه مخصوصا “پریمیر ویژن” که در پاریس برگزار می شود دیدن کنید. (گالری نمونه پارچه خصوصی خود را بسازید)
۳- بازی با رنگ ها به خصوص کنتراست ها را یاد بگیرید.
۴- از گالری‌های هنری و به‌ ویژه نقاشی‌ها دیدن کنید و سعی کنید دلیل خلق این هنر توسط هنرمند را دریابید.
۵- به موسیقی به خصوص کلاسیک و ملایم گوش دهید.
۶- عشق قوی ترین محرک ذهن برای ایجاد تکلیف برای تخیل است. بنابراین، در ذهن خود یک داستان عاشقانه بسازید، مثلاً اگر کسی را دوست دارید، سعی کنید او را با لباس های زیبا تصور کنید. (سپس ذهن شما به طور ناخودآگاه سعی می کند از بازدید بصری گذشته شما استفاده کند که شامل بهترین پارچه های جهان، شغل طراح برتر و هارمونی رنگ ها بر روی نقاشان معروف است که همگی فورا به شما کمک می کنند)
۷- مطالعه در فیزیک کوانتومی حتی دانستن اصول اولیه کافی است.
۸- عکاسی کنید و برای شکار تضاد رنگی طبیعت به عکاسی بروید.

در کنار عوامل ذکر شده، خود را برای طراحی در دو دسته آماده کنید. اولی پایه طراحی چیزی است که شما دقیقاً می توانید به دور از روند، بازار و سود تصور کنید و دومی چیزی است که دیگران (جامعه، شرکت ها، مدیران، گرایش ها و غیره) از شما می خواهند که طراحی کنید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×