اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف نیازمند نوآوری در طرح و نقشه

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی بااشاره به اینکه خراسان رضوی به لحاظ نقشه دارای تنوع زیادی است، گفت: برای رقابت در بازار باید با تکیه بر اصالت نقشه‌ها نوآوری کنیم و با خواست و تقاضای بازارحرکت کنیم.
هادی مخملی در گفت وگو با ایسنا افزود: در ۴ ماهه نخست امسال پنج هزار و ۶۴۳کیلوگرم انواع فرش دستباف به ارزش ۲۰۸هزار و ۲۷۲دلار معادل ۶ میلیارد و۳۲۷میلیون ریال از خراسان رضوی صادر شد که این میزان صادرات از گمرکات استان است.
مخملی ادامه داد: این میزان صادرات کالا به لحاظ وزن و ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ در صد افزایش داشته است و به کشورهای نیوزلند، ازبکستان، قطر، بحرین،کویت و کانادا صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات فرش دستباف، یک نوع صادرات بر مبنای صادرات فرش‌های ایرانی و صادرات دیگر بر مبنای فرش‌های استان است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: دلیل این میزان افزایش صادرات فعالیت صادرکنندگان و شرایط موجود است اما این افزایش را بر بازار خیلی موثر نمی‌دانیم و قانع‌کننده نیست.
مخملی تصریح کرد: زمانی می‌توان رشد صادرات را مد نظر قرار داد که بر تولید و سطح اشتغال در فرش دستباف تاثیر بگذارد و این صادرات و ارزآوری، تولید را در طراحی و خواست مشتریان متحول کند.
وی ادامه داد: زمانی صادرات را موفق می‌دانیم و می‌گوییم رشد داشته است که از لحاظ  کمی و کیفی بر تولید داخلی اثرگذار باشد اما اگر بخواهیم صادرات را با درصد مقایسه کنیم در واقع فقط خودمان را قانع کرده‌ایم.
مخملی با اشاره به وجود بازارهای صادرات قدیمی، تصریح کرد: اگر بخواهیم تولید صادراتی داشته باشیم باید نوع بازارها را گسترش داده و درتولیدات سبک خود را با بازار تطبیق داده و شرایط جدیدی را در فرش‌های تولیدی استان به وجود بیاوریم.
وی درخصوص بازار داخلی خرید و فروش فرش دستباف، افزود: بازار داخلی این محصول  بر اساس شرایط فعالیت‌های خرید و فروش و فعالیت‌های مبادله‌ای موجود شرایط رکود را تحمل می‌کند ولی اگر تولیدکننده‌ای بتواند در رابطه با بازارداخلی بر مبنای نوع سلیقه و خواست بازار حرکت کند کمتر از شرایط رکود رنج می‌برد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×