گزارش نمایشگاه ها

گردهمایی آشنایی با شرکت فوژان راهبران (نماینده انحصاری نمایشگاههای شهرهای برلین، دوسلدورف، کلن، مونیخ و هانوفر آلمان)

گردهمایی آشنایی با شرکت فوژان راهبران (نماینده انحصاری نمایشگاههای شهرهای برلین، دوسلدورف، کلن، مونیخ و هانوفر آلمان)

این گردهمایی باشکوه در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ در محل هتل سیمرغ تهران برگزار گردید. این سمینار با حضور خانم ها نیلوفر پنکار، نارینه آذلبار، رها رامین فر و آقای دکتر ابوالحسن رامین فر ریاست محترم هیات مدیره شرکت فوژان راهبران ، همچنین آقای هلموت کنور (Helmut Knorr) مدیر امور بین الملل نمایشگاه هانوفر، آقای لارس های دِه (Lars Heide) مدیر امور بین الملل نمایشگاه های کلن و خانم فلورانس شلبرگ (Florence Schellberg) معاون امور بین الملل نمایشگاه دوسلدورف و البته حضور جمع کثیری از تجار، بازرگانان و صاحبان صنایع مختلف کشور برگزار شد.
این همایش ۵ ساعته حاوی مطالب بسیار مفید و جذابی برای تجار و بازرگانان ایرانی بود که در این گزارش به گوشه ای از آن اشاره می کنیم.

در ابتدا جناب آقای دکتر ابوالحسن رامین فر ریاست هیات مدیره شرکت فوژان راهبران ضمن خوشامدگویی به نمایندگان شرکت های آلمانی از آنها خواست تا به عنوان نمایندگان اقتصادی و تجاری کشور آلمان روابط تجاری خود با ایران را قدرتمندتر از گذشته دنبال کنند و به دلیل مناقشات سیاسی و سیاست های دولتها میزان روابط تجاری خود به ویژه با بخش خصوصی ایران را محدود نکنند چرا که ایران به حق دارای پتانسیل های بالای تجاری و اقتصادی است. ایشان با اشاره به فعالیت های گسترده بخش خصوصی و وضعیت موجود کشور از شرکت های آلمانی خواست تا حساب سیاست را از تجارت جدا کنند.

 

گردهمایی آشنایی با شرکت فوژان راهبران (نماینده انحصاری نمایشگاههای شهرهای برلین، دوسلدورف، کلن، مونیخ و هانوفر آلمان)

پس از ایشان آقای مهندس پرویز شریفی مدیر کل کشورهای حوزه اروپا و آمریکای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در رابطه با راهکارهای توسعه اقتصادی فی مابین ایران و کشورهای اروپایی به ویژه آلمان به ایراد سخنرانی پرداختند که گوشه هایی از آن را در زیر می خوانید:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

“در خصوص روابط تجاری و اقتصادی ایران و آلمان نیازی نیست به سابقه طولانی و تاریخچه آن اشاره کنیم چرا که به خوبی برای همگان ابعاد مختلف آن روشن است. روابط این دو کشور حتی درحوزه ادبی نیز به جهت ارتباط بسیار جالب توجه گوته شاعر معروف آلمانی با حافظ زبانزد است به طوری که گوته توانست تا حد زیادی فرهنگ و ادب ایرانی را به مردم اروپا عرضه کند. روابط ایران و آلمان به اقتصاد محدود نمی شود ما یادگارهای جاودانه آلمانها در ایران مانند خطوط راه آهن، دانشکده های فنی و مهندسی و… را در خاطر داریم.  درحال حاضر تعداد زیادی ایرانی در آلمان زندگی و  تحصیل می کنند.

متاسفانه امروزه می بینیم کشورهایی که تا چند دهه پیش نام و نشانی در اقتصاد جهان نداشتند امروزه توانسته اند جایگاه ویژه خود را در روابط اقتصادی با کشور آلمان تثبیت کنند در شرایطی که کشور ما با بیش از ۱۵۰ سال پیش روابط اقتصادی و تجاری با آلمان ،  نقش بسیار کمرنگی در مراودات تجاری با یکی از بزرگترین و قدرتمندترین اقتصادهای اروپا و حتی جهان دارد و روز به روز هم این روابط به دلایلی که همه می دانیم کمرنگ تر می شود. اگر اکنون فکر چاره ای نباشیم به راحتی ظرفیت های بالای تجاری را به کشورهای دیگر تقدیم خواهیم کرد.

