اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

کاهش ۲۰ درصدی تولید پنبه در راه است

کاویانی گفت: با وجود افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت، تولید پنبه به سبب گرمای هوا و شیوع آفت نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

محمد حسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه ، از افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت پنبه خبر داد و گفت: علی رغم افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت در سال زراعی ۹۸-۹۷، تولید پنبه به سبب گرمای هوا در فصل تابستان و شیوع آفت کرم غوزه در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و گلستان کاهش یافته است.

به گزارش مجله نساجی کهن به نقل از فصل اقتصاد، وی افزود: تا پایان دوره بهره برداری پیش بینی می‌شود که تولید پنبه در کارخانه‌های پنبه پاک کنی مجاز به ۴۰ هزار تن برسد.
کاویانی مجموع نیاز کشور به واردات پنبه را ۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال تا پایان دی ماه، ۴۷ هزار تن پنبه وارد کشور شده که تا پایان سال حداقل ۱۳ هزار تن دیگر برای تامین نیاز صنعت نساجی باید پنبه وارد کشور شود.
به گفته این مقام مسئول، با توجه به کاهش ۲۰ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل باید واردات بیشتری در ۶ ماهه ابتدای سال آینده صورت گیرد تا این میزان کاهش جبران شود و در غیر این صورت صنایع نساجی با مشکل کمبود پنبه روبرو خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه تا قبل از انقلاب نیازی به واردات پنبه نداشتیم، بیان کرد: در سال‌های قبل از انقلاب حداقل ۶۰ هزار تن پنبه تصفیه شده از استان گلستان به سایر کشور‌ها صادر می‌شد.
کاویانی ادامه داد: در سال ۷۹ در شرایطی که ۱۰۰ هزار تن پنبه مصرف صنایع نساجی بود، حدود ۴۷ هزار تن پنبه مازاد بر نیاز داخل در انبار‌ها بود.
مدیرعامل صندوق پنبه در ادامه افزود: تولید پنبه مازاد بر نیاز داخل و نارضایتی کشاورزان موجب شد تا مجلس صندوق پنبه وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کند تا ۲۵ هزار تن پنبه مازاد بر نیاز کشاورزتان را خریداری کند تا بازار پنبه به تعادل برسد که از این رو برای اولین بار در سال ۸۱ حدود ۱۳ هزار تن و در سال ۸۲، ۱۲ هزار تن پنبه به بازار‌های هدف صادر شد.
کاویانی با اشاره به اینکه واردات پنبه در سال ۸۲ آسیب جدی به تولید پنبه وارد کرد، اظهار کرد: در سال ۸۲ با کاهش نرخ جهانی پنبه به کمتر از یک دلار، صنایع نساجی و پوشاک اقدام به واردات پنبه کردند که در شرایطی که با مازاد تولید پنبه روبرو بودیم، صدور مجوز واردات و دلسردی کشاورزان منجر به کاهش سطح زیر کشت پنبه و کشت دیگر محصولات را به همراه داشت.
مدیرعامل صندوق پنبه در پایان تصریح کرد: علی رغم آنکه پتانسیل و شرایط تولید ۵۰۰ هزار تن پنبه تصفیه شده در کشور وجود دارد، اما واردات بی رویه پنبه در سال‌های اخیر موجب شد تا کشاورزان به سمت و سوی دیگر زراعت‌های تولید روند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×