اخبار فرش ماشینیمقالات فرش ماشینی

اشتغالزایی و کمک به خودکفایی در فرش ماشینی حاصل ربع قرن تلاش خانواده زرکار کاشان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مصاحبه اختصاصی مجله نساجی کهن با جناب آقای مهندس محمدجواد طوغانی، مدیر تولید شرکت فرش اولیای تبریز

آقای محمدجواد طوغانی سالهاست که در حوزه تولید نخ آکرلیک، تولید و فروش و طراحی فرش ماشینی مشغول فعالیت هستند و در حال حاضر نیز در شرکت فرش اولیای تبریز به عنوان مدیر تولید در صنعت فرش ماشینی فعالیت دارند. مصاحبه مجله کهن در مورد مسایل پیرامون صنعت فرش ماشینی با ایشان را در زیر از نظر میگذرانید.

آیا می دانستید تنها لوازم خانگی که هیچ گونه واردات به کشور نداریم و بهترین نوع و با کیفیت ترین اش در خود ایران تولید میشود ، فرش ماشینی است!

١- لطفا در ابتدا در مورد تاریخچه تاسیس شرکت فرش اولیا تبریز و داستان رشد و موفقیت آن برای مخاطبین کهن توضیحاتی را بفرمایید

فرش اولیای تبریز در ابتدا با نام فرش زرکار کاشان در سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را در زمینه چله پیچی و بافت فرش های ماشینی با ماشین آلات ایرانی و خط آهار و تکمیل فرش آغاز نمود. در حال حاضر با نوسازی و سرمایه گذاری های جدید انجام شده در این راستا از ماشین آلات بافندگی با تکنولوژی روز دنیا یعنی دستگاه های وندویل بلژیک بهره گرفته ایم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هدف مجموعه از بدو تاسیس همواره بر این بوده که در کنار بستر مناسب اقتصادی با اشتغال زایی و جلب رضایت مشتریان داخلی به دروازه های دیگر کشورها (صادرات) نیز دست پیدا کند در این راه اگر چه فراز و فرود های بسیاری را پشت سر نهاده ایم اما با توکل به خدا و عزم و اراده به افق های روشن فردا چشم امید دوخته ایم.

هییت مدیره شرکت در سال ۱۳۹۴ اقدام به تاسیس شرکت ریسندگی و بافندگی سیناتاب نمود.

ریسندگی سیناتاب با بهره گرفتن از جدید ترین و بروز ترین ماشین آلات مدرن اروپایی در حال حاضر دارای دو خط  کاردینگ  و Tow to Tops می باشد که ظرفیت تولید نخ های ۲۱/۳ تا ۶۰/۳ متریک هیت ست شده یا هایبالک را دارد.

این کارخانجات دارای ۱۵۰ نفر پرسنل به صورت مستقیم می باشد و برای صدها نفر هم به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است.

 

٢-چه محصولاتی در شرکت فرش اولیا تبریز تولید می کنید؟ (از نظر جنس نخ تراکم و شانه و طرح و نقشه)

درحال حاضر فرش اولیای تبریز با دستگاه HCP وندویل بلژیک ، فرش های ۷۰۰ شانه ۳۰۰۰ تراکم ۱۰ رنگ را تولید می کند فرش های تولیدی ما ۱۰۰ درصد اکرلیک هیت ست شده می باشد دارای استاندارد ایران و CE اروپا نیز هستیم.

٣-در مورد اخرین محصولات و کلکسیون های جدید فرش اولیا تبریز توضیحاتی را بفرمایید

در فرش اولیای تبریز با توجه به ۱۰ رنگ  بودن دستگاه های بافندگی HCP وندویل بلژیک ، تنوع های بسیار زیادی در طرح و نقش داریم و توانسته ایم به نیازهای طیف وسیعی از مشتریان پاسخ دهیم.

در حال حاضر ما تولید کننده کلکسیون های ۱- فرش های کلکسیون کلاسیک ۲- کلکسیون لایت (دودی) ۳- کلکسیون فرش های سنتی ۴- کلکسیون فرش های کارتونی و آشپزخانه ای و فانتزی هستیم.

 

۴- تا چه میزان به خرید طرح های اورجینال اعتقاد دارید. چند درصد از طرح های شما اختصاصی و اورجینال و چند درصد طرح های رایج بازار هستند؟

در بازار حال حاضرفرش ماشینی ایران خرید طرح های اختصاصی برای فرش ۷۰۰ شانه، توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل با توجه به تجربه و شناختی که از بازار داریم اکثرا از طرح های نیمه اختصاصی و غیر اختصاصی استفاده می کنیم. در فرش های ۷۰۰ شانه مهمترین نکته همان پالت رنگبندی خوب و حرفه ای است که حرف اول را می زند و ما خوشبختانه توانسته ایم در این بخش به موفقیت های خوب دست پیدا کنیم.

