اخبار نساجی

همه چیز درباره گواهی نامه پنبه ارگانیک اوکوتکس OEKO-TEX

نظارت از مزرعه کاشت پنبه تا محصول نهایی

گواهینامه پنبه ارگانیک اوکوتکس

از ماه آوریل سال ۲۰۲۳  موسسه معتبر استانداردهای نساجی اوکوتکس، گواهی OEKO-TEX ORGANIC COTTON یک سیستم آزمایش و نظارت دقیق و جامع را برای محصولات پنبه ای ارگانیک با زنجیره ای کاملاً تأیید شده ارائه می دهد. این سیستم تمرکز بر ایمنی محصول و مصرف کننده  را در اولویت قرار می دهد و قابلیت ردیابی دارد.

محصولات مد و نساجی دارای این برچسب با پنبه ارگانیک ساخته شده و بدون GMO (ارگانیسم های اصلاح‌شده ژنتیکی) یا آفت‌کش‌ها رشد کرده و برای سایر مواد مضر مورد آزمایش قرار گرفتند.

organic-cotton-certification-oeko-tex

برای تأیید منشاء ارگانیک، روش کمی سازی GMO OEKO-TEX بین آلودگی و اختلاط هدفمند پنبه معمولی تفاوت قائل می شود. گواهینامه جدید مطابق با چندین مقررات جهانی از جمله EU REACH ضمیمه XIV و XVII، CPSIA ایالات متحده آمریکا برای کنترل ماده مضر سرب، مقررات اتحادیه اروپا  و …  تنظیم و برنامه ریزی شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب گواهینامه اوکوتکس OEKO-TEX با نماینده رسمی این سازمان در ایران جناب آقای دکتر احسان اکرامی در تماس باشید.
ایمیل: ehsan.ekrami@oeti.biz
شماره تماس: ۴۷۶۲۳۲۳۳-۰۲۱

موسسه معتبر استانداردهای نساجی اوکوتکس از زمان عرضه استاندارد ۱۰۰ (STANDARD 100)که بیش از ۳۰ سال پیش به صنعت نساجی جهان ارایه شد، پنبه ارگانیک را آزمایش و تأیید می کند. با توجه به اینکه استفاده از پنبه ارگانیک در جهان و در صنعت پوشاک و منسوجات به شدت افزایش یافته است ، درخواست ها برای راستی آزمایی پنبه ارگانیک در گواهی OEKO-TEX STANDARD 100 نیز از سوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات ارگانیک هم افزایش یافته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

Georg Dieners، دبیر کل موسسه OEKO-TEX می گوید: ”پاسخ ما به این توسعه، یک سیستم آزمایش و گواهینامه جامع، مستقل و عینی برای محصولات نساجی ساخته شده از پنبه ارگانیک در کل زنجیره تولید است.

هدف ما این است که همه را قادر به تصمیم گیری مسئولانه و حفاظت از منابع طبیعی کنیم. بنابراین، OEKO-TEX ORGANIC COTTON پشتیبانی هدفمندی را برای شرکت های زنجیره تامین ارائه می دهد. این به آنها اجازه می دهد تا بر اساس کاتالوگ معیارهای اثبات شده علمی و آزمایش های آزمایشگاهی بی طرفانه از سلامت انسان محافظت کنند. مصرف کنندگان نهایی یک برچسب محصول قابل اعتماد و مستقل از سازنده دریافت می کنند. این بدان معنی است که محصولات پنبه ای ایمن تر و ارگانیک در کل زنجیره آزمایش شده اند.”

برچسب پنبه ارگانیک

برای اطمینان از ارتباط واضح با مصرف‌کننده، اوکوتکس دو برچسب ایجاد کرده است:

برچسب «پنبه ارگانیک» برای اجناس و مواد ساخته شده از ۱۰۰٪ پنبه ارگانیک.

برچسب «پنبه ارگانیک مخلوط» برای کالاهایی که از حداقل ۷۰ درصد پنبه ارگانیک ساخته شده باشند.

