جذاب‌ترین‌ها

تاثیر بازاریابی دیجیتالی بر توسعه کسب‌ و کارها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بازاریابی دیجیتالی (Digital Marketing) نقش مهمی در توسعه کسب‌وکارها دارد. فرآیند استفاده از اینترنت، گوشی‌های موبایل، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و دیگر راه‌های ارتباطی به منظور معرفی کالاها و خدمات یک کسب‌وکار و در نتیجه جلب هر چه بیشتر مشتری، بازاریابی دیجیتالی را تشکیل می‌دهد.

گرد آورنده : دکتر حمید رضایوسفی

برخی کارشناسان بازار بر این باورند که بازاریابی دیجیتالی در مقایسه با بازاریابی سنتی، تجربه‌ای کاملاً جدید است و بنابراین نیازمند یک شیوه جدید برای رسیدن به مشتری و درک نحوه‌ی رفتار او به هنگام مشاهده، انتخاب و خرید محصول یا خدمتی مشخص است.

این روش از بازاریابی، شیوه‌ای تعاملی است و جدا از اینکه به دنبال جلب مشتریان جدید است، مشتریان قبلی و همیشگی آن کسب‌وکار را نیز مورد هدف قرار‌ می‌دهد.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

• بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟
• ضرورت بازاریابی دیجیتالی نسبت به سایر روش‌ها
• اهداف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
• عملکرد بازاریابی دیجیتالی چگونه است؟
• ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی دیجیتالی
• چالش‌های پیشِ روی بازاریابی دیجیتال
• جمع‌بندی

بازاریابی دیجیتالی فرآیندی همواره درحال‌رشد است و حوزه‌های آن نیز روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. از جمله بخش‌های مختلف آن می‌توان به تبلیغات نتایج جستجو (SERP Ads) و تبلیغات ایمیلی (Email Ads) اشاره کرد و همچنین هر چیزی که بازاریابی را به بازخورد از سوی مشتریان پیوند می‌زند و یک مسیر تعامل دوطرفه بین شرکت‌ها و مشتریان ایجاد می‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

باید توجه داشت که بازاریابی اینترنتی متفاوت از بازاریابی دیجیتالی است. بازاریابی اینترنتی در حقیقت تبلیغاتی است که منحصرا روی اینترنت انجام می‌شود، در حالیکه بازاریابی دیجیتالی می تواند از طریق تمام وسایل الکترونیکی مانند گوشی‌های موبایل، بازی‌های ویدیویی و یا از طریق برنامه‌ها و اپ‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند نیز صورت بگیرد.

بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتالی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام می‌شود.
در واقع، بازاریابی دیجیتالی خیلی گسترده‌تر از دیگر روش‌های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است. در این روش، بازاریابی بیشتر وابسته به رسانه‌های دیجیتالی مثل شبکه‌های اجتماعی است.

استفاده از هر نوع رسانه‌ای که مربوط به کسب‌وکارهای دیجیتالی است می‌تواند به این شیوه از بازاریابی کمک کند. در واقع، روش‌‌ها و ابزارهای متنوعی برای بازاریابی دیجیتالی وجود دارد، مثلا با استفاده از بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) می‌توان از طریق موتورهای جستجو و به ویژه گوگل، مشتریان زیادی را با محصولات و خدمات خود آشنا کرد. در مقالات آینده بیشتر به این ابزارها خواهیم پرداخت.

بازاریابی دیجیتالی فقط محدود به خدمات آنلاین نمی‌شود. خیلی از افراد فکر می‌کنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسب‌وکارهایی است که دارای یک وب‌سایت هستند و به شکل آنلاین، خدماتشان را ارائه می‌کنند. در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست؛ خیلی از کسب‌و‌کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتالی سعی دارند تا محصولاتشان را به مشتریان کنونی و آینده خود معرفی کنند.

در بازاریابی دیجیتالی سعی می‌شود از طریق ابزارهایی مثل وبسایت، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی رفتار کاربران و مشتریان احتمالی یک مجموعه و بیزنس خاص تحلیل شود تا بعد از بررسی‌های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در حقیقت با توجه به اینکه هدف اصلی فروش است، می‌توان گفت که فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده‌تر امکان‌پذیر است. در روش‌های بازاریابی سنتی هیچگاه نمی‌توان به طیف گسترده‌ای از مخاطبین دست یافت.

