اخبار نساجی

طراحی فرش و پارچه: تجربیات، نکات حرفه‌ای، و چشم انداز صنعت فشن و فرش

گفتگو با خانم آتنا نوی هوبر (Atena Neuhuber) متخصص طراحی فرش و پارچه

گفتگوی اختصاصی مجله کهن با خانم آتنا نوی هوبر (Atena Neuhuber) متخصص طراحی فرش و پارچه

کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته طراحی و دیزاین از دانشگاه هنر شهر لینز در اتریش، گذراندن دوره‌های متعددی در طراحی پارچه و استراتژی راهبردی در فشن تکنولوژی، مدیر مسئول طراحی و دیزاین در بسیاری از برندهای خارجی در مد و نساجی، طراح انحصاری برای بیش از ۳۰۰ برند خارجی در سر تا سر دنیا، خالق کتابهای AQUI TREND PATTERNPRINTS تنها بخشی از تجربیات ارزنده خانم آتنا نوی هوبر است. ایشان که ساکن کشور اتریش هستند با ارتباط مداوم و حضور فعال در بازار طراحی مد و فشن یک مرجع عالی برای طراحان ایرانی هستند.

در زیر می توانید متن کامل این مصاحبه خواندنی را مطالعه بفرمایید …

۱- بسیاری از دانشجویان و علاقمندان به صنعت نساجی علاقه مند به طراحی هستند، چطور می توان یک طراح خوب شد؟ ۱۰ قدم برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای و خوب چیست؟

مسلما در هرکاری تجربه و مداومت که نتیجه علاقه شخص به آن فعالیت است زمینه موفقیت را فراهم می کند اما مواردی مانند یادگیری مفاهیم پایه، اموزش طراحی لباس و زیبا شناسی، تجربه کاری و ایجاد ارتباطات، مشاهده و مطالعه در سطح وسیع، ایجاد پورتفولیوی کاری، توسعه مهارتهای کامپیوتری، ایجاد شبکه حرفه ای و بررسی بازار، توسعه سبک شخصی، همراه بودن با ترند و مانیتورینگ مداوم بازار و طرح ها می تواند به دانشجویان و علاقمندان به صنعت مد و طراحی کمک شایانی کند.

۲- در مواردی طرح های مورد علاقه طراحان در بازار موفق نمی شود و یا برعکس، چطور می توان علاقه طراح و نیاز بازار را بیشتر به هم نزدیک کرد؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

طراحی و خلق یک اثر که هم از نظر حرفه ای و تکنیکی و زیبایی شناسی در سطح بالایی باشد و هم مورد پسند بازار و پر فروش باشد مهمترین و شاید سخت ترین مرحله کار ما است اما موارد زیر می تواند تا حد زیادی طراح را به هدف خود نزدیک کند:

  • تحلیل بازار و نیاز و ترجیحات مشتری
  • انتخاب پارچه و مواد با کیفیت و متناسب طراحی
  • ارتباطات و بازاریابی
  • توانایی رقابت با هدف فروش بیشتر
  • انعطاف پذیری بالا با توجه به تغییرات مد و فصلی بودن طراحی ها
  • و در نهایت خلاقیت‌ ترکیب کردنه علایق شخصی طراح با نیاز و خواست مشتری

نمونه طراحی پارچه از خانم آتنا

۳- ارزیابی شما از سلیقه بازار اروپا در زمینه فرش ماشینی و طراحی های مدرن چیست؟

فرش، یکی از مهمترین اجزای دکوراسیون داخلی خانه‌هاست و دارای کاربردهای متعددی در انواع اتاق‌ها و فضاهای مختلف می‌باشد. فرش در خانه های اروپایی بازتابی از فرهنگ  و هنر است از این رو انتخاب فرش مناسب با دکوراسیون بسیار پر اهمیت شده است.

درست است که با مدرن شدن خانه ها فرش ها با طرح های مینیمالیسم به شدت طرفدار پیدا کرده است اما هنوز هم تیم های بسیار بزرگی بر روی همین طرح های مینیمالیسم کار می کنند تا هر ساله مطابق سلیقه بازار طرح های جدیدی را ارایه کنند.

در اروپا چهار کشور پشرو در صنعت فرش هستند. اولین کشور فرانسه هست. در فرانسه بیشتر فرش های اصیل هنری با طراحی های مدرن پر فروش هستند. به خصوص در شهر پاریس که از هنرهای تجسمی در طراحی فرش ها الهام گرفته شده است.