گردهمایی آشنایی با شرکت فوژان راهبران (نماینده انحصاری نمایشگاههای شهرهای برلین، دوسلدورف، کلن، مونیخ و هانوفر آلمان)

 

کشور آلمان ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع وسعت، ۸۲ میلیون نفر جمعیت و درآمد سرانه ای حدود ۳۶۰۰۰ دلار دارد. آمار صادرات و واردات این کشور – براساس اطلاعات سال ۲۰۱۰ میلادی – حدود ۰۸/۱ ترلیون دلار واردات و ۲۷/۱ ترلیون دلار صادرات را نشان می دهد.
کشور آلمان سالانه حدود ۵ میلیارد دلار به ایران صادرات دارد و حدود ۲/۱ میلیارد دلار از ایران کالا وارد می کند. این آمارها نشان می دهد آلمان یک هزارم واردات خود را از ایران تامین می کند و چهار هزارم صادرات خود را نیز راهی ایران می کند. این اعداد کوچک و ضعیف خود نشان دهنده حال و روز بسیار بد روابط تجاری دو کشور است. بهبود این اوضاع نیازمند یک تلاش دوطرفه است و باید به جای اقتصاد سیاسی هر دو کشور سیاست های اقتصادی را در پیش بگیرند. تجار قدیمی ترین سفرای اقتصادی در دنیا بوده اند. در شرایط کنونی تجار و بازرگانان باید از سیاسیون پیشی بگیرند چرا که دنیای سیاست و تجارت هر چند به هم وابسته اند در عین حال ، مستقل هستند. ما به عنوان سفرای اقتصادی کشورمان پس از این روزهای ابری و تیره به دنبال روزهای آفتابی در آینده هستیم. اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تلاش دارد تا تمام توان خود را در ارائه اطلاعات و کمک های همه جانبه به تجار و بازرگانان ایرانی و البته طرف های آلمانی به کار گیرد تا بتوانیم در آینده تراز بازرگانی خود را با کشور آلمان چه به لحاظ حجم و چه به لحاظ نسبت مبادلات افزایش دهیم. یکی از راهکارهای بهبود در روابط تجاری حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاههای آلمان و بالعکس می باشد.”

پس از آقای شریفی نوبت به آقای هلموت کنور رسید تا سخنانی را در رابطه با نمایشگاههای شهر هانوفر ایراد کنند. قطعاً برای شرکت های نساجی و فرش ماشینی نمایشگاه دموتکس هانوفر کاملاً شناخته شده است و نیازی به معرفی ندارد امّا در اینجا اطلاعات جامع تری درباره نمایشگاههای شهر هانوفر وجود دارد. آقای کنور ضمن خیرمقدم به مدعوین و اظهار خرسندی از حضور در ایران برای اولین بار ایران را کشوری بی نظیر و دارای پتانسیل های بالا خواند. آقای هلموت کنور مهمترین نمایشگاههای شهر هانوفر را نمایشگاه فرش و کفپوش دموتکس، نمایشگاه Cebit (قلب دنیای دیجیتال)، نمایشگاه هانوفر مسه (مربوط به آخرین پیشرفت های تکنولوژیکی در صنایع)، نمایشگاه لیگنا (نمایشگاه صنایع چوب و جنگلداری ) و نمایشگاه دام و طیور اعلام کرد و ادامه داد:

” شرکت نمایشگاههای هانوفر سالانه بیش از ۱۰۰ نمایشگاه را در ۴۲ کشور جهان برگزار می کند. این شرکت در سال گذشته گردش مالی ۳۰۰ میلیون یورو را ثبت کرد و در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد.
نمایشگاه هانوفر با وسعتی حدود یک میلیون مترمربع رکورددار و از این نظر بی رقیب است.
در حال حاضر صنعت نمایشگاهی در دنیا دچار تحولات و پیشرفت های زیادی شده است. دیگر نمایشگاهها به شهر یا کشور برگزارکننده آن محدود نیست و بنابراین ما هم تمرکز خود را بر روی توسعه در اقصی نقاط جهان قرار داده ایم.
پیش بینی های اقتصادی جدید نشان می دهد تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا انجام خواهد شد. این یعنی اینکه ما باید به دنبال کسب و کار باشیم و آنرا پیدا کنیم.

حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاههای هانوفر می تواند فرصت های تجاری زیادی را برای آنها ایجاد کند. قطعاً حضور در شهر نمایشگاهی هانوفر به شما احساس ارتباط با جهان و ایجاد فرصت های تجاری جدید را هدیه خواهد کرد. این نکته را باید ذکر کنم که در شهر هانوفر و اطراف آن حدود ۱۵ هزار ایرانی زندگی می کنند که عدد قابل توجهی است.
ما توانسته ایم که نمایشگاه های هانوفر را در سراسر جهان، در شرق دور، خاورمیانه، ترکیه و چین شبیه سازی کنیم تا مشتریان ما بتوانند تجارت راحت تری را در اقصی نقاط جهان و بازارهای مهم داشته باشند. یکی از جدیدترین سرویس های شرکت نمایشگاهی هانوفر سیستم همتایابی متناظر است. با توجه به اینکه هنوز هم ارزشمندترین چیز برای یک تاجر زمان است این سیستم به شما کمک می کند تا بتوانید مشتریان خود را در سراسر جهان در کمترین زمان بیابید. با توجه به جدید بودن این سرویس در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با نماینده رسمی ما در ایران یعنی شرکت فوژان راهبران تماس بگیرید.”