همانطور که گفته شد یکی از بهترین شیوه‌های بازاریابی دیجیتالی که رقابت بسیاری در آن وجود دارد سئو (SEO) است. در واقع، با این روش می‌توان هدفمندترین مخاطبان را برای یک کسب‌وکار داشت. بازاریابی دیجیتالی نیازمند مقیاس معتبر و قابل‌اتکا برای سنجش ابعاد و عوامل زیربنایی در هر نوع محیط کسب‌وکار است که ایجاب می‌کند به صورت اصولی و مطابق با روش‌های علمی انجام شود.

ضرورت بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

حذف مرزهای اقتصادی و سیاسی و همچنین توسعه در فناوری ارتباطات، عرصه تجارت و کسب‌وکار را تغییر داده و یک فضای تجاری با ویژگی‌های منحصر به خود ایجاد کرده است. این فضای جدید تحت تاثیر متقابل نوسان‌های بازار و رفتارهای مشتری قرار دارد و ابزارهایی که در گذشته استفاده می‌شده‌اند، اکنون در محیط جدید کارایی خود را از دست داده‌اند.

به هرحال، این فضا تهدیدها و فرصت‌هایی را برای تجارت و کسب‌وکار حتی در سطوح بین‌المللی به همراه دارد که تمام بیزنس‌ها، سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات و البته استارتاپ‌ها همواره به دلیل استفاده از فرصت‌های بالقوه آن و امکان تحلیل رفتار و عملکرد مجموعه‌اشان توجه زیادی به آن داشته‌اند.

بسیاری از کسب و کارها برای حضور هرچه بیشتر و کسب سهم بیشتری از بازار از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند و حرکت در مسیر این فناوری‌ها یکی از ضروریات فعالیت‌های اقتصادی در عصر حاضر است، به نحوی که بازاریابی دیجیتالی از فناوری‌های روز در راستای دستیابی به جدیدترین شیوه‌های تعامل با مشتریان استفاده می‌کند و با کمترین هزینه امکان فروش هرچه بیشتر محصولات و خدمات را فراهم می‌آورد. به کمک بازاریابی دیجیتال و تنها با چند کلیک می‌توان به بازار هدف و مشتریان بالقوه دست پیدا کرد. از این روست که استفاده از بازاریابی دیجیتال به یک ضرورت در دنیای امروز (با حجم زیادی از تبلیغات رقبا) تبدیل شده است.

پتانسیل بالایی که بازاریابی دیجیتالی دارد آن را نه تنها یک ضرورت بلکه به یک فرصت بسیار عالی برای توسعه کسب‌وکارها تبدیل کرده است:

• اول به این خاطر که هزینه نسبتا ناچیزی برای شرکت‌ها به همراه دارد.

• دوم اینکه، بیننده می‌تواند هر چند بار که مایل باشد پیام‌ تبلیغاتی را ببیند و بنابراین با یک بار هزینه، تاثیر بیشتری را روی مخاطب خواهد داشت.

• سوم اینکه، مشتری می‌تواند با منبع پیام تعامل داشته و در مورد پیام اظهار نظر کند که این خود علاوه بر بهبود ارائه خدمات و محصولات، به درک بیشتر از رفتار مشتری و نیازهای او منجر می‌شود.

• چهارم، نسبت به سایر تبلیغات رسانه‌ای اعتبار و قدرت تاثیرگذاریِ بیشتری دارد.

• و نهایتا می‌تواند به طور موثرتری مشتریان واقعی را هدف‌گیری کند، چون امکان ارسال پیام از سوی خود مخاطبان هم وجود دارد و ارسال‌کننده، دوستان و اطرافیانش را بهتر می‌شناسد و از علایق شان آگاه است، بنابراین تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

اهداف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

امروزه بازاریابی مفهوم گسترده‌ای یافته است و علاوه بر تبلیغات و ارائه کالا و خدمات، کلیه فرآیندهای موثر در جلب توجه و انگیزه مشتریان و افزایش سهم بازار را شامل می‌شود. به طور کلی هدف از بازاریابی، افزایش خرید و فروش کالا و خدمات برای بیزنس‌ها، شرکت‌ها و هر نوع مجموعه کسب‌وکار است تا در نهایت باعث افزایش سود گردد؛ اما بازاریابی فقط به معنای تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات نیست بلکه رویکردی جهت برآورده‌سازی نیازهای مشتریان و یک فرآیند گسترده اجتماعی و مدیریتی است که به وسیله آن بیزنس‌ها می‌توانند با شناخت نیازها و علایق مشتریان، نحوه مناسب ارائه کالا و خدمات، قیمت‌گذاری مناسب و نیز ترویج و تبلیغ محصولاتشان باعث گسترش نفوذ خود در بازارهای هدف شوند.