با اثبات منشأ، هر کالایی حاوی پنبه ارگانیک همچنان می‌تواند برای مواد مضر آزمایش شود و با استاندارد OEKO-TEX STANDARD 100 تأیید شود. مخلوط پنبه ارگانیک و معمولی در هر سه گواهینامه ممنوع است.

روش آزمایش کمی GMO OEKO-TEX اولین روشی است که قادر است بین اختلاط عمدی و آلودگی غیرقابل اجتناب (به عنوان مثال از حشرات گیاه پنبه در مزرعه) با پنبه معمولی تمایز قائل شود.

برای دریافت گواهی پنبه ارگانیک، OEKO-TEX محدودیت کمتر از ۱۰٪ GMOs را تعیین کرده است. هدف جمع آوری دانش و تجربه از طریق داده های دریافتی، سپس تطبیق مقدار مشخص برای توسعه بیشتر و بهبود گواهینامه است.

برای اطمینان از شیوه‌های کشاورزی ارگانیک در سطح مزرعه، OEKO-TEX ORGANIC COTTON به گواهینامه معتبر و منطبق با استانداردهای IFOAM (فدراسیون بین‌المللی کشاورزی ارگانیک) نیاز دارد.

برنامه آزمایش کامل OEKO-TEX® STANDARD 100 برای اطمینان از ایمنی محصول انجام می شود. آزمایش‌های اضافی برای GMOs و آفت‌کش‌ها برای اثبات کشاورزی ارگانیک انجام می‌شود. در صورت عدم موفقیت در آزمایش کیفی GMO، آزمایش کمی GMO بررسی می کند که آیا شکست به دلیل آلودگی یا اختلاط عمدی بوده است یا موارد دیگر.

علاوه بر تأیید کلیه اسناد و آزمایش‌های آزمایشگاهی و نمونه‌ها، مؤسسه‌ها و آزمایشگاه های همکار OEKO-TEX قبل از صدور گواهی، بازدیدهای خود را در محل انجام می‌دهند.

با شروع مرحله پنبه پاک‌کنی، هر مرحله از انتقال به گواهی پنبه ارگانیک نیاز دارد. همراه با گواهی تراکنش، اسنادی که خرید و فروش را اثبات می کند، مانند فاکتورها و برگه های تحویل مربوطه، به علاوه کلیه گواهی های پنبه ارگانیک، باید ارائه شود.

چرا گواهی اوکوتکس مهم است؟

گواهی OEKO-TEX یکی از معتبرترین گواهی‌های جهانی در حوزه صنعت پوشاک و مصرف‌کننده است که برای محصولاتی که از جنس پارچه، الیاف و مواد نساجی ساخته می‌شوند، صادر می‌شود. این گواهی به مشتریان اطمینان می‌دهد که محصولی که خریداری می‌کنند، درست طبق استانداردهای بهداشتی و محیطی تعیین شده تولید شده است و برای استفاده در معرض خطرهای سلامتی قرار نمی‌گیرد.

این گواهی در مورد سه عامل اصلی، یعنی محتویات مضر مواد شیمیایی، سطح کنترل کیفی و سطح استاندارد اجتماعی در فرآیند تولید محصول، بررسی می‌شود. به طور کلی، این گواهی برای حفاظت از سلامت مصرف‌کنندگان، محیط زیست و کارگران در فرآیند تولید، بسیار مهم است.

از طرفی، برای کسب و کارهایی که در صنعت پوشاک و مصرف‌کننده فعالیت دارند، داشتن گواهی OEKO-TEX می‌تواند بستری اعتمادی برای جذب مشتریان جدید فراهم کند و ارزش افزوده‌ای برای محصولاتشان ایجاد کند. همچنین، این گواهی به کسب و کارها کمک می‌کند تا به مصرف‌کنندگان نشان دهند که آنها در فرآیند تولید واقعا به محیط زیست و سلامت کارگران توجه کرده‌اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×