کشور بعدی هلند است که بیشتر فرش های طرح گلیم را دوست دارند. به خصوص فرش های که در آن ها از فرم های هندسی استفاده شده است و جنس آن ها پشم و پنبه باشد.

کشور بعدی انگلستان هست به خصوص دو شهر منچستر و گلسکو که در زمینه تولید فرش های مدرن و کلاسیک پیشرو هستند.

و در نهایت کشور پرتغال که در فرش های خود از الیاف کیفیت بالا استفاده می کند و طرح های مدرن و جذاب دارند کارهای کلاسیک آن ها از کشور انگلیس کمتر است. و بیشتر طرفدار کارهای مدرن هستند. در کشورهای اسکاندیناوی که بیشتر طرح هاشان مینیمالیسم هست و بیشتر از الیاف طبیعی استفاده می کنند.

به طور کلی فرش های با سبک کار منظره و طبیعت در کشور انگلیس بیشتر پسندیده می شود و در آنجا فروش خوبی دارد. کارهای وینتیج در امریکا فروش خوبی دارد و طرفداران زیادی دارند و کارهای abstract به طور کلی در اروپا و امریکا فروش بالایی دارند.

در زیر چند نمونه از طرح های پر فروش فرش را که در سال های اخیر در اروپا فروخته ام برایتان به نمایش می گذارم

۴- چطور طراحان می تواند در برابر کپی رایت و سو استفاده از اثر هنری خود تمهیدات لازم را بیاندیشند؟

هدفمند ترین راه، طی کردن مراحل قانونی برای حق تکثیر طرح ها والگوها از طریق وکلای با تجربه در این زمینه و سازمان دهی شرکت در جامعه داخلی و بین المللی است.

۵- چطور می توان ترندهای روز را تعقیب کرد؟ یک طراح چطور می تواند به روز باشد؟ با توجه به عدم وجود فشن شوها و نمایشگاه های مد و فشن در ایران از چه طریقی طراحان ایرانی باید خود را به روز نگه دارند؟

در دنیای امروز و با وجود پلتفورم هایی مانند یوتویب – پبنترست – اینستاگرام و حتی هوش مصنوعی به روز بودن و تعقیب آخرین ترندها دیگر کار دشواری نیست اما راه های زیر هم می تواند به ما بیشتر کمک کند:

  • مطالعات و پیگیری مجلات مد مثل Vogue, Elle, Harper‘s Bazaar, GQ
  • گرفتن ایده های جدید درباره مد و طراحی و آشنا شدن با آخرین ابزار و تکنولوژی پارچه
  • دنبال کردن وبسایتهای مد و ترند مثل WGSN
  • دانش رنگ های ترند شبکه Pantone
  • دنبال کردن رسانه های اجتماعی و پلتفورمهای مجازی و influencer های معتبر
  • و در نهایت معاشرت و مشارکت در انجمن های مد با افراد متخصص در این زمینه

۶- نظر شما در مورد فست فشن چیست؟ چه مزایا و نقاط مثبتی دارد؟

خوبیهای فست فشن عبارتند از: تنوع خیلی زیاد و نوع آوری در صنعت مد و فروش بی حد و مرز با توجه به نیاز بازار، سرعت تولید و بهره برداری بالا

بدی‌های فست فشن: مصرف بی رویه منابع و ضربه زدن به محیط زیست ، کیفیت پایین و ماندگاری کم و ضعیف، محدودیت طراحان برای درست کردن طرح های خالقانه و منحصر به فرد، ترویج و اضطراب مصرف و خرید بیش از حد مشتری، شرایط بد کارگری و محیطی

به نظر من فست فشن یک مدل تجاری مشخص است که متاسفانه در حال حاضرگلوبال و جهانی می باشد و به علت سوددهی بالا و تنوع زیاد در مدلها خیلی از سرمایه گزاران مد به این سمت رو می برند و عرصه را برای طراحان انحصاری و خلاق کم کرده اند.
و بدتر از همه ضررهای محیط زیستی فراوانی را به همراه دارد ‌

۷- به طور کلی سطح حرفه ای طراحان ایرانی را چطور ارزیابی می کنید؟

ارزیابی مثبت: منبع اصلی الهام گرفتن طراحان ایرانی معمولا استفاده غنی از تاریخ و فرهنگ اقوام ایرانی می‌باشد و تاثیر به وضوح در طرها و مدلها می گزارد. استفاده از کار دست و مواد با کیفیت برای تولید کم.