بازاریابان همواره به دنبال تحقیق در مورد نیازها و علایق مشتریان هستند و بدین منظور از تمام امکانات موجود از جمله فناوری اطلاعات (IT) و اینترنت نیز استفاده می‌کنند.

بازاریابی دیجیتالی همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می‌کند با این تفاوت که بازاریابی دیجیتالی با به‌کارگیری ابزارها و روش‌های نوین فناوری به دنبال نوآوری هر چه‌ بیشتر است. بنابراین می‌توان هدف بازاریابی دیجیتالی را به این شکل تعریف کرد:
مدیریت ارتباطات موثر و متقابل میان مشتریان (کاربران) و همینطور مشتری و کسب‌وکار (سازمان) در یک محیط پیشرفته رسانه‌ای به منظور کسب سود برای آن کسب‌وکار و سازمان خاص.

از سوی دیگر، هدف بازاریابی دیجیتالی، شناسایی عناصر مهم در روند اجرای آن و به‌کارگیری استراتژی‌ها و راهبردهای مختص به هر بیزنس و سازمان جهت اثربخشی فرآیند بازاریابی و در نتیجه سوددهی بیشتر کسب‌و‌کارهای فعال در بازار تجارت دیجیتال است.

در بحث بازاریابی دیجیتالی مفهومی به نام “آمیخته بازاریابی” داریم که به این صورت تعریف می‌شود:

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) مجموعه‌ای از ابزارهای قابل‌کنترل بازاریابی در هر کسب و کار است که کسب‌و‌کارها با در هم آمیختن آنها سعی می‌کنند پاسخگوی بازار باشند و بر میزان تقاضا اثر بگذارند. این ابزارها شامل چهار متغیر مشخص و شناخته شده زیر هستند که با عنوان چهار P بازاریابی هم شناخته می‌شوند.

کالا (Product)، قیمت (Price)، مکان و کانال عرضه (Place) و ترویج و فعالیت‌های پیشبردی (Promotion)

این ابزار از یک سو برای تمام کسب‌وکارها و فعالیت‌های تجاری که در دنیای واقعی فعال هستند و تصمیم دارند حضور در اینترنت را تجربه کنند مفید است، از سوی دیگر برای کسب‌وکارهایی هم که هم‌اکنون اینترنتی هستند، در ارزیابی مجدد حضورشان در حوزه تجارت دیجیتال موثر خواهد بود.

هر یک از شرکت‌ها و سازمان‌ها باید نیاز، سلیقه و انتظارات مشتریان خود را به درستی شناسایی و درک کنند تا بتوانند محصولی با حداکثر ارزشمندی برای مصرف کننده تولید، آن را به طور مناسبی قیمت‌گذاری و به شیوه موثر توزیع نمایند و در نهایت نیز این محصول را به راحتی به فروش برسانند.

از طرفی، بازاریابی دیجیتالی به عنوان فعالیت فناوری‌محور یاد می‌شود و یکی از جنبه‌های اصلی عملیات بازاریابی به شمار می‌رود که با سایر عملیات بازاریابی تفاوت دارد. بازاریابی دیجیتالی در واقع، با به‌کارگیری فناوری‌های تعاملی به دنبال ایجاد رابطه فعال و پایدار بین بیزنس‌ها و مشتریانشان است.

هدف از اینگونه بازاریابی نوآورانه این است که روش‌های نوین تعامل با مشتریان را توسعه دهد و راه‌های جدید ارائه خدمت را فراهم کند و به این شکل، به کاهش هزینه‌ها، رشد و سودآوری، ورود به بازارهای جدید، صادرات محصولات و خدمات، بهبود وضعیت سهمشان در بازار و ایجاد ذهنیت مثبت نسبت به کالاها، خدمات و نام و نشان تجاری آن شرکت یا سازمان و نهایتا عملکرد مثبت آنها منجر شود.

