گزارش نمایشگاه ها

گزارش نمایشگاه دموتکس استانبول ۲۰۱۴

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 دموتکس استانبول و موفقیتی بزرگ

 

۱۸۰ شرکت کننده از سراسر جهان
در دموتکس خاورمیانه

در نمایشگاه امسال ۱۸۰ شرکت از ۱۶ کشور جهان در نمایشگاه حضور یافتند و ۴۳۰۰ بازدیدکننده نیز به نمایشگاه آمدند. در این نمایشگاه که در فضایی حدود ۶۰۰۰ مترمربع برگزار شد کشورهای هند، ایران، آلمان و چین به صورت پاویون و مشارکت ملی حضور داشتند.

آقای مارتین فولکرتز مدیر نمایشگاه های خارجی شرکت نمایشگاهی دویچه مسه گفت :” این نمایشگاه امسال هم طیف وسیعی از شرکت های فعال در منطقه و جهان را به خود جذب کرد. در نمایشگاه امسال حدود ۵۰ درصد شرکت های غرفه گذار از خارج ترکیه به نمایشگاه آمدند.”

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بیشترین بازدیدکنندگان این نمایشگاه از کشورهای کویت، لبنان، عربستان سعودی، قطر، بحرین، امارات، یمن، ایران، عمان و عراق به نمایشگاه آمدند.

افزایش ساخت و ساز در ترکیه و منطقه خاورمیانه در سال های اخیر تعداد زیادی از شرکت های معتبر جهان را به این بازار علاقمند کرده است و موجب شده انگیزه برای حضور در این بازار داشته باشند.

نمایشگاه دموتکس استانبول امسال در تاریخ ۱۶ لغایت ۱۹ آبان ماه مطابق با ۷ لغایت ۹ نوامبر ۲۰۱۳ در مرکز نمایشگاهی استانبول به نام Istanbul Fuar Merkezi یا همان ifm برگزار گردید. این نمایشگاه برای دومین سال پیاپی در استانبول برگزار می شود و برگزار کنندگان آلمانی آن با همکاری نمایندگان خود در ترکیه و نیز شرکت های ترک تمام تلاش خود را برای افزایش شاخص ها و پیشرفت این نمایشگاه به کار بسته اند. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور جمعی از مدیران و شخصیت های دولتی و انجمن های مرتبط برگزار گردید و در آن نکات مهمی بیان گردید. در این مراسم آقای ابراهیم ییلماز – مدیر انجمن صادرکنندگان فرش استانبول، آقای ولفگانگ لنارتز – قائم مقام بخش نمایشگاه های بین المللی شرکت دویچه مسه آلمان، آقای تانر گول تکین – رئیس انجمن معماران و طراحان داخلی استانبول و آقای محسن مرتضایی فر – سرکنسول ایران در استانبول حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه چهره تنی چند از مدیران و تجار صاحب نام صنعت فرش ماشینی و کفپوش ایران نیز به چشم می خورد.
در حاشیه برگزاری نمایشگاه دموتکس استانبول مسابقه طراحی فرش طبق روال سال گذشته انجام شد و طرح های بسیار نوآورانه ای از جانب طراحان جوان و خلاق ترکیه به معرض دید گذاشته شد. همچنین امسال دو رویداد جانبی دیگر نیز در این نمایشگاه معرفی شد.   

Future of Flooring Forum: این رویداد با همکاری انجمن ها و تولیدکنندگان پارکت در ترکیه هرساله برپا می شود. همانطور که مستحضرید در سال ۲۰۱۲ میلادی ترکیه به عنوان دومین تولیدکننده پارکت در جهان معرفی شد و این صنعت در ترکیه هر روز در حال رشد و ترقی است. در این سمینار به بررسی وضعیت حال و آینده این صنعت در جهان و به ویژه کشور ترکیه پرداخته می شود.

YES 2013
Building Structure Aesthetics:

این رویداد به تمرکز بر اهمیت و نقش طراحی داخلی و معماری به ویژه با دخالت کفپوش ها در صنعت ساختمان  برگزار می شود. در سال های اخیر صنعت ساختمان در ترکیه با سرعت خیره کننده ای رشد کرده است و این نیاز به طور فزاینده ای مورد توجه فعالان این بخش قرار گرفته است.

