اخبار فرش ماشینی

پیشرفت‌های صنعت فرش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در جوامع کنونی اکثر مردم از تکنولوژی‌های جدید ارائه شده در صنعت فرش بی خبر هستند. کنار هم قرار گرفتن دو مفهوم فرش و تکنولوژی برای اکثر افراد مفهومی دور از ذهن است. اما بر خلاف تصورات عامه، کارشناسان و تولید کنندگان فرش و کفپوش دائما به دنبال راه‌هایی برای بهبود محصولات خود هستند.

تولید کنندگان صنعت فرش تلاش می‌کنند که نیاز مشتریان خود را شناسایی کرده و آن را برآورده سازند. صنعت فرش در دنیای امروزی درحال پشت سر گذاشتن کلیشه‌های قدیمی مبنی بر کثیف بودن و جمع آوری میکروب توسط فرش‌ها است. فرش‌های مدرن تولید شده می‌توانند ویژگی‌های خاص و منحصربفردی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند ضد حساسیت، ضد لکه، ضد آب و حتی سازگار با محیط زیست باشند. خریداران می‌توانند بسته به نیاز خود فرشی را انتخاب کنند که دارای یک یا چند ویژگی خاص باشد.

فرش‌های ضد حساسیت

برای تولید فرش از الیاف مختلفی استفاده می‌شود. در برخی موارد به الیاف مورد استفاده در بافت فرش توجه نمی‌شود. در این موارد الیاف الرژی زای استفاده شده پس از مدتی در محیط منزل پخش می‌شوند. در حقیقت این الیاف با راه رفتن عادی روی فرش پس از مدتی از بدنه جدا می‌شوند.

توصیه می‌شود که افراد مبتلا به آلرژی، پرزهای فرش را با جارو برقی تمیز کرده و فرش را با شامپو و بخارشو تمیز کنند. استفاده از فیلترهای هوا در منازل نیز می‌تواند در به دام انداختن ذرات و پرزهای آلرژی زا کمک زیادی کند.

امروزه تولید کنندگان فرش به ترکیب الیاف مورد استفاده برای بافت فرش توجه بیشتری دارند. در تکنولوژی تولید فرش‌های امروزی روی الیاف مصنوعی کار می‌شود تا به افراد مبتلا به آلرژی کمک شود. الیاف بشرساخته از جمله پلی استر و نایلون مواد حساسیت زا را دفع می‌کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از طرفی از آنجایی که این الیاف جزء ترکیبات الی نیستند، مکان مناسبی را برای رشد کپک‌ها و باکتری‌ها فراهم نخواهند کرد. همچنین گرد و غبار قرار گرفته روی فرش تولید شده از این الیاف، بجای رشد و گسترش به سادگی پاک می‌شود. از بین الیاف بشرساخته، نایلون بهترین متریال برای کنترل مواد حساسیت زا و تولید فرش‌های ضد آلرژی است. در بین تکنیک‌های تولید فرش، فرش‌های ماشینی که به وسیله رشته‌های کوتاه و محکم بافته شده‌اند خاصیت ضد حساسیت بیشتری دارند.

بسیاری از فرش‌های موجود دارای سطح مشخصی از ترکیبات الی فرار هستند. در حقیقت این ترکیبات، مواد شیمیایی باقی مانده از فرایند بیندینگ روی فرش هستند. این ترکیبات به صورت گاز آزاد می‌شوند و مصرف کنندگان بوی آن را حس خواهند کرد. این ترکیبات سبب آسیب جدی به افراد نمی‌شوند اما ممکن است باعث بوجود آمدن واکنش‌های آلرژیک در افراد شوند. بنابراین اگر می‌خواهید یک فرش ضد حساسیت داشته باید، محصولی را انتخاب کنید که سطح ترکیبات آلی فرار (VOC) آن کمتر باشد.

افرادی که با مشکل آسم دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر نگران وجود ذرات معلق و گرد وغبار روی سطح فرش هستند. برخلاف تصور عموم، فرش‌های پشمی انتخاب مناسبی برای افرادی که از آسم رنج می‌برند خواهد بود. زیرا این فرش‌ها گرد و غبار کمتری را به خود جذب کرده و همچنین الیاف بلند پشم به سیستم تنفسی افراد راه پیدا نخواهد کرد. البته بایستی به این نکته توجه داشت که فرش مورد استفاده این افراد بایستی به صورت منظم و کامل تمیز شود.

فرش‌های مناسب برای کودکان و حیوانات خانگی

وجود بچه‌ها و حیوانات خانگی در منازل می‌تواند سبب آشفتگی محیط خانه و کثیفی فرش‌ها شود. به همین دلیل است که والدین بچه‌ها و همچنین افرادی که در منزل از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، از انتخاب فرش به عنوان یک کفپوش مناسب منزلشان دوری می‌کنند. امروزه اما به دلیل پیشرفت‌های بوجود آمده در صنعت فرش، این مشکل تا حدودی حل شده است. بسیاری از فرش‌های تولید شده می‌توانند آب و لکه‌های کثیفی را دفع کنند.

