اخبار فرش ماشینیگزارش نمایشگاه ها

کاشفی: آیا واقعا کاشان پتانسیل برگزاری نمایشگاه فرش را دارد؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران :: چند سالی است که بین اتاق بازرگانی کاشان و مجری برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی تهران کشمکش هایی بر سر ماهیت و نحوه برگزاری وجود دارد.

چندی پیش بر روی یکی از خبرگزاری‌ها نامه ای قرار گرفت که دراین نامه نماینده مجلس کاشان مسئله‌ای را در رابطه با نحوه برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی در سال آینده عنوان کرده و خواستار این شده که اتاق بازرگانی کاشان و کمیته فرش ماشینی شهر کاشان مسئولیت برگزاری نمایشگاه را برعهده گیرد. وزیر محترم صمت نیز با این درخواست به نوعی موافق است.

مصاحبه با آقای کاشفی مدیرعامل شرکت اوراسیا نوید

آقای داوود کاشفی مجری برگزاری یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران درمورد این نامه و برگزاری نمایشگاه به خبرنگار  مجله کهن گفت:

ابتدا باید به ریشه این موضوع پرداخت، من خاطرم هست که سه سال قبل آقای تولایی، ریاست محترم اتاق بازرگانی کاشان، از وزیر وقت صنعت و معدن و تجارت آقای شریعتمداری در خواست داشتند که مسئولیت برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی به اتاق بازرگانی کاشان منتقل شود، وزیر وقت هم با یک نگاه مثبتی این موضوع را به دو سازمانی که در تهران متولی صنعت نمایشگاهی هستند ارجاع داده بودند. سازمان توسعه تجارت متولی صدور مجوزها و سازمان نمایشگاه های بین المللی تهران هم در واقع مجری و مدیر ناظر کلیه رویداد هایی است که در تهران برگزار می‌شود.

در آن سال به اتفاق آقای تولایی جلساتی را با هردوی این سازمان‌ها برگزار کردیم و آن موقع هم به ایشان تذکر دادند و گفتند که مجری یک نمایشگاه باید از یک استاندارد هایی برخوردار و یک سری امتیازات لازم را داشته باشد، رزومه و سابقه برگزاری چند نمایشگاه در سطح استانی و سپس کشوری داشته باشد. و حتی یادم هست که آقای خسرو تاج رئیس وقت سازمان توسعه تجارت نامه کتبی خطاب به آقای تولایی نوشت دال براینکه شما فقط در حوزه سیاست گذاری این رویداد می‌توانید حضور داشته باشید و سازمان نیز این موضوع را به صورت کتبی به ما ابلاغ کرد و ما هم پذیرفتیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حتی من خاطرم هست که ما یک نامه به اتاق بازرگانی زدیم و از آقای تولایی خواستیم که اگر نقطه نظری در حوزه سیاست گذاری دارند به ما منعکس کنند تا ما بتوانیم در شورای سیاست گذاری این نمایشگاه نظرات ایشان را اعمال کنیم که هیچوقت به ما چیزی منعکس نشد. چون ایشان مثل اینکه از همان ابتدا تمایل‌شان این بود که برگزاری صفر تا صد نمایشگاه را به ایشان واگذار کنند که خب این موضوع مسئله دارد.

همچنین آقای داوود کاشفی مجری برگزاری یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران در پاسخ به این سوال که  آیا امسال در برگزاری نمایشگاه به مشکل خواهیم خورد و در سال آینده برگزاری نمایشگاه به چه شکلی خواهد بود اظهار داشت :

به هر حال نمایشگاه فرش ماشینی کاملاً توسط شرکت توسعه اوراسیا نوید طراحی و تدوین شده و یک دهه از فعالیت آن می‌گذرد و تا به امروز با مدیریت اوراسیا نوید به گفته بسیاری از شرکت‌ها و طبق آمارها نمایشگاه موفقی هم بوده یعنی کسی نمی‌تواند در این دوران ده ساله از آن نقطه ضعف فاحشی بگیرد که بخواهد با آن مجری نمایشگاه تغییر کند.