در نمایشگاه امسال به همت مرکز ملی فرش دستباف و حمایت های دولتی، ایران در نمایشگاه دموتکس استانبول صاحب یک پاویون ملی بود که البته تمام شرکت ها در بخش فرش دستباف حاضر شدند و متاسفانه در بخش ماشینی شرکتی حضور نداشت. شرکت های تولید کننده فرش دستباف کلکسیونی از رنگ و طرح های ایرانی را در پاویون ایران در استانبول به نمایش گذاشتند که مورد توجه بازدید کنندگان و البته برگزارکنندگان نمایشگاه قرار گرفت. امیدواریم فرش ماشینی هم با نگاهی عمیق تر به جایگاه این نمایشگاه در منطقه بتواند در سالهای بعد حضور مناسبی در این رویداد داشته باشد. به اعتقاد اغلب شرکت های فرش ماشینی و مدیرانی که از این نمایشگاه بازدید نمودند نمایشگاه دموتکس استانبول حرفی برای گفتن نداشته است. البته ضمن احترام به نظرات فعالان این صنعت باید این نکته را هم در نظر گرفت که مقایسه نمایشگاه دموتکس استانبول با نمایشگاه هایی مانند دموتکس هانوفر و یا دموتکس شانگهای کاری اشتباهی است. هدف گذاری اصلی شرکت برگزار کننده از ایجاد شعبات جدیدی از دموتکس در منطقه خاورمیانه با نام دموتکس خاورمیانه و نیز نمایشگاه دموتکس روسیه پاسخگویی به نیازهای منطقه است و نه برگزاری نمایشگاهی در حد و اندازه های دموتکس هانوفر ! در حال حاضر همانطور که در گزارشات مندرج از این نمایشگاه ها نیز ذکر شده است رشد صنعت ساختمان و نیاز روز افزون به کفپوش ها، بازاری گسترده را در کشورهای منطقه خاورمیانه و کشورهای CIS  ایجاد کرده است که تولید کنندگان مهم دنیا و منطقه حضور در آن را برای گسترش و البته حفظ بازارهای خود ضروری می دانند.

شرکت های حاضر در پاویون ایران در نمایشگاه دموتکس استانبول امسال عبارت بودند از :
۱- فرش میری
۲- بازرگانی فرش عباس نیشابوری
۳- بازرگانی فرش ذوالقدر
۴- بازرگانی فرش مهدی ئی
۵- بازرگانی فرش بهبهانی
۶- مرکز ملی فرش ایران
۷- فرش آبان
شرکت های بازرگانی فرش ایران زمین و بازرگانی فرش کیانی نیز حضور داشتند که در قالب پاویون نبودند.

پاویون ایران در این نمایشگاه با حمایت مرکز ملی فرش ایران و اجرای شرکت فوژان راهبران (نمایندگی انحصاری نمایشگاه دموتکس در ایران) برپا شد. شرکت های حاضر در پاویون ایران در حال حاضر می توانند ۴۰ درصد هزینه های حضور خود در این نمایشگاه را به صورت یارانه دریافت کنند. مرکز ملی فرش ایران برای دومین سال متوالی است که با برپایی پاویونی شایسته نام ایران فرصتی مناسب جهت بازاریابی و صادرات محصولات شرکتهای ایرانی را فراهم نموده است. قطعا ایجاد انگیزه هایی همانند یارانه های نمایشگاهی و پرداخت به موقع بخشی از هزینه های شرکت کنندگان در نمایشگاه های مهمی چون دموتکس می تواند در افزایش صادرات فرش ایرانی چه در بخش دستباف و چه در بخش ماشینی تاثیر گذار باشد آنهم در شرایطی که سایر تولیدکنندگان فرش در جهان تمام تلاش خود را به کار بسته اند و به ویژه دولت ها موضوع صادارت فرش را با جدیت دنبال می کنند. در نمایشگاه امسال حضور شرکت های چینی و ترک قابل توجه بود. امیدواریم در نمایشگاه های بعدی نیز مرکز ملی فرش دستباف با همکاری شرکت برگزار کننده و شرکت فوژان راهبران بتواند به این وظیفه کلیدی خود ادامه دهد. اما نکته قابل تامل اینجاست که چرا هنوز فرش ماشینی ایران صاحب متولی نیست که بتواند حضور خود را در نمایشگاه های بین المللی را سازماندهی کند. صادرات فرش ماشینی ایران به سادگی می تواند با فرش دستباف برابری کند و این دو در کنار یکدیگر نام فرش ایرانی را در بازارهای جهانی با صلابت بیشتری بر سر زبان ها بیندازد. متاسفانه فرش ایرانی هنوز اسیر برخی تعصبات و کج سلیقگی های افرادی است که از در کنار هم قرار گرفتن نام ماشینی و دستباف هراس دارند. اگر این گونه تعصبات نبود شاید حتی می شد به این موضوع اندیشید که یک تشکیلات واحد به طور همزمان مسئولیت برپایی پاویون ایران را برعهده داشته باشد و دیگر نامی از جداکردن فرش دستباف و ماشینی نباشد و شرکت های تولید کننده فرش ماشینی نیز بتوانند با استفاده از حمایت های دولتی و به صورت سازماندهی شده در نمایشگاه حضور پیدا کنند. البته در سال های اخیر تحرکاتی از جانب برخی شرکت های فعال در زمینه فرش ماشینی برای ایجاد فضایی مستقل و ویژه برای فرش ماشینی ایران انجام شد که به دلایل مختلف مورد استقبال شرکت ها قرار نگرفت.

منبع : شماره ۲۱ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×