۵- آیا از نمایشگاه فرش ماشینی امسال بازدید کردید؟ آیا کیفیت این نمایشگاه جوابگوی نیازهای صنعت فرش ماشینی به ویژه در بخش صادرات هست؟

بله – اما متاسفانه نمایشگاه فرش ماشینی تهران در بخش صادرات توجیه و حرفی برای گفتن ندارد. معمولا فقط تعداد انگشت شماری از کشور های همسایه مثل عراق و افغانستان برای بازدید می آیند و بازدید کننده از کشور های اروپایی ، آمریکایی و آسیایی شرقی عملا وجود ندارد و علیرغم وعده های هرساله برگزار کنندگان مبنی بر دعوت از هیات های تجاری اتفاقی نمی افتد و صرفت نمایشگاه در حد یک دورهمی بسیار پرهزینه برای شرکت ها به إتمام میرسد.

به هرحال شرایط تحریم ها و وجود کشور رقیبی مثل ترکیه کار را در زمینه صادرات بسیار سخت کرده است.

 

۶- وضعیت طراحی فرش را در صنعت فرش ماشینی چطور ارزیابی می کنید؟

وضعیت طراحان کشور از لحاظ طراحی و کشیدن نقشه های زیبا و اصیل ، همیشه حرف اول را میزده ولی با توجه به اینکه تولید کنندگان از لحاظ مالی زیاد هزینه نمی کنند و طراحان در ایران از لحاظ درآمد و اقتصادی در تنگنا هستند تا حدودی نارضایتی دارند .

اکثرا طراحان خوب ایرانی در حال مهاجرت به کشور ترکیه هستند و این موضوع یک فاجعه برای فرش ایرانی محسوب می شود چون باعث میشود بازار های صادراتی بیش از پیش از دست ایران برود.

کارخانه فرش اولیای تبریز در کاشان
کارخانه فرش اولیای تبریز در کاشان

٧- ایا در زمینه صادارت فرش ماشینی فعال هستید؟ چه برنامه هایی برای افزایش صادرات خود دارید؟

بله – ما در حال حاضر به کشور های عراق و افغانستان و آلمان صادرات داریم و همچنان به دنبال بازار های صادراتی مناسب هستیم و آماده همکاری با تاجران محترم هستیم.

 

٨- اینده صنعت فرش ماشینی در کاشان را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر شما سرمایه گذاری های اینده باید به چه سمت و سویی باشد تا بهترین نتیجه حاصل شود؟

فرش ماشینی در ایران متاسفانه آینده خوبی ندارد چون در حوزه مواد اولیه الیاف اکرلیک، خودکفا نیستیم و وابسته واردات هستیم و روز به روز با توجه به گران شدن و نوسان بازار ارز و اوضاع تحریم و از طرفی تحمیل مالیات های سنگین دولت در زمینه وارادت الیاف و ماشین آلات و همچنین تولید و فروش محصول، کار برای تولید کنندگان روز به روز سخت تر شده و بازار مواد اولیه و محصول نهایی دارای بی ثباتی قیمت می باشد.

از طرف دیگر رقابت با کشور ترکیه که خودش در تولید الیاف اکرلیک خودکفا می باشد و حتی صادرکننده محسوب می شود و از لحاظ تحریم و اقتصادی وضع بهتری نسبت به ما دارد و اکثر بازار های صادرات به اروپا و امریکا را بدست گرفته، بسیار سخت می باشد که نیازمند حمایت دولت از تولید کنندگان می باشد.

آیا می دانستید تنها لوازم خانگی که هیچ گونه واردات به کشور نداریم و بهترین نوع و با کیفیت ترین اش در خود ایران تولید میشود ، فرش ماشینی است!

ما در همه لوازم های خانگی چه کم چه زیاد واردات داریم ولی تنها لوازم خانگی که بومی سازی شده و تولید داخل است، فرش ماشینی است پس دولت باید قدردان تولید کنندگان فرش ماشینی در کشور و بالاخص شهرستان کاشان باشد و بیشتر حمایت کند.

٩- ایا در زمینه فروش اینترنتی و خرید مستقیم از درب کارخانه نیز فعال هستید؟ در مورد شبکه توزیع و فروش فرش اولیا تبریز توضیحاتی را بفرمایید.

با توجه به اینکه در اکثر شهرها، دارای نمایندگی فروش هستیم در شهرهایی که نمایندگی داشته باشیم، فروش مستقیم درب کارخانه نداریم و فروش صرفا از طریق نمایندگی صورت می گیرد و در شهر هایی هم که نمایندگی نداریم آماده همکاری با نمایشگاه داران و بنکداران فرش های ماشینی هستیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک های زیر مراجعه نمایید :

وب سایت شرکت سینا تاب کاشان

صفحه اینستاگرام فرش اولیای تبریز

صفحه اینستاگرام سینا تاب کاشان

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×