در این صورت فرش یک انتخاب مناسب برای خانواده‌های دارای فرزند و حیوانات خانگی است. زیرا فرش یک سطح نرم‌تر با لغزندگی کم‌تر را ایجاد خواهد کرد. فرش همچنین به صورت طبیعی سبب دفع صداها خواهد شد. در هنگام داشتن کودک و یا حیوانات خانگی شما بایستی به وجود دو ویژگی در فرش تاکید بیشتتری داشته باشید. این دو ویژگی عبارتند از خاصیت ضد آب بودن و مقاومت در برابر لکه که در ادامه در باره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

خاصیت ضد آب بودن فرش

اکثر مردم تصور می‌کنند که میزان جذب رطوبت فرش بسیار پایین است. به همین دلیل است که در آشپزخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی از فرش استفاده نمی‌شود. اما امروزه صنعت تولید فرش در حال تغییر است. تولید کنندگان با استفاده از فناوری‌های تازه و تولید فرش‌های ضد آب و همچنین ساختار مقاوم‌تر به کمک خانواده‌ها می‌آیند.

امروزه می‌توان از الیاف پلی پروپیلن و سایر پلاستیک‌های بازیافتی برای تولید فرش استفاده کرد. این امر سبب می‌شود که فرش‌های تولیدی قابلیت دفع آب بیشتری داشته باشند. همچنین ساختار چنین فرش‌هایی بجای اینکه دچار ساییدگی و فرسودگی شود، در برابر رفت و آمدهای معمولی مقاوم‌تر خواهد بود. اگر چنین فرشی مرطوب شود، رطوبت به لایه زیرین آن نفوذ نخواهد کرد و سبب لکه دار شدن کف نمی‌شود. درنتیجه شما می‌توانید هر محلی را فرش کرده و نگران خراب شدن کف آن نباشید.

مقاومت در برابر لکه

زمانیکه کودکان و یا حیوانات خانگی در یک خانه حضور داشته باشند، مقاومت کفپوش در برابر لکه شدن نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. مخلوط الیاف مبتنی بر پلاستیک که پیش‌تر نیز به آن‌ها اشاره شد، دارای خاصیت ضد لکه نیز خواهند بود. الیاف نایلون برای بحث مقاومت در برابر لکه نیز انتخاب بسیار خوبی خواهند بود.

فرش‌های نایلونی تقریبا همیشه در برابر لکه‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند. در حقیقت الیاف نایلون در اغلب موارد با مواد شیمیایی خاص پوشانده می‌شوند که به دفع لکه‌ها و بوهای نامطبوع از سطح فرش کمک می‌کنند.

امروزه برای فرش‌هایی که دارای دو خاصیت ضد آب ومقاومت در برابر لکه‌ها هستند، تقاضای بیشتری از طرف مصرف کنندگان وجود دارد. زیرا تمیز کردن و نگهداری و مراقبت از این فرش‌ها ساده‌تر از فرش‌های متداول است. این فرش‌ها اغلب از نظر قیمت مقرون به صرفه‌تر هستند و دوام بیشتری دارند. همچنین خاصیت دفع اب و لکه سبب می‌شود که فرش خریداری شده به مدت طولانی‌تری نو و تمیز به نظر می‌رسند.

فرش‌های سازگار با محیط زیست

امروزه در دنیای صنعت می‌توان فرش‌ها را از منابع تجدید پذیر و بازیافتی تولید کرد. فرش‌های جدید را می‌توان از الیاف زیست تخریب پذیر مانند سیسال، علف دریایی، زغال سنگ، پنبه ارگانیک، جوت، پشم ارگانیک و بامبو تهیه کرد. این الیاف به راحتی در طبیعت رشد می‌کنند،

همچنین پس از استفاده نیز دور ریخته نخواهند شد. از بین الیاف بشر ساخته، پلی استر لیفی است که به راحتی بازیافت خواهد شد. الیاف پلی استر را می‌توان برای ایجاد تمام قسمت‌های یک فرش بکار برد. پس از فرسوده شدن فرش نیز، می‌توان آن را دوباره به کارخانه فرستاد و به فرش جدید تبدیل نمود.

یکی از راه‌های عالی برای ترکیب بسیاری از نکات ذکر شده در قبل، استفاده از کاشی فرش‌ها است. این گزینه که به تازگی در بازار رواج پیدا کرده است، این امکان را فراهم خواهد کرد که بجای یک رول بزرگ فرش قطعات و تکه‌های کوچک‌تری داشته باشیم. کاشی فرش‌ها زیبا و شیک هستند و طرح‌های چند وجهی را در انواع استایل‌ها و رنگ‌ها ایجاد خواهند کرد. کاشی‌ فرش‌ها به راحتی قابل تعویض هستند. بنابراین درصورت ایجاد مشکل و خرابی در فرش ترمیم و تعویض آن ساده‌تر خواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×