از دیگر اهداف مهم در کسب و کار دیجیتالی ایجاد شبکه ارتباطی قوی همراه با میزان اعتماد بالاست. همچنین متغیرهای مهمی نظیر بالا بودن سطح کیفی محصولات و خدمات (که نیازمند سطح بالای دانش فنی و تخصصی مدیران و مشاوران توسعه است)، مدیریت ارتباط با مشتریان و پاسخگویی مناسب از عوامل مهمی هستند که در پذیرش بازاریابی دیجیتالی توسط بیزنس‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها موثرند

عملکرد بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

بازاریابی دیجیتالی یک شیوه خاص از بازاریابی نیست که تنها با فروش کالاها و ارائه خدمات در ارتباط باشد بلکه فرآیندی مدیریتی برای شناخت و تحلیل رفتار مشتریان و سازماندهی یک ارتباط موثر میان کسب‌وکار و مشتری‌های فعلی و بالقوه آن است.

نوع عملکرد بازاریابی دیجیتالی را می توان در سه بخش زیر معرفی و دسته بندی کرد:

یکپارچگی: بازاریابی دیجیتالی تمامی مراحل فروش توسط شرکت و همچنین فروش از طریق نمایندگی‌های شرکت را به صورت یک فرآیند یکپارچه در نظر می‌گیرد.

هماهنگی: میزان و نوع نیاز و خواسته مشتریان شرکت را با میزان و نوع تولید و ظرفیت ارائه خدمات کنترل می‌کند.

میانجی‌گری: میان بخش‌های مختلف شرکت از جمله بخش‌های مالی و سرمایه‌گذاران خارجی نقش واسط را بازی می‌کند. برای درک بهتر و کارایی بیشتر بازاریابی دیجیتالی لازم است رفتار مصرف‌کننده و ارتباط متقابل مشتری و سازمان به طور منظم و دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرند.
چرخه بازاریابی دیجیتالی شامل چهار مرحله اصلی است:

• تهیه و تدارک
• ارتباط
• نقل و انتقال
• خدمات پس از فروش
در مرحله تهیه و تدارک، سازمان، بیزنس و شرکت عرضه‌کننده محصول باید نیازها و خواسته‌های مشتریان را تعیین کند. هر مجموعه جهت تولید محصولات و یا ارائه خدمات خود نیازمند تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان است و این عمل از طریق تفکیک، بررسی و شناخت مشتریان و در حقیقت رفتار آنها صورت خواهد گرفت.

زمانی که محصول یا خدمت مطابق سلیقه و خواسته مشتری طراحی و تولید شد، مرحله ارتباطات آغاز می‌شود. در واقع آن بیزنس، در مورد نحوه ارائه (نقل و انتقال) کالای مورد نظر به مشتری با او مکاتبه می‌کند. به علاوه، مشتری ارزشمندترین اطلاعات را درباره محصولات و خدمات خریداری‌شده در قالب بازخورد به آن بیزنس می‌دهد.

از این رو بایستی با خدمات پس از فروش (که خواسته‌ها و نیازهای مشتری را برآورده می‌سازد) او را به مجموعه خود وفادار کند و حتی زمینه تبلیغات از سوی مشتری را نیز به این شکل فراهم آورد. بنابراین طی این چرخه، میزان محبوبیت و اعتبار آن شرکت یا سازمان نزد مشتریان بالا می‌رود و رضایت آنان را به دنبال خواهد داشت. این همان هدفی است که بازاریابی دیجیتال به دنبال رسیدن به آن است.

همانطور که گفته شد، بازاریابی دیجیتالی صرفا به کسب‌وکارهای آنلاین محدود نمی‌شود و حتی پیشگامان استفاده از آن ابتدا شرکت های تولید‌کننده و کارخانه‌های صنعتی بوده‌اند؛ اما امروزه با گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی و بیزنس‌های آنلاین، باید این تعریف در قالب خاص آنها انجام شود؛ یعنی همه شرکت‌ها برای استفاده از ابزارهای نوین بازاریابی دیجیتال باید در اولین قدم، خود را آنلاین کرده و مشابه کسب‌وکارهای اینترنتی عمل و اهداف خود را مشخص کنند و به یک راهبرد دیجیتال برسند.

بسیار ساده می‌توان گفت که اولین تبلیغ‌دهندگان به تلویزیون، اولین قدم بازاریابی دیجیتال را برداشته‌اند؛ زیرا ترجیح داده‌اند به جای روزنامه، مجله و سطح شهر، از طریق رسانه‌ای فراگیرتر، مخاطبین بیشتری را هدف محصولات خود قرار دهند.

