اخبار نساجی

ایران دومین کشور “سیگار قاچاقی” است / نصب تصاویر روی سیگار هیچ تاثیری نداشت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ایران دومین کشور "سیگار قاچاقی" است / نصب تصاویر روی سیگار هیچ تاثیری نداشت

مدیر عامل شرکت دخانیات از سهم ۲۵ درصدی قاچاق در بازار سیگار ایران خبر داد و گفت: سال قبل دست کم ۱۸ میلیارد نخ سیگار به صورت قاچاق وارد کشور شد.

به گزارش ایسنا، معصوم نجفیان دیروز سه‌شنبه در نشستی افزود: مصرف سالانه سیگار در ایران ۶۵ میلیارد نخ برآورد می شود که در سال گذشته ۴۰ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شد و هفت میلیارد نخ هم واردات داشتیم. با این حساب در سال گذشته حدود ۱۸ میلیارد نخ سیگار به صورت قاچاق وارد بازار شد.

او با اشاره به این‌که ۵۲ درصد از قاچاق سیگار به ایران از طریق مرز کردستان عراق به ایران انجام می‌شود گفت:‌ ایران در دنیا بعد از میانمار بیشترین حجم قاچاق سیگار را دارد.

وی افزود: مصرف سالانه سیگار در ایران سالانه بالغ ۴۵۰۰ میلیارد تومان می شود که از این مقدار ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به ارزش سیگارهای وارداتی و تولید مشارکتی، ۵۳۰ میلیارد تومان آن مربوط به فروش شرکت دخانیات و ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به فروش سیگارهای قاچاق می شود. با این حساب سهم سیگارهای قاچاق در بازار داخلی از نظر ارزش به ۵۵ درصد می‌رسد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیر عامل شرکت دخانیات از راه اندازی خط تولید جدید سیگار در مازندران با مشارکت یک شرکت کرواسی در ماه آینده خبر داد و گفت:‌ ظرفیت تولید این خط سالانه دو میلیارد نخ است و قرار است فاز دوم آن در آبان ماه به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته تولید شرکت دخانیات به ۱۶ میلیارد نخ سیگار رسید و برای امسال نیز تولید ۲۴.۶ میلیارد نخ را برنامه ریزی کرده‌ایم افزود:‌ در پنج ماه نخست امسال تولید شرکت دخانیات ۴۰ درصد افزایش یافت و فروش ما نیز با رشد ۱۶۸ درصدی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان شد.

وی از برنامه ریزی شرکت دخانیات برای صادرات تنباکوی زرد طلایی به لبنان و سیگار به بازار عراق خبر داد و گفت:‌ نصب تصاویر هشداردهنده بهداشتی روی پاکت‌های سیگار هیچ تاثیری بر کاهش مصرف سیگار در بازار ایران نداشته است و حتی باعث رشد قاچاق شده است.

دخانیات

مدیر عامل شرکت دخانیات از کاهش سطح زیر کشت تنباکو در کشور به ۵۸۰۰ هکتار خبر داد و گفت:‌ این درحالی است که در سال ۱۳۷۸ سطح زیرکشت تنباکو در کشور به ۱۸ هزار هکتار و تعداد کشاورزان این حوزه به ۲۲ هزار نفر می‌رسید اما هم اکنون فقط ۶۰۰۰ کشاورز در این زمینه فعال هستند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آمارهای ارائه شده از سوی رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر کالای دخانی کشور درباره تولید، مصرف و واردات سیگار گفت:‌ این آمارها اشتباه هستند و آمارهایی که از سوی شرکت دخانیات اعلام شده درست بوده وبراساس کار کارشناسی به دست آ‌مده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره سرنوشت واردات سیگارهای مارلبورو توضیح داد:‌ این سیگار هنوز در کشور قاچاق می‌شود اما بحث واردات آن در اختیار شرکت دخانیات نیست و بخش حاکمیتی یعنی مرکز برنامه ریزی و نظارت بر کالای دخانی باید درباره آن تصمیم بگیرد.

مدیر عامل شرکت دخانیات از افزایش قیمت سیگارهای تولید شرکت دخانیات در سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز خبر داد و گفت: امسال هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

وی همچنین با بیان این‌که بیشترین حجم قاچاق سیگار در ایران مربوط به شهرهای تهران و اصفهان می‌شود عنوان کرد: دخانیات مراحل عرضه سهامش را در فرابورس طی می‌کند و قرار است ۵۵ درصد از سهام شرکت به صندوق بازنشستگی فولاد، ۴۰ درصد به کانون سهام عدالت و پنج درصد نیز به صورت سهام ترجیحی به کارگران شرکت اختصاص یابد.

وی همچنین از لغو نامه وزیر سابق صنعت به وزارت اقتصاد درباره واگذاری برندهای شرکت دخانیات به بخش حاکمیتی خبر داد و گفت: این تصمیم آقای غضنفری اشتباه و غلط بود و خوشبختانه نهادهای نظارتی جلوی این تصمیم غیر کارشناسی را گرفتند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×