پس از اتمام سخنرانی آقای کنور آقای لارس های ده به معرفی شرکت نمایشگاههای شهر کلن پرداختند.
“شرکت نمایشگاههای شهر کلن در سال ۱۹۲۴ تاسیس شده است. این شرکت در سال گذشته میلادی ۲۲۵ میلیون یورو گردش مالی داشت که از محل برگزاری ۸۰ نمایشگاه بین المللی و بیش از ۲۰۰۰ کنفرانس در سراسر جهان کسب شده است.
نمایشگاههای کلن به معنای واقعی بین المللی هستند. در سال ۲۰۱۱، حدود ۴۴ هزار غرفه گذار و ۵/۲ میلیون بازدیدکننده نمایشگاهی به کلن آمدند که ۶۰ درصد غرفه گذاران و بیش از ۳۰ درصد بازدیدکنندگان غیر آلمانی بودند.

شهر کلن در قلب اروپا قرار دارد و به لحاظ اقتصادی از اهمیت بالایی در آلمان برخوردار است. کارخانجات بزرگ اتومبیل سازی فورد و گروه عظیم رسانه ای RTL آلمان در این شهر مستقر هستند. این شهر سالانه بیش از ۶ میلیون نفر توریست دارد. از مهمترین نمایشگاه هایی که توسط شرکت نمایشگاههای کلن برگزار می شود می توان به نمایشگاههای ISM (نمایشگاه شماره یک جهان در صنعت شکلات و شیرینی)، نمایشگاه آنوگا (مربوط به مواد غذایی و طعم های آینده)، فتوکینا (نمایشگاه تخصصی عکس، عکاسی و تصویر)، IBS (نمایشگاه تخصصی دستاوردهای دندانپزشکی) و نمایشگاه شماره یک جهان در بخش ماشین آلات دست دوم اشاره کرد.
حضور ایرانیان در نمایشگاههای کلن مناسب است به طوری که در سال گذشته در نمایشگاه آنوگا ۳۰ غرفه گذار از ایران در بخش مواد غذایی ۶۰۰ متر فضا را به خود اختصاص دادند. همچنین ایرانیان از سایر نمایشگاه های ما مانند نمایشگاه عکس و تصویر و شیرینی و شکلات هم استقبال خوبی داشتند.”

معرفی نمایشگاههای دوسلدورف را خانم شلبرگ بر عهده داشتند. ایشان که بیش از ۱۰ سال سابقه حضور در بخش مطبوعاتی نمایشگاههای دوسلدورف را هم دارند به خوبی فعالیت شرکت مطبوع خود را بیان کردند:
“من از حضور در ایران برای اولین بار بسیار خوشحالم و همانطور که سایر همکاران آلمانی من توضیح دادند سفر به ایران باعث شد تا تصویر جدیدی از زندگی و تجارت در ایران بدست آوریم که امیدوارم در آینده روابط تجاری دو کشور موثر باشد.
از جمله مهمترین نمایشگاههای ما در شهر دوسلدورف نمایشگاه صنایع بسته بندی، نمایشگاه تجهیزات و صنایع پزشکی، نمایشگاه پلاستیک و صنایع وابسته است.

شرکت نمایشگاههای دوسلدورف در سال ۱۹۴۷ تاسیس شده است و قدرتمندترین و شناخته شده ترین نام در بخش نمایشگاههای کالاهای سرمایه ای در جهان است. در سال گذشته ۶۵ درصد غرفه گذاران و ۵۰ درصد بازدیدکنندگان ما غیر آلمانی بودند. در حال حاضر مشتریان ما از ۱۵۱ کشور جهان هستند. از بین تمام نمایشگاه هایی که در دوسلدورف برگزار می شود بی شک ۲۳ نمایشگاه شماره یک جهان هستند. گردش مالی شرکت نمایشگاههای دوسلدورف در سال ۲۰۱۱، ۳۶۰ میلیون یورو بود که از این نظر رکوردی را در آلمان ثبت کردیم. در حال حاضر این شرکت با ۱۳۰۰ کارمند در سراسر جهان سالانه پذیرای ۲۸ هزار غرفه گذار و حدود ۴/۱ میلیون بازدید  کننده است.
دوسلدورف در مرکز اروپا قرار دارد و در دایره ای به شعاع ۵۰۰ کیلومتر به مرکزیت دوسلدورف بالغ بر ۳۰ درصد جمعیت اروپا یعنی ۱۴۸ میلیون نفر زندگی می کنند. راههای دسترسی به دوسلدورف بسیار سهل و آسان است. از فرودگاه این شهر که سومین فرودگاه مهم آلمان است به ۱۸۰ نقطه جهان پرواز وجود دارد.