البته صرفا هدف ‌قرار دادن مخاطبین بیشتر به معنی جذب مخاطب هدف و یا حتی بازار هدف نیست. به همین منظور امروزه در تعریف جدید بازاریابی دیجیتالی بسیار بر روی این مورد تأکید می‌شود؛ چرا که آنچه اهمیت دارد شناخت مشتری و تولید کالا و خدمات، مطابق نیاز و خواست اوست و از این طریق در میان رقبای بسیار، مخاطب و بازار هدف یک بیزنس به دست می‌آید.

 

ابزارهای بازاریابی دیجیتالی

در این مقاله به طور خلاصه ابزارهای بازاریابی دیجیتالی را معرفی و به گقتن عناوین آن‌ها بسنده‌ می‌کنیم. این ابزارها عبارتند از:

• بهینه سازی برای موتور جستجو (SEO)
• بازاریابی از طریق موتور جستجو
• بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی
• بازاریابی محتوایی
• بازاریابی از طریق ایمیل
• تبلیغات آنلاین
• تبلیغات صفحه‌ی ورود
• بازاریابی از طریق گوشی‌های هوشمند

چالش‌های پیشِ روی بازاریابی دیجیتالی

از جمله چالش‌هایی که بازاریابی دیجیتالی برای بازاریابان ایجاد می‌کند تنوع شیوه‌های ارتباطی است. بازاریابان و تبلیغ‌کنندگان دیجیتالی باید همواره خود را از لحاظ دانش به‌روز نگه دارند؛ زیرا راه‌ها و وسایل ارتباطی همواره و به سرعت در حال تغییر است. بازاریابان، بایستی آگاه باشند که هر یک از این راه‌ها (شبکه‌های اجتماعی، انواع پیام‌رسان‌ها و …) چگونه کار می‌کنند و چه ظرفیت‌هایی دارند، به علاوه چگونه می‌توان محصولات و خدمات را از طریق آنها به بازار عرضه کرد و البته هر یک از سوی کاربران و مشتریان به چه صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال شاید خیلی‌ها به دلیل نوع کاربری اینستاگرام و اینکه این قابلیت را دارد که محصولات به راحتی قابل مشاهده باشند و بین آنها بیشتر امکان مقایسه وجود داشته باشد، خریدهای خود را از این طریق انجام دهند و در مقابل، برخی‌ها به واسطه فضایی که تلگرام برای بارگذاری فایل‌ها فراهم می‌کند، ممکن است مشاهده ویدیوها یا مثلا اهداف آموزشی خودشان را با آن انجام دهند. بنابراین یک بازاریاب موفق سعی می‌کند هریک از این موقعیت‌ها را به خوبی شناسایی و متناسب با هر یک محتوای تبلیغاتی خود را عرضه کند.

از طرفی، جلب توجه مشتریان نیز یکی دیگر از چالش‌های پیشِ روی بازاریابان است؛ چرا که آنها همواره در معرض تبلیغات مختلف از راه‌های گوناگون و شرکت‌های رقیب قرار دارند و بازاریاب همواره باید خلاقیت و امتحان شیوه‌های جدید را در نظر داشته باشد.

دیگر چالش پیش روی بازاریابان دیجیتالی، تحلیل و نوع مواجهه با حجم عظیمی از داده‌های مرتبط با محصولات و خدمات و سپس استفاده از آنها به گونه‌ای اصطلاحاً بازارپسند و مورد قبول مشتری است که این چالش نیاز به بازاریابی اصولی و استفاده از روش های مبتنی بر دانش برای درک هر چه بیشتر رفتار مشتری را بسیار برجسته می‌کند.

جمع بندی
در آخر لازم است بدانیم که با توجه به نیاز امروز هر کسب‌وکار به ارائه‌ محصول و خدمات خود در یک بستر دیجیتال، شناخت صحیح از رفتار و افکار مشتریان و انجام اقداماتی درخور جهت جلب توجه آنها پیش‌نیازی است که باید در همین فضا و به کمک ابزارهای موجود در آن انجام شود.

