اخبار فرش ماشینی

تولایی: فاصله زیادی تا نمایشگاه فرش ماشینی در عیار جهانی داریم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نگارش و مصاحبه : حانیه ابوالحسنی – تحریریه مجله نساجی کهن

گفتگو با محمود تولایی رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کاشان و رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه فرش ماشینی تهران

رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه در خصوص چهاردهمین نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی تهران در گفت و گو با «مجله نساجی و فرش ماشینی کهن» گفت: تعداد شرکت کنندگان امسال نسبت به سالهای گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است. با این همه فاصله ما تا رسیدن به سطح نمایشگاه‌های بین المللی سراسر دنیا کوتاه نیست.

محمود تولایی تصریح کرد: رسیدن به تراز بین المللی و فروش در سطح جهانی مهم ترین هدف ماست، لیکن در سالهای اخیر به سبب تحریم ها که ورود بازدید کنندگان خارجی را محدود کرده؛ بیشتر فروش نمایشگاه در سطح داخلی بوده است. و از طرفی معمولا صادرکنندگان برای بازاریابی به نمایشگاه‌های بیرونی می‌رفتند.

مجموعه این عوامل سبب شد، در سالهای گذشته عملکرد نمایشگاه از نظر بازدید کنندگان خارجی و بازدهی صادراتی آنگونه که باید، رضایت بخش نباشد. لیکن، درسال‌های اخیر توانستیم از طرق خاص فراخوان ‌هایی را به کشورهای همسایه شمالی، غربی و شرقی بدهیم.

تولایی با اشاره به آنکه، نمایشگاه باید تدریجا به‌ عنوان نمایشگاه بین المللی و منطقه ای جا بیافتد افزود: در همه دنیا تکرار نمایشگاه ها در زمان خاص و معینی است که همه افراد از آن آگاه می ‌شوند. لذا لازم است تقویم نمایشگاه مشخص شود. از طرفی تبلیغات و اطلاع رسانی باید به نحو موثرتری پیگری شود البته از آنجایی که همیشه در دنیا تغییر با مقاومت مواجه است. موانعی هم بر سر این سیاستگذاری ‌ها وجود دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی درگیر کردن سفارتخانه ها را نیز از دیگر راهکارها برای افزایش بازدیدکنندگان خارجی دانست و گفت: فرش کالای تخصصی است و مخاطبان خاص خودش را دارد، از طرفی رقابت سنگین بین خریدار و مشتری ورود تجار را سخت کرده‌ است لذا تمامی تمهیدات اندیشیده شده را نمی توان به صورت رسمی اعلام کرد.

دخیل بودن در بر گذاری نمایشگاه مطالبه فعالان حوزه نساجی کاشان است

تولایی در خصوص لزوم حضور اتاق بازرگانی کاشان در سیاست گذاری نمایشگاه گفت: ز آنجایی که ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید محصولات نساجی در کاشان است. فعالان حوزه نساجی و شرکت کنندگان گلایه‌ ها و توقعاتی در خصوص ذی مدخل بودن در بر گذاری نمایشگاه داشتند؛ لذا سالها با سازمان توسعه تجارت و وزارت خانه مکاتبه میکردند نهایتا هفت سال پیش نامه ها بدست وزیر وقت اقای شریعت مداری رسید و بنا شد؛ اتاق بازرگانی کاشان تولیت نمایشگاه را بپذیرد.

وی تصریح کرد: طبعا افراد فعال در این حوزه متمایل به این امر نبودند، مقاومت داشتند و می ‌خواستند خود مختار باشند لذا، علیرغم پیگیری‌ ها اتفاقی که باید نیافتاد در نهایت سه وزیر بعدی نیز دستور به این کار دادند و در نهایت پیش از کرونا بنا شد، اتاق بازرگانی کاشان، سیاست گذاری و تدریجا اجرا را برعهده بگیرد.

رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه ابراز داشت: قاعده واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی ان است که؛ اتاق های بازرگانی باید برگزار کننده نمایشگاه‌های بین المللی باشند و از طرفی اصناف مجری نمایشگاه ‌های صنفی و عرضه مستقیم هستند. با این همه اتاق بازرگانی به جهت حضور تشکل های دخیل فرش ماشینی در سیاست گذاری نمایشگاه، شورایی را ایجاد کرده است.

تولایی افزود: این شورا سالانه برنامه ها خواسته ها و مطالباتشان خواصشان از مجری را در جلسات مختلف تدوین می کنند. که سازمان توسعه و تجارت نیز در جریان این امر است. با این روش مجریان صاحب صلاحیت معرفی شده و نحوه اجراشان بررسی میشود تا کارها با نظام قاعده مندی پیش برود.

وی در مورد اعضای این شورا بیان کرد: اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ماشینی، کمیته فرش ماشینی ایران، کمیته موکت، انجمن نساجی ایران، کمیته فرش ماشینی، انجمن نساجی ایران، پژوهشکده فرش ایران عامل خوشه فرش ماشینی(شرکت شهرک ها)، شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش ماشینی آران و بیدگل و سرای نوآوری فرش ایران اعضای این شورا هستند.

درحال حاضر کاشان شرایط انتقال نمایشگاه را ندارد

تولایی در خصوص انتقال نمایشگاه به کاشان گفت: هرچند ۷۵ تا ۸۰ درصد شرکت کنندگان از کاشان هستند، اما کاشان درحال حاضر زیر ساخت‌ های لازم برای ایجاد نمایشگاه را ندارد. نمایشگاه تهران نیز علی رغم آنکه سایتی ۴۰ – ۵۰  سال است، کاستی‌ هایی دارد که بسیاری دارد و همه چیز مهیا نیست مجری و شرکت کنندگان به سختی می ‌توانند مسائلشان را حل و فصل کنند.

وی با بیان آنکه فضای نمایشگاه امسال ۲۰ هزار متر مربع است تصریح کرد: حدود سی درصد از فضای مورد تقاضای شرکت کنندگان را حداقل نتوانستیم تامین کنیم همچنین عده ای به سبب کاستی فضا مجبور به انصراف شدند؛ امید است سال بعد مذاکراتی داشته باشیم که کل سالن نمایشگاهی به فرش ماشینی اختصاص داده شود.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×