ارزیابی منفی: سنتی ماندن در صنعت مد و نساجی، عدم همرا بودن با ترند جهانی و محدود کردن سبک کاری و در نتیجه مشکلات فروش و توانایی محدود در بازار جهانی

خانم آتنا نوی هوبر Atena Neuhuber در بخش طراحی فرش ماشینی هم دستی بر آتش دارد. طرح های زیر تعدادی از آخرین طرح های ایشان برای بازار اروپاست که به شدت مورد توجه قرار گرفته است. ایشان اعتقاد دارند طراحی مدرن در ایران خیلی موفق نبوده اما می تواند با مرور طرح های بهتری را وارد بازار ایران کرد.

۸- بهترین زمان برای فروش طرح ها برای طراحان چه زمانی است؟ بهترین راه برای عرضه و فروش طرح های طراحان کدام است؟

بهترین زمان برای فروش طرحهای بهاری و تابستانی در اوایل ماه ژانویه و فوریه و برای فروش طرح های پاییزی و زمستانی در اوایل ماه جولی و تا پایان سپتامبر می باشد.

بهترین راه فروش، شرکت در نمایشگاههای مهم بین المللی پارچه و دیزاین که مهم ترین آنها عبارتند از؛

premierevision
Munich fabric start

نمایشگاههابی بالا مربوط به مد و پارچه می باشد و برای صنعت نساجی داخل منزل بهترین و مهم ترین نمایشگاهها عبارتند از:

Heimtextil
Maison&objet

۹- چه تفاوتی بین طراحی پارچه برای لباس‌، منسوجات خانگی و سایر کالاهای نساجی وجود دارد؟

در طراحی و الگوسازی پارچه، طراحی به معنای ایجاد الگوها و طرحهای روی پارچه است، این الگوها توسط طراحان گرافیکی ایجاد می شود و سپس به پارچه منتقل می شود .معمولا به صورت چاپ شده و یا با ابزارهای ماشینی و تکنولوژی های موجود در بازار پارچه.

داشتن اطلاعات به روز و ترند بدون الگوها و طراح ی های نوین و جدید از ضرورت کار در طراحی پارچه می باشد. طراحان لباس در بخش الگو سازی و طراحی نیاز به دانش و یادگیری نرم افزارهای متعدد و جدید می‌باشد. علاوه بر طراحی خود پارچه دانش شناخت انواع پارچه و متریال هم ضروری می باشد.
در طراحی منسوجات مثل قالی، طراحی به معنای ایجاد طرحهای مخصوص و مرتبط بر روی سطح قالی انجام می‌شود و عملا نیازی به الگوسازی ندارد بلکه فقط طرحها در ابعاد مشخصی به صورت دستی و یا ماشینی بافته می‌شوند.

قسمتی از منسوجات خانگی مثل ملافه ها، بخشی از پر ده ها، رو میزی ها و کو سن ها و حتی کاغذ دیواری‌ها، از طراحی های چاپ شده بر روی سطح محصول استفاده می‌شود ولی همان طور که قبلا اشاره کردم تمام این محصولات الزاما نیازی به الگوسازی ندارند و ابعاد مشخصی دارند و به صورت مداوم طرح های سطح با ترند روز عوض می شوند

طراحانی هستند که طرح هایشان قابلیت اجرایی برای هر دو بخش را یعنی هم صنعت مد و هم صنعت نساجی خانگی را به همراه دارد

این طراحان آشنایی کامل با ترند روز را در هر دو زمینه دارند. شرکت من در واقع همین کار را انجام می‌دهد و من به عنوان یه طراح در هر دو زمینه فعال هستم و در نمایشگاههای بین المللی هر دو زمینه هم غرفه طراحی دارم.
این گلهای زیبا یک طراحی اختصاصی از خانم آتنا نوی هوبر است که به گفته ایشان مشتریان بسیاری را در اروپا دارد و در حال حاضر بسیار ترند شده است...
این گلهای زیبا یک طراحی اختصاصی از خانم آتنا نوی هوبر است که به گفته ایشان مشتریان بسیاری را در اروپا دارد و در حال حاضر بسیار ترند شده است…

۱۰- رشد تکنولوژی های نساجی مانند تکنولوژی های چاپ تا چه میزان به رشد صنعت مد و فشن کمک کرده است؟

رشد تکنولوژی به چندین شکل به صنعت مد کمک کرده است:

۱- توسعه طراحی و مدل سازی توسط نرم افزارهای Adobe Illustrator و Adobe Photoshop. AutoCAD و CLO
این نرم افزارها به طراحان اجازه می‌دهد که قبل از تولید فیزیکی لباسها ، آنها را به صورت مجازی طراحی و مورد بررسی قرار دهند.