اگر بخواهم به حضور ایرانیان در نمایشگاههای دوسلدورف اشاره کنم باید به استقبال خوب آنها از نمایشگاههای تجهیزات پزشکی و نمایشگاه صنایع پلاستیک اشاره کنم. شرکت ما با ۷۰  نمایندگی و شریک تجاری در ۱۲۷ کشور جهان فعالیت می کند.”
در پایان خانم نیلوفر پنکار مدیرعامل شرکت فوژان راهبران نیز درباره نمایشگاههای شهرهای برلین و مونیخ توضیحات بیشتری ارائه کردند و پیام های مدیران این دو نمایشگاه و پوزش آنها به دلیل عدم حضورشان در این گردهمایی را قرائت نمودند که اهم سخنان ایشان را در زیر مشاهده می کنید.

شرکت نمایشگاههای برلین:
برلین قلب نمایشگاهی آلمان است و هر سالانه یک سوم برترین نمایشگاههای جهان در این شهر برگزار می شوند که از مهمترین آنها باید به نمایشگاه گردشگری برلین، نمایشگاه معدن و ساختمان و نمایشگاه فناوری های ریلی اشاره کرد. این نمایشگاه حدود ۴۰۰ هزار مترمربع وسعت دارد.
لازم به ذکر است که در نمایشگاه گردشگری برلین هر ساله حدود ۴۰ غرفه گذار ایرانی حضور دارند.

شرکت نمایشگاههای مونیخ:
ایران نقش مهمی در نمایشگاههای کالاهای سرمایه ای شهر مونیخ دارد سهامداران اصلی این شرکت شهر مونیخ و دولت فدرال بایرن هستند که هر کدام حدود ۵۰ درصد سهام آنرا در اختیار دارند. گردش مالی این شرکت در سال ۲۰۱۱، بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو بوده است و در سراسر جهان ۷۵۰ کارمند دارد.
در سال ۲۰۱۱ این شهر پذیرای ۳۱ هزار غرفه گذار از ۱۰۰ کشور جهان و ۷/۱ میلیون بازدیدکننده از ۲۰۰ کشور بود.
این مرکز نمایشگاهی در بین ۵ نمایشگاه برتر جهان قرار دارد و در سال ۱۹۹۸ میلادی تاسیس شده است. حضور ایرانیان در نمایشگاههای این شهر چشمگیر است و بعضاً در برخی نمایشگاههای بزرگ آن در جمع ۱۰ کشور برتر از نظر تعداد بازدیدکنندگان قرار می گیریم.
در آخر نیز مهمانان با پذیرایی شام بدرقه شدند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمایشگاه های آلمان می تونید با شماره های زیر تماس حاصل نمائید.

فوژان راهبران:
تلفن: ۸۸۵۳۹۵۳۹ و ۸۸۵۰۰۸۸۵

در گزارش های بعدی اطلاعات کامل تری را در مورد نمایشگاههای آلمان از مجله نساجی کهن بخوانید.
تحریریه مجله نساجی کهن ۷۷۲۴۵۷۸۰

 

اگر از بهر شناسایی انسان سخن از رنگ نبود
و دگر مبحث قدرت همه در اسلحه و جنگ نبود
و شعار همه با مرگ به هر دانش و فرهنگ نبود
چه گلستان بزرگی، و دگر این دل ما سنگ نبود
اگر این کار تجارت خدعه و نیرنگ نداشت
و دگر در همه گیتی سخن از مرز و یا نرده ای از سنگ نداشت
و برای سفر و سیر، روادید سفارت گرچه یک برگ نداشت
همه با هم به وفاق و به رفاقت و دگر حیله و نیرنگ نداشت
خواهم این ملک عرب یا که عجم تفرقه در مسلک و آئین نکند
همه با دغدغه جنگ برای طلب نفت و دعاوه نکند
و چنین رشد تورم به همه عالم و آدم نکند
و چه زیبا و فرح زا وطنم فخر به دنیا و به جانان بکند
باورم صدر عبادت به ته ریش و یا پینه پیشانی نیست
دست بخشنده به تقسیم نذورات و به قربانی نیست
ساختن کشور ایران به همایش و نمایش و پذیرایی نیست
عزم جانانه و مردانه بسازد وطنم، به سخنرانی نیست …

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×