اخبار نساجی

پنج استان تا پایان دولت دهم به شبکه ریلی متصل می شود

 

پنج استان تا پایان دولت دهم به شبکه ریلی متصل می شود

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲۰ استان کشور به شبکه ریلی متصل است و راه آهن ۱۱ استان هم در دست مطالعه قرار دارد، گفت: ۵ استان دیگر کشور تا پایان دولت دهم به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ˈعلی نیکزادˈ روز سه شنبه در سومین همایش بین المللی صنعت ریلی ، اظهار داشت: سال گذشته به جای کمیت به کیفیت راه آهن توجه شد و همچنین شرکت راه آهن قصد دارد تا تمام ایران را به شبکه ریلی متصل کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که از این پس، از ریل تولید داخل برای صنعت ریلی استفاده می شود، گفت: تا پایان دولت دهم مطالعات اتصال ۵ استان دیگر به شبکه ریلی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار کیلومتر راه آهن زیر سازی شده و آماده روسازی است، گفت: قصد داریم تا از این پس ریل را از تولیدات داخلی تهیه کنیم و به همین منظور تفاهمنامه ای میان شرکت راه آهن، دانشگاه علم و صنعت و وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نیکزاد با اشاره به امضای تفاهمنامه برای تولید ریل در کشور اظهار کرد: طی این تفاهم نامه تا سقف ۲۵۰ هزار تن ریل در کشور تولید خواهد شد تا از حداکثر ظرفیت کشور برای برون سازی در این صنعت استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مردم شهر جدید پرند که ظرفیت آن به ۷۰۰ هزار نفر خواهد رسید و نیز شهر جدید پردیس که ۴۰۰ هزار نفر ساکن خواهد داشت، باید با استفاده از قطار و مترو در سریع ترین زمان ممکن به شهر تهران دسترسی داشته باشند ، لذا بدین منظور استفاده از ظرفیت های صنعت کشور الزامی است.

وی با تاکید بر این که دانشگاهیان در زمینه راه اندازی قطار سریع السیر به وزارت راه و شهرسازی کمک کنند ، اظهار داشت: کارخانه ظرفیت سازی واگن ها در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی باید با حداکثر ظرفیت کار کنند و ایران را باید با قله های اول صنعت و تکنولوژی مقایسه کنیم.

نیکزاد به ساخت قطار سریع السیر در مسیر تهران- مشهد اشاره کرد و افزود: شرکت راه آهن با همکاری قرارگاه خاتم الاوصیا، قطار این مسیر را به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند و در حال حاضر این پروزه در حال ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت در ۸ سال گذشته ۸۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر انواع راه و راه آهن ساخته است، اظهار داشت: در ۸ سال قبل از دولت های نهم و دهم این رقم ۳۷ هزار و ۱۰۹ کیلومتر بود.

نیکزاد با بیان این که ۴۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر انواع راه در دست اجراست، افزود: در طرح نوروزی جابه جایی مسافران در سال جاری ، ۱۳۸ میلیون جابه جایی کشور انجام شد که ۶۱ میلیون نفر از طریق حمل و نقل عمومی صورت گرفت. نقش راه آهن در این طرح دو میلیون و ۱۰۰ نفر جابه جایی یعنی ۲.۵ درصد از کل جابه جایی ها بود که این رقم باید افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی تعداد مسافران جابه جا شده از طریق حمل و نقل ریلی را ۲۸ میلیون نفر و حجم بار جابه جا شده از این طریق را ۳۴ میلیون نفر در سال عنوان و اعلام کرد: در حال حاضر تمام اقشار جامعه با توجه به تاکید شرکت راه آهن به افزایش کیفیت حمل و نقل ریلی از این بخش استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰۰ کیلومتر آزاد راه در دست اجرا است ، گفت: در بخش راه آهن بالغ بر ۱۱ هزار کیلومتر بهره برداری شده و دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه آهن تحویل شده و ۸۵۰ کیلومتر هم در حال ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه توسعه هر کشوری نیاز به ارتباطات و حمل و نقل دارد، گفت: این ارتباط می تواند از طریق هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی باشد و همه بر این امر اتفاق نظر دارند که صنعت ریلی به دلیل ایمنی و اقتصادی و بدون سازگاری با محیط زیست راهکار بهتری است.

وی افزود: در سیاست های کلی نظام هم این امر مدنظر بوده و مورد تاکید رئیس جمهور هم است که صنعت ریلی در کشور توسعه بیشتری پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هر کجا ارتباط و ساخت و ساز باشد ، سرمایه گذاری هم انجام می شود، گفت: سرمایه گذاری امنیت به همراه می آورد و امنیت تضمین کننده سرمایه گذاری در یک منطقه است؛ به همین جهت وزارت راه در ۴ مدل حمل و نقل موافق حضور بخش خصوصی است.

نیکزاد با بیان اینکه در صنعت حمل و نقل هوایی همه ایرلاینها (خطوط هوایی) در اختیار بخش خصوصی است، افزود: سازمان هواپیمایی به عنوان نماینده دولت بر پروازها و ایمنی آنها نظارت و شرکت فرودگاه ها هم ساعت پروازها و نشست و برخاست آنان را مدیریت می کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بخش جاده ای، ساخت آزادراه ها از سوی بخش خصوصی انجام می گیرد ، اما تاکنون در دیگر بخشها حضور جدی بخش خصوصی را در بخش زیرساختی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه ورود و خروج کالاهای نفتی و قیمتی به بنادر در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، گفت: در بخش ریلی همه واگنها و خطوط و تا اندازه ای لوکوموتیوها در اختیار بخش خصوصی است و این بخش می تواند وارد سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی شود؛ با این تفاوت که در زمینه فاینانس دولت جمهوری اسلامی همراه اصل و سود سرمایه بخش خصوصی را تا زمانی که مستهلک نشود، اجازه بهره برداری می دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×