این نمایشگاه تا به امروز از نظر کلیه کارشناسان سازمان توسعه تجارت و سازمان نمایشگاه‌ها، رویداد بسیار موفق و رو به رشد و خوبی بوده. علی رقم اینکه در دو سال اخیر از نظر متراژی به دلیل برگزاری نمایشگاه شهر آفتاب و هم در رابطه با مسائل اقتصادی کشور دچار مشکل بودیم ولی باز هم توانستیم نمایشگاه راحفظ کنیم و با یک چهارچوب مناسب و با یک روند اصولی و استاندارد نمایشگاه را برگزار کنیم. امسال هم آقای تولایی باتوجه به اینکه مجوز ما برای برگزاری نمایشگاه به اتمام رسیده بود به وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت مراجعه کرده بودند تا خودشان مجوزهای لازم را بگیرند که به دلایلی که در بالا به آن اشاره کردم این موفق به اخذ مجوز نشده بودند.

ما خودمان نامه‌ منتشر شده در تمامی کانال‌های تلگرامی مرتبط با صنعت فرش را دیده‌ایم و از قبل به دست ما رسیده بود. آقای ساداتی‌نژاد نماینده محترم کاشان و آران بیدگل هم در آن نامه اشاره به سابقه‌ای کرده که در گذشته از آقای شریعتمداری در رابطه با این مسئله درخواست شده بود. وزیر فعلی هم عنوان کرده بودند که اگر آن موقع وزیر وقت یعنی آقای شریعتمداری با این موضوع موافق بوده ما نیز مخالفتی نداریم و انجام مراحل بعدی را به سازمان توسعه تجارت محول کرده بودند.

اما از انجایی که صرفا مسئله سیاست گذاری مطرح بود مجوز برگزاری نمایشگاه سال جاری هم به نام شرکت توسعه اوراسیا نوید صادر شده و همین الان که خدمت شما هستیم مجری برگزاری یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران هستیم. نگاه سازمان توسعه تجارت برای صدور مجوز های نمایشگاهی مقداری تخصصی‌تر است.

آنها از مجریان نمایشگاه انتظاراتی را دارند که تا به امروزما توانسته‌ایم خودمان را با آن استاندارد ها تطبیق دهیم. اما مهم‌ترین نکته این است که در شرایط فعلی اتاق بازرگانی کاشان نمی‌تواند متولی برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی تهران شود، اگر هم قرار باشد که این دستور در روند صدور مجوز‌ها برای مجریان نمایشگاهی قرار بگیرد باید به اتاق بازرگانی تهران داده شود.

هیچکس هم مخالف این نیست که در شهر کاشان نمایشگاهی با همین عنوان برگزار شود. شهر کاشان به عنوان پایتخت صنعت فرش ماشینی کشور سابقه برگزاری یک دوره نمایشگاه فرش ماشینی را دارد. اما آنجا فضا و شرایط برگزاری نمایشگاهی با حدود ١٧ هزار مترمربع فضای مفید وجود ندارد. اصلا زیر ساخت‌های لازم من جمله هتل برای امکان دستیابی شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که بیرون از شهر کاشان هستند وجود ندارد.

ضمن اینکه آیا از نظر کارشناسی و تخصصی این مسئله بررسی شده که آیا واقعا شهر کاشان پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به قازیانتپ و دموتکس ایران را دارد؟ همه این موارد باید به طور دقیق توسط کارشناسان مربوطه بررسی شود. در پی آن شرایط لازم برای برگزاری یک رویداد جهانی در کاشان توسط مسئولین فراهم گردد. اگر کاشان روزی توانست این رویداد را به نحو احسن برگزار کند آن موقع می‌توان نشست و مسئله انتقال نمایشگاه به کاشان را انجام داد.

در حال حاضر شرکت توسعه اوراسیا نوید متولی برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی است و یک دهه هم ازاین تولی‌گری گذشته و فکر نمی‌کنم سابقه چندین ساله این اجازه را بدهد که به راحتی حق و حقوقش را پایمال کنند.

 

‫——————————-‬

‫——————————-‬

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×