اخبار نساجی

چهره ماندگار نساجی: بین کارآفرین و دولت تعامل وجود ندارد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نخستین گردهمایی فارغ التحصیلان رشته نساجی با حضور دانشجویان و اساتید و جمعی از مسئولان استان مرکزی در دانشگاه آزاد اراک برگزار شد.

این گردهمایی به همت انجمن نساجی دانشگاه آزاد اراک برگزار شد که در آن جمعی از فارغ التحصیلان رشته نساجی این دانشگاه از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۹۰ همچنین دانشجویان کنونی این رشته، اساتید دانشگاه و جمعی از مسئولین استانی حضور داشتند.

مهندس عاشوری معاون برنامه ریزی استانداری مرکزی در این همایش گفت: همه مسئولان کشور اعتقاد دارند که صنعت نساجی بر خلاف صنایع دیگر که هر کدام یک یا دو ویژگی خاص دارند دارای چند ویژگی است صنایعی مانند نفت، هوافضا و .. نیاز به سرمایه بالا دارد اشتغال زایی در آن کم بوده و با مشکلاتی مانند مسائل امنیتی، سیاسی، آلودگی و زیست محیطی همراه است.

وی افزود: در مقابل صنعت نساجی دارای چند ویژگی است که آن را از دیگر صنایع متمایز می کند. این صنعت دارای گردش مالی بسیار زیادی بوده و سالانه ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی آن در جهان است اغلب کشورها به خصوص کشورهای آسیای جنوب شرقی محوریت توسعه را بر مبنای توسعه صنعت نساجی قرار داده اند. کشورهای چین، بنگلادش و پاکستان اهمیت ویژه ای برای این صنعت قائل هستند. صنعت نساجی در حال تولید اشتغال و سرمایه در این کشورها است.

معاون استاندار مرکزی در ادامه اظهار داشت: همچنین در کشورهای کمتر توسعه یافته که نبود سرمایه و افزایش جمعیت دو مشکل عمده آنها است شاهد گسترش این صنعت در آنجا و ایجاد اشتغال هستیم. هیچ صنعتی به اندازه صنعت نساجی اشتغال آفرین نیست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی به صرف هزینه بالا از سوی دولت برای اشتغال خانگی اشاره کرد و گفت: اغلب طرح هایی که برای ایجاد صنایع زودبازده و اشتغال خانگی ارائه می‌شود در حوزه های کشاورزی و نساجی است. این صنعت در طرح اشتغال خانگی باعث افزایش درآمد خانواده ها و اشتغال زایی شده است.

وی تاکید کرد: صنعت نساجی فقط صنعت پوشاک نیست و کیف، کفش و گلیم هم در این صنعت قرار می گیرد که نیاز به سرمایه کم دارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دولت، قانونگذاران، متخصصان و مجموعه های مرتبط باید در کنار یکدیگر کمک کنند تا حد ممکن جلوی واردات گرفته شده و از تولید داخل حمایت کنیم. کیفیت نیز باید در این زمینه افزایش یافته و بهره وری در آن در نظر گرفته شود چرا باید در حالیکه کیفیت صنایع نساجی ایران بهتر از محصولات وارداتی است از تولیدات کشورهای دیگر استفاده کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: سهم ایران در این صنعت بسیار پایین بوده و حدود ۱.۴ میلیارد دلار از ۷۰۰ میلیارد دلار تولید جهانی را به خود اختصاص داده است.

در ایران بین کارآفرین و دولت تعامل وجود ندارد

در ادامه این همایش مهندس امامی از چهره های ماندگار صنعت نساجی نیز در جمع دانشجویان و فارغ التحصیلان گفت: اغلب کشورهای توسعه یافته صنعت خود را از نساجی آغاز کرده اند که آخرین کشور چین است. ۶۰ سال قبل مردم ایران ژاپن را فقط با نام چیت آن می شناختند که پس از گسترش صنعت نساجی حالا پیشرفت های این کشور در صنایع دیگر را شاهد هستیم.

وی درباره اینکه چرا این صنعت در ایران توسعه نیافت، گفت: در ایران بین کارآفرین و دولت تعامل وجود ندارد این در حالی است که در کشورهای دیگر این تعامل به خوبی برقرار است. دولت به کارآفرین خدمات و امنیت می دهد و از آنها مالیات می گیرد. همچنین قوانینی را وضع می کند که در توسعه سرمایه گذاری گام بردارند. اما در ایران متاسفانه همزمان با کشف نفت، صنعت زمین خورد و دیگر دولت نیازی به کارآفرین و مالیات نداشت و تعامل آن با صاحبان صنعت از هم جداشد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب مشروطه ۶۰ نماینده از تهران وارد مجلس شدند که ۲۷ نفر آنان صنعت کاران و پیشه وران بودند اما حالاشاهد هستیم در مجلس فعلی حتی یک نماینده صنعت نیز حضور ندارد تا از حقوق ما دفاع کند.

در پایان این جلسه از تعدادی از اساتید بازنشسته این رشته تقدیر شد که آنها در سخنانی کوتاه به آسیب شناسی صنعت نساجی در ایران پرداختند.

یکی از آنان گفت: اگرصنعت نساجی معلول است علتها باید پیدا شود واردات همیشه وجود دارد این دلیلی نیست که ما نتوانیم در برابر آن مقابله کنیم. در حال حاضر یکی از کارخانه های نساجی محصول خود را به ایتالیا صادر می کند.

یکی دیگراز اساتید نیز گفت: دانشجویان باید با عشق به این رشته ادامه دهند. وضع صنعت نساجی در ایران خوب است و ازاین بهتر نیز خواهد شد. در حال حاضر بهترین درآمد را در صنایع نساجی داریم اگر می خواهیم وضع را بهبود ببخشیم باید جنس خوب تولید کرده و کارهای واسطه ای را کنار بگذاریم.

این همایش پس از تقدیر از اساتید گذشته و حال رشته نساجی به پایان رسید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×