۲- بهبود تولید و تولید مستقیم: تکنولوژی هایی نظیر چاپ سه بعدی و برش لیزری به تولید سریعتر و دقیق‌تر کمک کرده است با ضایعات کمتر

۳-فروش آنلاین : انتشار اینترنت و فروشگاههای آنلاین امکان فروش سراسری و جهانی را به همراه خود داشته و باعث توسعه جهانی برندها و افزایش رقابت ها شده است

۴- هوش مصنوعی: تجزیه و تحلیل داده های AI به بهترین نحو ممکن از داده های مشتریان و ترجیحات آنها کمک بزرگی در برندینگ و تولید و فروش می کند. این اطلاعات می‌تواند در طراحی محصولات، مدیریت موجودی و استراتژی بازار یابی مورد استفاده قرار گیرد.

۵-‌‌پوشیدنیهای هوشمند: Wearable Tech

پوشیدنی های هوشمند مانند ساعت های هوشمند و لباسهای هوشمند، به مدلهای مبتنی بر فن آوری امکان جدیدی از جمله رد یابی وضعیت فیزیکی و سلامت ، ارتباط بی سیم و کنترل موزیک را به همراه آورده است

۶- سازگاری با محیط زیست: و در نهایت تکنولوژی می‌تواند به کمک توسعه مواد و فر اوریهای جدید به محیط زیست کمک بزرگی بکند و به عنوان یک موتور اصلی تغییر در صنعت مد توسط تکنولوژی باعث بهبود فر آیند های تولیدی، طراحی، بازاریابی و تجربه مشتریان و نیازهایشان می باشد

۱۱ – امروزه تولید محصولات نساجی پایدار و دوستدار محیط زیست بسیار مورد توجه است. یک طراح فشن چه نقشی در این بخش دارد؟ این جمله که پایداری و ساستینیبیلیتی از طراحی شروع می شود به چه معنی است؟

به معنای طراحی و تولید محصولات و خدمات با توجه به حفظ محیط زیست می باشد و باید به حداقل رساندن ضایعات و تخریب مواد معدنی منجر شود.

مهم ترین نکته ها و اصول یک طراح ساستینیبیلیتی به شرح زیر می‌باشد:

استفاده از مواد مستداوم، کاهش ضایعات، طراحی برای طولانی مدت، افزایش کارایی انرژی برای کاهش مصرف انرژی، شفافیت و آگاه سازی مصرف کنندگان در خصوص خرید آگاهانه ، مدیریت بهینه زنجیره تامین و کاهش موادهای غیر ضروری، تدوین استانداردها و در نهایت مقررات محیط زیستی
طراحی ساسیتینیبیل نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند بلکه به موفقیت تجاری برند ها هم کمک قابل توجهی می‌کند

۱۲- چرا اغلب طراحان مد و‌فشن‌ مشهور از اروپا و آمریکا ظهور پیدا می کنند؟ چطور این کشورها می توانند طراحان مد و‌فشن چنین تاثیر گذار تربیت کنند؟

تاریخچه صنعت مد در اروپا و امریکا طولانی و پر آوازه است و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز مد جهانی مثل Paris fashion week و New York fashion week و تمامی فشن ویکهای معتبر در شهرهایی مثل پاریس، لندن، نیویورک و میلان برگزار می شود

تبلیغات و رسانه ها در شبکه های تلویزیونی و داشتن مجله های مد و فشن به طراحان کمک بهینه ای در خصوص آگاهی و به روز بودن می کند

مراکز آموزشی و تحصیلی برجسته با اساتید با تجربه و شناخته شده با اموزش بی وقفه

نگرش طراحان اروپایی و امریکایی به صنعت مد و ارزش‌ها با آخرین استاندارها و تکنولوژی ها

تبادل غنای ایده ها و ابتکار در طراحی و ارتباطاتو در نهایت رقابت فرهنگی و هنری و جذب اید های جدید و آزادی کامل فرهنگی در خلق طراح ی های جدید

لازم به ذکر است در عصر حاضر با وجود اینترنت و شبکه های آنلاین در این حرفه، میتوان به راحتی به اطلاعات روز دسترسی پیدا کرد و اینکه شما در کدام نقطه دنیا به عنوان یک طراح فعالیت میکنید فرقی نمیکند.

در پایان اگر می خواهید بیشتر با این طراح ایرانی آشنا شوید بد نیست به وب سایت تخصصصی خانم آتنا نوی هوبر در لینک زیر سری بزنید…

وبسایت : www.aqui.at

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×