اخبار فرش ماشینی

نمایشگاه دموتکس دبی: فرصت‌ها و چالش‌ها برای صنعت فرش ایرانی

در آستانه برگزاری نمایشگاه دموتکس دبی بد ندیدیم با بزرگترین غرفه گذار این نمایشگاه یعنی فرش عظیم زاده و مدیر عامل این شرکت جناب آقای احد عظیم‌زاده گفتگویی داشته باشیم و نظرات ایشان را در مورد این رویداد مهم جویا شویم. لازم به ذکر است که مجموعه فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی با ۲ غرفه به مساحت ۸۵۲ متر مربع بزرگترین غرفه گذار این رویداد است.

جناب آقای عظیم‌زاده بزرگترین تولید کننده و صادر کننده فرش دستباف ایرانی در جهان همین طور نخستین و تنها برنده ایرانی جایزه و مدال بین المللی صلح آسیا هستند که سالیان متوالی اولین صادرکننده‌ کشور و رییس اتحادیه‌ فرش فروشان تبریز و رییس کمیسیون فرش صنایع دستی در اتاق بازرگانی تبریز و رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران بوده اند.

در زیر متن این مصاحبه جذاب را از نظر می گذرانید:

جناب آقای عظیم‌زاده با توجه به تجربه‌ی چندین و چند ساله‌ی شما در حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف بین المللی نظر شما در رابطه با نمایشگاه دموتکس و اینکه به چه میزان می‌تواند نمایشگاه موفقی باشد چیست؟

نمایشگاه دمو تکس دبی قطعا موفق خواهد بود به دلیل اینکه به همه کشورهای منطقه دسترسی مناسب دارد و تمام تجار و خریداران و فعالین صنعت فرش و کفپوش در کشورهای خاورمیانه می‌توانند در کمترین زمان خودشان را به نمایشگاه دوبی برسانند و همچنین برای ارسال بار و کالاهای تجاری برای تجار ایرانی برای نمایشگاه و یا در مسیر و در مرحله گمرکات سختگیری خاصی وجود ندارد.

پتانسیل کشور امارات متحده عربی در بخش فرش و کفپوش و چطور ارزیابی می‌کنید ؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فرش ایرانی دارای قدمت بالای سه هزار سال و اصالت است به همین دلیل من همیشه توصیه می‌کنم که همه افرادی که قصد خرید فرش دارند فرش دستبافت خریداری کنید.

علاوه بر زینت منزل عملا یک سرمایه گذاری مطمئن هم هست و هم آینده‌ی درخشانی دارد بنا بر این با توجه به این که امارات متحده عربی خصوصا شهر دبی عملا با توجه به شرایط اقتصادی و جغرافیایی تبدیل به یکی از قطب های مهم تجاری و همین طور توریستی در خاور میانه شده است طبیعتا از جایگاه بسیار بالایی در بازار های جهانی برخوردار است و قطعا می تواند در معرفی و توسعه بازار فرش ایرانی نقش مهمی ایفا کند.

در مورد فرش ماشینی بنده اظهار نظر خاصی نمی‌کنم به این دلیل که تخصص اصلی من فرش دستباف است چون به فرش دستباف ایران احترام بسیار زیادی قائل هستم. شما اگر تمام موزه‌های مطرح دنیا را بگردید قطعا آثاری از فرش فرش دستباف ایرانی خواهید دید. ژاپنی‌ها مثلی دارند با این مفهوم که :: اگر در خانه هیچی نداشته باشید اما فقط یک کف دست فرش ایرانی داشته باشید کفایت می کند::

باتوجه به این که شما در رزومه‌ چندین و چند ساله خود چند سال صادر کننده‌ برتر و نمونه‌ کشور بودید و به هر حال به نوعی بزرگترین و تاثیرگذارترین فرد در هنر و صنعت فرش دستباف ایرانی شناخته شدید به طور کلی پتانسیل شرکت‌ها و تولیدکننده‌های فرش ماشینی و دستباف ایرانی در بازارهای صادراتی و در جهان را به چه شکل ارزیابی می‌کنید؟

فرش ماشینی قالبا همیشه مشتری های مخصوص به خودش را دارد اما فرش دستباف جایگاه متفاوتی دارد. در بازارهای جهانی قبل از انقلاب شصت تا هفت درصد بازارهای جهانی در اختیار فرش دستباف ایرانی بوده متاسفانه در طول این سالها دولت ما حمایتی از این صنعت نکرد و این عملا باعث نزول رتبه و جایگاه فرش دستبافت در بازار های جهانی شده است.

عملا شرکت ها و مجموعه های فعال در تولید فرش دستبافت و ماشینی با تمام ناملایمات در شرایط تولید باید تمرکز خود را روی مبحث سلیقه بروز شده مردم جهان و بازار های جهانی معطوف کنند.

این مطلب که کیفیت فرش های تولید شده در ایران بسیار بالاتر و به صورت کلی مطرح تر از تولید کنندگان سایر جهان است اما در حال حاضر رقبایی در این صنعت بوجود آمدن که علی رغم این که تولیداتشان به هیچ عنوان قابل مقایسه با تولید کنندگان داخلی نیست اما عملا مسئله جدی در روند سعودی بازار های جهانی برای تولید کنندگان ماست.

عظیم زاده

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×