اخبار نساجی

حسن زرکار: باید در صادرات فرش در دنیا بیشترین سهم را داشته باشیم

مصاحبه با آقای حاج حسن زرکار -رئیس هیئت مدیره کارخانجات ریسندگی و بافندگی سیناتاب کاشان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

١ – لطفا در ابتدا کمی در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود برای خوانندگان ما بفرمایید.

اینجانب حسن زرکار متولد ۱۳۳۲ در خانواده مذهبی در کاشان متولد شده ام. دوران ابتدایی تا دیپلم خود را در کاشان گذرانده ام از آنجایی که فعالیت شغلی ابریشم کاری داشتم جهت توسعه کاری خود، درس را رها کردم. تا ۱۳۶۹ به شغل ابریشم کاری و تولید نخ های ابریشم خالص جهت بافت قالی های دستبافت ابریشمی مشغول بودم.

از انجایی که تعامل با شهر های مختلف و خرید و فروش ابریشم داشتم در صنف ابریشم اگر اولین نفر نبودم جزو آدم های دومی و یا سومی بودم به طوریکه نرخ ابریشم با نظر کارشناسی من در بازار تعیین می شد.

ابریشم کاری در قدیم الایام متعلق به افراد خاص و پدر و پسری سینه به سینه منتقل و در خانه ها کار می شد و اما به مرور زمان و کم کم به بیرون کشیده شد و با ورود افراد غیر متخصص و سود جو دست در این کار زیاد شد و اعتبار و ابروی شغلی ابریشم کاری را از بین بردند لذا بنده تصمیم گرفتم ابریشم کاری را رها کنم.

در سال ۱۳۶۹ کار ابریشم را کنار گذاشتم و در شهرک صنعتی جعفر آباد در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع اقدام به تولید فرش ماشینی نمودم ابتدا با یک ماشین بافندگی و کم کم به ۵ دستگاه بافندگی و چله پیچی و آهار رساندم به مرور زمان دستگاه های خارجی وارد ایران شد یک دستگاه قالی بافی ۷۰۰ شانه وندویل ۴ متر عرض تراکم ۲۵۵۰ را وارد کردیم.

حسن زرکار: باید در صادرات فرش در دنیا بیشترین سهم را داشته باشیم

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

٢ – سیناتاب چطور تاسیس شد؟ در مورد تاریخچه و توسعه سیناتاب تا به امروز بفرمایید.

از انجایی که ماشین های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه به مرور وارد ایران شد و تعداد شان کم کم زیاد شد و نیاز به نخ اکرلیک افزایش یافت اقدام به تاسیس شرکت ریسندگی سیناتاب نمودم .

یک خط کامل دستگاه های ریسندگی ابتدا از کشور ایتالیا و سپس یک خط از کشور المان با دستگاه های جدید و به روز و تمام اتوماتیک که قابلیت تولید نخ اکرلیک از نمره ۲۱/۳ تا ۶۰/۳ هایبالک و یا هیت ست شده را دارد وارد کردیم.

همچنین خط رنگرزی مدرن از با دستگاه های به روز شرکت لایپ ایتالیا در اختیار داریم. الحمدالله نخ های با کیفیت بالا و استاندارد تولید می نماییم و جهت قطع وابستگی به واردات نخ از خارج گام بر میداریم و هم اکنون نیز در حال توسعه شرکت و واردات دستگاه های به روز دنیا هستیم.

با نظر به اینکه کاشان قطب تولید فرش ماشینی می باشد و با وجود صنعتگران فهیم و با تجربه تولیدات با کیفیت بالایی انجام می پذیرد باید نگاه مان را به دروازه های بیرون از کشور جهت صادرات معطوف داریم که خداروشکر الان به چندین کشور فرش های ماشینی ایران صادرات شده و ارز آور هم می باشد ما باید در صادرات فرش در دنیا بیشترین سهم را داشته باشیم.

۳- به نظر شما سرمایه گذاری های آینده در بخش ریسندگی انواع نخ به ویژه نخ فرش ماشینی باید چه سمت و سویی داشته باشد و در چه بخش هایی انجام شود تا سود ده باشد؟

سرمایه گذار باید در هر زمینه کسب و کار ابتدا اطلاعات کافی داشته باشد و دور اندیش باشد و نسبت به حجم سرمایه اش و صنعتی که وارد آن شده ببینید سود ده خواهد بود یا خیر.