چیزی که سعی داشتیم در این مقاله بگوییم این است که برخلاف گذشته که بیشتر کسب‌وکارها بعد از سال‌ها تلاش و کسب سابقه و تجربه، در نهایت می‌توانستند جایگاه خود را در بازار پیدا کنند و از همین راه هم آن را حفظ کنند، امروز با روندی کاملا متفاوت مواجه‌اند؛ در واقع آن چه می‌تواند یک مجموعه‌ی تجاری و خدماتی را در نظر مشتریان قابل‌توجه کند و مشتری را به خود وفادار نماید، پیش از هر چیز شناخت و درک درست از نیاز واقعی کاربران آن مجموعه است که ابزارهای موجود بازاریابی دیجیتال که در بالا به آنها اشاره شد، در این مسیر راهنمای مناسبی خواهند بود.

به علاوه، فراگیری اصول بازاریابی دیجیتالی در کنار دانش، به تجربه هم نیاز دارد. این دانش هر لحظه در حال تغییر و تحول است و به همین دلیل بازاریابان باید سعی کنند دانسته‌های خود را به‌روز کنند و با انجام پروژه‌های عملی یافته‌های خود و صحت آن را بسنجند. به نظر می‌رسد که این روزها مشتریان به تبلیغات مستقیم به ویژه تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها بدبین شده‌اند و هنگام انتخاب کمتر سراغ محتوای این بسترهای تبلیغاتی می روند؛ بنابراین فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های بازاریابی دیجیتالی وجود دارد.

سوالات پرتکرار:

دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ در واقع مجموعه راهکارهایی است که در جهت تبلیغ محصولات یا خدمات و یا گسترش و برندینگ یک کسب و کار اجرایی می‌شود.

مزایای بازاریابی دیجیتالی چیست؟
۱. هزینه آن نسبت به روش‌های بازاریابی آفلاین بسیار پایین‌تر است.
۲. اعتبار و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی دارد.
۳. شناسایی بازار هدف و برقراری ارتباط با آن‌ها از طریق بازاریابی دیجیتالی بسیار آسان‌تر است.
۴. تعامل با مشتریان از روش‌های مختلفی صورت میگیرد که موثزتراست.

بازاریابی دیجیتالی برای چه نوع کسب و کارهایی مناسب است؟
بسیاری از افراد فکر می‌کنند بازاریابی دیجیتالی محدود به کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی است. در صورتیکه بسیاری از کسب و کارهای سنتی که فروش آنلاین ندارد با ورود به تبلیغات دیجیتالی می‌توانند محصول یا خدماتخود را به مشتری معرفی کرده و در نهایت فروش بیشتر و گسترش کسب و کار خود را نظاره‌گر باشند.

اهداف بازاریابی دیجیتالی چیست؟
۱. افزایش خرید و فروش کالا و خدمات برای کسب وکارها
۲. شناخت بهتر نیاز مشتریان و پیدا کردن راهکارهای بهتر برای رفع این نیازها
۳. شناسایی عناصر مهم در اهداف بازاریابی دیجیتالی و تدوین استراتژی اثربخشی که منجر به افزایش سوددهی شود.
۴. به‌کارگیری فناوری‌های تعاملی برای ایجاد رابطه پایدار بین مشتریان و کسب و کارها
۵. افزایش اعتمادسازی با مدیریت ارتباط با مشتریان آنلاین و ایجاد شبکه ارتباطی قوی
چرخه بازاریابی دیجیتالی شامل چه مراحلی است؟
۱. تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان از طریق تفکیک، بررسی و شناخت مشتریان
۲. ارتباطات – مکاتبه درباره نحوه نقل و انتقال کالا به مشتری
۳. ارائه خدمات پس از فروش
ابزارهای بازاریابی دیجیتالی کدامند؟
۱. بهینه سازی برای موتور جستجو (SEO)
۲. بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی یا (SMM)
۳. بازاریابی محتوایی یا (Content Marketing)
۴. بازاریابی از طریق ایمیل یا (Email Marketing)
۵. تبلیغات کلیکی یا PPC
۶. بازاریابی از طریق اپلیکیشن‌ها

درباره دکتر حمید رضایوسفی

درباره دکتر حمید رضایوسفی

سرممیز سیستم های مدیریت ،مدرس دانشگاه و مشاور توسعه کسب و کار وکارشناس ارشد مدیریت کسب و کار ودکترای مدیریت استراتژیک مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور افق اندیشان رهپاد – تماس:‌۰۹۱۲۱۴۹۹۴۰۴

 

منابع
Digital Marketing
مدلسازی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی دیجیتال
بررسی بازاریابی دیجیتالی

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×