در سال های اخیر ماشین های شانه بالا با نخ های ویسکوز مورد توجه قرار گرفته اند. فرش هایی که شباهت بسیار زیادی به فرش های ابریشم دستبافت دارند و حتی ریشه فرش ها به صورت دستی و چله ابریشمی انجام می شود و این فرش ها را به جای فرش ابریشمی به تجار خارجی به فروش می رسانند که سود کلانی برای تولید کننده و تاجر صادر کننده به همراه دارد که سود بسیار بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در بخش ریسندگی دارد و خیلی بی دردسر و کم غصه تر است.
یک خط ریسندگی علاوه بر سرمایه گذاری بالا چندین سال زمان میبرد تا به بار بنشیند و تخصص بالایی نیاز دارد.

عکس از: کارخانجات ریسندگی و بافندگی سینا تاب کاشان ماشین الات اتوکنر زاورر آلمان
کارخانجات ریسندگی و بافندگی سینا تاب کاشان

امروز هر کاری که می خواهیم انجام بدیم باید حتی الامکان به روز باشد. ضمنا نمی توان منتظر وام و قرض بود.
باید قبل از انجام کار بنشینیم کلاه مان را قاضی کنیم این کاری که می خواهیم انجام بدهیم چقدر سرمایه می خواهد و چه مدت زمان می برد تا به سود دهی برسد و بعد از چه مدت جبران سرمایه می شود.

امروز اگر وام بخواهید با این قانون های جدید دست و پا گیر مثلا برای یک وام ۲۰ میلیارد تومانی باید سابقه خوش حسابی مالی و گردش کاری بالا و یک ملک ۵۰ میلیارد تومانی در گرو بانک به نصف قیمت بازار ۵۰ درصد و بعد هم چند تا پشت امضا از اشخاص معتبر و ضمنا سفته و دیرکرد گرفته می شود و تازه باید چند میلیارد حساب سپرده هم داشته باشید که نزد بانک بماند و چک های حاصل از فروش را به حساب بخوابانید تا ماه به ماه وصول شود و برداشت کنند و هفت خوان رستم را بگذرانید.

۴ – یک نخ فرش خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

یک نخ فرش خوب نباید پرز و نپ داشته باشد. مقاومت بالایی داشته باشد سایش زیرپا دو رنگی نداشته باشد و
در هنگام استفاده در دستگاه بافندگی فرش میزان پارگی بسیار پایینی داشته باشد.

۵ – علت گرانی و نوسانات شدید نخ در سالهای گذشته چه بوده است؟

الیاف داخلی جواب گوی تولید نیست و حتما باید واردات داشته باشیم آن هم با ارز و بازار آشفته هر روز دلار بالا تر می رود و به تبع دولت هم همه چیز را بالاتر می برد و ارز نیمایی و گمرگ و ۹ درصد ارزش افزوده و خواب پول چند ماه طول می کشد تا بیاید و بعدش هم یک تا دو ماه بیشتر در گمرک می ماند و کرایه و دیگر افزوده ها نیز به آن اضافه می شود که باعث می شود قیمت تمام شده بالا باشد.

۶ – آیا نخ های تولید شده در ریسندگی های ایران از کیفیت لازم در مقایسه با رقبای خارجی برخوردار است؟ نقاط ضعف و قوت ما در بخش ریسندگی در ایران چیست؟

اگر ریسندگی های بروز داشته باشیم می توانیم حتی از رقبای خارجی هم پیشی بگیریم . تولید کننده باید در زمینه استفاده و کاربرد الیاف مدیریت خوبی داشته باشد. برخی الیاف مقاومت بالاتر دارد برخی الیاف پرزدهی دارد و … اگر بخواهیم نخ خوب تولید کنیم باید با مدیریت و تجربه الیاف را باهم به گونه ای ترکیب کنیم که بهترین محصول حاصل شود سپس اقدام به نمونه گیری و آزمایش و در آخر تولید انبوه می نماییم.

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه نمایید:

وب سایت شرکت سینا تاب کاشان

صفحه اینستاگرام فرش اولیای تبریز

صفحه اینستاگرام سینا تاب کاشان

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×